Vintergrønsager til min opgave..
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 03-12-08 21:49

Hej alle sammen..

Jeg går på Dalum Uddannelsescenter og er i gang med et grundforløb til kok..

Vi har fået til opgave at skal lave en ret til en person og jeg har valgt at
lave en god omgang fiskefrikadeller m/ Kartofler og Persillesovs..

Men....

Vi skal bruge min. to slags grøntsager og vil gerne bruge noget der kunne
passe til min ret..

Vi får følgenene at vælge imellem..

Tomater
Rød Peberfrugt
Gul Peberfrugt
Grøn Peberfrugt
Squash
Champignon
Ærter
Majs
Alm. Løg
Rødløg
Hvidløg
Forårsløg
Persille (Skal bruges i min sovs)
Purløg
Gulerødder
Selleri
Blomkål
Rødkål
Broccoli
Rødbeder
Persillerøder
Jordskokker
Porrer

Sovsen er selvfølgelig en mælkesovs. så det skal selvfølgelig passe sammen
med den også.. Jeg må ikke regne persille som en grønsag, da den allerede
bruges i sovsen..

Som sagt, min. 2 slags.. Vil gerne have at den ene skal dampes og den anden
sauteres, hvis i kan hjælpe vil det være rigtig dejligt, har kigget meget på
google, men har ikke kunne finde noget der..

Med Venlig Hilsen
Linett Stampe Mikkelsen

Fra : Ole Christiansen

Dato : 04-12-08 08:56

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden sauteres, hvis i kan hjælpe vil det være rigtig dejligt, har kigget
> meget på google, men har ikke kunne finde noget der..

Vælg en anden ret med alle de muligheder, der er med vintergrnøsager.
Fiskefrikadeller har sgu da ikke noget med vintergrønsager at gøre.
--
Ole

Fra : Inger D.

Dato : 04-12-08 09:48

> [...]
> anden sauteres, hvis i kan hjælpe vil det være rigtig dejligt, har kigget
> meget på google, men har ikke kunne finde noget der..

Skal det være grøntsager ved siden af fiskefrikadellerne? Ellers smager det
godt med ærter eller forårsløg i farsen.
Ellers kan jeg ikke lige forestille mig, hvad der er godt til persillesovs.
Det er jo en ret sart smag, der hurtigt vil blive overdøvet af en
stærktsmagende grøntsag. Måske bagte gulerødder???

Inger D.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-12-08 10:18

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> writes:

> [...]
> Persillesovs..
>
> Men....
>
> Vi skal bruge min. to slags grøntsager og vil gerne bruge noget der

Som sagt er persillesovs ret "svag" i smagen, men en rå gulerodssalat
synes jeg passer fint til. Måske kan man snitte persillerødder sammen
med?

Jeg ville nok også vælge noget andet end lige fiskefrikadeller. Gerne
noget med noget farve i. F.eks. en peberfrugtssalat eller en
løgkompot. Eller rødbedehumus.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 05-12-08 09:49

On 4 Dec., 10:18, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Som sagt er persillesovs ret "svag" i smagen, men en rå gulerodssalat
> synes jeg passer fint til. Måske kan man snitte persillerødder sammen
> med?

Ja gulerodssalat, og jeg tror den vil bliver ekstra lækker og sprød
med fintskivet Jordskokker og æbletern.
Og måske en fiks alternativ remulade af ymer/yougurth, kapers, syltede
blandet grønt og måske lidt karry eller hvad men nu liget har lyst til
at krydderier

mums og go' weekend
Malmberg