|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Skifte tandrem Fra : BikeManiac
 | 
 Dato :  05-12-08 11:42
 | 
 |  | 
 
            Hejsa,
 Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:
 En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
 7000 kr at skifte dens tandrem):
 1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
 dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
 tandrem.
 2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
 en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
 Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
 idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?    Mvh Lucas
            
             |  |  | 
  Ivan Madsen (05-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  05-12-08 19:46
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 5 Dec 2008 10:42:20 -0800 (PST), BikeManiac
 <lucasjensen@gmail.com> wrote:
 >Hejsa,
 >
 >Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:
 >
 >En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
 >7000 kr at skifte dens tandrem):
 >
 >1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
 >dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
 >tandrem.
 >
 >2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
 >en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
 >
 >Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
 >idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?    >
 Der var i hvert fald en femcylindret Fiat Brava, som det tog en krig
 at skifte tandrem på, fordi maskinen skulle ud - det kunne vist klares
 med at vippe den, men det kostede mere end gratis    |  |  | 
  Preben Riis Sørensen (05-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  05-12-08 19:55
 | 
 |  | 
 "Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev
 >>En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
 >>7000 kr at skifte dens tandrem):
 >>
 >>1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
 >>dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
 >>tandrem.
 >>
 >>2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
 >>en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
 >>
 >>Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
 >>idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?    Det der tandrems-vanvid skulle have været forbudt for mange år siden. Det er 
 en historisk svinestreg, udelukkende lavet for at score kassen. Og som man 
 ser, er der gjort alt for at folk ikke selv ordner det.
 Det var tider hvor Uno'en fik ny rem, med en sværhedsgrad ala at skifte kæde 
 på cyklen.
 -- 
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 Preben@esenet.dk 
            
             |  |  | 
   Ivan Madsen (05-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  05-12-08 19:59
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 5 Dec 2008 19:55:14 +0100, "Preben Riis Sørensen"
 <preben@esenet.dk> wrote:
 >
 >"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev
 >>>En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
 >>>7000 kr at skifte dens tandrem):
 >>>
 >>>1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
 >>>dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
 >>>tandrem.
 >>>
 >>>2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
 >>>en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
 >>>
 >>>Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
 >>>idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?    >
 >
 >Det der tandrems-vanvid skulle have været forbudt for mange år siden. Det er 
 >en historisk svinestreg, udelukkende lavet for at score kassen. Og som man 
 >ser, er der gjort alt for at folk ikke selv ordner det.
 >
 >Det var tider hvor Uno'en fik ny rem, med en sværhedsgrad ala at skifte kæde 
 >på cyklen.
 Der var så lige det problem som fynske forhandlere udtrykte det "det
 er umuligt for os at sælge Uno'er uden uno'er"   )))
            
             |  |  | 
  Jan Vennike (05-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Vennike
 | 
 Dato :  05-12-08 19:50
 | 
 |  | 
 
            >"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 >news:aabf3fc6-f14b-410e-beba-e81dbbc77e4f@u18g2000pro.googlegroups.com...
 >Hejsa,
 >
 >Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:
 >
 >En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
 >7000 kr at skifte dens tandrem):
 >
 >1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
 >dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
 >tandrem.
 >
 >2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
 >en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
 >
 >Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
 >idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?    >
 >Mvh Lucas
 Tja
 På en Fiat Brava 2.0 HGT skal motoren vist mere eller mindre helt ud for at 
 man kan skifte tandrem.
 Mener dog at nogen har fundet et "trick" hvor man kan nøjes med at løsne den 
 helt og så tilte den i motorrummet.
 -- 
 Jan
 (Remove the cat in my mail to reach me) 
            
             |  |  | 
  alexbo (05-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  05-12-08 20:40
 | 
 |  | 
 "BikeManiac"  skrev
 >Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
 >idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?    Ford og mange andre med dobbelte knastaksler, det sikrer at knastakslerne
 sidder præcist og ikke er afhængig af tandafstand.
 Man sætter krumptappen og knastakslerne som de skal være og sætter remmen på
 de løse knasthjul, strammer remmen og strammer knasthjulene.
 Det er den mest præcise måde at gøre det på.
 Bruger man mærker og faste hjul, kan knastaklserne ikke sidde helt præcist
 de kan kun flyttes med en hel tands mellemrum.
 Hvorfor mener du det er idiotisk?
 Jeg mener det stik modsatte.
 Jeg synes det skulle være sådan på alle motorer uanset antal af knastaksler.
 Det er jo reelt ikke mærket der bestemmer positionen, det er kun vejledende, 
 det er tandafstanden mellem krumptap og knastaksel der bestemmer positionen.
 Jeg synes også det er meget nemmere at arbejde med, man har ikke to 
 knastaksler der forsøger at smutte hver sin vej mens man sætter remmen på.
 Jeg har endnu ikke mødet en dobbeltknastet motor, hvor knastakslerne af sig 
 selv kan stå på mærket.
 mvh
 Alex Christensen
            
             |  |  | 
  Karsten Andersen (06-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  06-12-08 08:44
 | 
 |  | Fri, 5 Dec 2008 20:40:20 +0100, skrev alexbo, på 31 linier, i
 <493983de$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>, :
 
 
 >Jeg synes også det er meget nemmere at arbejde med, man har ikke to
 >knastaksler der forsøger at smutte hver sin vej mens man sætter remmen på.
 >Jeg har endnu ikke mødet en dobbeltknastet motor, hvor knastakslerne af sig
 >selv kan stå på mærket.
 
 Opel 1,6 16V
 
 --
 MVH Karsten
 Horsens
 
 
 |  |  | 
   alexbo (06-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  06-12-08 16:16
 | 
 |  | 
 "Karsten Andersen" <jyden_news@bitmanmail.dk> skrev
 >>Jeg synes også det er meget nemmere at arbejde med, man har ikke to
 >>knastaksler der forsøger at smutte hver sin vej mens man sætter remmen på.
 >>Jeg har endnu ikke mødet en dobbeltknastet motor, hvor knastakslerne af
 >>sig
 >>selv kan stå på mærket.
 > Opel 1,6 16V
 Ikke alle hvert fald, der findes en blokeringklods netop til dobbelte Opel,
 men det er da muligt den ikke er nødvendig på alle.
 En enkeltaksel holdes på plads af at ind og udventilerne trækker hver sin
 vej, det gør de ikke på dobbelte aksler.
 Biltema har forøvrigt noget glimrende værktøj til at holde dobbelte aksler.
http://www.biltema.dk/   20-344
 mvh
 Alex Christensen
            
             |  |  | 
  Brian Sørup (07-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Sørup
 | 
 Dato :  07-12-08 09:11
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:493983de$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "BikeManiac"  skrev
 >
 >
 > Jeg synes også det er meget nemmere at arbejde med, man har ikke to
 > knastaksler der forsøger at smutte hver sin vej mens man sætter remmen
 > på.
 > Jeg har endnu ikke mødet en dobbeltknastet motor, hvor knastakslerne
 > af sig selv kan stå på mærket.
 >
 
 Det kan de på min 5-cyl. Volvo.....
 --
 Brian Sørup
 Volvo V70 2,5T Aut.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kent Glerup (05-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Glerup
 | 
 Dato :  05-12-08 22:55
 | 
 |  | BikeManiac skrev:
 > Hejsa,
 >
 > Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:
 >
 > En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
 > 7000 kr at skifte dens tandrem):
 >
 > 1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
 > dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
 > tandrem.
 
 Mon ikke du kan markere de to knasthjul, samt krumtaphjulet, mens den
 gamle rem er monteret? Så skal disse mærker bare passe efter skiftet.
 Burde kunne gøres præcist nok.
 
 > 2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
 > en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
 
 Det er der intet problem i! Har netop i dag skiftet ribrem på Yaris'en.
 Den har også et motorophæng "gennem" remmen. Det er ikke så bøvlet.
 
 
 /Kent Glerup
 
 
 |  |  | 
  Ib Jakobsen (07-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  07-12-08 17:33
 | 
 |  | Kent Dallerup skrev:
 
 >
 > Mon ikke du kan markere de to knasthjul, samt krumtaphjulet, mens den
 > gamle rem er monteret? Så skal disse mærker bare passe efter skiftet.
 > Burde kunne gøres præcist nok.
 
 
 Hvis man ikke anvender den blokering som Alexbo nævner, så kan man bruge
 det trick du nævner. Man skal bare ikke nøjes med et mærke på hver
 knastremskive. Der kan de sagtens snyde en ved at tro de står på
 mærkerne. En halv tand til hver er næsten umulig at afsløre.
 
 Hvis man lægger en skinne hen over begge remskiber så tæt på centrum som
 muligt og så laver fire mærker som skal flugte, så er man sikret. Den
 har jeg brugt mange gange. Især er at have brugt megen tid på en der
 ikke ville køre ordentligt efter remskift. Tre mand havde
 efterkontrolleret og også ment den stod på mærkerne. Det gjorde den ikke.
 
 
 
 
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
   Kent Glerup (07-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Glerup
 | 
 Dato :  07-12-08 17:53
 | 
 |  | Ib Jakobsen skrev:
 
 > Hvis man lægger en skinne hen over begge remskiber så tæt på centrum som
 > muligt og så laver fire mærker som skal flugte, så er man sikret.
 
 Kanon trick alligevel! Havde jeg ikke hørt om før :)
 
 /Kent Glerup
 
 
 |  |  | 
    Ib Jakobsen (07-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  07-12-08 20:05
 | 
 |  | 
 
            Kent Glerup skrev:
 > Ib Jakobsen skrev:
 > 
 >> Hvis man lægger en skinne hen over begge remskiber så tæt på centrum 
 >> som muligt og så laver fire mærker som skal flugte, så er man sikret.
 > 
 > Kanon trick alligevel! Havde jeg ikke hørt om før :)
 Der er mange der har grint af det. De mener to mærker ud for hinanden på 
 remskiverne er nok. Det har jeg så efterfølgende givet mig mulighed for 
 at grine med.    -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
  BikeManiac (05-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BikeManiac
 | 
 Dato :  05-12-08 15:56
 | 
 |  | Nå, kan fortælle at alle VW fra og med Golf4 og Polo 6N kræver at
 motoren sænkes. Scary.
 
 Lucas
 
 
 |  |  | 
  alexbo (06-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  06-12-08 16:29
 | 
 |  | 
 "BikeManiac"  skrev
 
 >Nå, kan fortælle at alle VW fra og med Golf4 og Polo 6N kræver at
 >motoren sænkes. Scary.
 
 Ikke det ringeste scary,
 det er ganske almindeligt lige at sænke motoren et par cm. for at kunne
 komme til krumptapbolten, det tager ingen tid.
 
 Hvad er det helt præcist der bekymrer dig så meget ved disse tandremme.
 Jeg synes hverken der er noget idiotisk eller scary ved dem eller deres
 montering.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (07-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  07-12-08 11:29
 | 
 |  |  |  |  | 
  Niels Bengaard (06-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  06-12-08 09:27
 | 
 |  | 
 
            Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:
 En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
 7000 kr at skifte dens tandrem):
 1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
 dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
 tandrem.
 2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
 en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
 Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
 idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?    Mvh Lucas
 Ubrugervenligt? Man designer jo ikke motorrummet efter et tandremsskift. På 
 et værksted med erfaring er de opgaver du skriver der intet problem at 
 gennemføre på et par timer.
 Prisen er helt til grin, der er mange der gør det billigere. 
http://www.prebensauto.dk/  skifter tandrem for så vidt jeg husker ca. 2000 
 kr inkl rem, men plus remstrammer på alle personbiler med benzinmotor.
 Mvh Niels 
            
             |  |  | 
  BikeManiac (06-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BikeManiac
 | 
 Dato :  06-12-08 13:14
 | 
 |  | > Hvad er det helt præcist der bekymrer dig så meget ved disse tandremme.
 
 Jeg vil være i stand til at kunne skifte en tandrem på 45 minutter på
 en pløjemark i vestjylland eller ørkenen mellem mexico og arizona.
 Derfor.
 
 Lucas
 
 
 
 
 |  |  | 
  alexbo (06-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  06-12-08 21:28
 | 
 |  | 
 "BikeManiac"  skrev
 
 >Jeg vil være i stand til at kunne skifte en tandrem på 45 minutter på
 >en pløjemark i vestjylland eller ørkenen mellem mexico og arizona.
 >Derfor.
 
 Det lyder som et godt mål, et vanskeligt mål men værd at gå efter.
 Jeg vil foreslå du begynder med din første tandrem, en af de nemme, en Polo
 f.eks.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  JBH (06-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JBH
 | 
 Dato :  06-12-08 22:01
 | 
 |  | "BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:aabf3fc6-f14b-410e-beba-e81dbbc77e4f@u18g2000pro.googlegroups.com...
 Hejsa,
 
 Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:
 
 En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
 7000 kr at skifte dens tandrem):
 
 1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
 dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
 tandrem.
 
 2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
 en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
 
 
 Det er der ikke noget nyt i. Franskmændene har altid været mestre i at
 konstruere ting tåbeligt og i praksis umuligt at servicere.
 
 Er der i øvrigt nogen her som har en ide om hvordan man skifter tandremmen
 på en 1,9D partner. Kan se motorophænget skal af,(Ligesom i Renault'en)  men
 skruerne  til tandremsdækslet er da umulige at komme til, (med mindre man
 laver speccialværktøj)
 
 Kan det passe at motoren skal mere eller mindre (neden) ud ?
 
 mvh
 JBH
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ib Jakobsen (07-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  07-12-08 17:40
 | 
 |  | JBH skrev:
 
 > Er der i øvrigt nogen her som har en ide om hvordan man skifter tandremmen
 > på en 1,9D partner. Kan se motorophænget skal af,(Ligesom i Renault'en)  men
 > skruerne  til tandremsdækslet er da umulige at komme til, (med mindre man
 > laver speccialværktøj)
 
 Ikke en der giver løftede øjenbryn. Men man har da set at en eller anden
 idiot har givet skruerne til dækslet Loctite. Men ellers er det en af
 dem der kan klares på et par timer.
 
 >
 > Kan det passe at motoren skal mere eller mindre (neden) ud ?
 
 Aldrig.
 
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
   JBH (07-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JBH
 | 
 Dato :  07-12-08 21:52
 | 
 |  | 
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:493bfc58$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > JBH skrev:
 >
 >> Er der i øvrigt nogen her som har en ide om hvordan man skifter 
 >> tandremmen på en 1,9D partner. Kan se motorophænget skal af,(Ligesom i 
 >> Renault'en)  men skruerne  til tandremsdækslet er da umulige at komme 
 >> til, (med mindre man laver speccialværktøj)
 >
 > Ikke en der giver løftede øjenbryn. Men man har da set at en eller anden 
 > idiot har givet skruerne til dækslet Loctite. Men ellers er det en af dem 
 > der kan klares på et par timer.
 >
 >>
 >> Kan det passe at motoren skal mere eller mindre (neden) ud ?
 >
 > Aldrig.
 >
 >
 Har luret den.
 Det var for at skifte toppakningen at jeg skulle have remmen af men jeg 
 fandt ud af at skruerne til remdækslet var tilgængelige udefra når 
 motorophænget fjernes og motoren sænkes.
 Jeg var godt klar over at toppakningen var ved at være træt, da der begyndt 
 at være en smule olie i kølevandet, men syntes nu alligevel det er underligt 
 at sådan en toppakning dør så pludselig at bilen som kørte uden problemer 
 fredag eftermiddag,  slet ikke kunne starte lørdag morgen da konen skulle 
 ned at købe ind. Der havde ikke været forudgående tegn på manglende 
 kompression.
 Ps. hvad er værkstedsprisen på sådan en toppakningsudskiftning ? / ( hvor 
 meget credit kan man forlange af lillemor    mvh
 JBH 
            
             |  |  | 
    Hans Paulin \(6310\) (07-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  07-12-08 22:00
 | 
 |  | 
 
            JBH skrev:
 > hvor meget credit kan man forlange af lillemor    Mindst et 10-turskort!
    -- 
   Med venlig hilsen
           Hans
www.zofiaoghans.dk |  |  | 
    Ib Jakobsen (08-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  08-12-08 19:05
 | 
 |  | 
 
            JBH skrev:
 > 
 > 
 > Ps. hvad er værkstedsprisen på sådan en toppakningsudskiftning ? /
 Et slag i bolledejen. 8 timer á kr.500 plus kr.12-1500 til 
 stumper/olie/kølervæske.
   ( hvor
 > meget credit kan man forlange af lillemor    Nå, mellem venner- kr.15.000. Eller vask op og madlavning i mindst et 
 halvt år.
 -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
  Mikael (07-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael
 | 
 Dato :  07-12-08 09:36
 | 
 |  | 
 
            On 5 Dec., 19:42, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:
 > Hejsa,
 >
 > Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:
 >
 > En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
 > 7000 kr at skifte dens tandrem):
 >
 > 1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
 > dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
 > tandrem.
 >
 > 2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
 > en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
 >
 > Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
 > idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?    På nogen Hondaer skal det ene motorophæng også fjernes og motoren
 støttes og på den Accord der kom i 1990 var der også balaceaksel som
 skulle fikseres med en speciel pin, man skruede ind i siden på blokken
 hvor der sad en lille bolt som prop der lige skulle fjernes først.
 Mikael
            
             |  |  | 
  Ib Jakobsen (07-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  07-12-08 20:13
 | 
 |  | Mikael skrev:
 
 >
 > På nogen Hondaer skal det ene motorophæng også fjernes og motoren
 > støttes og på den Accord der kom i 1990 var der også balaceaksel som
 > skulle fikseres med en speciel pin, man skruede ind i siden på blokken
 > hvor der sad en lille bolt som prop der lige skulle fjernes først.
 
 
 Og Mitsubishi plus Hyundai. Og man skal lade være med at stole på det
 mærke der enten er der et man selv laver rækker. Drejer man ryggen til
 så drejer den en omgang og så atter på mærket. Skal man endelig snyde
 lidt sætter man en tung ledtopnøgle på møtrikken i lodret stilling. Og
 så kan man lige så godt skrue proppen ud og stikke en skrutrækker ind.
 
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
  Mikael (07-12-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael
 | 
 Dato :  07-12-08 09:38
 | 
 |  | On 6 Dec., 21:13, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:
 > > Hvad er det helt præcist der bekymrer dig så meget ved disse tandremme.
 >
 > Jeg vil være i stand til at kunne skifte en tandrem på 45 minutter på
 > en pløjemark i vestjylland eller ørkenen mellem mexico og arizona.
 > Derfor.
 
 På en hel del motorer er det ligegyldig om du kan skifte en tandrem
 uden på en mark, hvis det er fordi den er knækket. De fleste eller
 mange, bukker et par ventiler eller det der er værre hvis remmen
 knækker.
 
 Mikael
 
 
 
 |  |  | 
 |  |