Syntetisk skøjtebane, hvordan virker den?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-12-08 11:50

Hej

På torvet i Helsingør har man opsat en skøjtebane af
et syntetisk materiale, High Density PolyEthylen
(HDPE plast). Banen bliver lanceret som miljøvenlig,
fordi der ikke skal bruges energi på nedkøling.

Hvordan virker det? Og hvordan opnås glatheden?

Og hvad er forskellen på almindelige skøjter og kunst-
skøjter, siden kun den første type kan bruges på banen?

--
Herluf :·)

Fra : Morten

Dato : 03-12-08 13:06

> Og hvad er forskellen på almindelige skøjter og kunst-
> skøjter, siden kun den første type kan bruges på banen?

Kunstskøjter har hakker foran, som gør at man kan udføre spring
http://da.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%B8jte

Det er vel næppe umuligt at bruge den på plastic, men det vil nok medføre
erstatningskrav fra banens ejer ;)
Det er noget andet med is, det gør ikke noget det bliver lidt medtaget og
det koster jo ikke nogen noget særligt.

Mvh
Morten

Fra : Ivar

Dato : 03-12-08 18:52

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> fordi der ikke skal bruges energi på nedkøling.

> Hvordan virker det? Og hvordan opnås glatheden?

Jeg kender ikke HDPE, men almindelig polyætylen (PE) er glat.
Prøv at mærke på overfladen af en indkøbspose. HDPE har
åbenbart den styrke der skal til.

> Og hvad er forskellen på almindelige skøjter og kunst-
> skøjter, siden kun den første type kan bruges på banen?

Er forskellen om de er hulslebne eller ej?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-08 18:56

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev:

> Er forskellen om de er hulslebne eller ej?

Hvis skøjterne ikke er hulslebne, kan man ikke skøjte med dem.

--
Bertel

Fra : -=JF=-

Dato : 03-12-08 23:00

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis skøjterne ikke er hulslebne, kan man ikke skøjte med dem.

Det vil hurtigløberne nu nok blive kede af at høre!

Hurtigløberskøjter må ikke hulslibes - og personligt synes jeg nu at
løberne, trods fladslibning, klarer at skøjte ganske fint på dem,

--
Mvh. John

Life is what happens to you while you're busy making other plans.
(John Lennon)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-12-08 23:57

Ivar skrev:

> Jeg kender ikke HDPE, men almindelig polyætylen (PE)
> er glat. Prøv at mærke på overfladen af en indkøbspose.
> HDPE har åbenbart den styrke der skal til.

Jeg var henne at kigge på banen i dag, mens der var en
del børn der skøjtede på den. Alle brugte nogle skøjter,
som de åbenbart skulle betale leje for. Det så ikke ud
som om banen var glat på samme måde som rigtig is.
Ingen kunne glide ret langt. Ingen elegante drej eller
sådan noget.

Desværre fik jeg ikke nærstuderet skøjternes slibning,
men det kan jeg måske gøre en af dagene.

--
Herluf :·)

Fra : ASKF

Dato : 04-12-08 03:41

Herluf Holdt, 3140 ytrede sig i
<49366461$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>fordi der ikke skal bruges energi på nedkøling.
>
>Hvordan virker det? Og hvordan opnås glatheden?

Der er forklaret lidt om det her:
<http://ing.dk/artikel/93784-glidecreme-skal-holde-danmarks-foerste-plastik-skoejtebane-glat>
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-12-08 20:47

ASKF skrev:
> Herluf Holdt, 3140 ytrede sig med dette:

> Der er forklaret lidt om det her:
http://ing.dk/artikel/93784-glidecreme-skal-holde-danmarks-foerste-plastik-skoejtebane-glat

Tak for linket, og tak for svarene fra jer alle.

Jeg var derhenne i dag, hvor det regnede og der ingen
var på banen. Jeg læste på skiltet at man gerne måtte
bruge egne skøjter, men det skulle være ishockeyskøjter.

Ishockeyskøjter har en facon, som set fra siden har
skinner/jern, der er buede forneden, (i princippet) på
samme måde som et gammeldags persillehakkejern.

Sådanne skøjter kan være slebet på 3 måder: glat
profil = målmandsskøjter, let hulsleben profil =
forsvarsskøjter, dybt hulsleben profil = angrebsskøjter.

Nu forstår jeg bedre at der *glides* så dårligt på
denne plastikbane.

--
Herluf :·)

Fra : J. Nielsen

Dato : 04-12-08 23:26

On Thu, 4 Dec 2008 20:47:00 +0100, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>Nu forstår jeg bedre at der *glides* så dårligt på
>denne plastikbane.

Almindelig is smelter momentant under skøjtens tryk, hvorved der dannes en
hinde af vand som nedsætter friktionen. Det er denne effekt som man prøver at
efterligne med "glidecreme". Jeg vil tro at en god gang rapsolie vil gøre
underværker.
--

-JN-

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 05-12-08 20:52

J. Nielsen <mp274808@paul.get2net.dk> wrote:

> [...]
>efterligne med "glidecreme". Jeg vil tro at en god gang rapsolie vil gøre

Som det fremgår af tidligere links, så er banen lavet af High Density
Polyethylen og glidemidlet er Propylenglykol - colaflasker og kølervæske

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Vidal

Dato : 04-12-08 14:57

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> [...]
> fordi der ikke skal bruges energi på nedkøling.
>
> Hvordan virker det? Og hvordan opnås glatheden?

Jeg har hørt den slags baner ikke er så glatte.
Derimod har man et stearin/parafin/voks-produkt,
der skulle virke meget autentisk.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard