problemer med cron
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 08-12-08 19:13

Hejsa

Systemet: Ubuntu 8.04 helt opdateret.

Jeg prøver at få et script til at køre hver mandag kl 02:01, jeg bilder mig
selv ind at denne linie i crontabben burde kunne klare det:

root@server:/home/martin/imdbupdate# crontab -l
# m h dom mon dow command
01 02 * * 1/home/martin/imdbupdate/updateimdb.php

Men der sker intet, hvorfor ikke? Og ja, scriptet findes på den placering
der er angivet.

Det er indsat i cron ved at køre: crontab -e, og den skriver at den har
opdateret crontabben når jeg afslutter.

Martin Kaltoft

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-12-08 19:18

On Mon, 8 Dec 2008 19:12:45 +0100, Martin wrote:

> root@server:/home/martin/imdbupdate# crontab -l
> # m h dom mon dow command
> 01 02 * * 1/home/martin/imdbupdate/updateimdb.php
^^
Mangler du ikke et mellemrum mellem 1 og /home/... ?

Mvh.

--
"I need someone to throw blue sky at me" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 08-12-08 22:08

> ^^
> Mangler du ikke et mellemrum mellem 1 og /home/... ?

Jo det gjorde jeg faktisk, så må vi se næste mandag om det kører bedre...

Martin Kaltoft

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-12-08 22:45

Martin Kaltoft skrev:

> Jo det gjorde jeg faktisk, så må vi se næste mandag om
> det kører bedre...

Tager det ikke lang tid at rette fejl på den måde, hvis man skal
vente en uge med at få svar? Hvorfor ikke prøve at ændre det til
tirsdag og få svar i morgen?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-12-08 00:21

> Tager det ikke lang tid at rette fejl på den måde, hvis man skal
> vente en uge med at få svar? Hvorfor ikke prøve at ændre det til
> tirsdag og få svar i morgen?

Jo Jeg har også ændret det til i nat...

Martin Kaltoft

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-12-08 19:49

> Mangler du ikke et mellemrum mellem 1 og /home/... ?

Det er nu rettet, og det gør ikke nogen forskel, ovenstående linie med
mellemrum virker heller ikke...

Martin Kaltoft

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-08 20:07

Adam Sjøgren skrev:

> ^^
> Mangler du ikke et mellemrum mellem 1 og /home/... ?

Jeg gider ikke at teste det, men synes crond det er fedt med indledende
nuller i tidsangivelser?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-12-08 20:12

> Jeg gider ikke at teste det, men synes crond det er fedt med indledende
> nuller i tidsangivelser?

Det er lige testet, og det ser ikke ud til at det er der fejlen ligger...

Martin Kaltoft

Fra : Kent Friis

Dato : 08-12-08 21:42

Den Mon, 8 Dec 2008 19:12:45 +0100 skrev Martin Kaltoft:
> [...]
> der er angivet.
>
> Det er indsat i cron ved at køre: crontab -e, og den skriver at den har

Check om ikke root har fået en mail fra cron om hvad der er galt.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 08-12-08 22:11

> Check om ikke root har fået en mail fra cron om hvad der er galt.

Næh, jeg har ikke nogen mailserver installeret på maskinen...

Martin Kaltoft

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 08-12-08 22:57

Martin Kaltoft wrote:

> Næh, jeg har ikke nogen mailserver installeret på maskinen...

Interne mails i systemet sendes med 'Unix Mail Program', det er ikke en
mailserver. Login som root: med kommandoen 'mail' ses de mails root har
modtaget.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-12-08 00:25

> Interne mails i systemet sendes med 'Unix Mail Program', det er ikke en
> mailserver. Login som root: med kommandoen 'mail' ses de mails root har
> modtaget.

Ikke på ubuntu, jeg har ikke installeret mailx eller mailutils pakken, som
provider 'mail' programmet. Installerer jeg en af disse bliver exim4 også
installeret, hvilket så vidt jeg ved er en mailserver, hvilket jeg ikke er
interesseret i at have installeret på min maskine.

Martin Kaltoft

Fra : Sune Vuorela

Dato : 09-12-08 00:36

On 2008-12-08, Martin Kaltoft <kaltoft@gmail.com> wrote:

> [...]
> installeret, hvilket så vidt jeg ved er en mailserver, hvilket jeg ikke er
> interesseret i at have installeret på min maskine.

nullmailer eller ssmtp er hvad du mangler.

/Sune

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-12-08 10:38

Sune Vuorela wrote:

> nullmailer eller ssmtp er hvad du mangler.
>
> /Sune
The Unix Mail program er standardprogrammet for interne mails i et
UNIX-system; det kan som jeg ser det ikke undværes. Jeg mener det er en
fejl, hvis det er ikke er standard-installation i Ubuntu.
Pakken hedder nullmailer.
http://packages.ubuntu.com/dapper/mail/nullmailer

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-12-08 19:45

> [...]
> UNIX-system; det kan som jeg ser det ikke undværes. Jeg mener det er en
> fejl, hvis det er ikke er standard-installation i Ubuntu.

Den var ihvertfald ikke installeret på mit system, og det er ikke som jeg
har slettet den, men hvor får jeg fejlmeddelelser fra cron nu? kommandoen
'mail' giver stadig ikke noget efter installationen af nullmailer...

Martin Kaltoft

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-08 19:59

Martin Kaltoft skrev:

> kommandoen 'mail' giver stadig ikke noget efter installationen
> af nullmailer...

Det gælder om at holde tungen lige i munden. Pakken nullmailer er
en minimal mailserver, der kan bruges hvor andre pakker kræver en
mailserver installeret, men hvor man ikke ønsker en hel mailserver
(fx exim eller postfix) installeret.

Pakken mailx, derimod, indeholder en mailklient, så man kan læse
sin post (godt nok ikke en mailklient jeg ville anbefale til ny-
begyndere).

Forvirringen skyldes formentlig at en eller nogle få her i gruppen
er lidt hurtige på aftrækkeren mht. at give svar om emner de ikke
ved meget mere om end hvad man hurtigt kan google sig til, og som
ikke formår at læse de svar google giver. Min anstændighed forbyder
mig at nævne navne, men jeg kan sige så meget som at det ikke er
Sune Vuorela.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-12-08 20:09

> [...]
>
> Pakken mailx, derimod, indeholder en mailklient, så man kan læse
> sin post (godt nok ikke en mailklient jeg ville anbefale til ny-

Ok, mailx er nu installeret, og efter cron skulle have kørt mit script siger
mail...

root@server:/home/martin/imdbupdate# mail
No mail for root

Så... den kører bare ikke scriptet, selvom den burde, og jeg får ikke nogen
fejlmeddelelse... Hvad er så næste skridt? hvordan finder jeg ud af hvorfor
det fejler?

Martin Kaltoft

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-08 20:23

Den Tue, 9 Dec 2008 20:08:59 +0100 skrev Martin Kaltoft:

> [...]
> fejlmeddelelse... Hvad er så næste skridt? hvordan finder jeg ud af hvorfor

Kører cron overhovedet?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-08 20:26

Kent Friis skrev:

> Kører cron overhovedet?

Hihi! :)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-12-08 20:31

> Kører cron overhovedet?

root@server:/home/martin/imdbupdate# ps auxw | grep cron
root 1639 0.0 0.0 3004 744 pts/1 D+ 20:30 0:00 grep cron
root 5573 0.0 0.0 2104 684 ? Ss Oct04 0:04
/usr/sbin/cron

Ja

Martin Kaltoft

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-08 20:25

Martin Kaltoft skrev:

> Så... den kører bare ikke scriptet, selvom den burde, og jeg
> får ikke nogen fejlmeddelelse... Hvad er så næste skridt?
> hvordan finder jeg ud af hvorfor det fejler?

Kører scriptet som root, eller bliver mailen evt. leveret til en
anden postkasse? Kig evt. i /var/mail eller /var/spool/mail om
der ligger post til andre.

Kan det være at scriptet kører, men ikke laver nogen uddata?

Prøv at bruge 'date' som program og se om der kommer post:

* * * * * date

Hvis der kommer post, så prøv at skrue på nogle af stjernerne.
Når der kommer post som forventet, så erstat date med dit program.

Kan scriptet overhovedet køre? Er rettighederne tilstrækkelige
(både for scriptet selv og for de mapper scriptet skal tilgå)?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-12-08 20:35

> Kører scriptet som root, eller bliver mailen evt. leveret til en
> anden postkasse? Kig evt. i /var/mail eller /var/spool/mail om
> der ligger post til andre.

Det er lagt i roots crontab, men jeg har også kontrolleret mail fra den
eneste anden bruger på systemet med samme resultat.

> Kan det være at scriptet kører, men ikke laver nogen uddata?

Nej, når jeg kører det i hånden starter og slutter scriptet med at skrive en
linie i en log-fil.

> [...]
>
> Hvis der kommer post, så prøv at skrue på nogle af stjernerne.
> Når der kommer post som forventet, så erstat date med dit program.

Der kommer aldrig post...

> Kan scriptet overhovedet køre? Er rettighederne tilstrækkelige
> (både for scriptet selv og for de mapper scriptet skal tilgå)?

Ja, det fungerer fint i hånden, og jeg installerer det i roots crontab, så
rettigheder burde ikke være noget problem. Det virker heller ikke når det
køres som en normal bruger...

Martin Kaltoft

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-08 20:46

Martin Kaltoft skrev:

> Der kommer aldrig post...

Du bliver snart nødt til at poste hele din crontab, uredigeret.

Hvis du har

### crontab

SHELL=/bin/sh
MAILTO=root

* * * * * /bin/date

### slut

kommer der så heller ingen post til root?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-12-08 20:50

> [...]
>
> * * * * * /bin/date
>
> ### slut
>
> kommer der så heller ingen post til root?

Nej, det gør der ikke, det ser sådan ud, uredigeret:

root@server# crontab -l
SHELL=/bin/sh
MAILTO=root

# m h dom mon dow command
37 20 * * 2 /home/martin/imdbupdate/updateimdb.php
* * * * * /bin/date

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-12-08 21:02

> Nej, det gør der ikke, det ser sådan ud, uredigeret:

AAAAAARGH!!

Nå, men det var så mig der var en klovn alligevel. Det har kørt fint, pga.
jeg har givet en relativ sti til log-filen i scriptet har den så lagt filen
et andet sted end jeg havde regnet med, så det blev kørt fint, som det
skulle...

Jeg får dog stadig ingen post fra cron...

Tak for hjælpen...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-08 21:03

Martin Kaltoft skrev:

> Nej, det gør der ikke, det ser sådan ud, uredigeret:

Hvad siger "grep -i cron /var/log/auth.log | tail"?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-12-08 20:20

On Tue, 9 Dec 2008 00:21:15 +0100, Martin wrote:

> Jo Jeg har også ændret det til i nat...

Hvorfor ikke bare til om 5 minutter? Det gør det selvfølgelig lidt mere
spændende at stå op i morgen tidlig, men...

,

Adam

--
"Industrispionasjh" Adam Sjøgren
"Appelsinfromasjh" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-12-08 20:26

On Tue, 9 Dec 2008 19:48:43 +0100, Martin wrote:

> Det er nu rettet, og det gør ikke nogen forskel, ovenstående linie med
> mellemrum virker heller ikke...

Og det helt banale spørgsmål "hvad sker der hvis du kører scriptet i
hånden", kan besvares med...?

Mvh.

Adam

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-12-08 20:36

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> writes:

> [...]
>
> root@server:/home/martin/imdbupdate# crontab -l
> # m h dom mon dow command
> 01 02 * * 1/home/martin/imdbupdate/updateimdb.php

Har du husket at sætte en blank linje ind efter? Det plejer min cron at
ville have, så vidt jeg husker.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 09-12-08 20:37

> Har du husket at sætte en blank linje ind efter? Det plejer min cron at
> ville have, så vidt jeg husker.

Ok, det gør ikke nogen forskel for mig...

Martin Kaltoft

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-08 20:44

Den Tue, 09 Dec 2008 20:35:31 +0100 skrev Jacob Bunk Nielsen:

> Har du husket at sætte en blank linje ind efter? Det plejer min cron at
> ville have, så vidt jeg husker.

