Maxtor - ekstern harddisk.
Fra : Ukendt

Dato : 15-12-08 17:22

Hej.

Jeg har netop købt endnu en Maxtor ekstern harddisk - men jeg har to
spørgsmål.

Den nye eksterne harddisk har ingen separat "tænd/sluk knap", som min anden
Maxtor har.

Når jeg nu slukker min pc skal jeg så tage strømstikket ud, så den nye
harddisk ikke står tændt hele tiden eller betyder det ikke noget (udover
strømregningen)?

Den andet spørgsmål går på, om jeg jeg skal anvende funktionen "sikker
fjernelse af hardware" inden jeg slukker min pc og/eller slukker for
harddisken?

Ser frem til at høre fra Jer.

mvh

Jesper

Fra : Rado

Dato : 15-12-08 18:00

On Mon, 15 Dec 2008 17:22:20 +0100, "Jesper" <christop at
post1.dknet.dk> wrote:

>Den andet spørgsmål går på, om jeg jeg skal anvende funktionen "sikker
>fjernelse af hardware" inden jeg slukker min pc og/eller slukker for
>harddisken?

Det afhænger af hvordan den er forbundet. Med USB og Firewire skal du
afmontere disken med "sikker fjernelse af hardware" før du slukker den
eller hiver datakablet ud, med eSATA er det ikke nødvendigt.

Du behøver derimod ikke afmontere disken hvis du lukker Windows ned
mens den kører, det gør Windows automatisk.

--
Rado

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 18:34

Rado wrote:

> afmontere disken med "sikker fjernelse af hardware" før du slukker den
> eller hiver datakablet ud, med eSATA er det ikke nødvendigt.

Vrøvl. Med eSATA skal "Sikker fjernelse af hardware" også anvendes, da
diskcache'n gemmes ved den manøvre.

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 15-12-08 20:04

On Mon, 15 Dec 2008 18:34:26 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Vrøvl. Med eSATA skal "Sikker fjernelse af hardware" også anvendes, da
>diskcache'n gemmes ved den manøvre.

Det må så afhænge af disktypen eller controlleren, der dukker i alt
fald ingen "sikker fjernelse af hardware" ikon op på mit system når
jeg kobler mine på, og Windows brokker sig ikke når jeg hiver stikket
ud eller slukker dem. Jeg har gjort det masser af gange, uden
problemer. Man skal selvfølgelig bare ikke gøre det et halvt sekund
efter at man har overført data, der siger sig selv. Og hvis man
slukker disken før man hiver stikket ud sker der i alt fald ingen
ting, for den lukker ikke ned før den er færdig med at overfører data.

--
Rado

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 21:47

Rado wrote:

> Det må så afhænge af disktypen eller controlleren, der dukker i alt
> fald ingen "sikker fjernelse af hardware" ikon op på mit system når

Du har sikkert ikke cache slået til på den disk.

Alle mine SATA-diske kan fjernes via "Sikker fjernelse af hardware".
eSATA er ofte bare et kabel fra MB's controller til en blindplade på
bagsiden.

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 15-12-08 22:09

On Mon, 15 Dec 2008 21:47:04 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Du har sikkert ikke cache slået til på den disk.

Jo, den er slået til.

>Alle mine SATA-diske kan fjernes via "Sikker fjernelse af hardware".
>eSATA er ofte bare et kabel fra MB's controller til en blindplade på
>bagsiden.

Jeg bruger en separat Adaptec 1225SA RAID controller.

--
Rado

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 22:28

Rado wrote:

> Jo, den er slået til.

Så undrer det mig at du ikke mister data.

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 15-12-08 23:03

On Mon, 15 Dec 2008 22:28:12 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Så undrer det mig at du ikke mister data.

Den cache er tømt på et par sekunder, under normale omstændigheder.

--
Rado

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 23:30

Rado wrote:

> Den cache er tømt på et par sekunder, under normale omstændigheder.

Det er ikke tilfældet for de operativsystemer jeg har arbejdet med til
dato (OS/2, Windows 98SE, Windows 2000, Windows XP og Linux).

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 16-12-08 13:30

On Mon, 15 Dec 2008 23:29:31 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Det er ikke tilfældet for de operativsystemer jeg har arbejdet med til
>dato (OS/2, Windows 98SE, Windows 2000, Windows XP og Linux).

Hvordan registrerer du det?

Der ingen logisk grund til at lade data ligge i cachen i stedet for at
skrive dem til disken lige så snart det lader sig gøre. Det er direkte
dumt, datasikkerhedsmæssigt, så det vil man selvfølgelig så vidt
muligt undgå. De skal ned på disken hurtigst muligt.

Hvis systemet og diskene er hårdt belastet kan der måske være tale om
et længere delay, men det er sjældent et problem på mit system.

--
Rado

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-12-08 15:17

Rado wrote:

> Hvordan registrerer du det?

Ved at fjerne en disk :-/

Jeg har haft diske der er faldet fra som følge af strømforsyningsfejl og
i alle tilfælde er der røget data i svinget.

> Der ingen logisk grund til at lade data ligge i cachen i stedet for at

Jo. Linux/Unix holder data i cache så længe som muligt - det øger
skrivehastigheden ved data der ændres ofte.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 18:33

Jesper wrote:

> Når jeg nu slukker min pc skal jeg så tage strømstikket ud, så den nye
> harddisk ikke står tændt hele tiden eller betyder det ikke noget (udover

Ja. Disse diske er sjældent beregnet til 24/7-drift og de bør derfor
være slukket når de ikke er i brug.

> Den andet spørgsmål går på, om jeg jeg skal anvende funktionen "sikker
> fjernelse af hardware" inden jeg slukker min pc og/eller slukker for
> harddisken?

Sikker fjernelse af hardware skal kun bruges hvis du slukker eller
frakobler disken mens PC'en er i brug.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-08 18:46

Jesper Poulsen wrote:

> Ja. Disse diske er sjældent beregnet til 24/7-drift og de bør derfor
> være slukket når de ikke er i brug.

> Sikker fjernelse af hardware skal kun bruges hvis du slukker eller
> frakobler disken mens PC'en er i brug.

det er sørme os svært at gøre det når pc'en
er slukket

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 21:48

Just wrote:

> det er sørme os svært at gøre det når pc'en
> er slukket

Klaphat!