Findes der et godt alternativ til Atom 330~
Fra : Bjørn Studsgaard Lar~

Dato : 10-12-08 09:32

Hej

Jeg har længe gået og kigget på et Intel D945GCLF2 (Atom 330) som skal kører
24/7 som server.
http://www.intel.com/Products/Desktop/Motherboards/D945GCLF2/D945GCLF2-overview.htm

Men efter at have set nedenstående artikel, er jeg alligevel blevet i tvivl
om Atom er den rigtige løsning.
http://www.tomshardware.com/reviews/intel-atom-efficiency,2069.html

Maskinen skal bruge så lidt strøm som mulgt når den kører idle. Jeg er ikke
bekymret for strømforbruget, når den kører med load. Størstedelen af tiden
vil den alligevel være idle.

Fordelen med D945GCLF2 er pris og strøm. Men jeg skal ud og købe en raid
controller ved siden af og så stiger den samlede pris til 1.600 kr. - 1.700
kr. (Og det vil stadig være en sløv maskine.)

Er der nogle som har erfaringer de vil dele ud af inden for det område?

Fra : Per Jørgensen

Dato : 10-12-08 09:49

Bjørn Studsgaard Larsen wrote:
> [...]
> 1.700 kr. (Og det vil stadig være en sløv maskine.)
>
> Er der nogle som har erfaringer de vil dele ud af inden for det område?

Hey Bjørn.

Tja jeg har en ASUS EEE B202 stående som min web/mail/Fileserver
derhjemme og den kører virelig uden de store problemer.
Min WEB-server kører Apache/JSP så det trækker nu noget, men den kører
virkelig perfekt til dette formål for mig. Ikke at det er den hurtigste
server eller lign.
Men hoster da 9hjemmesider programmeret i JSP på den samt Mailhotel til
de enkelte domæner.

For at sikre mine data har jeg valgt at bruge et backup system der kører
1 gang i døgnet og synkroniserer over på min lille NSLUG2 server.
Der er på ingen måde plads til RAID i en B202 - men jeg er nu meget
imponeret over hvad den leverer .

Har 2 maskiner af samme type som kører frontends på mit MythTV setup som
frontends som leverer fint billede lyd og meget mere via Netværk. Sågar
HD kan den levere - dog ikek mere en hvad mit TV kan tage - 1280x1024
men det virkeligt uden problemer.

Fra : Brian Lund

Dato : 10-12-08 13:21

> [...]
> 1.700 kr. (Og det vil stadig være en sløv maskine.)
>
> Er der nogle som har erfaringer de vil dele ud af inden for det område?

Det største problem med intel atom er det håbløst forældede chipset som
bruger 4-5 gange så meget strøm som selve CPU'en...
Blæseren der sidder på det bundkort du har fundet sidder faktisk på
chipsettet, ikke CPU'en!

Nu er det desværre de færreste bundkorttest jeg har set hvor de måler
strømforbruget for bundkort og chipset... Men du skulle måske overveje et
bundkort med indbygget RAID og evt. gigabit LAN eller hvad du nu har brug
for, så du har det hele på kortet... Og så købe en mobile CPU for at sænke
strømforbruget så meget som muligt! Hvis du så samtidigt underclocker CPU'en
kan du komme rigtigt langt ned.

Men læg iøvrigt lige mærke til at den test du har fundet er på en atom 230
ikke 330 (en kerne, ikke to).

Brian

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 10-12-08 13:43

Bjørn Studsgaard Larsen skrev:

> [...]
> 1.700 kr. (Og det vil stadig være en sløv maskine.)
>
> Er der nogle som har erfaringer de vil dele ud af inden for det område?

VIA laver en del interessante varianter af deres 'embedded boards', som
også udemærker sig ved lavt strømforbrug - fx 1.5 GHz Mini-itx-kort der
kun trækker 14W ved load.

http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/index.jsp

Kortene varierer en del i forhold til tilsnutningmuligheder, så dér må
man vælge efter behov (NAS, media, 1-8 sata porte, ...) - et første kik
kunne være på

http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/motherboards.jsp?motherboard_id=550

Jeg har selv bygget en lille ubuntu-server på EN12000EG/fanless og
sammen med en grøn WD 1TB disk trækker maskinen 24-26W inklusive
strømforsyning.

Kim