| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Vinterdæk ??? Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-12-08 20:39 |  
  |   
            Jeg skal ud og have mig nogle vinterdæk til bilen i str. 205/55-16 91T/H 
 (nyere BMW 3-serie).
 Jeg tror det bliver nogle Continental, men der findes 3 modeller i år:
 WinterContact TS800
 WinterContact TS810
 WinterContact TS830
 
 TS800 er til små og mellemklassebiler, så dem går vi uden om.
 
 Men hvad er bedst af de andre 2 ?
 
 Chr.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-12-08 20:47 |  
  |   
            
 "Christian F" <no-mail> skrev i en meddelelse 
 news:49416c52$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg skal ud og have mig nogle vinterdæk til bilen i str. 205/55-16 91T/H 
 > (nyere BMW 3-serie).
 > Jeg tror det bliver nogle Continental, men der findes 3 modeller i år:
 > WinterContact TS800
 > WinterContact TS810
 > WinterContact TS830
 
 
 Sikkert en dejlig vogn og nogle dejlige dæk,
 men hvor sikre er en 205" kontra
 en 185" eks. når vi snakker vinterdæk ?
 
 Det har netop altid været god latin,
 at et smalt dæk nemmere skærer sig
 gennem sne og løst is modsat et bredt.
 
 Er en BMW serie-3 ikke størrelsesmæssigt
 på niveau med de fleste mellemklassebiler ?? 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thore Jensen (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thore Jensen | 
  Dato :  11-12-08 20:56 |  
  |   
            Eque skrev:
 >
 > Sikkert en dejlig vogn og nogle dejlige dæk,
 > men hvor sikre er en 205" kontra
 > en 185" eks. når vi snakker vinterdæk ?
 > 
 > Det har netop altid været god latin,
 > at et smalt dæk nemmere skærer sig
 > gennem sne og løst is modsat et bredt.
 > 
 Skærer sig igennem, det ved jeg nu ikke om det har så meget betydning, 
 hvis dækket er i stand til at skovle sneen væk..
 
 Men jeg hælder også til de smalle dæk, udfra et mantra om at få flere 
 kg/cm2 og derved så mere øge friktionen på et glat underlag.
 
 > Er en BMW serie-3 ikke størrelsesmæssigt
 > på niveau med de fleste mellemklassebiler ?? 
 > 
 Det mener jeg også...
 
 Thore
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-12-08 21:09 |  
  |   
            
 "Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4941703d$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Eque skrev:
 
 > Skærer sig igennem, det ved jeg nu ikke om det har så meget betydning, 
 > hvis dækket er i stand til at skovle sneen væk..
 
 Skovle væk ?
 Troede de skulle gribe fast i et mere
 eller mindre løst underlag. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Kristensen (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  11-12-08 15:00 |  
  |  
 
            On 11 Dec., 20:46, "Eque" <-> wrote:
 > "Christian F" <no-mail> skrev i en meddelelsenews:49416c52$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > > Jeg skal ud og have mig nogle vinterdæk til bilen i str. 205/55-16 91T/H
 > > (nyere BMW 3-serie).
 > > Jeg tror det bliver nogle Continental, men der findes 3 modeller i år:
 > > WinterContact TS800
 > > WinterContact TS810
 > > WinterContact TS830
 >
 > Sikkert en dejlig vogn og nogle dejlige dæk,
 > men hvor sikre er en 205" kontra
 > en 185" eks. når vi snakker vinterdæk ?
 >
 > Det har netop altid været god latin,
 > at et smalt dæk nemmere skærer sig
 > gennem sne og løst is modsat et bredt.
 >
 > Er en BMW serie-3 ikke størrelsesmæssigt
 > på niveau med de fleste mellemklassebiler ??
 Jeg tror det passer meget godt når du skriver har, for jeg får fra
 forskellige tests det klare indtryk at det ikke er sådan mere. Og så
 har det jo også en betydning hvilke egenskaber producenten af bilen
 byder sine kunder, hvor godt den styre bremser osv. under forskellige
 forhold.
 I denne  http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0723/072303.pdf
svenske vintertest af 20 forskellige biler skriver de, at bremsetesten
 er en test af hvor godt bilens ABS virker, da alle biler er udrustet
 med samme type dæk (hvilket på dansk må være samme model vinterdæk,
 hvis en sammenligning skal give mening).
 -På sne bremser Honda Civic 1,8 fra 60 til 0 med 36 meter bedst, og
 Skoda Roomster 1,6 med 44 meter dårligst.
 -På is bremser Honda Civic 1,8 fra 60 til 0 med 75 meter bedst, og
 Volkswagen EOS 2,0 med 99 meter dårligst. (tal fra grafisk skema)
 -Med den ene ”side” på ren asfalt og den anden på is bremser Honda
 Civic 1,8 fra 80 til 0 med 79 meter, og Fiat Grande Punto 1,4 med 129
 meter dårligst.
 Civic’en køre på 225/45-17 og jeg tvivler på at de er lige så brede på
 Skoda’en og Fiat’en, jeg er i tvivl med VW EOS men ifølge Bil Revyen
 2008 ruller den også på smallere dæk. Hvad trykket pr.
 kvadratcentimeter er for de forskellige kan jeg ikke lige byde på.
 Endeligt er det ikke sikkert der kan klemmes så små fælge på bimmeren,
 min egen bil kan ikke klare mindre end en 16” fælg.
 Med venlig hilsen Kim
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-12-08 23:05 |  
  |   
            
"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:3299f495-6f9c-4066-8207-84c3cc4bdf17@a12g2000pro.googlegroups.com...
 Jeg tror det passer meget godt når du skriver har, for jeg får fra
 forskellige tests det klare indtryk at det ikke er sådan mere. Og så
 har det jo også en betydning hvilke egenskaber producenten af bilen
 byder sine kunder, hvor godt den styre bremser osv. under forskellige
 forhold.
 Så 225" dæk på en bil efterfulgt af 185" vil falde ud
 til 225" dækkets fordel på sne og sjappe-veje ?
 Vil skisme gerne se det på skrift, at det er en
 fordel at gå så bredt som muligt.
 I denne  http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0723/072303.pdf
svenske vintertest af 20 forskellige biler skriver de, at bremsetesten
 er en test af hvor godt bilens ABS virker, da alle biler er udrustet
 med samme type dæk (hvilket på dansk må være samme model vinterdæk,
 hvis en sammenligning skal give mening).
 Ja sammenligning indbyrdes, men jeg var også mere på jagt
 efter en test som siger noget om fordele ved de brede vinterdæk
 kontra smallere dæk.
 Endeligt er det ikke sikkert der kan klemmes så små fælge på bimmeren,
 min egen bil kan ikke klare mindre end en 16” fælg.
 Så af og til kan en lille bil måske være en mere sikker bil:,o) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Kristensen (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  11-12-08 15:35 |  
  |   
            On 11 Dec., 23:05, "Eque" <-> wrote:
 > "Kim Kristensen" <ki...@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:3299f495-6f9c-4066-8207-84c3cc4bdf17@a12g2000pro.googlegroups.com...
 >
 >
 > Ja sammenligning indbyrdes, men jeg var også mere på jagt
 > efter en test som siger noget om fordele ved de brede vinterdæk
 > kontra smallere dæk.
 >
 
 Det er vel ikke usandsynligt, at en bil som er konstrueret til ”brede”
 dæk vil klare sig dårligere, på nogle som er en del smallere end bilen
 (herunder ESP, APS osv.) er sat op til.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-12-08 23:48 |  
  |   
            Kim Kristensen wrote:
 > Det er vel ikke usandsynligt, at en bil som er konstrueret til ”brede”
 > dæk vil klare sig dårligere, på nogle som er en del smallere end bilen
 > (herunder ESP, APS osv.) er sat op til.
 
 Jeg har lige kigget i manualen, og der står de forskellige str. dæk angivet 
 som bilen må køre med, både sommer og vinterdæk. Men ingen mindre end 
 205/55-16 er angivet.
 Men den str. er også fin nok til mig. Og hvis der er consensus omkring TS 
 830, så bliver det nok dem. Eller hvis jeg kan finde nogle runde Goodyear 
 Ultra Grip 7+. Jeg har læst om en del ovale UG7+ dæk sidste år. Fra den 
 slovakiske fabrik.
 
