Hvor stor må den være?
Fra : Steffen

Dato : 14-12-08 21:40

Jeg skal have en ny monitor, og vil have den så stor som muligt, uden dog at
kamme over så den bliver uanvendelig til daglige opgaver ( mail+word o.l. )

Jeg vil mene at 32" nok er tæt på det maksimale; men har I prøvet 37" og
måske endda 40" . Jeg sidder trods alt blot en lille meter fra skærmen.

Har I nogle praktiske erfaringer med monitorer i den størrelse?

mvh Steffen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 14-12-08 21:56

"Steffen" <steffena2@mail.dk> writes:

> [...]
> skærmen.
>
> Har I nogle praktiske erfaringer med monitorer i den størrelse?

Jeg har en del kolleger som bruger et setup med 2 stk 24" skærme
(1920x1200) til applikationer hvor "jo flere pixels jo bedre" gælder.

Kai

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-12-08 00:11

Steffen skrev:

> Jeg skal have en ny monitor, og vil have den så stor
> som muligt, uden dog at kamme over

Jeg har selv en 22", og min hustru synes at det er
rigeligt

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 15-12-08 00:36

> Jeg har selv en 22", og min hustru synes at det er
> rigeligt

Allan: Og hvis du lige bruger noget sort spraymaling bliver hun helt
vild. 22 tommer (jysk) er jo ca 12 cm, men hvis den er sort er det ok ...

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-12-08 05:18

Benny Nissen wrote:

> Allan: Og hvis du lige bruger noget sort spraymaling bliver hun helt
> vild. 22 tommer (jysk) er jo ca 12 cm, men hvis den er sort er det ok ...

Du ved godt den maksimale størrelse er 11"
- For hvis det var 12", var det en fod.

Stig Johansen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-12-08 02:44

Steffen skrev bl.a.:

> Jeg vil mene at 32" nok er tæt på det maksimale; men har I prøvet 37"
> og måske endda 40" . Jeg sidder trods alt blot en lille meter fra
> skærmen.

I det øjeblik, du kan se den enkelte pixel, så er skærmen for stor eller
opløsningen for lille.

Man må under ingen omstændigheder kunne se hver pixel.

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 06:46

Claus Tersgov wrote:

> I det øjeblik, du kan se den enkelte pixel, så er skærmen for stor eller
> opløsningen for lille.

Eller man sidder for tæt på.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-12-08 20:35

Jesper Poulsen skrev bl.a.:

> Eller man sidder for tæt på.

Nu taler vi om en skrivebordsskærm, så afstanden er næppe en parameter.

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 21:50

Claus Tersgov wrote:

> Nu taler vi om en skrivebordsskærm, så afstanden er næppe en parameter.

En CRT-skærm fylder mere bagud, så de får billedfeltet tættere på
beskueren. En fladskærm har ikke dette problem, så der er større
mulighed for at placere skærmen korrekt ift. skærmens areal.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-12-08 14:08

"Steffen" <steffena2@mail.dk> wrote in

> Jeg vil mene at 32" nok er tæt på det maksimale; men har I prøvet 37"
> og måske endda 40" . Jeg sidder trods alt blot en lille meter fra
> skærmen.

Jeg har spillet WoW på en 32" i 1024x768, og det var trættende medmindre
man sad 2-3 meter væk. Jeg vil tro lysintensiteten bar en stor del af
skylden.

På afstand var det fint, men jeg foretrækker 22" i 1680x1050 til spil og
film (26" i 1900x1200 står på min ønskeliste) og så bruger jeg min bærbares
15,4" i 1280x1024 til mail m.m.

Måske skulle du også overveje en dualskærm løsning?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-12-08 20:39

Kent Oldhøj skrev bl.a.:

> Måske skulle du også overveje en dualskærm løsning?

Det afhænger meget af, hvad man arbejder med. Jeg har siden 1992 altid kørt
med to eller endda flere skærme. Det er rigtig smart, når man arbejder med
grafik og navnlig hjemmesider. Men arbejder man med videoproduktion, så er
dual skærme ikke en optimal løsning. Naturligvis skal man have en ægte
seperat videomonitor, men det er de færreste NLE som egner sig til flere
skærme.

Claus

Fra : Max

Dato : 15-12-08 15:03

Hej Steffen

> Har I nogle praktiske erfaringer med monitorer i den størrelse?

En monitor der uden problemer kan vise en A4 side i 1:1, også
selv om der er diverse menubarer og så vidre, mener jeg er en
god løsning.

--
Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 15-12-08 17:20

On Sun, 14 Dec 2008 21:40:05 +0100, "Steffen" <steffena2@mail.dk>
wrote:

>Jeg skal have en ny monitor, og vil have den så stor som muligt, uden dog at
>kamme over så den bliver uanvendelig til daglige opgaver ( mail+word o.l. )

Her kan man jo altid bare tilpasse programvinduernes størrelse.
Generelt er det jo sådan at opløsningen stiger i takt med
skærmstørrelsen, så tingene bevarer nogenlunde deres størrelse, der er
blot mere plads på skrivebordet. Er selv lige skiftet fra en
19" / 1280x1024 til en 25.5" / 1920x1200 og menutekster, ikoner osv.
har alligevel præcis samme størrelse rent fysisk, som før. Havde jeg
valgt en 24" / 1920x1200 var de faktisk blevet lidt mindre end på 19"
skærmen.

Den eneste ulempe er at man skal flytte mus/trackballkugle mere, for
at komme fra kant til kant, jo større skærmen/opløsningen er.

--
Rado

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-12-08 20:44

Rado skrev bl.a.:

> Den eneste ulempe er at man skal flytte mus/trackballkugle mere, for
> at komme fra kant til kant, jo større skærmen/opløsningen er.

Med en *ordentlig* musedriver er det rimeligt nemt at ændre. Når jeg feder
ordentlig, så er det, fordi der kan være helt ekstrem forskel på diverse
musedrivere, navnlig hvad angår det ergonomiske.

Jeg vil vædde på, at otte ud af ti personer ikke er opmærksomme på, om
deres mus er indstillet korrekt.

Claus

Fra : Rado

Dato : 15-12-08 21:52

On Mon, 15 Dec 2008 20:44:14 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews2@tersgov.dk> wrote:

>Med en *ordentlig* musedriver er det rimeligt nemt at ændre. Når jeg feder
>ordentlig, så er det, fordi der kan være helt ekstrem forskel på diverse
>musedrivere, navnlig hvad angår det ergonomiske.

Ja, men jo hurtigere den kører, jo sværere er den at styre præcist.
Jeg har endnu ikke set en driver der kan få musen til at køre både
hurtigt og præcist. XPs driver er faktisk den bedste synes jeg. selvom
den er for langsom selv ved max hastighed. Den i Win 2000 var dobbelt
så hurtig og næsten perfekt, hvorfor den skulle udskiftes har jeg
aldrig fattet.

--
Rado

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 22:31

Rado wrote:

> Jeg har endnu ikke set en driver der kan få musen til at køre både
> hurtigt og præcist. XPs driver er faktisk den bedste synes jeg. selvom

Hvad med producentens egen driver?

Driveren til min G5 er både hurtig og præcis - faktisk er den på linie
med generic-driveren til Linux.

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 15-12-08 23:09

On Mon, 15 Dec 2008 22:31:10 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Hvad med producentens egen driver?

Har prøvet den, den var for upræcis ved høje pointerhastigheder.
Desuden ville den ikke sammen med min KVM, den tabte scrollhjulet hver
gang jeg skiftede maskine.

--
Rado

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 23:30

Rado wrote:

> Har prøvet den, den var for upræcis ved høje pointerhastigheder.

Hvilken mus?

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 16-12-08 13:43

On Mon, 15 Dec 2008 23:30:12 +0100, Jesper Poulsen

http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/trackballs/devices/159&cl=dk,da

--
Rado

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-12-08 15:14

Rado wrote:

> http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/trackballs/devices/159&cl=dk,da

Hmmm... Jeg har ikke samme problem med min G5 Ver. 1.

Jesper Poulsen

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 18-12-08 00:29

Skærmen er for stor når du skal dreje hovedet for at læse teksten på en film

Fra : lk@ace-data.dk

Dato : 20-12-08 05:50

> Har I nogle praktiske erfaringer med monitorer i den størrelse?

Hejsa

Jeg sad med samme overvejelser for et par måneder siden og endte op
med at købe en 28" 16:9 TFT-skærm i 1920*1200 - og jeg har ikke
fortrudt det! Jeg syntes det er superfedt at spille spil på en sådan
størrelse, selvom det lige kræver lidt tilvænding Til dokumenter
er det også super lækker at jeg kan se flere sider samtidigt eller
have flere dokumenter åbent ved siden af hinanden. Dog er der ikke den
store fidus i en stor skærm til websider da de oftest er designet til
1024*768 eller 1280*1024, så der vil der meget ledig plads i siderne
når du kører i 1920*1200.

Jeg sidder ca 1 meter fra skærmen.

MVH
Lasse