MS Windows
briani 27239
Fornyelse af ip-adresse
Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 08-12-08 22:56

Er der nogen der kan hjælpe med en forklaring og løsning på at min bærbare
trådløse computer meddeler, at der ikke er nogen forbindelse til internettet
og at windows ikke kunne forny ip-adressen?

Der har ingen problemer været forud for en strømafbrydelse i sidste uge -
som kom uvarslet og varede ca. 15 minutter.

Jeg har forsøgt at slukke for strømmen til router og computer og derefter
tænde igen, men uden held.

Når jeg trykker på "reparer" går den igang med at sende og modtage -
samtidig med teksten "pakker". Men uanset at dette står på i op til et par
timer - så meddeler den, at der ikke er forbindelse fordi der ikke kunne
oprettes ny ip-adresse.

Jeg har ikke ændret software eller hardware - det eneste der er sket er den
uvarslede strømafbrydelse!

Pft

Philip

Fra : Max

Dato : 08-12-08 23:04

Hej Philip

> Jeg har ikke ændret software eller hardware - det eneste der er sket
> er den uvarslede strømafbrydelse!

Har din router forbindelse til internettet ?

--
Mvh Max

Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 08-12-08 23:27

Forhåbentlig svarer jeg rigtigt (og ikke helt i skoven):

Det mener jeg - alt blinker som vanligt: er det sådan man konstaterer det?

Philip

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-12-08 23:40

"Philip Palmer Jørgensen" <palmer.joergensen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Forhåbentlig svarer jeg rigtigt (og ikke helt i skoven):
>
> Det mener jeg - alt blinker som vanligt: er det sådan man konstaterer det?

> [...]
Huskede du at genstarte i rigtig rækkefølge, således at routeren bestemmer
ip-adresserne.
Tag strømmen fra modem, router og pc.
Genstart modem. Når du kan se, at det har forbindelse, tænder du for
routeren, og når dioderne er faldet til ro på den, så starter du pc.en. Så
skulle der være en chance for, at det virker igen.

Kurt

Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 09-12-08 08:33

Tak, det vil jeg prøve!
Philip

Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 09-12-08 22:38

> [...]
> routeren, og når dioderne er faldet til ro på den, så starter du pc.en. Så
> skulle der være en chance for, at det virker igen.

Desværre virkede det ikke!

Fra : Max

Dato : 09-12-08 08:06

Hej Philip

> Det mener jeg - alt blinker som vanligt: er det sådan man konstaterer
> det?

Det kan det være, men du fortæller jo intet om hvad router og
internetforbindelse du har, så lidt tankelæservirksomhed skal
der jo til. :)

Er din router sat op til at køre DHCP ?

--
Mvh Max

Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 09-12-08 08:35

Internetforbindelsen er gennem You-see kabel (tv).
Hvad er DHCP - beklager!
Philip

Fra : Max

Dato : 09-12-08 18:37

Hej Philip

> Internetforbindelsen er gennem You-see kabel (tv).

Ok, den kender jeg så ikke.

> Hvad er DHCP - beklager!

DHCP serveren er den del af routeren der skal tildele
dig en IP adresse.

Ps: Det er god skik og brug at svare under det man svare
på og fjerne alt det overflødige i indlægene.

--
Mvh Max

Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 09-12-08 22:33

> Hej Max>

> DHCP serveren er den del af routeren der skal tildele
> dig en IP adresse.

Min "bedre halvdel" siger ja at routeren er sat op til DHCP.

> Ps: Det er god skik og brug at svare under det man svare
> på og fjerne alt det overflødige i indlægene.

Tak - det var jeg slet ikke opmærksom på!

Fra : Max

Dato : 09-12-08 22:42

Hej Philip

> Min "bedre halvdel" siger ja at routeren er sat op til DHCP.

Og du har checket at den ikke har smidt opsætningen
under strømafbrydelsen ?

> Tak - det var jeg slet ikke opmærksom på!

Helt ok, vi skal jo alle lære :)

--
Mvh Max

Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 09-12-08 23:08

> Hej Max

> under strømafbrydelsen ?

Nej - det ved jeg (heller) ikke hvordan man gør!

Fra : Max

Dato : 09-12-08 23:20

Hej Philip

> Nej - det ved jeg (heller) ikke hvordan man gør!

Ok, kan du se jeres trådløse netforbindelse i netværk ?

--
Mvh Max

Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 10-12-08 08:33

> Hej Max
>
> Ok, kan du se jeres trådløse netforbindelse i netværk ?

Ja, det kan jeg, og under "Generelt" "Status" står der: "Henter
netværksadresse",
men under "Understøttelse" om forbindelsesstatus står udfor "adressetype":
"Ugyldig adresse" og under IP-adresse står: "0.0.0.0."

Fra : Max

Dato : 10-12-08 17:06

Hej Philip

> [...]
> men under "Understøttelse" om forbindelsesstatus står udfor
> "adressetype": "Ugyldig adresse" og under IP-adresse står: "0.0.0.0."

Det er svært det her, hvis du kan se at din router udsender
et signal, ja så burde du jo også kunne koble til den. Men
den kan jo være defekt eller også vil den ikke kendes ved dig,
men ud fra de oplysninger du giver er det lidt svært at
gøre så meget.

--
Mvh Max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-12-08 17:54

Max skrev:

> [...]
> den kan jo være defekt eller også vil den ikke kendes ved dig,
> men ud fra de oplysninger du giver er det lidt svært at

Jeg har fornemmelsen af, at dit tidligere gæt ikke var så
ringe endda: "Og du har checket at den ikke har smidt
opsætningen under strømafbrydelsen?".