 Chr. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Brian H (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian H | 
  Dato :  12-12-08 09:50 |  
  |   
            "Christian F" <no-mail> skrev i meddelelsen 
 news:49419885$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
 > Kim Kristensen wrote:
 >> Det er vel ikke usandsynligt, at en bil som er konstrueret til "brede"
 >> dæk vil klare sig dårligere, på nogle som er en del smallere end bilen
 >> (herunder ESP, APS osv.) er sat op til.
 >
 > Jeg har lige kigget i manualen, og der står de forskellige str. dæk 
 > angivet som bilen må køre med, både sommer og vinterdæk. Men ingen mindre 
 > end 205/55-16 er angivet.
 > Men den str. er også fin nok til mig. Og hvis der er consensus omkring TS 
 > 830, så bliver det nok dem. Eller hvis jeg kan finde nogle runde Goodyear 
 > Ultra Grip 7+. Jeg har læst om en del ovale UG7+ dæk sidste år. Fra den 
 > slovakiske fabrik.
 
 UG7+ kom da først i år, eller hvad? 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Klaus G. (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus G. | 
  Dato :  12-12-08 10:52 |  
  |  
 
            > UG7+ kom da først i år, eller hvad?
 Den fik førstepladsen i FDM's test. Men kun fordi den var mere holdbar en 
 TS830. Sidstnævnte var noget bedre en Ultragrip7+, meen slet slet ikke så 
 holdbar. Men hvis man nu køre på sne hele vinterhalvåret, så havde jeg valgt 
 TS830. Men i DK bliver det UG7+.
 -- 
 Klaus G.  // Seth-Enoch  //  SukkerFri
 www.seth-enoch.dk/gallery 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Søren (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren | 
  Dato :  12-12-08 18:43 |  
  |   
            
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:49423460$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
 >> UG7+ kom da først i år, eller hvad?
 > Den fik førstepladsen i FDM's test. Men kun fordi den var mere holdbar en 
 > TS830. Sidstnævnte var noget bedre en Ultragrip7+, meen slet slet ikke så 
 > holdbar. Men hvis man nu køre på sne hele vinterhalvåret, så havde jeg 
 > valgt TS830. Men i DK bliver det UG7+.
 >
 >
 > -- 
 > Klaus G.  // Seth-Enoch  //  SukkerFri
 >  www.seth-enoch.dk/gallery
"Continental Winter- Contact TS 830
 Her er dækket med testens bedste egenskaber på våd vej og på is. Slidstyrken 
 er
 eneste sted, hvor man må gå på kompromis.
 Dækstøj bedre end UG7+."
 Det er meget stille, men jeg syntes at man kan hører dækket især når det er 
 koldt ved omkring 100kmt. men der er ikke noget når man køre under eller 
 over 98-102kmt. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Brian Vestergaard (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Vestergaard | 
  Dato :  12-12-08 11:06 |  
  |  
 
            Christian F:
 > Kim Kristensen wrote:
 >> Det er vel ikke usandsynligt, at en bil som er konstrueret til â€bredeâ€
 >> dæk vil klare sig dårligere, på nogle som er en del smallere end bilen
 >> (herunder ESP, APS osv.) er sat op til.
 > Jeg har lige kigget i manualen, og der står de forskellige str. dæk angivet 
 > som bilen må køre med, både sommer og vinterdæk. Men ingen mindre end 
 > 205/55-16 er angivet.
 Kunne som på min, være pga. skiver/kalibre ikke kan være i mindre end 
 det der er angivet   
-- 
 Venligst / Regards
 Brian Vestergaard
 Københavns Vestegn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Kristensen (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  11-12-08 16:05 |  
  |   
            On 11 Dec., 23:47, "Christian F" <no-mail> wrote:
 > Kim Kristensen wrote:
 > > Det er vel ikke usandsynligt, at en bil som er konstrueret til ”brede”
 > > dæk vil klare sig dårligere, på nogle som er en del smallere end bilen
 > > (herunder ESP, APS osv.) er sat op til.
 >
 > Jeg har lige kigget i manualen, og der står de forskellige str. dæk angivet
 > som bilen må køre med, både sommer og vinterdæk. Men ingen mindre end
 > 205/55-16 er angivet.
 > Men den str. er også fin nok til mig. Og hvis der er consensus omkring TS
 > 830, så bliver det nok dem. Eller hvis jeg kan finde nogle runde Goodyear
 > Ultra Grip 7+. Jeg har læst om en del ovale UG7+ dæk sidste år. Fra den
 > slovakiske fabrik.
 >
 > Chr.
 
 Så ville jeg nok springe på den størrelse, hvis det er det mindste BMW
 anbefaler.
 
 Med venlig hilsen Kim
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mikael (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikael | 
  Dato :  12-12-08 03:32 |  
  |   
            On 11 Dec., 20:46, "Eque" <-> wrote:
 > "Christian F" <no-mail> skrev i en meddelelsenews:49416c52$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > > Jeg skal ud og have mig nogle vinterdæk til bilen i str. 205/55-16 91T/H
 > > (nyere BMW 3-serie).
 > > Jeg tror det bliver nogle Continental, men der findes 3 modeller i år:
 > > WinterContact TS800
 > > WinterContact TS810
 > > WinterContact TS830
 >
 > Sikkert en dejlig vogn og nogle dejlige dæk,
 > men hvor sikre er en 205" kontra
 > en 185" eks. når vi snakker vinterdæk ?
 >
 > Det har netop altid været god latin,
 > at et smalt dæk nemmere skærer sig
 > gennem sne og løst is modsat et bredt.
 >
 > Er en BMW serie-3 ikke størrelsesmæssigt
 > på niveau med de fleste mellemklassebiler ??
 
 Tror næppe en nyere 3 serie er godkendt til en størrelse 185. En
 størrelse 205 er såmænd en ganske normal størrelse.
 Fik af vide af en dækmand at størrelse 205/55 16 en den dækstørrelse
 der ruller allerflest km. af i Europa.
 
 Jeg tror den gamle sang om smalle dæk er fra dengang hvor 225 dæk var
 vanvittigt bredt og man ikke var så gode til at lve dæk som i dag.
 
 En lille "sjov" ting med hjulstørrelser. Da jeg var lærling i starten
 af 90'erne kom BMW E34 M5, dengang var det den første bil med 17
 tommer hjul som standard størrelse. Det var jo nogen vanvittigt store
 hjul dengang.
 I dag er min Mazda 5 født med 17 tommer.
 
 Mikael
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  12-12-08 15:19 |  
  |   
            
 "Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:15677372-1aa8-4c28-b224-497d0e32914d@r28g2000vbp.googlegroups.com...
 
 Tror næppe en nyere 3 serie er godkendt til en størrelse 185. En
 størrelse 205 er såmænd en ganske normal størrelse.
 Fik af vide af en dækmand at størrelse 205/55 16 en den dækstørrelse
 der ruller allerflest km. af i Europa.
 
 Det gør der sikkert.
 Men jeg søger stadig en test som påstår,
 brede vinterdæk er at foretrække frem for de smalle.
 (Nu vi snakker maximalt sikkerhed).
 
 Jeg tror den gamle sang om smalle dæk er fra dengang hvor 225 dæk var
 vanvittigt bredt og man ikke var så gode til at lave dæk som i dag.
 
