Tossede tegn?
Fra : kk

Dato : 09-12-08 18:56

Lejlighedsvis får jeg i mails og NG's, tossede tegn for æ,ø åg å, de ser
sådan ud:

"nyder så bred og uanfægtet"
er det hos mig, det er galt, er der noget jeg kan gøre?
mvh
kk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-12-08 19:43

kk wrote:
> Lejlighedsvis får jeg i mails og NG's, tossede tegn for æ,ø åg å, de ser
> sådan ud:
>
> "nyder så bred og uanfægtet"
> er det hos mig, det er galt, er der noget jeg kan gøre?

Det er fordi du bruger Outlook Express. Den forstår ikke Quoted Printable,

Jesper Poulsen

Fra : Carl Drud

Dato : 09-12-08 19:51

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Det er fordi du bruger Outlook Express. Den forstår ikke Quoted Printable,

Jeg tror ikke det har noget med QP at gøre. Det afstedkommer blot de
manglende citattegn i OE.

Jeg tror det er indlæg sendt i utf-8 som volder problemer. Der er et
eller andet sted under indstillinger hvor man kan fravælge "vis
meddelelser i standardtegnsæt" eller noget i den retning.

--
Carl

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-12-08 20:09

Carl Drud wrote:

> Jeg tror ikke det har noget med QP at gøre. Det afstedkommer blot de
> manglende citattegn i OE.

Det plejer nu også at give de mærkelige tegn. Da jeg skiftede væk fra QP
i Thunderbird kunne OE-brugere pludseligt læse mine danske tegn.

Jesper Poulsen

Fra : Carl Drud

Dato : 09-12-08 22:54

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Det plejer nu også at give de mærkelige tegn. Da jeg skiftede væk fra QP
> i Thunderbird kunne OE-brugere pludseligt læse mine danske tegn.

Jeg erindrer nu kun brok over de manglende citattegn ved svar.

I øvrigt fandt jeg Thomas Madsens side vedr. opsætning af OE
(incl. Quotefix). Indstillingen jeg ikke helt kunne huske er:

Funktioner-> Indstillinger-> Læsning->Internationale Indstillinger

og fjern flueben i "Brug standardtegnsættet til alle indgående
meddelelser".

http://tgm.dyndns.dk/oe/tegnsaet_og_sigsepfix/

--
Carl

Fra : kk

Dato : 10-12-08 07:35

"Carl Drud" <carl.drud@gmx.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Funktioner-> Indstillinger-> Læsning->Internationale Indstillinger
>
> og fjern flueben i "Brug standardtegnsættet til alle indgående

Ok, mange tak. Den løsning er jo ligetil, den prøver jeg.
Melder tilbage, når jeg har set, om det hjælper.
mvh
kk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-08 22:09

kk skrev:

> Lejlighedsvis får jeg i mails og NG's, tossede tegn for æ,ø åg å, de ser
> sådan ud:

> "nyder så bred og uanfægtet"
> er det hos mig, det er galt, er der noget jeg kan gøre?

Galt og galt. Der er forskellige tegnsæt der kan benyttes i
nyhedsgrupperne. Det primære og derfor mest problemfri er det der
kun omfatter de engelske bogstaver. Det hedder ASCII. Hvis de
danske tegn skal med, er der flere muligheder, men ISO-8859-1 er
det mest anvendte, og det er det du benytter (selv om dit program
ved en fejl ikke erklærer det).

Den kommende standard bliver et altomfattende tegnsæt som kan
klare russiske, japanske, kinesiske, kort sagt alle tegn i hele
verden. Det hedder UTF-8, og nogle er begyndt at bruge det. Det
kan dit program bare ikke afkode korrekt, og så ser du de
specielle koder som burde have været omsat.

Det eneste du kan gøre nu, er enten at affinde dig med det eller
skifte til et andet læseprogram.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-12-08 20:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det eneste du kan gøre nu, er enten at affinde dig med det eller
> skifte til et andet læseprogram.

Det er demonstreret at kk faktisk kunne gøre noget ved det.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : kk

Dato : 10-12-08 20:41

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Det er demonstreret at kk faktisk kunne gøre noget ved det.
>
> --
> Venlig hilsen/Best regards
> Erik Olsen
> http://www.modelbaneteknik.dk/
Jadak! og indtil videre er jeg glad!
Glædelig jul!
mvh
kk

Fra : Carl Drud

Dato : 11-12-08 18:40

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> writes:

> Det er demonstreret at kk faktisk kunne gøre noget ved det.

Nu mangler kk bare at angive hvilket tegnsæt han/hun benytter.

--
Carl

Fra : kk

Dato : 11-12-08 20:41

> Nu mangler kk bare at angive hvilket tegnsæt han/hun benytter.
>
> --
> Carl

Det vil jeg meget gerne gøre, men hvordan ser jeg, hvad jeg bruger?
Jeg har ikke set fejlene siden jeg implementerede din løsning, men det med
tegnsættene er en by i Rusland for mig.
mvh
kk

Fra : Carl Drud

Dato : 11-12-08 21:49

"kk" <kru@nospammail.dk> writes:

> Det vil jeg meget gerne gøre, men hvordan ser jeg, hvad jeg bruger?

Kig i meddelelskilde tror jeg det hedder i OE. Tryk ctrl+F3 og der
skulle gerne være noget som flg.:

Noget som ovenstående er ikke at se i dine indlæg. Det kan give
problemer for nogen at f.eks. dine æøå tegn ikke bliver vist korrekt.

> Jeg har ikke set fejlene siden jeg implementerede din løsning, men det med
> tegnsættene er en by i Rusland for mig.

Kig i det link jeg gav tidligere hvordan OE opsættes korrekt.

--
Carl

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 10-12-08 08:07

"kk" <kru@nospammail.dk> writes:

> Ok, mange tak. Den løsning er jo ligetil, den prøver jeg.
> Melder tilbage, når jeg har set, om det hjælper.

Det kan du gøre, så snart du har læst dette svar.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 10-12-08 08:59

"kk" <kru@nospammail.dk> writes:

> Tak, det ser ganske normalt ud. Men er du "en af dem", som ville
> give tossede tegn?

Det er utf-8 jeg sender afsted, og jeg har førhen hørt brok fra folk
med diverse varianter af Outlook over det. SÃ¥ jeg har en rimelig
formodning om at du ville kunne se den samme defekte gengivelse, hvis
det ikke var den rigtige indstilling du havde fat i.

--
/Wegge