2 Netværk, 2 routere
Fra : Dido

Dato : 09-12-08 00:35

Jeg har fået en firma betalt opkobling til TDC og har i forvejen en privat
(Fullrate).

Da jeg helst vil holde de to situationer separat - arbejde og privat - søger
jeg efter en god løsning.

Mit hjemme netværk kører over en switch og der har jeg også forbundet
arbejdsmaskinen til. Jeg har så sat et ekstra netkort i maskinen til TDC
forbindelsen.

Men maskinen benytter kun Fullrate opkoblingen og ikke TDC linien.

Kan jeg få den til at foretage alle Internet opkald via TDC netkortet og så
ellers side på mit private net med en delt mappe?

Jeg kører ikke VPN.

Begge konfigurationer af netkortene står til DHCP, jeg ved faktisk ikke hvad
jeg skal skrive ind der for TDC kortet..

Mit eget netværk kører på IP 192.168.1.x - kan jeg uden videre ændre det til
fx 10.10.10.x ? (Og hvilken submaske skal det så have ? 256.256.256.0 ?).

Hjælp modtages meget gerne!

--
mvh Dido

Fra : John Smith

Dato : 09-12-08 03:22

> Mit hjemme netværk kører over en switch og der har jeg også forbundet
> arbejdsmaskinen til. Jeg har så sat et ekstra netkort i maskinen til TDC
> forbindelsen.

erm .. du har sat 2 netkorts til maskinen, og så koblet dem begge til en
switch hvor begge tdc og fullrate
forbindelser er sat til?
jeg forstår det sikket forkert....

> Men maskinen benytter kun Fullrate opkoblingen og ikke TDC linien.

du bruger IP'en tildelt fra fullrate's router, og tdc linje bliver ikke
brugt ( da den bare stå til i switchen .??.. )

> Kan jeg få den til at foretage alle Internet opkald via TDC netkortet og
> så ellers side på mit private net med en delt mappe?
>
> Jeg kører ikke VPN.

hvorfor ikke bare sætte tdc's og fullrate routeren direkte til maskinens
netkort, hver med deres egne ip're.
Og så deaktivere det ene privat, når du arbejder.
Måske er der er mere smart måde at gøre det på, men der kommer jo nok nogen
som ved mere om det :)

> Begge konfigurationer af netkortene står til DHCP, jeg ved faktisk ikke
> hvad jeg skal skrive ind der for TDC kortet..

sæt tdc routeren/modem til maskinen, og køre ipconfig /all
der kan du se hvad der er blevet tildelt fra dhcpd - derefter er det nemt at
selv indtaste det manuelt senere i opsætning.

> Mit eget netværk kører på IP 192.168.1.x - kan jeg uden videre ændre det
> til fx 10.10.10.x ? (Og hvilken submaske skal det så have ? 256.256.256.0
> ?).

Du kan sikkert nok ændre(forbehold) det, men det kræver også at du ændrer
det i modemet/routeren ( pga gateway's ip addresse )

subnetmask, ip're osv kan du regne ud på en nemt måde her:
http://www.subnet-calculator.com/

håber det hjælper.

Fra : Dido

Dato : 09-12-08 17:06

John Smith wrote:

> erm .. du har sat 2 netkorts til maskinen, og så koblet dem begge til
> en switch hvor begge tdc og fullrate
> forbindelser er sat til?

Nej
> jeg forstår det sikket forkert....
Ja.

4 maskiner er koblet til en switch sammen med en Fullrate router.
En af maskinerne har to netkort og det andede netkort er koblet direkte på
TDC 'Bredbåndsmodem' (router).

Problemet er at begge routere forventer et 192.168.1.x netværk og har
192.168.1.1 som gateway.

Og der er vel ikke andet end at deaktivere det ej benyttede netkort?

--
mvh Dido

Fra : Jan Nielsen

Dato : 09-12-08 22:05

Dido skrev:
> Problemet er at begge routere forventer et 192.168.1.x netværk og har
> 192.168.1.1 som gateway.
>
> Og der er vel ikke andet end at deaktivere det ej benyttede netkort?

Så laver du det om på den ene af dem, og gør som beskrevet i mit andet
indlæg.

Skift et af dem til eks. 192.168.2.x/255.255.255.0
Der er ikke brug for alternative netmasks i et så simpelt setup.

Fra : Dido

Dato : 11-12-08 15:59

Jan Nielsen wrote:

> [...]
>
> Skift et af dem til eks. 192.168.2.x/255.255.255.0
> Der er ikke brug for alternative netmasks i et så simpelt setup.

192.168.2.x virker ikke på routeren. De accepterer kun 192.168.1.x
Men tak for dine forslag.
--
mvh Dido

Fra : Jan Nielsen

Dato : 09-12-08 11:36

Dido skrev:
> [...]
> fx 10.10.10.x ? (Og hvilken submaske skal det så have ? 256.256.256.0 ?).
Sæt det lokale netkort til at køre med fast ip, og fjern dens gateway.

Eks. 192.168.1.5/255.255.255.0 uden gateway, så vil alt trafik til
192.168.1.* komme over det kort, og alt der skal uden for det subnet vil
bruge det andet kort der har en gateway (via tdc).