Problemer med to public nameservere
Fra : John

Dato : 11-12-08 15:56

Jeg har to NS'er på nettet registreret ved DKH. Den éne er lukket ned for to
dage siden grundet flytning og så var det min forventning, at min sekundære
ville tage over. Istedet er mine domæner udløbet mht. DNS og man kan ikke
længere lave opslag på A eller MX records. Det står jeg lidt uforstående
overfor. Jeg tvivler dog på, at det er en fejl hos DKH så mon ikke jeg har
opsat det forkert

Primær NS: ns-hinet-dk
Sekundær NS: ns2-hinet-dk

Jeg troede straks om det kunne være pga. DKH ikke kunne lave zone-transfer,
så jeg prøvede at lave en transfer fra en tilfældig server med "dig axfr".
Min sek. NS svare med dette:

==> log/xfer_out.log <==
view external: bad zone transfer request: 'ns2-hinet-dk/IN':
non-authoritative zone (NOTAUTH)

Det er helt fint(?) for IP adressen har ikke lov til at lave zone-transfers.
Da jeg så accepterede at den IP adresse kunne lave zone-transfers skrev den
stadigt denne fejl:

==> log/xfer_out.log <==
view external: bad zone transfer request: 'ns2-hinet-dk/IN':
non-authoritative zone (NOTAUTH)

Hmmm... det undre mig lidt, at min ns2 ikke er authoritativ for domænet og
jeg tror lidt på om det er dér hunden ligger begravet? Jeg har også prøvet
at tage AXFR fra DKH's nameserver side men den er bare tom (selvom jeg har
tilladt den zone-transfers midlertidigt).

Der er lang tid min primære NS kommer på nettet igen og jeg vil være meget
ked af at skulle undvære mine domæner så længe, så jeg vil være glad for
lidt hjælp til at gennemskue problemet. Jeg har tilladt mig at anonynimisére
mine servere for jeg gider ikke have navnene til offentlig skue i alt
fremtid på Google cache.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-12-08 01:06

John skrev:

> Jeg har to NS'er på nettet registreret ved DKH. Den éne er lukket
> ned for to dage siden grundet flytning og så var det min forventning,
> at min sekundære ville tage over.

Hvis ns2 henter zonen hos ns1, fx vha. AXFR, og ns1 ikke længere er
online, så udløber zonen efter det tidsrum der er angivet i SOA'en
(typisk en uge, men i øvrigt ganske variabelt).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : John

Dato : 12-12-08 10:10

> Hvis ns2 henter zonen hos ns1, fx vha. AXFR, og ns1 ikke længere er
> online, så udløber zonen efter det tidsrum der er angivet i SOA'en
> (typisk en uge, men i øvrigt ganske variabelt).

Ahhh, ja det kan jo desværre forklare hvad der er sket Øv, så er det jo
desværre ikke en gang en konfig-bøf der kan rettes og jeg må forblive uden
DNS i over en uge endnu, da jeg ikke har mulighed for at opsætte primær DNS.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-12-08 11:00

John skrev:

> jeg må forblive uden DNS i over en uge endnu, da jeg ikke har
> mulighed for at opsætte primær DNS.

Du kan redelegere zonen så ns2 bliver primær ns, så er zonen oppe at
køre igen Har du brug for en sekundær ns, kan du oprette en konto på
EveryDNS.net eller GratisDNS.dk.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : John

Dato : 12-12-08 11:21

> Du kan redelegere zonen så ns2 bliver primær ns, så er zonen oppe at
> køre igen Har du brug for en sekundær ns, kan du oprette en konto på
> EveryDNS.net eller GratisDNS.dk.

Ud over at TTL'en er udløbet fandt jeg en anden fatal bøf - jeg havde ikke
ændret IP adressen hos DK-Hostmaster (serveren er flyttet for et halvt års
tid siden) så den stod stadigt til en gammel ikke-gyldig IP! Jeg var af den
overbevisning, at IP skiftet skete automatisk da den får oplysningerne fra
pri. NS - men det gjorde den så ikke. Så der har sikkert været to fejl i
det. Nu har jeg opsat sek. DNS som master server og så når DKH får rettet
IP'en burde det fungere igen.

Tak for hjælpen.