RAID opsætning
Fra : Morten

Dato : 20-12-08 17:11

Hej

Jeg ønsker at lave en RAID 1+0 opsætning med et lige antal SATA diske.
Jeg har i denne forbindlese nogle spørgsmål, som jeg håber at I kan hjælpe
mig med at få besvaret.
Som controller har jeg mulighed for at bruge den "Intel Matrix Storage" der
er på mit bundkort (Asus P5E3-Premium WiFi-AP @n).

Mine spørgsmål lyder:

1) Vil der være nogle meget store fordele ved at bruge en "rigtig" SATA/RAID
controller i stedet (altså at købe et PCI-kort), frem for at bruge den
controller der er på bundkortet - og kan man i så fald få en fornuftig
controller til en fornuftig pris eller er de meget kostbare (hvad kan I
anbefale - mærke, model osv.)?

Jeg har f.eks. kigget på det her:
http://www.intel.com/Products/Server/RAID-controllers/SRCSATAWB/SRCSATAWB-overview.htm
jeg synes godt nok at det er mange penge for et controller-kort (ca. 2.500
Kr.), men jeg vil gerne have mulighed for at bruge op til 8 kanaler/diske.
Der står at man kan bruge helt op til 16 diske med denne controller - men
jeg er altså ikke helt med på hvordan man tilslutter dem, for på bileldet
synes jeg slet ikke at jeg kan se nogle SATA stik på controller-kortet?
Eller er det noget helt forkert jeg kigger på og kan I anbefale mig et bedre
produkt ud fra mine behov?

2) Jeg skifter fra RAID 0 til RAID 1+0 fordi jeg ønsker en bedre sikkerhed
og mulighed for genskabelse/recovery. Hvis uheldet er ude og der er en af
mine diske i RAID 1+0 der står af, hvordan foregår recovery/genskabelse så
rent faktisk? Kan systemet/controlleren selv genskabe de tabte data hvis jeg
køber en ny identisk disk til at erstatte den defekte med og foregår det i
såfald automatisk eller skal man ud og have fat i noget software til
formålet?

3) Skal de diske der bruges i RAID 1+0 være 100 % identiske mht. mærke,
model, kapacitet osv. eller er det tilstrækkeligt, at de har samme kapacitet
og nogenlunde samme specifikationer mht. læse/skrive-hastigheder og cache?

4) Hvis man har to controllere (en onboard og en via f.eks. PCI) er det så
muligt at lave partitioner/RAID-opsætninger på tværs af disse controllere -
altså at koble f.eks. 4 diske på hver og så have én stor RAID 1+0? Eller vil
det kun være muligt at lave 2 X RAID 1+0 (én på hver controller)?

På forhånd mange tak for hjælpen!

God jul!

Mvh
Morten
Postes også i d.e.h.drev

Fra : Nicolai

Dato : 20-12-08 18:24

> [...]
> fornuftig controller til en fornuftig pris eller er de meget kostbare
> (hvad kan I anbefale - mærke, model osv.)?

Jeg vil mene du til prisen får en fin fin controller på bundkortet.

> [...]
> det i såfald automatisk eller skal man ud og have fat i noget software til

Ved hot-plug river du den defekte HD ud og smider den nye i. Derefter går
recovery automatisk igang.

> [...]
> model, kapacitet osv. eller er det tilstrækkeligt, at de har samme
> kapacitet og nogenlunde samme specifikationer mht. læse/skrive-hastigheder

Jeg mener ikke de skal være 100% identiske, men jo mere "lig dem du har" jo
bedre "synergi" vil du få i drift imho. Der dog ikke sikker.

Tror kun det sidste er muligt.

Fra : Morten

Dato : 21-12-08 00:45

Tak for de svar der allerede er kommet.

> Ved hot-plug river du den defekte HD ud og smider den nye i. Derefter går
> recovery automatisk igang.

Har alle controllere hot-plug - eller hvordan finder jeg ud af om
controlleren på mit bundkort har det?

Fra : Nicolai

Dato : 21-12-08 16:15

> Har alle controllere hot-plug - eller hvordan finder jeg ud af om
> controlleren på mit bundkort har det?

Jeg ville nok google modelnummeret :)

Fra : Henning

Dato : 20-12-08 21:28

>2) Jeg skifter fra RAID 0 til RAID 1+0 fordi jeg ønsker en bedre sikkerhed
>og mulighed for genskabelse/recovery. Hvis uheldet er ude og der er en af

Et raid erstatter ALDRIG en backup. Du kan ikke bruge raid som nogen
form for sikkerhed! Du kan gardere din oppetid, men står controlleren
f.eks. af, risikerer du at miste alt. Får du en virus risikerer du at
miste alt osv.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 21-12-08 08:09

Henning wrote:
> men står controlleren
> f.eks. af, risikerer du at miste alt.

Det skulle vel være til at finde en tilsvarende controller?

Fra : Henning

Dato : 22-12-08 18:51

On Sun, 21 Dec 2008 08:08:42 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Det skulle vel være til at finde en tilsvarende controller?

Måske - med mindre controlleren ødelægger raidet. Er set før, og vil
absolut forekomme igen. En defekt controller er ikke "kun" en død
controller.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 21-12-08 11:34

Hej
Morten wrote:
> [...]
> få en fornuftig controller til en fornuftig pris eller er de meget
> kostbare (hvad kan I anbefale - mærke, model osv.)?

Ja.
Jeg har selv meget gode erfaringer med sådan et her: http://kortlink.dk/64nh
Det er et ægte hardware-raid kort med 8 sata porte. Det kører nu på andet år
her ved mig.
Det er meget nemt at sætte op, og konfigurere. Det hele foregår på en
webside, hvor man kan rode med alt det man har lyst til, og se status på
hvad man nu har.

> [...]
> erstatte den defekte med og foregår det i såfald automatisk eller
> skal man ud og have fat i noget software til formålet?

På mit foreslåede kort, kan du sætte den op til at du får en mail, ved
anormaliteter. På mit raid5 skifter jeg bare den fejlslagne disk ud,
hvorefter raidet selv genopretter sig.

> [...]
> mærke, model, kapacitet osv. eller er det tilstrækkeligt, at de har
> samme kapacitet og nogenlunde samme specifikationer mht.

Jeg har ens diske i mit, men det ha kun betydning ved spejling, da du jo så
kun vil kunne udnytte den mindste disks plads på den store.

> [...]
> controllere - altså at koble f.eks. 4 diske på hver og så have én
> stor RAID 1+0? Eller vil det kun være muligt at lave 2 X RAID 1+0 (én

Det vil sikkert kun være muligt at lave 2 uafhængige raid, een på hver sin
controller.

Mvh
Martin

Fra : Infinity

Dato : 21-12-08 17:03

Morten wrote:
> Hej
>
> Jeg ønsker at lave en RAID 1+0 opsætning med et lige antal SATA diske.
> Jeg har i denne forbindlese nogle spørgsmål, som jeg håber at I kan
> hjælpe mig med at få besvaret.

Jeg fatter ikke at du ikke kikker på Raid 5, det giver meget mere plads for
pengene!
Eksempler med diske på 100 GB:
4 diske Raid 1+0: 200 GB
4 diske Raid 5: 300 GB
8 diske Raid 1+0: 400 GB
8 diske Raid 5: 700 GB
Ved Raid 5 kan du tåle at midste én disk.
Vil du have mere sikkerhed er der Raid 6, og her vil eksemplerne ovenfor
give 200 GB hhv 6 00 GB plads.
Ved Raid 5 med n diske får du en kapacitet på (n-1) disk.
Ved Raid 6 med n diske får du en kapacitet på (n-2) diske.
Det kan være lidt svært at få fat i en Raid 6 controller.

> [...]
> få en fornuftig controller til en fornuftig pris eller er de meget
> kostbare (hvad kan I anbefale - mærke, model osv.)?

Hastigheds mæssigt og kapacitets mæssigt er der næppe nogen forskel du kan
dog få løse controllere med cache lager der gør dem hurtigere.
Sikkerhedsmæssigt kan du tage dit Raid array med dig og sætte det på et nyt
bundkort ved en løs controller, praktisk hvis bundkortet står af eller du
får lyst til et hurtigere bundkort/ny cpu.
Står den løse Raid controller af kan den også udskiftes, sandsynligvis
billigere end det koster at udskifte bundkortets controller.

> [...]
> nogle SATA stik på controller-kortet? Eller er det noget helt forkert
> jeg kigger på og kan I anbefale mig et bedre produkt ud fra mine

Kender ikke controlleren, men ser den har Raid 5 og 6
Harddiskene tilsluttes med specielle kabler, der følger to med til 4
harddiske. Hvordan man kommer op på flere harddiske ved jeg ikke, men måske
flere specielle kabler ?

> [...]
> erstatte den defekte med og foregår det i såfald automatisk eller
> skal man ud og have fat i noget software til formålet?

Ja du lukker systemet ned og skifter disken og under genstart opdager
controlleren at en disk er skiftet og så går den i gang med sit recovery
program. Controlleren du har kik på har hot-swap og kan du kan lave
udskifttningen uden at lukke ned.
Recovery tiden er ofte ganske lang!

> [...]
> mærke, model, kapacitet osv. eller er det tilstrækkeligt, at de har
> samme kapacitet og nogenlunde samme specifikationer mht.
Nej. Dårligste disk bestemmer hvordan Raidet kører. Hvis du har 3 lyn
hurtige, store diske og en lille og langsom disk, så er det den lille
langsomme der bestemmer. For optimalt resultat skal ingen af diskene således
være mindre end eller langsommere end de andre og det opnår du bedst med ens
diske, men det er ikke et krav.

> [...]
> controllere - altså at koble f.eks. 4 diske på hver og så have én
> stor RAID 1+0? Eller vil det kun være muligt at lave 2 X RAID 1+0 (én
Du kan så have 2 x Raid 1+0 og ikke et stort.

> På forhånd mange tak for hjælpen!
>
> God jul!
Tak i lige måde.

