MS Windows
briani 27239
Backup af systemfiler
Fra : Thomsen

Dato : 04-12-08 21:56

Hej
Kan der anbefales et backup-program som kan lave backup af system-filer mens
systemet kører.

mvh Ole

Fra : Rado

Dato : 04-12-08 22:28

On Thu, 4 Dec 2008 21:55:55 +0100, "Thomsen" <oat@@tele2.dk> wrote:

>Kan der anbefales et backup-program som kan lave backup af system-filer mens
>systemet kører.

Ved ikke præcis hvad du mener med systemfiler, men jv16PowerTools kan
lave backup af forskellige ting i systemet:

http://zantra.dk/temp/jv16.jpg

http://www.macecraft.com/

--
Rado

Fra : Thomsen

Dato : 05-12-08 00:45

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ved ikke præcis hvad du mener med systemfiler, men jv16PowerTools kan
> lave backup af forskellige ting i systemet:

> [...]

Kigger lidt på det.
Det er fordi jeg gerne vil lave backup af mit styresystem (XP Home) mens det
kører.
Og det kræver vist en lidt speciel måde at backup'e på.

mvh Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-08 00:54

Thomsen skrev bl.a.:

> Det er fordi jeg gerne vil lave backup af mit styresystem (XP Home)
> mens det kører.
> Og det kræver vist en lidt speciel måde at backup'e på.

Jeg mener, at det ikke kan svare sig og at det er spild af tid. Går der
noget galt, så er det 1000 gange bedre at genetablere maskinen fuldstændigt.

Installer alt, så din maskine er 100% klar og jomfruelig.
Brug så f.eks. Acronis True Image til at lave en "backup".
Brug så dit D: drev til alle bruger data, så der ikke er data på C: drevet.

Går noget galt, så kan du genetablere dit system med alle programmer på
ganske få minutter. F.eks tager det mig kun 8 minutter at genetablere
windows med hele Adobe Produktion Suite samt en del andre videoprogrammer og
tools.

Det tager mindst 4-5 timer at installere normalt!

Claus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-12-08 01:18

Claus Tersgov skrev:

> Installer alt, så din maskine er 100% klar og jomfruelig.
> Brug så f.eks. Acronis True Image til at lave en "backup".

Jeg vil helt klart også anbefale image-metoden, gerne sammen
med backup af data på internettet.

> [...]
> windows med hele Adobe Produktion Suite samt en del andre videoprogrammer og

Og i modsætning til en nyinstallation, får man alle sine
indstillinger i såvel styresystem som programmer gendannet.

Acronis True Image koster penge, men der findes også gratis
alternativer. Jeg nævner et par stykker på denne side:
http://pc-sikkerhed.dk/backup.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér dine venner med ny viden

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-08 01:29

Kim Ludvigsen skrev bl.a.:

> Acronis True Image koster penge, men der findes også gratis

ja, men det er næsten med gratis een gang om året i diverse edb-blade. Jeg
har da mindst to gratis versioner af disse imageprogrammer, som er fra en
forside dvd. Ganske vist er det ofte sidste års versioner, men det betyder
ikke en dyt. Paragon har jeg f.eks. osse fra en forside dvd.

Så det kan sagtens betale sig at holde øje med disse blade. Jeg har f.eks.
lige installeret en fuld og gratis version af 3D animationsprogrammer
Carrara 5, som kom med pcplanet og designprogrammet Scribus som kom med
Komputer for alle.

Claus

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 05-12-08 14:53

Claus Tersgov skrev:

>designprogrammet Scribus som kom med Komputer for alle.

scribus er da gratis selvom det ikke kommer fra et blad
http://www.scribus.net/

men de er gode til at få folk til at tro at de tilbyder noget ekstra de
blade.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 05-12-08 01:36

Kim Ludvigsen skrev:

>Acronis True Image koster penge, men der findes også gratis alternativer.
>Jeg nævner et par stykker på denne side:
>http://pc-sikkerhed.dk/backup.php

Ping kan jeg godt anbefale.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 05-12-08 01:40

Kim Ludvigsen skrev:

>Acronis True Image koster penge, men der findes også gratis alternativer.
>Jeg nævner et par stykker på denne side:
>http://pc-sikkerhed.dk/backup.php

en tilføjese til mit andet svar, og ellers er der også et paragon program
der er gratis og med en fræk fancy grafisk brugerflade hvis man er mere
til den slags http://www.paragon-software.com/home/db-express/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-12-08 12:26

