Pebernødder - mangler jeg noget i den opsk~
Fra : Ukendt

Dato : 05-12-08 08:18

Min mor havde en opskrift fra ude og hjemme eller lignende tilbage i
slut 70erne start 80erne. Jeg mener den serie hed Dronningens
et-eller-andet pebernødder. Jeg har den ikke originalt, men skrev den
over.

Da min mor lavede dem var de altid perfekte, både duft og smag hang
virkelig ved. :)

Nu hvor jeg selv har børn har jeg lavet dem lige så længe jeg kan
huske, men de har aldrig været perfekte. Forståes jeg har altid haft
bøvl med det når jeg skulle rulle dejen ud til pølser. Så krakelerede
de - hvis i forstår. Jeg tror de er for tørre. Mit andet problem har
været når jeg skulle bage dem, de blev aldrig færdige. Altid bløde
eller ikke færdig bagt. Næsten uanset hvor længe de fik lov til at
blive i ovnen.

I år har jeg bestemt det skal lykkes at lave dem perfekt.

Mangler jeg noget - her er de ingredienser jeg bruger.

375g mel, 175g smør, 1 æg, 3dl farin, 1-2 tsk peber, 1 tsk kanel, 1/2
tsk potaske (udrørt i 1 spk koldt vand)

Bages ved 180℃ i ca. 10 min.
--
And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again

Time - Pink Floyd

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-12-08 11:16

> [...]
>
> Mangler jeg noget - her er de ingredienser jeg bruger.
>
> 375g mel, 175g smør, 1 æg, 3dl farin, 1-2 tsk peber, 1 tsk kanel, 1/2

Hej Jesper.

Opskriften ser ud til at være helt i orden, så det må være håndteringen af
dejen der er forskellig fra din mors. Jeg har det samme problem med
vanillekranse. Min salig mormor bagte vanillekranse der kunne få englene til
at synge, og ligegyldigt hvad jeg gør, så er det efter mange mange år stadig
ikke lykkedes at få dem til at smage som mormors, så jeg har efterhånden
opgivet, og må leve på minderne.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 05-12-08 11:45

Hej Tove

> det efter mange mange år stadig ikke lykkedes at få dem til at smage
> som mormors, så jeg har efterhånden opgivet, og må leve på minderne.

Er det ikke dejligt at det er sådan i livet ?

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-12-08 13:25

In news:4939063e$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> Hej Tove

> Er det ikke dejligt at det er sådan i livet ?

Hej Max.

Uha jo.

Jeg ved ikke hvordan hun bar sig ad. Jeg ved at hun bl.a. brugte havregryn i
kransene, så de var fyldt med små "spidser". Det har jeg også prøvet, men
hun var et unikum i et køkken uden elektriske hjælpemidler af nogen art, det
var tider dengang hvor vi ikke var så fordringsfulde, så det er dejligt at
have gode minder.

Fra : Max

Dato : 05-12-08 13:31

Hej Tove

> hjælpemidler af nogen art, det var tider dengang hvor vi ikke var så
> fordringsfulde, så det er dejligt at have gode minder.

Ja, minderne er gode at have. Jeg er sikker på at mine børn også
vil mindes mine kager som jeg mindes min mor's kager og min
faders rullepølse. :)

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-12-08 14:50

Max wrote:

> Ja, minderne er gode at have. Jeg er sikker på at mine børn også
> vil mindes mine kager som jeg mindes min mor's kager og min
> faders rullepølse. :)

Hvad angår opskriften på min mors rullepølse, nåede jeg at få opskriften
i tide - så sådan en begår jeg til julefrokosten på næste lørdag

Ebbe

Fra : battlefields

Dato : 05-12-08 15:22

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad angår opskriften på min mors rullepølse, nåede jeg at få opskriften
> i tide - så sådan en begår jeg til julefrokosten på næste lørdag

Hej Ebbe

Og den opskrift vil du ikke dele med en anden, der også skal have
julefrokost snart, eller?
Hilsen Vibeke

Fra : N/A

Dato : 05-12-08 16:01

Fra : N/A

Dato : 05-12-08 16:01

Fra : Emil

Dato : 05-12-08 14:54

Jesper Nielsen wrote:

>Mangler jeg noget - her er de ingredienser jeg bruger.
>
>375g mel, 175g smør, 1 æg, 3dl farin, 1-2 tsk peber, 1 tsk kanel, 1/2
>tsk potaske (udrørt i 1 spk koldt vand)

Der mangler lidt syre, så tilføj en halv teske appelsin juice.
En anden løsning er at tilføje en knivspids hjortetaksalt, som også
vil give en bedre hævning.

Potasken skal udrøres i mælk, ikke vand. Potasken giver en mørk brun
farve, og får dejen til at flyde ud i ovnen.

Men ellers kan du finde inspiration her, kort og langt link:
<http://tinyurl.com/5huhf3>
<http://opskrifter.dseneste.dk/search.html?cx=partner-pub-9483029021264985%3A72fvv0kiwx6&cof=FORID%3A10&ie=UTF-8&q=pebern%C3%B8dder#1120>

m.v.h. Emil

Fra : Niels

Dato : 05-12-08 07:20

> Hvad angår opskriften på min mors rullepølse, nåede jeg at få opskriften
> i tide -

Hit med den, Ebbe Jeg elsker rullepølse.

--
Niels

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-12-08 16:01

Niels wrote:

> Hit med den, Ebbe Jeg elsker rullepølse.

Hej Niels - og Vibeke

Jeg mener det er Camilla Plum, der har sagt at der er et særligt sted i
Helvede, der er reserveret til dem, der tager en god opskrift med sig i
graven

Man skal bruge følgende:

- En rigtig god slagter. Jeg har tænkt mig at køre ud til slagter
Broe i Gentofte.
- Hel peber.
- Hel allehånde.
- En billig kaffekværn (blendertypen er helt OK). Den skal bruges
til at kværne peberet og allehånden, så den må helst ikke have
været brugt til kaffe før. Iøvrigt er sådan en krydderikværn vældig
nyttig i mange andre henseender, f.eks. hvis man laver sin egen
karry.
- Noget bomuldstråd til at snøre pølsen med.
- Evt. nogle kødnåle og/eller en kraftig stoppenål.
- En rullepølsepresse.

Hos den rigtig gode slagter bestiller man et rullepølseslag i en bredde,
der er lidt mindre end ens rullepølsepresse. Jeg får slagteren til at
salte det, ikke fordi det er svært men fordi jeg så er heeelt sikker på
at det bliver gjort rigtigt.

Rullepølsen laves således:

Slaget rulles ud og der drysses stødt peber på. Det skal _dække_ slaget,
omend ikke i et tykt lag. Herefter drysses stødt allehånde på - og det
skal _dække_ peberet.
Det, at krydderierne dækker, er det, der er 'hemmeligheden'. Langt de
fleste kommercielle rullepølser er underkrydrede. Og bare rolig, en hel
del af peber- og allehåndesmagen koger væk.

Så rulles slaget sammen og snøres. Enderne lukkes enten med kødnåle
eller ved at sy dem.

Koges i vand, der dækker en god times tid, tages op og ligger et par
minutter. Herefter puttes pølsen i en plasticpose og lægges i pres. Læg
pølsen således at enden af slaget vender nedad, så ser den bedst ud når
pølsen er hel. Plasticposen er kun for ikke at få sølet pressen
fuldstændig til.

Sættes på køl i et døgns tid.

Og så har man såmænd en rullepølse som min mor lavede den.

Dengang min mor lavede rullepølse havde vi nærmest et ritual når den
skulle smages første gang:

Den skulle skæres "med venstre hånd og sløv kniv" som min far sagde,
dvs. skiverne måtte ihvertfald ikke være for tynde.

En sådan skive blev så lagt på et stykke rugbrød smurt med et tyndt lag
smør - og så ikke mere. Ingen løg, sky eller andre sager til at sløre
smagen.

Herefter blev der smagt og kommenteret:

"Er den ikke lidt mere krydret i år?",
"Pænt slag, godt med kød",
osv. osv.

Dommen var dog den samme hvert år: "den er go'!"

Derefter fik vi så rullepølsesnapsen.

Ebbe

Fra : battlefields

Dato : 05-12-08 16:38

> [...]
> "Pænt slag, godt med kød",
> osv. osv.
>
> Dommen var dog den samme hvert år: "den er go'!"

Tak for opskriften, den lyder lækker og må da prøves.
Hilsen Vibeke

Fra : Max

Dato : 07-12-08 09:44

Hej Ebbe

> Jeg mener det er Camilla Plum, der har sagt at der er et særligt sted
> i Helvede, der er reserveret til dem, der tager en god opskrift med
> sig i graven

Det må så være der min far befinder sig, han efterlod sig nemlig ikke
opskriften på sin rullepølse. Så det kan være man skal prøve din Ebbe.

--
Mvh Max

Fra : N/A

Dato : 05-12-08 16:01

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 05-12-08 20:59

>I år har jeg bestemt det skal lykkes at lave dem perfekt.

.. man kommer helt i julestemning .. og så er jeg jo nød til at komme
med min mormors opskrift, som selvfølgelig er den eneste rigtige
opskrift i vores familie

150g brun farin
250 g sirup
1 tsk ingefær
3 tsk kanel
1 tsk nelliker
1 tsk kardemomme
1 tsk citronsaft

Koges sammen i en gryde.

Gryden tages af varmen og der røres 2 tsk natron i.
(Hvis alt er rigtigt, så får natronen det hele til at "hæve" - det ser
ret sjovt ud

Blandingen afkøles 5 minutter, førend man tilsætter

150g margarine
1 æg

Når dejen er HELT kold røres der

500-600 g mel i og den sættes i køleskabet.

Dejen rulles ud og skæres til pebernødder, eller rulles og stikkes ud
til brune kager.

Bages ved 190C i 9 minutter.

De bliver rigtig dejlig sprøde og smager fantastisk

God jul.

/Jakob

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 05-12-08 21:48

"Jakob Langgaard" <not@mine.com> skrev i en meddelelse

> .. man kommer helt i julestemning .. og så er jeg jo nød til at komme
> med min mormors opskrift, som selvfølgelig er den eneste rigtige
> [...]

Der er påfaldende lidt peber i )
....men de er sikkert gode!!!

Anders

Fra : Emil

Dato : 06-12-08 00:25

Jakob Langgaard wrote:

> [...]
>
>Gryden tages af varmen og der røres 2 tsk natron i.
>(Hvis alt er rigtigt, så får natronen det hele til at "hæve" - det ser

Herved fraspaltes al den kuldioxid, der skulle have fået bagværket til
at hæve. Det er ikke smart. Vent med tilsætningen af natron.
Når natron er i forbindelse med vand (her fra sirup), vil den under
varmens påvirkning fraspalte kuldioxid, der får bagværket til at hæve.

>Blandingen afkøles 5 minutter, førend man tilsætter
>150g margarine
>1 æg

Nej! Vent med ægget. Temperaturen skal være under 61 grader(lunken
eller køleskabskold er OK), da de første proteiner i æggehviden ellers
begynder at koagulere, hvilket er uønsket på dette tidspunkt, da det
vil nedsætte eller ødelægge æggets hæveevne.

>Når dejen er HELT kold røres der

2 spsk. citronsaft.

Når natron fraspalter kuldioxid dannes der soda, som giver bagværket
en saltet / ludagtig smag. Dette undgås ved at tilsætte en eller anden
form for syre, her citronsyre.
En teske er for lidt, og den behøver ikke koges med, da kogningen
ændrer smagen.

1 æg

2 teske natron blandes grundigt op i
>500-600 g mel i og den sættes i køleskabet.

Bland natron op i halvdelen melet, så den bliver jævnt fordelt, og
tilsæt det til blandingen. Herefter tilsættes resten af melet.

>De bliver rigtig dejlig sprøde og smager fantastisk

Ja, de er dejligt krydrede, og med mine ændringer bliver de også så
luftige, som den oprindelige opskriftsskribent, helt sikkert, havde
skrevet.
Der er nok sket nogle fejl under overleveringen af opskriften.

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-08 05:23

<Jesper Nielsen> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I år har jeg bestemt det skal lykkes at lave dem perfekt.
>
> Mangler jeg noget - her er de ingredienser jeg bruger.

Hvis der er noget jeg kan så er det at bage pebernødder.
Det siger alle der har prøvet dem..
Den er helt gal med din opskrift, er jeg bange for.
Prøv følgende og jeg lover dig at du vil blive overbevist.

400 g. mel
250 g. smør, eller faktisk bruger jeg ghee.
180 g. sukker.
1 æg
1 tsk sirup
1 tsk ingefær
1 tsk kanel
2 tsk natron
halv tsk st. nelliker
halv tsk hvid peber
halv tsk kardemomme

Bland alle ingredienser, og du får en dej hvor det er muligt at tage en
LILLE klump og rul den mellem håndfladerne, så den bliver kuglerund. Kast
den ned på pladen, så den får en flad underside.
Bag ved 200 grader til de ser færdige ud på undersiden. De må ikke bliver
sorte.
Du vil få pebernødder der er knasesprøde, ligesom de skal være, og smagen er
bedre og mere original end nogle du kan købe.
Vil gerne høre hvad du synes hvis du prøver opskriften.