Jeg benytter selv en RocketRaid 454 controller med 8 Pata diske. 4 diske på
250 GB og 4 på 120 GB og jeg har således oprettet to Raid 5 array's med
kapacitet på 750 GB og 360 GB (ca 680 GB og ca 310 GB formateret).
Det kører ganske fremragende! Og jeg kan tåle at midste en disk fra hvert
array.
I samme maskine sidder i øvrigt også med favorit disk pt, Samsung Spinpoint
F1 1TB. Lidt sjovt at den har cirka samme kapacitet som Raid arrayne Den
bruger 1/10 strøm og siger intet. Men den er ikke hurtigere end Raid
arrayet.

--
/Infinity

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-12-08 17:09

"Infinity" wrote

> Jeg fatter ikke at du ikke kikker på Raid 5, det giver meget mere plads
> for pengene!

raid 5 har nogle problemer som raid 1+0 ikke har
Investeringen i de flere diske giver fint pengene igen i det lange løb

Alene den tid det tager at bygge en ny disk i en raid5 configuration er nok
til at det burde give dig lidt fugtighed på panden

- Peter

Fra : Infinity

Dato : 21-12-08 17:50

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Infinity" wrote

> raid 5 har nogle problemer som raid 1+0 ikke har

Kan du nævne hvad det skulle være, ud over recoverytiden som du nævner
nedenfor?
> Investeringen i de flere diske giver fint pengene igen i det lange løb
>
> Alene den tid det tager at bygge en ny disk i en raid5 configuration er
> nok til at det burde give dig lidt fugtighed på panden

Jeg har prøvet en I will Raid 1+0 controller og den var dælmende langsom.
Jeg har også prøver Software Raid 5 i Win 2000 Server og det tog tid, men så
var arrayet også noget større og CPU'en ret lille.
Min Rocket Raid 454 er klart hurtigere end Iwill Raid controlleren og Win
2000 Serveren.

Jeg tror det afhænger meget af controlleren, men vi kan hurtigt blive enige
om at det tager tid, og med tid kan godt menes nogle timer.

--
/Infinity

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-12-08 18:18

"Infinity" wrote

> Min Rocket Raid 454 er klart hurtigere end Iwill Raid controlleren og Win
> 2000 Serveren.

Den samme controller (scsi/6 channel), samme diske (72Gb 10k rpms scsi);
raid10 blev lavet om til raid5 ved en reinstallation (uden jeg vidste det)
Maskinen (4 processorer) blev mærkbart langsommere (mssql server)

Btw hvis du vil sammenligne raid typer, så bør du nok bruge den samme
controller som minimum

- Peter

Fra : Nicolai

Dato : 21-12-08 19:35

> Jeg fatter ikke at du ikke kikker på Raid 5, det giver meget mere plads
> for pengene!

Ikke meget, og performance-hit'et er enormt.

> Eksempler med diske på 100 GB:
> 4 diske Raid 1+0: 200 GB
> 4 diske Raid 5: 300 GB
> 8 diske Raid 1+0: 400 GB
> 8 diske Raid 5: 700 GB
> Ved Raid 5 kan du tåle at midste én disk.

Ved raid 1+2 kan du tåle at tabe op til 50%.

Fra : N_B_DK

Dato : 26-12-08 00:27

"Infinity" <Infinity@mail.dk> wrote in message

> Jeg fatter ikke at du ikke kikker på Raid 5,

Fordi 1+0 giver højere hastighed.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Nicolai

Dato : 26-12-08 14:09

> Fordi 1+0 giver højere hastighed.

HØRT

Fra : Nicolai

Dato : 21-12-08 19:41

http://www.fogh.info/files/RaidSummary.JPG :)

Fra : Morten

Dato : 22-12-08 03:21

Mange tak til alle der har bidraget - jeg er da blevet en del klogere

Dog har jeg stadig et dumt spørgsmål tilbage:

Hvis jeg f.eks. køber 8 identiske SATA harddiske og laver en RAID 1+0 og en
af diskene står af efter et stykke tid - hvordan finder jeg så lige præcist
ud af hvilken harddisk det er som er defekt og som jeg skal tage ud og
erstatte med den nye? Bliver diskene tildelt et ID eller en kode, skriver
man fysisk uden på disken/sætter label på, eller hvad gør I? Og om jeg så
skriver 1, 2, 3...8 på dem, så skal de jo tildeles samme nummer inde i
"systemet" og da jeg ikke kender sådanne "systemer", så ved jeg ikke om det
er muligt eller hvordan man evt. gør.

Mvh
Morten

Fra : Infinity

Dato : 23-12-08 15:48

Morten wrote:
> [...]
> jo tildeles samme nummer inde i "systemet" og da jeg ikke kender
> sådanne "systemer", så ved jeg ikke om det er muligt eller hvordan
Hvis det er en hardware controller (og det er det jo her) så har den en Bios
hvori du opsætter diskene og de bliver så tildelt et ID nr.
Ved en defekt disk får du så oplyst at disk #xx er defekt og om du vil
erstatte den eller om du vil køre videre med systemet - UDEN sikkerhed. Ved
Raid 1+0 kan flere diske godt stå af, men et part må aldrig stå af.
--
/Infinity