MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hvordan kan ntldr og/eller ntdetect.com "b~
Fra : Jack L.

Dato : 09-12-08 23:44

Hej gruppe.

Min bærbar lavede en uendelig reboot, og årsagen var at ntdetect.com af én
eller anden grund blev slettet. Det er så løst som en fingerknips, men jeg
undrer mig over _hvordan_ sådan noget kan ske? Hvordan kan ntldr og/eller
ntdetect.com blive slettet, når man ikke selv aktivt har gjort det? Burde
operativsystemet ikke beskytte dem fra tilfældig sletning af brugeren eller
fra hvilken som helst proces?

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real :)

Fra : O. Skjold

Dato : 11-12-08 23:54

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> [...]
> ntdetect.com blive slettet, når man ikke selv aktivt har gjort det? Burde
> operativsystemet ikke beskytte dem fra tilfældig sletning af brugeren

Jo, men spm. er nok nærmere om det i virkeligheden ikke er MBR eller
bootsektoren der er beskadiget? Svjh kommer meldingen "ntldr is missing"
faktisk fra MBR, så det er spm. om filen reelt er væk eller det "bare" er
MBR der ikke kan finde den.

Hvis du googler lidt på det er der nogen forklaringer om hvordan Windows
booter og det giver et lidt bedre svar (Vista skulle i øvrigt være
anderledes på dette pkt. end XP).

De gange jeg har set problemet har det gerne været ifm. diskfejl,
strømafbrydelse eller anden forkert nedlukning.

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Jack L.

Dato : 13-12-08 17:24

O. Skjold wrote:
> [...]
> missing" faktisk fra MBR, så det er spm. om filen reelt er væk eller
> det "bare" er MBR der ikke kan finde den.

Maskinen genstartede så hurtigt, at jeg ikke kunne se nævnte melding, omend
jeg så noget hvidt på toppen af skærmen inden skærmbilledet skiftede til
bootup-billedet. Håber da ikke det var MBR'en, og løste da også ved at
kopiere ntdetect.com fra recovery-cd'en til harddisken.

> Hvis du googler lidt på det er der nogen forklaringer om hvordan
> Windows booter og det giver et lidt bedre svar (Vista skulle i øvrigt
> være anderledes på dette pkt. end XP).

Hmm, kan være jeg skal søge efter det. Ved at bruge søgeord som "ntldr"
eller "ntdetect.com" får man en masse svar på hvordan det kan løses, men
ingen rigtig forklaring på årsagen.

> De gange jeg har set problemet har det gerne været ifm. diskfejl,
> strømafbrydelse eller anden forkert nedlukning.

Det kan da være noget af forklaringen.

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,