Trefarvet hankat???
Fra : Lene Møldambjærg

Dato : 04-12-08 14:47

Hej allesammen

Jeg håber på lidt hjælp, da jeg lige har fået killinger.
Min søde perser kat har været ude på sjov og har nu født 6 små
killinger. Stor var min overraskelse da det viste sig at der var en
trefarvet hankat imellem! Jeg er godt klar over at trefarvede hankatte
er sjældne og at de som regel er sterile, men mit spørgsmål er
nu....hvad er sådan en værd? Vi skal jo sælge killingerne engang og jeg
aner simpelt hvad jeg skal tage for den?

Med venlig hilsen
Lene Møldambjærg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : battlefields

Dato : 04-12-08 15:37

"Lene Møldambjærg" <lene76KATTE@BAKKEforum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nu....hvad er sådan en værd? Vi skal jo sælge killingerne engang og jeg
> aner simpelt hvad jeg skal tage for den?

Hejsa
Tillykke med killingerne. Min mening er, at da denne killing jo nok er
steril, vil den være en kælekat som alle andre og repræsenterer derfor ikke
nogen større værdi end andre kælekatte.
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-08 15:43

> [...]
> nu....hvad er sådan en værd? Vi skal jo sælge killingerne engang og jeg
> aner simpelt hvad jeg skal tage for den?

Hej Lene

Det er ikke nok at hankatten har 3 farver, det skal være de rigtige 3 farver
før den er 3 farvet,

Det er meget kryptisk, med der er forhåbentligt nogen der har forstand på
genetik der kan forklarer lidt nærmerer

Det er vist noget med at blandingsfarver/skyggefarver ikke tæller, ja jeg
fatter intet af det der genetik.

Mvh Allan

Fra : Sabina H.

Dato : 04-12-08 22:22

"Lene Møldambjærg" <lene76KATTE@BAKKEforum.dk> wrote in message

> [...]
> nu....hvad er sådan en værd? Vi skal jo sælge killingerne engang og jeg
> aner simpelt hvad jeg skal tage for den?

det sker yderst yderst yderst sjældent at man får en tortie hankat - for
ikke at sige aldrig*G* mange gange når der er tale om en hankat med tre
farver, så er det somregel en lille skygge af noget man ikke helt kan
definere før hankatten er voksen...

kattegenetik er jo sådan indrettet at for at få en farvekode, skal der være
et ben nedadtil i det andet bogstav i kromosomet... en hunkat har XX og en
hankat XY.... farvegenet sætter sig på det bagerste nederst.... en reel
farvekode er feks sort eller rød... hvid er i princippet ikke en farve i sig
selv, men tæller som en "bifarve", og har derfor ikke behov for et ekstra
ben....

jeg er derfor nødt til at spørge... hvor ved du fra at den ene "tre farvede"
er en hankat? selvdiagnose, eller doktor dyr?
jeg spørger fordi jeg selv er blevet snydt af en kat for nylig, noget jeg
ikke troede skulle ske... troede der var tale om en pige, men 8½ uge gammel
fortalte doktor dyr mig at der var tale om en dreng ;) så nu har jeg en
dreng med pigenavn*G*

hvilke farver er der tale om? for hvis vi feks snakker om at han er rød og
creme, eller sort og grå, så tæller det ikke ;)

prøv evt at smide et billede af den trefarvede hankat op på nettet, så skal
vi da alle gerne give vores besyv med ;)

og i øvrigt, undskyld min skepsis, den sidste trefarvede hankat jeg har
mødt, var en velvoksen udstillings norsk skovkat, der havde en lille rødbrun
stribed plet i sin ellers flotte sorttabby...
--
Knus,
Sabina

Fra : Sabina H.

Dato : 05-12-08 08:06

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> og i øvrigt, undskyld min skepsis, den sidste trefarvede hankat jeg har
> mødt, var en velvoksen udstillings norsk skovkat, der havde en lille
> rødbrun stribed plet i sin ellers flotte sorttabby...

hov, glemte helt at fortælle at jeg faktisk for nylig har solgt en killing
der havde hele 4 farver ;) og pletvise striber i nogle af dem*G*

hun var Blåtortie med hvid, og havde smoke i enkelte af de blå pletter, samt
striber i enkelte af de blå/smoke pletter*G* hun så speciel ud, og ikke alle
brød sig om hendes smukke farve, jeg var personligt vild med hende, det
samme er hendes nye ejer ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-12-08 00:58

On Fri, 5 Dec 2008 08:06:10 +0100, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
wrote:

> [...]
>brød sig om hendes smukke farve, jeg var personligt vild med hende, det

Hej

Jeg har også tit hørt om trefarvede, der så viste sig at være tabby
med lidt rødbrunt i det gråsorte, der så blev tolket som rødt.
Vil du ikke nok uploade et billede et sted og linke herfra. Så får vi
stillet vores nysgerrighed

Mvh.,
Erik

Fra : Siri

Dato : 11-12-08 10:23

> Erik Larsen skrev:
> Vil du ikke nok uploade et billede et sted og linke herfra. Så får vi
> stillet vores nysgerrighed
> Mvh.,
> Erik

Ja, må vi ikke se dem alle? De er sikkert søde, og jeg vil ihvertfald
gerne se mormis perserpige
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 15-12-08 08:15

> [...]
> nu....hvad er sådan en værd? Vi skal jo sælge killingerne engang og jeg
> aner simpelt hvad jeg skal tage for den?

Her er lige et link til en side om tortie-toms
http://tortietom.nidoba.nl/tortiete.html
mvh
Lone

Med venlig hilsen