Langsom firefox ... igen!!!
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-12-08 17:01

For et par måneder siden startede jeg en tråd: "Laaaaaangsom Firefox
indlæg var der ikke fremkommet bud på problemets årsag. Jeg fik den til at
køre igen ved geninstallering, men husker ikke hvordan jeg gjorde.

Nu har jeg problemet igen. Firefox har de seneste dage været ekstremt
langsom, mens IE7 og alle andre programmer der bruger nettet, kører
normalt.

Jeg har afinstalleret firefox 3 og herunder også sagt ja til at slette mine
brugeroplysninger, samt slettet hvad jeg har kunnet finde af mapper med
firefox og slettet nogle tilbageblevne nøgler i registreringsdatabasen.

Jeg genstratede computeren og installerede Firefox 3.0.3 fra harddisk. En
rå standardinstallation, men den kører som i sirup.

Der MÅ være nogen der har oplevet det samme?

Jeg har en komplet backup med MozBackup, hvorfra jeg har prøvet at
genetablere mine personlige indstillinger, bogmærker o.s.v. (men ikke
tilføjelsesprogrammer), men resultatet er stadig det samme.

Hvad er der galt?
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-12-08 18:11

On Sun, 14 Dec 2008 17:00:32 +0100, Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
> genetablere mine personlige indstillinger, bogmærker o.s.v. (men ikke
> tilføjelsesprogrammer), men resultatet er stadig det samme.

Jeg opgav nyinstallationen og vendte tilbage til det oprettede
systemgendannelsespunkt. Nu studerer jeg Windows XP's jobliste og kan se,
at Firefox beslaglægger op til 90% af processorkraften, mens en side fra
f.eks. jp.dk indlæses.

CPU-forbruget daler ikke, når siden er indlæst, hvilket man vel skulle
forvente. CPU'en er totalt booket op. Hvis jeg så starter f.eks. 40tude
dialog (newsreader, falder firefox'es CPU-forbrug til næsten ingenting og
de ledige kræfter bruges så af en "Aktiv systemprocess. Når 40tude Dialog
er færdigindlæst og jeg klikker på en ny side på jp.dk, ryger den straks op
på 100% igen.

Det er en helt særegen opførsel. Med et så hårdt presset CPU, går alting jo
i stå. Spørgsmålet er så hvorfor Firefox får disse nykker med mellemrum.
Jeg havde, som tidligere beskrevet, det samme problem for et par måneder
siden.

Det sker IKKe i forbindelse med større ændringer, f.eks. installering af et
nyt tilføjelsesprogram. Det sker bare - tilsyneladende uprovokeret.
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-12-08 18:14

Mikkel Mikkelsen skrev:

> Jeg genstratede computeren og installerede Firefox 3.0.3 fra harddisk. En
> rå standardinstallation, men den kører som i sirup.

3.04 er den nyeste, men det gør nok ikke den store forskel
mht. hastigheden.

> Jeg har en komplet backup med MozBackup, hvorfra jeg har prøvet at
> genetablere mine personlige indstillinger, bogmærker o.s.v. (men ikke
> tilføjelsesprogrammer), men resultatet er stadig det samme.

Hvis Firefox er langsom, efter du har slettet alt [1], og
inden du indlæser fra backuppen, så må der være noget på din
computer, der driller.

Bruger du en proxy?
Har du ændret i din hosts-fil?
Har du prøvet at slå Kaspersky fra for at se, om det gør
nogen forskel?
Har du andre sikkerhedsprogrammer, der kan risikere at
drille? (fx en firewall)

Kort sagt, du skal ikke lede efter fejlen i Firefox, men
alle andre steder.

[1] Der er ingen grund til at slette i
registreringsdatabasen. Det er blot oplysninger som Windows
gemmer om fx vinduesstørrelse og -placering. Firefox gemmer
ikke selv noget i databasen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-12-08 19:43

On Sun, 14 Dec 2008 18:14:26 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> 3.04 er den nyeste, men det gør nok ikke den store forskel
> mht. hastigheden.

Det er også den jeg bruger, og gendannelsespunktet re-etablerede da også
3.0.4. Jeg havde bare 3.0.3 liggende og derfor var det den der blev
nuinstalleret.

> Hvis Firefox er langsom, efter du har slettet alt [1], og
> inden du indlæser fra backuppen, så må der være noget på din
> computer, der driller.

