Forslag til ny Cisco boks
Fra : Jens

Dato : 11-12-08 10:15

Hej!

Hvad skal jeg gå efter, når jeg skal have forbundet et fjern kontor med
enten vores Cisco VPN 3000 Concentrator eller vores Cisco ASA 5510.
Nu er ASA boksen jo ikke ligefrem berømt for at route pakker, så kan det
anbefales at lave LAN til LAN VPN tunnellen gennem den, eller skal jeg bruge
vores Concentrator boks ?
Forbindelsen på fjernkontoret er 10/10 Mbit/s og hovedkontoret, hvor ASA og
Concentrator er tilsluttet er på 30/30 Mbit/s. Vi vil gerne have så høj
hastighed som muligt igennem, så det skal helst ikke være krypteringen, som
sætter begrænsningen.

Nogle gode anbefalinger ?

Jens

Fra : Jens Fallesen

Dato : 13-12-08 15:27

Jens wrote:

> [...]
> hastighed som muligt igennem, så det skal helst ikke være krypteringen, som

Det kan ASA'en sagtens trække, så brug du bare den til opgaven (med
mindre du allerede udnytter den fuldt ud til andre ting). Og du kan
passende sætte en ASA op på fjernkontoret også – selv en 5505 burde
kunne klare den opgave.

--
Jens

Fra : Stig Christensen

Dato : 15-01-09 09:51

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote in message
> [...]
> Concentrator er tilsluttet er på 30/30 Mbit/s. Vi vil gerne have så høj
> hastighed som muligt igennem, så det skal helst ikke være krypteringen,

Nu er VPN 3000 jo en gammel slave..
hvorfor ikke bare sætte en Cisco ASA boks op ude i den fjerne verden
du har vel heller ikke brug for den store routning ?

Alternativ kunne du investere i en Cisco-router (eks 1841) til
fjernkontoret,
og så lave en ipsec forbindelse til din ASA på hovedkontoret ?

Stig

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-01-09 19:46

Jens wrote:
> [...]
> hastighed som muligt igennem, så det skal helst ikke være krypteringen, som

Hej Jens

Jeg husker at have hørt om produkter, som kan accelerere en
WAN-forbindelse - ved ikke om følgende skyder over målet? Det afhænger
vel af round trip time forsinkelsen og om det gavner netop jeres trafik.

Artikler om emnet:

Network World:
http://www.networkworld.com/search/searchresults.html?qt=WAN+acceleration&hpg1=sb&search=WAN+acceleration

Network World, 08/21/2008, Define your WAN problem before evaluating
products
Identity your WAN needs first before approaching vendors:
http://www.networkworld.com/newsletters/frame/2008/081808wan2.html

Network World, 08/13/2007, WAN acceleration offers huge payoff
Riverbed edges Cisco, Silver Peak and Blue Coat in test of devices that
speed traffic, cut bandwidth and save money:
http://www.networkworld.com/reviews/2007/081307-test-wan.html
Citat: "...
Imagine walking into the CIO's office tomorrow and saying, "I can cut
our WAN consumption by as much as 80 times, speed file transfers as much
as 45 times and make our Windows users a whole lot happier." Think you'd
get the CIO's attention?

Those aren't just idle claims. Seven months of rigorous testing showed
us why application acceleration is such a hot area: These devices really
work.
Even if average speedups are "only" around 5 to 10 times, that's still a
big improvement. With 31% of IT budgets eaten up by recurring monthly
WAN costs, according to a recent Nemertes Research study, application
acceleration promises potentially huge cost savings.
WAN performance is always limited by the so-called bandwidth-delay
product, but the constraints with Windows clients are especially severe.
For example, if a link between Boston and Los Angeles has a 100-msec
round-trip delay and the Windows TCP receive window is 64KB, the highest
transmission rate possible is only around 5.6Mbit/s, regardless of link
speed. Ordering up a T-3 or OC-3 won't help, at least not for any given
Windows TCP connection; 5.6Mbit/s is as good as it gets.
...."

Network World, 05/27/2008, Silver Peak ups WAN acceleration ante:
http://www.networkworld.com/newsletters/stor/2008/052608stor1.html

Network World, 10/03/2005, WAN acceleration gear grows up:
http://www.networkworld.com/news/2005/100305-wan-acceleration.html
Citat: "...
The WAN acceleration field is crowded because vendors have the
opportunity to get a cut of the $5 billion spent this year on branch
office infrastructure, and that number will rise next year, says Cindy
Borovick, director of data center networks for IDC.
...."

-

WAN Optimization and Application Acceleration:
http://www.cisco.com/en/US/products/ps6870/index.html

Juniper Networks provides information on WAN acceleration platforms:
http://www.juniper.net/products_and_services/application_acceleration/wan_acceleration/

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst