2 pc´er/adsl/lan/hub/den ene bliver smidt ~
Fra : Christiansbro

Dato : 26-07-01 08:41

Kære NG

Håber i kan løse dette lille, en irriterende problem for mig.

Jeg har et Lan hjemme i stuen, dvs 2 pc´er.
De er tilslutte vha. 10/100 netkort til en D-link Hub (5 ports)
Hub´en er tilsluttet Routeren (Cisco 677)
Standart ip ard. samt Gateway og DNS bliver brugt.

Her er spm.:

HVORFOR SKAL PC NR 1 GENSTARTE FØR DER KAN LOGGES PÅ INTERNETTET ??????

HVORFOR BLIVER PC NR. 2 SMIDT AF INTERNETTET NÅR PC NR. 1 LUKKER ????????

Når begge pc´er så er online og hvis pc nr 1 må genstarte (sker jo ved win
98 *s*), så kan pc nr 2 ikke logge sig på Internettet igen og skal også
genstarte.

Håber i kan hjælpe mig.

Vh

Christiansbro

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-07-01 14:58

"Christiansbro" <christiansbro@hotmail.com> writes:

> Standart ip ard. samt Gateway og DNS bliver brugt.

Og de er? Det er sikkert her problemet ligger.

> HVORFOR SKAL PC NR 1 GENSTARTE FØR DER KAN LOGGES PÅ INTERNETTET ??????

Av mine ører!

--
Jacob
But I can't upgrade my kernel, I've got some mad uptime!

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Christiansbro

Dato : 26-07-01 19:34

*GGG*

hej Jacob

tak for svaret
jeg ved ikke hvor sikkert det er at angive sit ip/gateway/dns her i ng´en.

Men IP´en på PC nr 1 er:
192.xxx.x.2
Ip én på PC nr 2 er xxx.xxx.x.3
(Routeren har 192.xxx.x.1)
gateway er 192.xxx.x.x på begge.
dns er på begge 272.xx.xx.xxx

kan du se det ?

hvad og hvorfor gør vores pc´er sådan noget underligt?

vh

christiansbro

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 26-07-01 20:34

On Thu, 26 Jul 2001 20:34:29 +0200, "Christiansbro"
<christiansbro@hotmail.com> wrote:

>(Routeren har 192.xxx.x.1)
>gateway er 192.xxx.x.x på begge.

Gateway skal være 192.xxx.x.1 på begge (routerens IP).

Hvad er din subnet mask?
--
Per K. Nielsen

Fra : Christiansbro

Dato : 27-07-01 10:26

"Per K. Nielsen" <pnielsen@image.dk> skrev i en meddelelse

> Gateway skal være 192.xxx.x.1 på begge (routerens IP).

vil det sige at routerens ip adr. (192.xxx.x.1) skal være den samme på de 2
andre pc´er ??? Og ikke 192.xxx.x.2/3/4 osv ???

> Hvad er din subnet mask?

den er 255.xxx.xxx.x på begge pc´er

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 27-07-01 12:33

On Fri, 27 Jul 2001 11:26:22 +0200, "Christiansbro"

>vil det sige at routerens ip adr. (192.xxx.x.1) skal være den samme på de 2
>andre pc´er ??? Og ikke 192.xxx.x.2/3/4 osv ???

Router:
192.x.x.1

PC1
IP-adresse:
192.x.x.2
Subnetmaske:
255.255.255.0
Default gateway:
192.x.x.1
DNS:
De DNS-adresser du har fået oplyst af din udbyder.

PC2
IP-adresse:
192.x.x.3
Subnetmaske:
255.255.255.0
192.x.x.1
DNS:
De DNS-adresser du har fået oplyst af din udbyder.

I virkeligheden er al denne konfigurering formentlig ikke
nødvendig.
Worldonline konfigurerer deres 677'ere med en intern IP-adresse
på 192.168.1.1 og den fungerer som standard som DHCP-server.

Det betyder at dine pc'er får alle informationer fra routeren.

Hvis du vil udnytte det skal du gøre følgende:
(Jeg formoder du benytter Windows98SE)

IP-adresse:
Vælg "Hent automatisk en IP-adresse"

DNS:
Deaktiver DNS

Gateway:
Slet alle gateways.