Joeh, men hvad? Alt andet kører som normalt og problemerne med firefox
opstår ret pludseligt, uden at jeg dog kan sætte en finger på noget
bestemt. FF har kørt normalt indtil for et par dage siden og sådan var det
også sidste gang jeg havde problemet.

> Bruger du en proxy?

Nej

> Har du ændret i din hosts-fil?

Aner ikke hvad det er, så det har jeg nok ikke.

> Har du prøvet at slå Kaspersky fra for at se, om det gør
> nogen forskel?

Mit røverabonnement på Kaspersky udløb, så nu har jeg købt den fulde pakke
af AVG Internet Security. Jeg skal gerne forsøge at disable den, men
hvordan gør man det uden at afinstallere hele svineriet?

> Har du andre sikkerhedsprogrammer, der kan risikere at
> drille? (fx en firewall)

Der er firewall i AVG Internet security. Jeg har aldrig før kørt med
firewall, da jeg i tidernes morgen lod mig fortælle, at en router virker
lige så godt som en firewall. Nu har jeg imidlertid skiftet mit gamle
bredbånd ud med EazyInternet fra "3" og derfor har jeg ladet AVG's firewall
tage over, så ja ... jeg har en firewall.

> Kort sagt, du skal ikke lede efter fejlen i Firefox, men
> alle andre steder.

Det har jeg sådan set hele tiden været klar over, men det underlige er, at
det KUN er Firefox der er problemer med - ikke IE7 og andre programmer der
benytter nettet.

Tamam, det skriver jeg mig bag øret.
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-12-08 21:18

Mikkel Mikkelsen skrev:

> [...]
> opstår ret pludseligt, uden at jeg dog kan sætte en finger på noget
> bestemt. FF har kørt normalt indtil for et par dage siden og sådan var det

Nu nævner du specifikt JP i et andet indlæg, så jeg er nødt
til at spørge: Er alle sider langsomme, eller kun enkelte
sider som fx JP? Hvis det kun er enkelte sider, er det en
helt anden problemstilling.

> Mit røverabonnement på Kaspersky udløb, så nu har jeg købt den fulde pakke
> af AVG Internet Security. Jeg skal gerne forsøge at disable den, men
> hvordan gør man det uden at afinstallere hele svineriet?

Det ville være underligt, hvis to forskellige
sikkerhedsprogrammer begge skulle forårsage en langsom
Firefox, så det er nok ikke AVG, der er den skyldige.

> Der er firewall i AVG Internet security.

Og eftersom du ikke havde den før, er den nok ikke skyld i
problemet.

> Det har jeg sådan set hele tiden været klar over, men det underlige er, at
> det KUN er Firefox der er problemer med - ikke IE7 og andre programmer der
> benytter nettet.

Det var en af grundende til min mistanke mod et
sikkerhedsprogram. Den slags er normalt indstillet til at
kende og acceptere IE, mens der kan være problemer med
enkelte andre programmer. Men igen, når samme fejl opstår
med forskellige sikkerhedsprogrammer, er det nok ikke der,
fejlen ligger - også fordi den typiske fejl i forbindelse
med et sikkerhedsprogram ville være, at du slet ikke kunne
hente siden.

Men jeg har desværre ikke andre bud, og jeg kan ikke mindes
at have hørt om andre med et lignende problem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-12-08 16:44

> 3.04 er den nyeste, men det gør nok ikke den store forskel mht.
> hastigheden.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> http://pc-sikkerhed.dk

Firefox 3.05 er den nyeste - den auto-opdatedere i går....eller var det i
forgårs

------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-12-08 17:29

Jesper Hedegaard skrev:

> Firefox 3.05 er den nyeste - den auto-opdatedere i går....eller var det i
> forgårs

Nogle gange går det hurtigt. To minutter efter jeg havde
skrevet det pågældende indlæg, modtog jeg en mail om, at der
var kommet en ny version.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-12-08 21:01

> Nogle gange går det hurtigt. To minutter efter jeg havde skrevet det
> pågældende indlæg, modtog jeg en mail om, at der var kommet en ny version.

> [...]

Ja, man skal stå tidligt op.....eller gå sent i seng ?!

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-08 19:12

<mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:

> Nu har jeg problemet igen. Firefox har de seneste dage været ekstremt
> langsom, mens IE7 og alle andre programmer der bruger nettet, kører
> normalt.

For hvad det er værd for dig, jeg åbner 7 aviser på en gang, og min
3,4 GHz CPU kommer ikke over 60 % på en 4Mb linie.