Er det ikke bare et linjeskift den vil have? Altså slutningen af den
linje kommandoen står på?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-12-08 20:46

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Er det ikke bare et linjeskift den vil have? Altså slutningen af den
> linje kommandoen står på?

Jo, men er det ikke det samme som en blank linje? Det er vist et
definitionsspørgsmål.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-08 21:17

Den Tue, 09 Dec 2008 20:45:33 +0100 skrev Jacob Bunk Nielsen:

> Jo, men er det ikke det samme som en blank linje? Det er vist et
> definitionsspørgsmål.

I vi (som er standard for crontab -e), er der ikke nogen blank linje
før man trykker på 'o' - og dermed har to linjeskift.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-12-08 21:28

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> I vi (som er standard for crontab -e), er der ikke nogen blank linje
> før man trykker på 'o' - og dermed har to linjeskift.

Jeg bruger ikke vi (heller ikke til at redigere min crontab), så det har
jeg aldrig oplevet.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Per Tolbøll

Dato : 12-12-08 16:55

Hvilken bruger afvikler dine cronjobs og hvilken shell anvendes ?

Det er sikkert dér hunden ligger begravet, prøv at kigge i manualen for cron

/Per

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 13-12-08 11:25

Per Tolbøll wrote:
> Hvilken bruger afvikler dine cronjobs og hvilken shell anvendes ?
>
> Det er sikkert dér hunden ligger begravet, prøv at kigge i manualen for cron

Martin Kalltoft har oplyst at jobbet ligger i
/home/martin/imdbupdate/updateimdb.php
Dvs. det køres med den forudsætning at de environment variable der
defineret for bruger martin kendes af cron. Men det gør de ikke!. En
brugers lokale varible overføres ikke til cron; det er nødvendigt at de
nødvendige variable defineres i det script, der der skal køres.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-12-08 12:00

On Sat, 13 Dec 2008 10:25:28 +0000, Jørgen wrote:

> Martin Kalltoft har oplyst at jobbet ligger i
> /home/martin/imdbupdate/updateimdb.php
> Dvs. det køres med den forudsætning at de environment variable der
> defineret for bruger martin kendes af cron.

Hvilke variable der forudsættes defineret og hvor et script ligger er da
fuldstændigt uafhængige af hinanden.

Et script får ikke magisk nye krav fordi jeg kopierer det fra /usr/bin/
til /home/dummy/funkyfresh/, eller omvendt.

> En brugers lokale varible overføres ikke til cron; det er nødvendigt
> at de nødvendige variable defineres i det script, der der skal køres.

Nu viste det sig jo at Martins problem var at han ikke havde tænkt
nærmere over hvilken mappe cron startede scriptet fra, og at han derfor
kiggede det forkerte sted efter logfilerne, så din diagnose er på
vildspor.

Mvh.

Adam

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-12-08 23:09

On Sat, 13 Dec 2008 21:52:52 +0000, Jørgen wrote:

> Det da rigtigt nok, men man kopierer ikke scripts fra /usr/bin eller
> lignende steder til sit homedir for at køre scriptet som et cronjob;
> scriptet skal kaldes, lige som alle andre linuxkommandoer i et job,
> som så kan blive til et cronjob.

Sikke noget sludder. De forudsætninger et script har er fuldstændigt
uafhængige af om scriptet ligger i /usr/bin/ eller /home/jheesche/ eller
et tredie sted.

Hvilke environment variable der er nødvendige afhænger af _scriptet_
ikke af hvilken mappe det ligger i.

> Det er ikke et vildspor, der var ikke, som ovenfor antydet, nogen
> grund til at tro, at der ikke var tale om et 'hjemmelavet' script.

Problemet viste sig _ikke_ at være environment variable, men bare at
logfilen lå et andet sted end forventet - at kigge efter environment
variable fordi scriptet lå i et hjemmekatalog var således så absolut et
vildspor.

> Nu har jeg fundet Martins egen forklaring på problemet, den var
> druknet i en masse indlæg om ret uvæsentlige ting.

Den lader vi lige stå et øjeblik.

Mvh.

Adam

--
"We get our thursdays from a banana." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk