Hvad hedder kassen?
Fra : Henning

Dato : 18-12-08 18:08

Vi ved alle hvad en skærm, en mus, en printer osv. er. Men hvad hedder
kassen, hvor selve "computeren" er? Nogen kalder den "harddisk", nogen
"CPU" nogen "kabinet". Men hvad er det helt rigtige navn? Findes der
noget endegyldigt svar?

Fra : Holst

Dato : 18-12-08 18:16

Henning wrote:

> [...]
> kassen, hvor selve "computeren" er? Nogen kalder den "harddisk", nogen
> "CPU" nogen "kabinet". Men hvad er det helt rigtige navn? Findes der

Jeg synes, at de fleste enten kalder det "computeren" eller
"kabinettet", navnlig førstnævnte.

"CPU" og "harddisk" hører jeg aldrig i den betydning, at det skulle
dække hele kabinette med indhold.

Personligt foretrækker jeg "computer", idet det er selve computeren.
Mus, skærm, printer, tastatur og lignende er blot perifert udstyr til
computeren.

Fra : Hagar

Dato : 18-12-08 18:30

> [...]
>
> Personligt foretrækker jeg "computer", idet det er selve computeren. Mus,
> skærm, printer, tastatur og lignende er blot perifert udstyr til

Hvis du går ned i en butik og bestiller en computer, så er det jo med
indhold, men snakker du om et kabinet, så er det uden indhold, sådan er det
da typisk hvor jeg kommer.

Hagar

Fra : Max

Dato : 18-12-08 18:36

Hej Hagar

> Hvis du går ned i en butik og bestiller en computer, så er det jo med
> indhold, men snakker du om et kabinet, så er det uden indhold, sådan
> er det da typisk hvor jeg kommer.

Ja kassen man samler en computer i hedder et kabinet.

Sjovt nok hed kassen med indhold "harddisken" i mange år,
men det er vidst forsvundet nu.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-12-08 18:51

Max wrote:

> Sjovt nok hed kassen med indhold "harddisken" i mange år,

Gjorde den?

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 18-12-08 18:54

Hej Jesper

> Gjorde den?

Ja.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-12-08 22:56

Max wrote:

> Ja.

Ikke noget jeg er bekendt med.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 18-12-08 23:00

Hej Jesper

> Ikke noget jeg er bekendt med.

Så lærte du noget idag.

--
Mvh Max

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-12-08 00:27

"Max" <> skrev i meddelelsen

> Så lærte du noget idag.

Næ. For du tager så frygteligt fejl.
En harddiske er noget andet.

Hvis du bliver kaldt FjoldeFrands
i flere år, hedder du så FjoldeFrands?

mvh
Henning

Fra : Mr.X

Dato : 20-12-08 01:28

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse
> "Max" <> skrev i meddelelsen

> Næ. For du tager så frygteligt fejl.
> En harddiske er noget andet.
>
> Hvis du bliver kaldt FjoldeFrands
> i flere år, hedder du så FjoldeFrands?
Han vil jo nok hedde FjoldeFrands af omtale til evig til, selv om han måske
er døbt Ib det samme er sikkert også tilfældet med "Kassen" som kaldes
harddisk, CPU eller Viggo eller hvad som helst. For mig er Kassen et
kabinet, CPUén er processoren og harddisken er der hvor jeg lagrer mine
data. Hele hardwaren i kabinettet er computeren og så har jeg skærm og mus.

Fra : Max

Dato : 20-12-08 08:29

Hej Henning

> Næ. For du tager så frygteligt fejl.

Nej.

> En harddiske er noget andet.

Det siger du ikke.

> Hvis du bliver kaldt FjoldeFrands
> i flere år, hedder du så FjoldeFrands?

Nej, med det ændre da ikke det fakta at jeg
blev kaldt fjoldeFrans, vel ?

Tag nu og læs hele tråden, så kan du også lære lidt.

--
Mvh Max

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-12-08 10:26

"Max" <> skrev i meddelelsen

> Tag nu og læs hele tråden, så kan du også lære lidt.

Lære hvad? En harddisk er en en lagerenhed, hvor du
gemmer dine data som sidder i et kabinet sammen med
bundkort, ram, cpu, strømforsyning, graffikkort og lydkort.
Hele kassen har _aldrig_ heddet harddisk, uanset hvad
folk har kaldt den.

