Liggesår ?
Fra : Peter Heide

Dato : 04-12-08 19:31

En ældre herre har fået et liggesår på venstre balle inderst. Ca. 2 - 3 cm
og ca. 1 cm dyb. Rigtigt grimt.

Havde en diskussion på jobbet om hvad der er bedst for ham . At han ligger i
sengen eller han bliver liftet over på kørestolen ?

Vi gør begge dele , men jeg vil mene at det må være mest smertefuldt at
sidde i længere tid end at ligge ( vægten fordeler sig på hele kroppen ) og
ikke kun på siddepartiet.

Nogen der har lidt input ?

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 04-12-08 21:02

Peter Heide skrev:
> [...]
>
> Vi gør begge dele , men jeg vil mene at det må være mest smertefuldt at
> sidde i længere tid end at ligge ( vægten fordeler sig på hele kroppen )

Jeg ville umiddelbart tro, det var bedst, at han netop veksler mellem at
ligge og at sidde.

Niels Peter

Fra : -=JF=-

Dato : 04-12-08 21:41

Peter Heide skrev:

> Nogen der har lidt input ?

Umiddelbart ville jeg jo nok skynde mig at stille spørgsmålet til en
læge eller en sygeplejerske, frem for i en nyhedsgruppe!

Når det er sagt, er der så ikke noget med at man smører noget
stødpudesalve på sådan et sår?

--
Mvh. John

Life is what happens to you while you're busy making other plans.
(John Lennon)

Fra : Peter Heide

Dato : 04-12-08 23:01

"-=JF=-" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> eller en sygeplejerske, frem for i en nyhedsgruppe!
>
> Når det er sagt, er der så ikke noget med at man smører noget

selv inde for sundhedssektoren kan man have forskellige meninger ,men
stødpudesalve i et 1til 1½ cm dybt sår tror jeg dog ikke er en god
ide. vi renser og bruger "kunstigt hud" ( plaster ) indtil videre.

men for at vende tilbage til mig spørgsmål seng vs stol ,jeg mener at han
skal ligge 70 % tiden ( med vendinger ) i sengen og 30 % i stolen . Er det
forkert eller ...hur ??

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-08 15:23

Peter Heide wrote:
> [...]
>
> Vi gør begge dele , men jeg vil mene at det må være mest smertefuldt
> at sidde i længere tid end at ligge ( vægten fordeler sig på hele

Jeg vil synes at det ikke skader at han kommer op.
MEn jeg synes I skal kontakte den fysioterapeut eller ergoterapeut der er
tilknyttet det ældrecenter, hvorfra denne here modtager hjælp.
Terapeuten kan give jer nogle siddeunderlag, som er tryk.velige, aaltså ikke
giver tryk.
FX ved jeg at man kan få nogle siddeunderlag, som indeholder en gele, der
gør at trykpunkterne hele tiden skifter.
Desuden har jeg haft brugere som har haft siddeunderlag af tryk-aflastende
skum - det samme som man kan få som madrasser - og hvor der så er et hul i
siddeunderlaget, svarende til det sted tryk-såret sidder....

Men det vigtigste er altid at aflaste, som du jo er inde på.
Og den aflastning kan ske på mange måder, blandt andet ved at få det rigtige
underlag til brugeren.

Til slut, jeg er selv uddannet inden for sundhedssektoren, og har arbejdet i
ældreplejen, så har selv stået med samme problematik flere gange.

God weekend.

Louise

Fra : \"Lyrik\"

Dato : 10-12-08 23:03

On Thu, 04 Dec 2008 19:31:20 +0100, Peter Heide <pheide@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Vi gør begge dele , men jeg vil mene at det må være mest smertefuldt at
> sidde i længere tid end at ligge ( vægten fordeler sig på hele kroppen )

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Har stået med samme problematik i plejehjemsregi. Manden ville gerne op,
men at sidde på såret forværrede situationen. Kun når han havde beordret
sengeleje og man sørgede for at der ikke blev ligget på det, kom der en
anelse bedring.
En mand fra østen sagde at derude ville man beordre manden på maven i 14
dage uden diskussion! Det gør vi ikke her. Men ideen synes at være ok.

Under alle omstændigheder døde manden tilsidst med sit endnu dybere sår.
Såret er jo et tegn på dårligt lægekød på grund af dårligt blodomløb.
Hvis man er gammel og sengeliggende stilles der store krav til madrassen
for at den ikke skal fremprovokere et sår.

Den eneste madras jeg har set der kunne forhindre et sår er en Dunlopillo
naturskums-madras. En lam dame lå over tres år på ryggen uden at kunne
bevæge sig på en sådan madras-uden et eneste liggesår!
Hun fik den skåret af naturskum og belagt med råsilke af den kvalitet man
bruger til gardiner. Her ovenpå var hun iklædt håndstrikket uldkjole af
Islandsk uld i bedste kvalitet.
Således udstyret var der ingen gener ved at ligge så mange år på ryggen.
Hælene hvilede på et kunstlammeskind som Pleje forsyningsfirmaer er
leveringsdygtige i. Så heller ingen hælsår.

--
Hilsen
Jens

Fra : Padmé Amidala

Dato : 15-12-08 20:19

Det kommer helt an på om det er et siddesår eller et liggesår!
Hvis jeg forstår din beskrivelse ret, så sidder såret lige ovenfor
ballen ved revnen (og dermed er et decideret liggesår), så vil
aflastning i sengen med venderegi være det optimale. Hvis der er tale om
et liggesår bør han ligge på en vekseltryksmadras! Kontakt evt. KCI for
leje af madras.
Manden bør godt kunne tåle at sidde i kortere tid med et liggesår, hvis
han sidder på en trykaflastende pude (her kan en tempurpude anbefales).
Hvis det til gengæld er et siddesår (hvor såret er omkring sædeknuderne,
skal han sidde på en såkaldt ROHO-pude, også kaldet flødebollepuden, som
er en luftpude - det er den bedste til siddesår). Gelépuder vil være for
hårde for ham at sidde på hvis det er et siddesår.
I bør kontakte ergoterapeuten i kommunen, som kan hjælpe med levering af
ovenstående samt instruktion i hjælpemidlerne.

vh
sygehusergoterapeuten