Phillip, prøv at find manualen til routeren frem. I den kan
du se, hvordan du opsætter routeren. Du skal sikkert
indtaste en adresse i din browser i stil med
http://192.168.1.1:8080 for at komme ind til routerens
indstillinger

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Hm

Dato : 10-12-08 19:27

> [...]
> du opsætter routeren. Du skal sikkert indtaste en adresse i din browser i

Jeg ville prøve det som Kim skriver - jeg har flere gange genstartet, det
plejer at virke

Hanne

Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 11-12-08 22:45

> prøv at find manualen til routeren frem. I den kan du se, hvordan du
> opsætter routeren.

Opsætning af routeren er nu gentaget 3 gange og billedet "Trådløst netværk"
meddeler:

"Du har i øjeblikket forbindelse til dette netværk"

Efter at have trykket "tilslut" kommer meddelelsen:

"Windows udfører følgende handling: Fornyelse af IP adresse".

Efter et par minutter kommer følgende meddelelse:

"Ikke tilsluttet" - men der står stadig "Du har i øjeblikket forbindelse til
dette netværk"

Trykkes herefter på "Reparer" kommer efter et par minutter meddelelsen:

"Windows kan ikke udføre reparationen, fordi følgende handlinger ikke kunne
fuldføres: Fornyelse af IP-adresse".

Skulle jeg mon prøve en anden nyhedsgruppe?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-08 00:36

Philip Palmer Jørgensen skrev:

> [...]
>
> "Windows udfører følgende handling: Fornyelse af IP adresse".
> "Windows kan ikke udføre reparationen, fordi følgende handlinger ikke kunne

Det kunne tyde på, at enten routeren eller din computer ikke
er sat op til at bruge dhcp. Løsningen kan være at slå dhcp
til eller at opsætte ip-adressen manuelt.

Hvilken Windows-version bruger du?

> Skulle jeg mon prøve en anden nyhedsgruppe?

Måske dk.edb.netvaerk eller dk.edb.netvaerk.traadloest -
selvom du bruger en trådløs forbindelse, vil jeg tro
førstnævnte gruppe er mest relevant, da fejlen
tilsyneladende ikke skyldes den trådløse forbindelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 14-12-08 22:43

> skrev:
>
> Det kunne tyde på, at enten routeren eller din computer ikke er sat op til
> at bruge dhcp. Løsningen kan være at slå dhcp til eller at opsætte
> ip-adressen manuelt.

Routeren er sat op til dhcp - det har jeg printet ud i forbindelse med at
jeg har opsat routeren påny.
Hvordan ser jeg om computeren er opsat?

Mit eget gæt er netop at det er computeren som er problemet - jeg synes ikke
at den vil modtage min Wireless Passphrase (som vel skal være den samme som
jeg har benyttet under opsætningen af routeren?)

> Hvilken Windows-version bruger du?

XP - og den trådløse forbindelse har jo virket upåklageligt mindst det
sidste år - inden nedbruddet i forbindelse med afbrydelsen af el.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-12-08 23:37

> Routeren er sat op til dhcp - det har jeg printet ud i forbindelse med at
> jeg har opsat routeren påny.
> Hvordan ser jeg om computeren er opsat?

Det er den normalt som standard. Start => Kontrolpanel =>
Netværks- og Internetforbindelser => Netværksforbindelser =>
højreklik på forbindelsen og vælg Egenskaber => markér
Internetprotokol i indstillingsvinduet => klik på knappen
Egenskaber => der skal være mærke ud for Hent automatisk en
IP-adresse.

> Mit eget gæt er netop at det er computeren som er problemet - jeg synes ikke
> at den vil modtage min Wireless Passphrase (som vel skal være den samme som
> jeg har benyttet under opsætningen af routeren?)

Hvis det var tilfældet, burde du få en fejlmeddelelse om
forkert adgangskode. Hvis fejlen ligger her, er det bedst at
spørge i dk.edb.netvaerk.traadloest.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : PA

Dato : 09-12-08 10:29

"Philip Palmer Jørgensen" <palmer.joergensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Pft
>
> Philip
>

>Ud over at tage strømmen fra modem, router og pc,
kan du med en tandstik nulstille modem og router ved
at trykke tandstikken i 10 sek. i det lille hul ved siden
af strømstikket.

MVH Per

Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 09-12-08 22:36

"PA" <pa48@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> kan du med en tandstik nulstille modem og router ved
> at trykke tandstikken i 10 sek. i det lille hul ved siden

Og ryger min fastnet computer så ikke ved samme lejlighed?

Mvh
Philip

Fra : ER

Dato : 22-12-08 23:34

> [...]
> oprettes ny ip-adresse.
>
> Jeg har ikke ændret software eller hardware - det eneste der er sket er den

hvilket os?
start en kommando promp og skriv ipconfig /all

er der tildelt ip adresser

ellers prøv

ipconfig /release all

derefter

ipconfig /renew all

Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 12-01-09 22:42

"ER" <dslxxxxx@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> hvilket os?

"os" betyder vistnok styresystem? Det er windows xp

> start en kommando promp og skriv ipconfig /all

hvordan starter man en kommando promp?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 13-01-09 18:50

"Philip Palmer Jørgensen" <palmer.joergensen@mail.dk> skrev :