Nu må du have lært det.

mvh
Henning

Fra : Max

Dato : 20-12-08 11:08

Hej Henning

> Hele kassen har _aldrig_ heddet harddisk, uanset hvad
> folk har kaldt den.

Prøver du at være morsom eller lege dum degn ?

--
Mvh Max

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-12-08 21:24

"Max" <> skrev i meddelelsen

> Prøver du at være morsom eller lege dum degn ?

hmm. Her lugter af troll

Fra : Max

Dato : 20-12-08 21:34

Hej Henning

> hmm. Her lugter af troll

Nå, det glæder mig da at du kan lugte dig selv.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-12-08 02:50

Henning Præstegaard wrote:

> hmm. Her lugter af troll

Sådan er Max, desværre.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 21-12-08 08:04

Hej Jesper

> Sådan er Max, desværre.

:)

--
Mvh Max

Fra : Henning

Dato : 20-12-08 21:25

> [...]
>bundkort, ram, cpu, strømforsyning, graffikkort og lydkort.
>Hele kassen har _aldrig_ heddet harddisk, uanset hvad

Ikke i din og min verden, men blandt mange andre hedder den det.

Fra : Holst

Dato : 18-12-08 18:58

Max wrote:

> Sjovt nok hed kassen med indhold "harddisken" i mange år,
> men det er vidst forsvundet nu.

Hvor hed det det? Jeg kan ikke mindes det, og jeg har efterhånden været
computerbruger i 25 år.

Fra : Max

Dato : 18-12-08 19:06

Hej Holst

> Hvor hed det det? Jeg kan ikke mindes det, og jeg har efterhånden
> været computerbruger i 25 år.

Den hed sådan i den verden hvor jeg befinder mig, det startede
da vi holdt op med at bruge floppydrev til styresystem og fik en
harddisk i kabinettet, så hed hele mollivitten populært harddisken.

--
Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 18-12-08 19:25

Max wrote:

> Den hed sådan i den verden hvor jeg befinder mig, det startede
> da vi holdt op med at bruge floppydrev til styresystem og fik en
> harddisk i kabinettet, så hed hele mollivitten populært harddisken.

Ikke hvor jeg færdedes. Vi ændrede ikke ord, fordi der kom harddisk i
computerne.

Fra : Max

Dato : 18-12-08 19:28

Hej Holst

> Ikke hvor jeg færdedes. Vi ændrede ikke ord, fordi der kom harddisk i
> computerne.

Jeg kalde det for en PC dengang, men brugerne kaldte den harddisk.

--
Mvh Max

Fra : ttoet

Dato : 18-12-08 20:26

> Hej Holst

> Jeg kalde det for en PC dengang, men brugerne kaldte den harddisk.
>
> --
> Mvh Max

Her vil jeg bakke Max op. Rigtig mange af de mennesker jeg hjælper med
computeren kalder selve PC'en for "harddisken". Det er fortrinsvis personer
i den mere modne alder, og en hel del af dem kommer fra de offentlige
sektor. Fælles for dem er dog at de alle har været (eller er) funktionærer.

For mig lyder det som om sælgerne i sin tid har brugt ordet "computer" som
en betegnelse for hele systemet incl. skærm, tastatur og mus, og derfor har
haft brug for en eller anden betegnelse for selve kabinettet som computeren
rettelig var i. Det har vel så været nærliggende at kalde den "harddisken",
fordi det var deri de meget store harddiske var monteret.

Husk at de første PC'er oftest var sammenbyggede enheder med skærm og
tastatur i ét, og med ét eller to floppydrev indbygget. Mus var dengang kun
noget der var i køkkenskabene .
Thoeger

Fra : Hagar

Dato : 18-12-08 21:55

> [...]
> da vi holdt op med at bruge floppydrev til styresystem og fik en
> harddisk i kabinettet, så hed hele mollivitten populært harddisken.

Hed det så en floppydrev før det nu hedder harddisk ?

Hagar

Fra : Jens G

Dato : 18-12-08 20:16

On Thu, 18 Dec 2008 18:57:52 +0100, Holst <newsfeb08@shelter.dk>
wrote:

>Hvor hed det det? Jeg kan ikke mindes det, og jeg har efterhånden været
>computerbruger i 25 år.

Susanne Bjerrehus havde et program der hed noget i retning af Surfing
Susie. Jeg husker helt tydeligt at hun kaldte det harddisken.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-12-08 20:28

Holst skrev bl.a.:

> Hvor hed det det? Jeg kan ikke mindes det, og jeg har efterhånden
> været computerbruger i 25 år.

Jeg har nok haft de først par hundrede kunder, som kalder hele kassen for
"harddisken. Navnlig kvinder bruger denne betegnelse..

Claus

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-12-08 23:12

wrote:

>Hvor hed det det? Jeg kan ikke mindes det, og jeg har efterhånden været
>computerbruger i 25 år.

Hvis man har været med fra 'starten' kalder man en harddisk for en
Winchester
--
OV1A Jens

Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-12-08 05:36

Jens Petersen wrote:

> Hvis man har været med fra 'starten' kalder man en harddisk for en
> Winchester

Hvaffor en start ?
Før Winchester var det Moving Head diske

Stig Johansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-12-08 08:54

Stig Johansen wrote:

> Før Winchester var det Moving Head diske

Disken som vi kender den i dag er baseret på Winchester'en.

Jesper Poulsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-12-08 14:46

Jesper Poulsen wrote:

> Disken som vi kender den i dag er baseret på Winchester'en.

Ja, men det ændrer ikke ved, at de der 14" multiplatter Moving Head diske
var mere udbredt end Winchester i 'starten'.

Stig Johansen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-12-08 20:16

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in news:494a8a12$0$15883
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Sjovt nok hed kassen med indhold "harddisken" i mange år,
> men det er vidst forsvundet nu.

Det må ha' været et lokalt fænomen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-12-08 09:04

On 18 Dec., 18:57, Holst <newsfe...@shelter.dk> wrote:

> Hvor hed det det? Jeg kan ikke mindes det, og jeg har efterhånden været
> computerbruger i 25 år.

Ja, en del af mine ældre kollegaer refererer til computeren med
udtrykket: harddisken.

Det er faktisk ret forvirrende, når nu man ved, at harddisken kun er
en lille del af computeren.

men sålænge man taler dansk, så forstår vi hinanden.

mvh

Carsten Riis

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 18-12-08 18:40

Henning wrote:
> Vi ved alle hvad en skærm, en mus, en printer osv. er. Men hvad hedder
> kassen, hvor selve "computeren" er? Nogen kalder den "harddisk", nogen
> "CPU" nogen "kabinet". Men hvad er det helt rigtige navn?

Kabinet.

Glem alt om de andre navne, de er ikke korrekte.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-12-08 18:53

Jens C. Hansen wrote:

> Kabinet.
> Glem alt om de andre navne, de er ikke korrekte.

Du er lidt skråsikker. Computer må være bedre dækkende for kasse med
indhold. Kabinet er kun selve kassen (uden indhold).

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 18-12-08 19:15

Jesper Poulsen wrote:

> Du er lidt skråsikker. Computer må være bedre dækkende for kasse med
> indhold. Kabinet er kun selve kassen (uden indhold).

Hvad vil du så kalde sådan en kasse, hvis du ikke ved om der er noget i den?

Fra : Holst

Dato : 18-12-08 19:26

Jens C. Hansen wrote:

> Hvad vil du så kalde sådan en kasse, hvis du ikke ved om der er noget i den?

Vel kabinet m/u indhold.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-12-08 20:23

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote in

> Hvad vil du så kalde sådan en kasse, hvis du ikke ved om der er noget
> i den?

Det er et kabinet indtil andet er sandsynliggjort. Ingen grund til at skabe
problematikker hvor der ingen er.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 20-12-08 11:57

Jesper Poulsen wrote:
> Du er lidt skråsikker. Computer må være bedre dækkende for kasse med
> indhold. Kabinet er kun selve kassen (uden indhold).

Jow, men kabinettet ændrer jo ikke navn fordi der puttes noget ind i det -
det hedder stadig et kabinet. Okay, nu er vi nok tæt på ordkløveri :)

Søren

Fra : Holst

Dato : 18-12-08 18:59

Jens C. Hansen wrote:

> Kabinet.
>
> Glem alt om de andre navne, de er ikke korrekte.

Tjah ... jeg er vant til, at et kabinet er en tom kasse. Når man har
fyldt den med indhold, er det en computer.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-12-08 10:16

"Holst" wrote

> Tjah ... jeg er vant til, at et kabinet er en tom kasse. Når man har fyldt
> den med indhold, er det en computer.

Så, så - ikke for skråsikker
Kabinet dækker over mange andre ting end en kasse til PSU, MB, CPU, HD osv
:)

- Peter

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-12-08 20:30

Hej!

Fint nok. I har vedtaget, at kabinettet hedder "harddisken" eller
"computeren".

Men hvad skal en "CPU holder" så monteres på?

<
http://www.ergoland.dk/templates/product.asp?pn=CPU-holder%20%201%20%20fastk.%20%20max%20omkreds%20170%20cm&gn=Cpu%20holdere&GroupGuid=256&ProductGuid=5100010000000000

("CPU holder" er så vidt jeg er orienteret betegnelsen for kabinet m.
indhold i div. kontorforsyninger. Underligt nok egentligt...!)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-12-08 23:01

Kim Voss Schrader wrote:

> Men hvad skal en "CPU holder" så monteres på?

Bundkortet.

I begge mine computere er CPU-holderen en 940-pins ZIF-sokkel.

Jesper Poulsen

Fra : Martin

Dato : 18-12-08 21:13

Henning wrote:
> [...]
> kassen, hvor selve "computeren" er? Nogen kalder den "harddisk", nogen
> "CPU" nogen "kabinet". Men hvad er det helt rigtige navn? Findes der

Kassen med kaffeholderen...

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-12-08 23:50

Henning skrev:

> hvad hedder kassen, hvor selve "computeren" er?

Det hedder blot en pc (personal computer), eller bare
en computer.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Optimus Prime

Dato : 19-12-08 10:48

Henning skrev:
> [...]
> kassen, hvor selve "computeren" er? Nogen kalder den "harddisk", nogen
> "CPU" nogen "kabinet". Men hvad er det helt rigtige navn? Findes der

Jeg har arbejdet med IT support i +4 år og størstedelen af vores bruger
er meget lidt edb-kyndige... "kassen" omtales som harddisken, cpu'en,
klienten, kassen, computeren, skærmen, den der man trykker på om morgen,
og meget meget mere...

Internt i IT-afdelingen kalder vi det også lidt af hvert - overvægten er
dog på PC'en eller computeren.
Vi er ved at standardisere vores dokumentation og henviser til
arbejdspladsen (m/u skærm); men dette skal ses i lyset af vores service
til brugerne i realiteten er en arbejdsplads (med forskellige krav, fx
en tynd klient, en computer, en bærbar computer etc).

Konklusion: tror ikke der findes en endegyldig sandhed

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 19-12-08 13:15

On Thu, 18 Dec 2008 18:07:36 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>kassen, hvor selve "computeren" er? Nogen kalder den "harddisk", nogen
>"CPU" nogen "kabinet". Men hvad er det helt rigtige navn? Findes der

I min tid som IBM-sælger (1989-1992) hed den "systemenheden".

En PC bestod fysisk af

- systemenheden
- skærmen
- tastaturet
- evt. en mus

Da jeg senere var IT-supporter hos det daværende Tele Sønderjylland,
lykkedes det faktisk os supportere at få "opdraget" brugerne til at
benytte udtrykket "systemenheden".

Inden da kaldte langt de fleste af vores brugere systemenheden for
"harddisken".
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Mr.X

Dato : 20-12-08 01:38

> [...]
> kassen, hvor selve "computeren" er? Nogen kalder den "harddisk", nogen
> "CPU" nogen "kabinet". Men hvad er det helt rigtige navn? Findes der

"Kassen" er vel stadig et kabinet, uanset hvad der er fyldt i den. En
harddisk er en fysisk del af en computer, som er i kassen. En CPU er vel i
vore dage vel selve processoren, hvor det før var betegnelsen for selve
"Kassen" med indhold. Jeg var ansat på en kontormøbelfabrik i 80érne og
90érne, her lavede vi CPU holdere. Disse holdere var/er beregnet til
montering på skriveborde til at holde "kassen" på siden af bordet.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-12-08 08:55

Mr.X wrote:

> 90érne, her lavede vi CPU holdere. Disse holdere var/er beregnet til

En CPU-holder er da en ZIF- eller LGA-sokkel

Jesper Poulsen

Fra : Mr.X

Dato : 20-12-08 20:24

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> En CPU-holder er da en ZIF- eller LGA-sokkel

Nej, en ZIF er for lille til at hænge kassen i, den kan simpelt hen ikke
holde sådan en stor kasse fast til skrivebordet