Genstart.
--
Per K. Nielsen

Fra : Christiansbro

Dato : 27-07-01 19:28

Hej Per

ja, tusind tak for hjælpen. Det er helt korrekt at jeg bruger WOL ADSL
(Cisco 677) og win98se på begge

spm. - så du vil foreslå følgende:

> IP-adresse:
> Vælg "Hent automatisk en IP-adresse"
> DNS:
> Deaktiver DNS
> Gateway:
> Slet alle gateways.
> Genstart

På begge pc´er ????

Vh

chr.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 28-07-01 21:52

On Fri, 27 Jul 2001 20:28:06 +0200, "Christiansbro"

Ja. Det er afgjort det nemmeste.
--
Per K. Nielsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-01 19:33

> vil det sige at routerens ip adr. (192.xxx.x.1) skal være den samme på de 2
> andre pc´er ??? Og ikke 192.xxx.x.2/3/4 osv ???

Routerens IP-adresse sætter man *kun* på routeren!
Den angives så som default gateway på alle klienterne.

> den er 255.xxx.xxx.x på begge pc´er

Som sagt er der *intet* farligt ved at opgive den slags
informationer. Ingen kan hjælpe dig, hvis du ikke kommer med brugbare
svar på hvad folk spørger dig om.

--
Jacob
By all means, let's not confuse ourselves with the facts!

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-07-01 20:34

"Christiansbro" <christiansbro@hotmail.com> writes:

> jeg ved ikke hvor sikkert det er at angive sit ip/gateway/dns her i ng´en.

Det er helt ufarligt! Specielt når vi snakker om RFC 1918 adresser som
dem du garanteret nævner her, og som ikke routes på internettet. Din
offentlige IP-adresse på routeren kan jeg se i headeren på det indlæg
du har postet, så den ville der nok heller ikke ske det store ved at
poste, hvis det var nødvendigt.

> Men IP´en på PC nr 1 er:
> 192.xxx.x.2
> Ip én på PC nr 2 er xxx.xxx.x.3

OK, det lader til at de har hver sin IP-adresse, som de skal have.

> (Routeren har 192.xxx.x.1)
> gateway er 192.xxx.x.x på begge.

Default gateway skal naturligvis være sat til routerens IP-adresse.

> dns er på begge 272.xx.xx.xxx

Det mener du garanteret ikke!

> kan du se det ?
>
> hvad og hvorfor gør vores pc´er sådan noget underligt?

Nej, jeg kan ikke se det ud fra de informationer du har givet.

Hvad sker der fx når den ene PC ikke kan komme på, og du prøver at
pinge routeren fra den?

Det vil i øvrigt være dejligt, hvis du læser på
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>, da det så vil være
lettere at se hvad du svarer på, og at skrive svar til dine indlæg.

--
Jacob
"VB Script kan jo næsten tales, præsis lige som svensk, det lyder nemt

Fra : Christiansbro

Dato : 27-07-01 10:24

> [...]
> offentlige IP-adresse på routeren kan jeg se i headeren på det indlæg
> du har postet, så den ville der nok heller ikke ske det store ved at

ok

> OK, det lader til at de har hver sin IP-adresse, som de skal have.

> Default gateway skal naturligvis være sat til routerens IP-adresse.

det er den også

> Det mener du garanteret ikke!

jeg har 2 dns´er
begge pc´er er sat ens op.

> Nej, jeg kan ikke se det ud fra de informationer du har givet.

*øv* (*s*)

> Hvad sker der fx når den ene PC ikke kan komme på, og du prøver at
> pinge routeren fra den?

det har jeg ikke prøvet, ej kendskab til.

> Det vil i øvrigt være dejligt, hvis du læser på
> <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>, da det så vil være
> lettere at se hvad du svarer på, og at skrive svar til dine indlæg.

er sket - ikke fordi jeg syntes denne form for text-posting er mere
overskuelig *s*

vh chr.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-01 19:28

> det har jeg ikke prøvet, ej kendskab til.

Hvad skal det sige? At du ikke kender til 'ping', eller at computeren
ikke kan finde routeren?

> er sket - ikke fordi jeg syntes denne form for text-posting er mere
> overskuelig *s*

Det er fordi du ikke klipper det væk du ikke svarer på.