 Der er helt sikkert sket en del på dækområdet, men der mangler
 stadig lidt i snakken om brede kontra smalle vinterdæk.
 De smalle er jo også blevet bedre. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Klaus G. (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus G. | 
  Dato :  12-12-08 16:10 |  
  |  
 
            > Jeg tror den gamle sang om smalle dæk er fra dengang hvor 225 dæk var
 > vanvittigt bredt og man ikke var så gode til at lave dæk som i dag.
 Præcis som myten om at sommerdæk bliver mega hårde under 6-7grader og INTET 
 kan. Det er også forkert, de kan intet på sne/is, men stadig en masse på våd 
 og tør vej :)
 -- 
 Klaus G.  // Seth-Enoch  //  SukkerFri
 www.seth-enoch.dk/gallery 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mikael (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikael | 
  Dato :  12-12-08 12:29 |  
  |   
            On 12 Dec., 15:19, "Eque" <-> wrote:
 
 > Men jeg søger stadig en test som påstår,
 > brede vinterdæk er at foretrække frem for de smalle.
 > (Nu vi snakker maximalt sikkerhed).
 
 Jeg tvivler på at der er lavet en test for at se forskelle på brede/
 smalle vinterdæk. Man skal bare ikke sætte smallere dæk på bilen end
 producenten foreskriver.
 
 Jeg har godt nok selv prøvet mange forskellige kombination med biler
 og dæk, men aldrig 2 forskellige dækstørrelse på samme bil.
 Jeg har dog prøvet en Volvo med meget smalle pigdæk, det var
 konkurrence pigdæk til rally på en frosset sø i Sverige. Det er godt
 nok imponernde, det er som at køre på tør vej.
 
 Mikael
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Kristensen (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  12-12-08 19:52 |  
  |   
            On 12 Dec., 15:19, "Eque" <-> wrote:
 > "Mikael" <MikLar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:15677372-1aa8-4c28-b224-497d0e32914d@r28g2000vbp.googlegroups.com...
 >
 > Tror næppe en nyere 3 serie er godkendt til en størrelse 185. En
 > størrelse 205 er såmænd en ganske normal størrelse.
 > Fik af vide af en dækmand at størrelse 205/55 16 en den dækstørrelse
 > der ruller allerflest km. af i Europa.
 >
 > Det gør der sikkert.
 > Men jeg søger stadig en test som påstår,
 > brede vinterdæk er at foretrække frem for de smalle.
 > (Nu vi snakker maximalt sikkerhed).
 >
 > Jeg tror den gamle sang om smalle dæk er fra dengang hvor 225 dæk var
 > vanvittigt bredt og man ikke var så gode til at lave dæk som i dag.
 >
 > Der er helt sikkert sket en del på dækområdet, men der mangler
 > stadig lidt i snakken om brede kontra smalle vinterdæk.
 > De smalle er jo også blevet bedre.
 
 Jeg er ikke stødt på sådan en test (bred kontra smal), men jeg rendte
 på dette fra Nokian.
 
 ”Dekk & felg:
 Brede eller smale dekk?
 
 Vår anbefaling er at man velger en av de dekkdimensjoner
 bilprodusenten selv anbefaler. Man bør ha i tankene at bilens
 kjøreegenskaper er optimalisert for originale dimensjoner, sier
 produktutviklingssjef Teppo Huovila i Nokian Tyres, og dermed avliver
 han en del seiglivete myter.
 
 Blant de påstandene som har levd lengst, er for eksempel den om at
 bare de smaleste vinterdekkene gir skikkelig fremkommelighet i snø.
 
 Dette hadde nok noe for seg for 30-40 år siden (eller tidligere), men
 det noen glemmer, er at det har skjedd en liten teknisk revolusjon med
 både biler og dekkvalitet i mellomtiden. Samtidig har også vintrene
 endret karakter, slik at kravene til gode og effektive vinterdekk i
 dag er ganske annerledes enn den gang.
 
 I dagens virkelighet vil moderne lavprofildekk være bedre enn smalere
 dekk i så godt som alle disipliner. Med kortere og bredere fotavtrykk
 vil lavprofildekket være klart best både på trekkevne på snø, sidegrep
 og bremseevne på snø og is, og på sporfølsomhet. Ekstra smale dekk vil
 stort sett bare hevde seg bedre i snøslaps, og taper altså ellers på
 alle fronter.
 
 Og er du ennå i tvil: Følg bilprodusentens anbefalinger for din
 modell.”
 
 Med venlig hilsen Kim
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (13-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-12-08 10:42 |  
  |   
            
"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:5ccb24a9-a3da-4fa5-8e64-5897e1c0f9cb@a12g2000pro.googlegroups.com...
 > ”Dekk & felg:
 > Brede eller smale dekk?
 Tak for et særdeles brugbart og
 sjældent informativt link   
Så er dên ged vidst barberet.
 Der er ingen forskel idag på
 et bredt og smalt vinterdæk,
 men man bør vælge det bilen
 er designet til.
 Jeg dog eet tillægsspørgsmål.
 Hvis man kikker i manualen til
 bilen, hvilket spring kan man så støde
 på, fabrikanten anbefaler for eks. alm.
 sommerdæk ??
 Jeg er spændt på svaret, for hvis der er
 et stort spring fra smalleste til bredeste,
 hvordan vil det så påvirke "designet" ?
 Eller nævner de om ændret "karakter"
 hvis man monterer hhv. det ene yderpunkt
 som det andet ?.
 Jeg vil så samtidig tilføje,
 at sommerdæk som blir' dårlige
 under 7 grader også er fortid.
 "I denne forbindelse er det vigtigt at slå fast, at dækbranchens oplysninger 
 om, at sommerdæk mister vejgrebet ved temperaturer under 7°C, ikke længere 
 er gældende. Selv ved lave temperaturer er sommerdæk almindeligvis bedre end 
 vinterdæk, når vejen er tør eller våd. " 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Lund (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lund | 
  Dato :  11-12-08 21:13 |  
  |   
            Hej
 
 Du skal bruge TS830, og som en' skriver kan du evt. gå en dækstørrelse ned 
 til 195/65X15
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-12-08 21:42 |  
  |   
            Lund wrote:
 > Hej
 >
 > Du skal bruge TS830, og som en' skriver kan du evt. gå en
 > dækstørrelse ned til 195/65X15
 
 Okay, men har det virkelig nogen betydning med den lille størrelsesforskel 
 på 195 og 205? Jeg kunne forstå hvis det var 245 jeg kørte med. Man kan vel 
 også sige, at hvis man kører på fast sne eller is, så har bredere dæk mere 
 trædeflade? Hvorimod på vand gælder det om at lede vandet væk, og der bliver 
 hurtigt et aquaplaningsproblem med for brede dæk. Men jeg har aquapplanet 
 med en Golf 4 med 165-dæk og ikke med en BMW 325 med 225 dæk. Jeg tror også 
 det har noget med akseltrykket (tungere bil træder igennem vandet) og måske 
 hjulophængene at gøre, hvordan bilen opfører sig på våd vej.
 
 Chr. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kai Harrekilde-Peter~ (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ | 
  Dato :  11-12-08 22:11 |  
  |   
            "Christian F" <no-mail> writes:
 
 > Lund wrote:
 >> Hej
 >>
 >> Du skal bruge TS830, og som en' skriver kan du evt. gå en
 >> dækstørrelse ned til 195/65X15
 >
 > Okay, men har det virkelig nogen betydning med den lille størrelsesforskel 
 > på 195 og 205? Jeg kunne forstå hvis det var 245 jeg kørte med. Man kan vel 
 > også sige, at hvis man kører på fast sne eller is, så har bredere dæk mere 
 > trædeflade? Hvorimod på vand gælder det om at lede vandet væk, og der bliver 
 > hurtigt et aquaplaningsproblem med for brede dæk. Men jeg har aquapplanet 
 > med en Golf 4 med 165-dæk og ikke med en BMW 325 med 225 dæk. Jeg tror også 
 > det har noget med akseltrykket (tungere bil træder igennem vandet) og måske 
 > hjulophængene at gøre, hvordan bilen opfører sig på våd vej.
 
 Ikke akseltrykket, men trykket pr dækoverflade (kg/cm^2).
 
 
 Kai
 -- 
 Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-12-08 23:42 |  
  |  
 
            Kai Harrekilde-Petersen wrote:
 > Ikke akseltrykket, men trykket pr dækoverflade (kg/cm^2).
 Der er forhåbentligt også et dæk i hver ende af akslen?   
Chr. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Lars (14-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars | 
  Dato :  14-12-08 14:57 |  
  |   
            On Thu, 11 Dec 2008 21:42:05 +0100, "Christian F" <no-mail> wrote:
 
 >> Du skal bruge TS830, og som en' skriver kan du evt. gå en
 >> dækstørrelse ned til 195/65X15
 >Okay, men har det virkelig nogen betydning med den lille størrelsesforskel 
 >på 195 og 205? Jeg kunne forstå hvis det var 245 jeg kørte med. Man kan vel 
 >også sige, at hvis man kører på fast sne eller is, så har bredere dæk mere 
 >trædeflade? Hvorimod på vand gælder det om at lede vandet væk, og der bliver 
 >hurtigt et aquaplaningsproblem med for brede dæk. Men jeg har aquapplanet 
 >med en Golf 4 med 165-dæk og ikke med en BMW 325 med 225 dæk. Jeg tror også 
 >det har noget med akseltrykket (tungere bil træder igennem vandet) og måske 
 >hjulophængene at gøre, hvordan bilen opfører sig på våd vej.
 
 Jeg ville holde mig til de dækdimensioner, som BMW anbefaler, og mener
 faktisk slet ikke de anbefaler mindre end 7Jx16 fælge på den - så hvis
 du vover noget med 15" skal du være 100% sikker på at de kan sidde på
 bilen. 
 
 Jeg har Michelin Pilot Alpin PA2 i 225/45R17 på min e90 330iAut og de
 fungerer glimrende også ved sne/sjap/is. 
 
 ** Lars
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Karsten Andersen (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  12-12-08 04:48 |  
  |   
            Thu, 11 Dec 2008 21:13:11 +0100, skrev Lund, på 6 linier, i
 <4941745c$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :
 
 >Hej
 >
 >Du skal bruge TS830, og som en' skriver kan du evt. gå en dækstørrelse ned 
 >til 195/65X15
 >
 Og skal have 4 nye fælge .-)
 
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Lund (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lund | 
  Dato :  12-12-08 19:37 |  
  |   
            Det skal han jo måske have alligevel.......... 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  12-12-08 02:55 |  
  |  
 
            On Dec 11, 9:42 pm, "Christian F" <no-mail> wrote:
 > Lund wrote:
 > > Hej
 >
 > > Du skal bruge TS830, og som en' skriver kan du evt. gå en
 > > dækstørrelse ned til 195/65X15
 >
 > Okay, men har det virkelig nogen betydning med den lille størrelsesforskel
 > på 195 og 205? Jeg kunne forstå hvis det var 245 jeg kørte med. Man kan vel
 > også sige, at hvis man kører på fast sne eller is, så har bredere dæk mere
 > trædeflade?
 Men brede dæk har mindre tryk pr cm2, derfor smalle dæk.
 --
 Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
 Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (12-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  12-12-08 02:56 |  
  |  
 
            On Dec 11, 11:42 pm, "Christian F" <no-mail> wrote:
 > Kai Harrekilde-Petersen wrote:
 > > Ikke akseltrykket, men trykket pr dækoverflade (kg/cm^2).
 >
 > Der er forhåbentligt også et dæk i hver ende af akslen?   
Ja, men jo bredere dæk jo mindre er trykket pr. cm2.
 --
 Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
 Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Kristensen (11-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  11-12-08 13:20 |  
  |   
            On 11 Dec., 20:39, "Christian F" <no-mail> wrote:
 > Jeg skal ud og have mig nogle vinterdæk til bilen i str. 205/55-16 91T/H
 > (nyere BMW 3-serie).
 > Jeg tror det bliver nogle Continental, men der findes 3 modeller i år:
 > WinterContact TS800
 > WinterContact TS810
 > WinterContact TS830
 >
 > TS800 er til små og mellemklassebiler, så dem går vi uden om.
 >
 > Men hvad er bedst af de andre 2 ?
 >
 > Chr.
 
 Så vidt jeg ved er TS830 udviklet specielt til biler med ESP, har din
 bil det vil den nok kunne nyde godt af dette.
 
 Med venlig hilsen Kim
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |