MS Windows
briani 27239
Explorerfejl
Fra : O. Skjold

Dato : 08-12-08 22:45

Hej

Jeg har et problem med en PC med XP.

Ved højreklik på skrivebordet fremkommer der ingen menu men efter nogle
sekunder kommer der melding om, at Explorer.exe har lavet en fejl og lukkes.
Umiddelbart efter kommer fejlmelding om drwtsn32.exe også har fundet fejl og
afsluttes. Herefter virker intet og eneste udvej er Ctrl+Alt+Del og den vej
rundt enten genstarte eller logge af/på. Ved højreklik på et ikon er der
ingen problemer.

Maskinen er en HP Compaq dc7100 SFF.

OS er en frisk installering af XP opdateret med SP3 og alle øvrige
opdateringer, incl. IE7 og dot net 2.0.

Alle drivere og BIOS er de nyeste hentet hos HP til den omh. PC.

Der er ingen yderligere software installeret.

Har prøvet at fjerne hhv. SP3 og IE7, ingen positiv effekt. Har ligeledes
forsøgt systemgendannelse til 1. mulige tidspunkt efter installering - dvs.
før alle opdateringer - men fejlen er der stadig.

Nogen ideer? Pft.

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Ole Christiansen

Dato : 09-12-08 08:46

"O. Skjold" <skjold5260dk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dvs.
> før alle opdateringer - men fejlen er der stadig.

Der må komme nogle fejlkoder, du kan Google efter. Kig i logbog.

--
Ole

Fra : Ole C

Dato : 09-12-08 10:11

O. Skjold skrev blandt andet:

> [...]
> ligeledes forsøgt systemgendannelse til 1. mulige tidspunkt efter
> installering - dvs. før alle opdateringer - men fejlen er der stadig.

Hvis den XP du oprindeligt installerede, var en rigtig gammel udgave, kan du
måske have nået af få ubudne gæster inden opdateringen med SP3? For udover
at være navnet på din "user shell", er "explorer.exe" også navnet på en
trojaner:
http://techrepublic.com.com/5208-6230-0.html?forumID=81&threadID=200874&start=0

I dit sted tror jeg, at jeg ville begynde forfra - det må være
overkommeligt, når du endnu ikke er begyndt at installere programmer. Men
forinden bør du hente SP3 og have den liggende på en USB-stick for eksempel,
så du kan installere den før du tilslutter computeren til internettet.

--
vh
Ole C

Fra : O. Skjold

Dato : 11-12-08 19:01

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> [...]
> forinden bør du hente SP3 og have den liggende på en USB-stick for
> eksempel, så du kan installere den før du tilslutter computeren til

Tak for svarene. Det eneste jeg umiddelbart kan finde i logbogen er "ikke
alvorlige fejl under installation af Windows".

Jeg tror jeg følger dit råd og starter forfra, det er nok hurtigere end at
bøvle videre med problemet.

XP-Cd'en er med SP2, så den burde være rimeligt beskyttet.

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Ole C

Dato : 12-12-08 01:06

O. Skjold skrev blandt andet:

> Jeg tror jeg følger dit råd og starter forfra, det er nok hurtigere
> end at bøvle videre med problemet.

Enig

> XP-Cd'en er med SP2, så den burde være rimeligt beskyttet.

Alligevel sparer du dig selv for et hente en masse opdateringer, hvis du på
forhånd henter XP3 - for eksempel her:
http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Held og lykke!

--
vh
Ole C

Fra : O. Skjold

Dato : 14-12-08 20:32

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> Held og lykke!

Tak, skylder lige en opdatering: Efter en ny install er der ingen problemer
og fejlen fra logbogen er der heller ikke denne gang.

--
Mvh.
O. Skjold / Odense