DVD problem
Fra : Jørgen

Dato : 12-12-08 17:31

Jeg har skiftet en CD drev ud med en DVD.
Det har givet en del problematik, for begge mine DVD drev blev borte.

Efter at have rodet en del rundt med kabler og BIOS,
kom jeg i tanke og at Harddisk har en master og en slave, så ud med
kalorius (altså den nye DVD drev, og sørme om der ikke sad en dip til at
flytte rundt med. Nu er problemet hvor skal den stå.

Der er 3 ::: hvor dippen står på de to i midten som er slave, jeg går
ud fra den skal til højre som er master. Til venster står der CSEL,
hvad betyder det.

Lige nu kører maskinen, som en drøm, med den gamle CD, men skulle gerne
have DVD til at køre i stedet for.

fra
Jørgen

Fra : Pico

Dato : 12-12-08 18:47

Jørgen wrote:
> [...]
> kalorius (altså den nye DVD drev, og sørme om der ikke sad en dip til
> at flytte rundt med. Nu er problemet hvor skal den stå.

Det er lidt forskelligt fra drev fabrikaterne, men for det meste står der et
M for master et S for slave og et C for selekt hvilket menes at drevet selv
vælger, jeg har bare flere gange oplevet at det giver problemer. Sommetider
står bogstaveerne meget utydeligt så en lup og lidt lys hjælper, andre gange
står det på en plakat lidt derfra.
Jeg formoder du ønsker 2 drev på samme IDE kabel, så sætter du masteren i
enden og slaven i stikket "midtpå", så skal det virke.
--
MVH
Pico

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-12-08 12:05

Pico wrote:

> M for master et S for slave og et C for selekt hvilket menes at drevet selv
> vælger, jeg har bare flere gange oplevet at det giver problemer. Sommetider

Det vælger ikke ukritisk. C eller CS står for Cable Select og henviser
til at master/slave fastsættes af placeringen på kablet.

> Jeg formoder du ønsker 2 drev på samme IDE kabel, så sætter du masteren i
> enden og slaven i stikket "midtpå", så skal det virke.

Det passer sjældent godt med kabelføringen.

Sæt HDD til master og DVD til slave og sæt kablet på så det sidder bedst
muligt. Det virker.

Jesper Poulsen

Fra : Pico

Dato : 13-12-08 16:25

Jesper Poulsen wrote:

> Det vælger ikke ukritisk. C eller CS står for Cable Select og henviser
> til at master/slave fastsættes af placeringen på kablet.

Det var også sådan jeg mente det, kunne godt have udtrykt mig mere specefikt

> Det passer sjældent godt med kabelføringen.
>
> Sæt HDD til master og DVD til slave og sæt kablet på så det sidder
> bedst muligt. Det virker.

Nu havde jeg ikke opfattet det som om at HD og optisk drev skulle på samme
IDE kanal og langt de fleste kabinetter jeg har haft med at gøre sidder de
optiske drev lige over hinanden og så passer det fint med kablet, men igen
er det afhængi af hvilket kabinet der benyttes
--
MVH
Pico

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-12-08 18:48

Pico wrote:

> Nu havde jeg ikke opfattet det som om at HD og optisk drev skulle på samme
> IDE kanal og langt de fleste kabinetter jeg har haft med at gøre sidder de

Det er nærmest kravet i moderne maskiner, idet der kun er en IDE-kanal.

Jesper Poulsen

Fra : Pico

Dato : 14-12-08 00:44

Jesper Poulsen wrote:

> Det er nærmest kravet i moderne maskiner, idet der kun er en
> IDE-kanal.

Det har ikke på noget tidspunkt fremgået at det var en "moderne" maskine,
tværtimod skrev Jørgen at begge DVD drevene blev væk, så jeg gættede på at
det drejede sig om 2 DVD drev på samme IDE kanal og så evt. HD på den anden
eller som de moderne små
Det er god latin ikke at sætte HD og optiske drev på den samme IDE kanal da
det kan sænke hastigheden på HD.
Nå som vi kan se af Jørgens senere medelse kørere det fint nu og det er det
det drejer sig om
--
MVH
Pico

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 06:42

Pico wrote:

> tværtimod skrev Jørgen at begge DVD drevene blev væk, så jeg gættede på at
> det drejede sig om 2 DVD drev på samme IDE kanal og så evt. HD på den anden

Så vidt jeg kan læse, så er der tale om 2 maskiner hvor begge drev
forsvandt efter en ombytning.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen

Dato : 13-12-08 23:36

Pico skrev:

> [...]
> optiske drev lige over hinanden og så passer det fint med kablet, men igen
> er det afhængi af hvilket kabinet der benyttes

Der er 2 HDD på en kabel og 2 DVD drev på en anden kabel alle 4 kører pt
fin så det bliver det nok ved med

fra
Jørgen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-12-08 20:12

"Jørgen" <frieri@os.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> betyder det.
>
> Lige nu kører maskinen, som en drøm, med den gamle CD, men skulle gerne

Hvordan jumperen skal sidde, afhænger af om den sidder sammen med noget
andet, og hvorledes dette andet så er jumpet.
Men det burde være rimeligt enkelt. Se hvordan dit cd drev er jumpet og sæt
jumperen på samme måde på dvd drevet og skift dem så rundt, så burde det
spille.

Kurt

Fra : Jørgen

Dato : 12-12-08 22:42

Nå jeg tog chancen for at når den stod på slave, så skulle den på
master, og "glemte" alt om den 3. mulighed

Begge DVD er synlige og kører fin.

Utrolig hvad man kan få ud af 2 gamle maskiner, når man er heldig at
delene passer sammen og lidt hjælp fra jer her på news.

Det tog godt nok hele eftermiddagen, godt og vel, Men som pensionist har
man vel lidt god tid

tak til alle og god jul

fra
Jørgen