Ivan V. Klattrup skrev:

> en tilføjese til mit andet svar, og ellers er der også et paragon
> program der er gratis og med en fræk fancy grafisk brugerflade hvis man
> er mere til den slags http://www.paragon-software.com/home/db-express/

Den er hermed tilføjet på siden, tak!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Edmund

Dato : 05-12-08 11:27

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Acronis True Image koster penge, men der findes også gratis alternativer.
> Jeg nævner et par stykker på denne side:
> http://pc-sikkerhed.dk/backup.php

Macrium Reflect er også nem at arbejde med syntes jeg

http://www.macrium.com/ReflectFree.asp

Mvh Edmund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-12-08 12:31

Edmund skrev:

> Macrium Reflect er også nem at arbejde med syntes jeg
>
> http://www.macrium.com/ReflectFree.asp

Uha, det vrimler jo ligefrem med dem. Ja, det ser nemt ud.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : sne@hagl.dk

Dato : 05-12-08 08:21

Thomsen wrote:
> [...]
> kører.
> Og det kræver vist en lidt speciel måde at backup'e på.

Hvordan vil du ellers lave backup, hvis ikke systemet kører ?

Fra : Rado

Dato : 05-12-08 10:14

On Fri, 05 Dec 2008 08:20:47 +0100, sne@hagl.dk wrote:

>Hvordan vil du ellers lave backup, hvis ikke systemet kører ?

F.ex. med et DOS baseret imageprogram:

http://www.terabyteunlimited.com/image-for-dos.htm

--
Rado

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-12-08 20:05

<sne@hagl.dk> wrote in message
> Hvordan vil du ellers lave backup, hvis ikke systemet kører ?

Flere af de backup programmer der findes, kan man lave en boot cd/dvd. Så
kan man køre sit backup derfra.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-08 00:48

Thomsen skrev bl.a.:

> Hej
> Kan der anbefales et backup-program som kan lave backup af
> system-filer mens systemet kører.

www.2brightsparks.com laver et program, som hedder SynchBackup SE. Det har
jeg en del brugere som kører med, og som har backup til min server. Det er
et fremragende program.

Men der er ingen grund til at tage konstant systembackup, brug hellere et
Imageprogram som kan genetablere maskinen, det er både hurtigere og langt
mere effektivt.

Claus

Fra : Thomsen

Dato : 05-12-08 02:09

"Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Imageprogram som kan genetablere maskinen, det er både hurtigere og langt

Tak for rådene.
Jeg vil se nærmere på hvordan jeg bruger et Imageprogram.

mvh Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-08 17:53

Thomsen skrev bl.a.:

> Jeg vil se nærmere på hvordan jeg bruger et Imageprogram.

Installer alt det du skal bruge. Husk alle småprogrammer som Adobe reader,
flasplayer, Java osv.
Opdater windows og alle programmer.
Kopier foretrukne
Klargør alle e-mailkonti, adressekartotek og sæt postprogrammer til at
gemmer på D: drevet
Ret alle dokumentmapper, så du kan bruge dit D: drev.

Så er du klar til at lave et image. Enten kan du gemme filen på dit D: drev,
så du altid har den med dig, eller du kan gemme den på en ekstern disk eller
DVD. Du kan vælge at komprimere, men det går så ud over tiden det tager at
genetablere.

Men husk at gøre det til en vane, aldrig at bruge dit C: drev til data
overhovedet. Et image sletter alt på C: drevet, og det er faktisk muligt at
ændre alle de smarte mappefeatures i windows, så de ikke bruger C: drevet.

Når uheldet så er ude, kan man lynhurtigt genetablere sin maskine og have
110% sikkerhed for, at der ikke er rester af virus eller defekte filer i
windows eller registreringsdatabasen.

Claus

Fra : Thomsen

Dato : 05-12-08 22:46

> [...]
> 110% sikkerhed for, at der ikke er rester af virus eller defekte filer i

Gik for 2-3 timer siden i gang med at lave en image-fil af mit C: drev.
Image-filen lagres på en ekstern harddisk. Jeg bruger programme Macrium
Reflect.

Det er så ikke lige efter din opskrift, men kan det bruges til noget?

mvh Ole