MS Windows
briani 27239
Vista - Skal have lov af administrator ?
Fra : SpookiePower

Dato : 03-12-08 14:26

Jeg har lige gendannet min Vista for første gang, og er løbet ind i
et lidt irriterende problem som ikke var der, da jeg fik computeren.
Hvis jeg vil kopier en file til et bibliotek får jeg denne besked -

"Destination folder access denied
You'll need to provide administrator permission to copy to this
folder"

Dette svare jeg så fortsæt til. Hvorefter jeg igen får et spørgsmål -

"Windows needs your permission to continue"

Her svare jeg igen fortsæt.

Jeg er lidt træt af, at skulle godkende en file kopiering to gange,
og det under mig lidt da jeg er administrator.

"Windows needs your permission to continue" spørgsmålet, får jeg
også når jeg skal starte nogle programmer.

Hvor ændre man på dette ? Jeg har kigget User Account igennem,
men uden held.

Fra : Ole C

Dato : 03-12-08 22:55

SpookiePower skrev blandt andet:

> [...]
> også når jeg skal starte nogle programmer.
>
> Hvor ændre man på dette ? Jeg har kigget User Account igennem,

Du kan ikke have kigget så grundigt
På en dansk Vista skal man iund i Kontrolpanel>Brugerkonti - trykke på "Slå
brugerkontostyring til eller fra" - og fjerne fluebenet i den eneste boks på
den side der kommer frem: "Brug brugerkontrol til at hjælpe med at beskytte
computeren".
Oversæt selv til engelsk.....

--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 03-12-08 23:43

Du kan også gøre det med MzVistaForce:
http://cid-1ca0dab9e08a2b3f.skydrive.live.com/self.aspx/Mz%20Ultimate%20Tools/MzVistaForce.exe
Der er mange andre indstillinger - a la TweakUI til XP.

--
vh
Ole C

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-12-08 22:59

SpookiePower skrev:

> "Destination folder access denied
> You'll need to provide administrator permission to copy to this
> folder"

Vista prøver at beskytte systemet ved at begrænse adgangen
til visse mapper. Har du en særlig grund til at kopiere til
den pågældende mappe?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : SpookiePower

Dato : 04-12-08 00:19

On 3 Dec., 22:55, "Ole C" <m...@FJERNolec.dk> wrote:

> Du kan ikke have kigget så grundigt

Det stod jo lige i bunden - tænk at jeg kunne overse det.
Tak :)

Fra : Ole C

Dato : 04-12-08 09:48

SpookiePower skrev blandt andet:

> Det stod jo lige i bunden - tænk at jeg kunne overse det.
> Tak :)

Velbekomme.

--
vh
Ole C

Fra : SpookiePower

Dato : 04-12-08 00:20

On 3 Dec., 22:58, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Vista prøver at beskytte systemet ved at begrænse adgangen
> til visse mapper. Har du en særlig grund til at kopiere til
> den pågældende mappe?

Ja det har jeg.
Det var mappen Program Files, hvortil der skulle kopieres
nogle filer, som jeg tog backup af, inden jeg gendannede.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-12-08 10:47

SpookiePower skrev:

> Ja det har jeg.
> Det var mappen Program Files, hvortil der skulle kopieres
> nogle filer, som jeg tog backup af, inden jeg gendannede.

Normalt er det ikke nødvendigt at tage backup af
programfiler. I stedet skal programmet geninstalleres.
Programmets data bør placeres et andet sted end
programmappen, men det er dog endnu ikke alle programmer,
der er lever op til dette.

Men når det er en en-gangs-kopiering, så er der ingen grund
til at slå brugerkontostyringen fra - den beskytter mod
mange andre ting end din kopiering til programmappen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ole C

Dato : 04-12-08 12:02

Kim Ludvigsen skrev blandt andet:

> Men når det er en en-gangs-kopiering, så er der ingen grund
> til at slå brugerkontostyringen fra - den beskytter mod
> mange andre ting end din kopiering til programmappen.

- men den er sk... irriterende!

--
vh
Ole C

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-12-08 12:25

Ole C skrev:

> - men den er sk... irriterende!

Helt enig, og det er ekstra irriterende, hvis et program
ikke kan finde ud af, hvor det skal placere sine data. Jeg
har fx kæmpet en del med Screamer Radio, fordi programmet
som standard placerede radiooptagelser som en undermappe i
programmappen. Og det får det ikke lov til i Vista, når
brugerkontostyring er slået til.

Så jeg forstår sagtens, at det kan være fristende at slå
funktionen fra, men det kan absolut ikke anbefales, da den
faktisk beskytter lige så godt eller bedre end fx antivirus,
antispyware osv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ole C

Dato : 04-12-08 15:33

> [...]

> funktionen fra, men det kan absolut ikke anbefales, da den
> faktisk beskytter lige så godt eller bedre end fx antivirus,

Men da jeg nu heller ikke har været plaget af ubudne gæster på min
XP-installation, har jeg trygt deaktiveret UAC på min Vista - og har da haft
ro i foreløbig fem måneder....

--
vh
Ole C

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-12-08 18:13

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev

> Men da jeg nu heller ikke har været plaget af ubudne gæster på min
> XP-installation, har jeg trygt deaktiveret UAC på min Vista - og har da
> haft ro i foreløbig fem måneder....

Det er også længe siden jeg sidst har haft noget snavs indenbords her. Deter
i hvert fald ikke sket i de snart 2 år jeg har haft Vista, selv om UAC er
det første jeg slår fra.

Man kommer langt med almindelig sund fornuft når man sidder ved sin computer
(ikke mindst når man er på nettet).

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-12-08 18:06

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> [...]
> Radio, fordi programmet som standard placerede radiooptagelser som en
> undermappe i programmappen. Og det får det ikke lov til i Vista, når

Og det er heller ikke til at finde ud af hvordan man får den til at gemme
filerne et andet sted (Har dog fundet ud af det, men det ligger godt gemt
væk).
Ingen gemmer vel sine data i programmappen, når man som jeg har en mappe til
den slags data (musikfiler) på et andet fysisk drev.

> Så jeg forstår sagtens, at det kan være fristende at slå funktionen fra,
> men det kan absolut ikke anbefales, da den faktisk beskytter lige så godt
> eller bedre end fx antivirus, antispyware osv.

Desværre er det et eksempel på hvordan "sikkerhed" kan udføres på en måde
som for os almindelige brugere føles så overkill, at vi slår det hele fra i
ren desperation.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-12-08 20:31

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]
>
> Og det er heller ikke til at finde ud af hvordan man får den til at
> gemme filerne et andet sted (Har dog fundet ud af det, men det ligger

Det er desværre ikke kun optagelserne. Dem har jeg heldigvis
fået overtalt programmøren af Screamer Radio til at gemme i
musikmappen i den nyeste udgave af programmet. Men der er
stadig et problem med programmets egne indstillinger.
Løsningen - som også kan bruges til andre programmer, der
gemmer data i programmappen:
http://kimludvigsen.dk/programmer-multimedia-screamer-trin.php#vista

> Desværre er det et eksempel på hvordan "sikkerhed" kan udføres på en
> måde som for os almindelige brugere føles så overkill, at vi slår det
> hele fra i ren desperation.

I dette tilfælde er det dog programmørerne, der ikke følger
Microsofts anvisninger. Program- og brugerdata skal ikke
gemmes i programmappen, men i Application data-mappen
(%appdata%). Så vidt jeg ved, har Microsoft i lang tid haft
denne anvisning, men i XP betød det ikke så meget, om
programmørerne fulgte den.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-12-08 07:05

> [...]

> i Application data-mappen (%appdata%). Så vidt jeg ved, har Microsoft i
> lang tid haft denne anvisning, men i XP betød det ikke så meget, om

Og desværre følger MS den vist heller ikke helt selv.
Da jeg ville installere IIS på min Vista (før jeg gik over til XAMP i
foråret), lå det i stien C:\\inetpub\wwwroot - altså udenfor Users-mappen.
I wwwroot-mappen og dertil hørende undermapper skal html- og asp/php-filerne
så lægges.

Det fik jeg ikke lov til, før jeg havde slået UAC fra.
Samme problem i øvrigt med XAMPP. Jeg er nødt til at have slået UAC fra,
hvis jeg skal kunne redigere i mine hjemmesider.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-12-08 12:00

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]
> foråret), lå det i stien C:\\inetpub\wwwroot - altså udenfor Users-mappen.
> I wwwroot-mappen og dertil hørende undermapper skal html- og

Smart! Er det en IIS, der følger med i din Vista? I så fald
er det jo decideret tåbeligt.

> Det fik jeg ikke lov til, før jeg havde slået UAC fra.
> Samme problem i øvrigt med XAMPP. Jeg er nødt til at have slået UAC fra,
> hvis jeg skal kunne redigere i mine hjemmesider.

Ikke at det er en undskyldning for programmørerne, men har
du tjekket, om ikke programmerne gør det muligt at vælge en
anden home-mappe et eller andet sted dybt i indstillingerne?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-12-08 15:35

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Smart! Er det en IIS, der følger med i din Vista? I så fald er det jo
> decideret tåbeligt.

Det er den IIS der følger med Vista.

> Ikke at det er en undskyldning for programmørerne, men har du tjekket, om
> ikke programmerne gør det muligt at vælge en anden home-mappe et eller
> andet sted dybt i indstillingerne?

Det har jeg så ikke tjekket.
Men det skulle egentlig være mærkeligt, om man ikke kunne.
Men det skulle man jo nok have tænkt på under selve installationen, og ikke
først efter at de relevante mapper _er_ oprettet via installationen, og
løbet dermed er kørt.

Det er først for nylig (i en anden tråd om UAC) at jeg blev opmærksom på
anvisningen, selv om mappen Programmer nok var det sidste sted, jeg kunne
finde på at gemme applikationsdata. Omvendt tror man jo på at det er i
orden, når såkaldt seriøse programmer kører med den opsætning.

Helst undgår jeg helt C-drevet til andet end de mest nødvendige ting.
Og helst så jeg gerne at jeg kunne gemme mine hjemmesider på et andet drev,
ligesom jeg f.eks. gør med dokumenter og musik. De fleste computere er vel
født med mindst 3 drev nutildags (2 når man fraregner recoverydrevet).
Dertil kommer at de fleste af os der sidder her vel har mindst én ekstra
harddisk koblet på.

Så dybest set burde selv Users og mapperne derunder ligge på det andet af de
to drev som standard. Så var det måske også nemmere for folk flest (mig selv
inklusive) at fatte at de slet ikke skal røre ved C-drevet.

C-drevet til systemfiler og programmer - og intet andet!
E-drevet (eller opefter) til applikationsdata.
D-drevet = Factory Image.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-12-08 01:06

Philip Nunnegaard skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Det er den IIS der følger med Vista.

Jeg har lige for sjov skyld prøvet at installere IIS på min
Vista Ultima. Intetsteds under installationen får man lov at
ændre placeringen af home-mappen. Og placeringen er åbenbart
et bevidst valg fra Microsofts side. Prøv at tjekke denne side:
http://learn.iis.net/page.aspx/28/installing-iis-70-on-windows-vista/
Især afsnittet User Account Control (UAC) Security.

Microsoft mener, at man skal starte Notesblok og andre
redigeringsprogrammer fra en administratorkonto eller fra en
commandoprompt med administratorrettigheder. Jeg kan kun
forestille mig én relevant forklaring: Det er for at
begrænse risikoen for, at hackere kan installere og afvikle
scripts i homemappen.

Jeg forstår udmærket din alternative løsning med at slå UAC
fra, og jeg er sikker på, at langt de fleste vil vælge samme
løsning. Hvilket reelt vil betyde, at brugeren er /mindre/
beskyttet, end hvis homemappen var placeret et andet sted.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-12-08 03:07

> [...]

> Intetsteds under installationen får man lov at ændre placeringen af
> home-mappen. Og placeringen er åbenbart et bevidst valg fra Microsofts

Gad vide om det skyldes at de tænker på IIS som noget der er til brug på
webben - og ikke som i mit tilfælde som noget der bare skal bruges lokalt
uden forbindelse til WWW.

Hvordan gør du med dine PHP-filer? (Jeg kan se at kimludvigsen.dk må være
lavet i php).
Kører du med XAMPP? Og har du ikke nogle problemer med mappen
"xampp/htdocs"?
I så fald kunne jeg da godt overveje at slå UAC til igen.

Eller du har måske slet ikke nogen lokalserver installeret ellers, men
tester bare direkte ude på webhotellet?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-12-08 12:23

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]
>
> Gad vide om det skyldes at de tænker på IIS som noget der er til brug på
> webben - og ikke som i mit tilfælde som noget der bare skal bruges

Det, tror jeg, er tilfældet. Men det er jo drønbesværligt
for alle dem, der installerer for at kunne have en lokal
server til at teste siderne på, inden de uploades.

> Hvordan gør du med dine PHP-filer? (Jeg kan se at kimludvigsen.dk må
> være lavet i php).

Jeg bruger ikke IIS, jeg installerede blot for at se, om man
undervejs fik mulighed for at vælge et andet sted til
placering af home-mappen. I forhold til det program, som jeg
normalt bruger, er opsætningen af IIS ikke sådan lige til at
gå til, så jeg opgav at finde ud af, om det er muligt at
ændre placeringen efter installationen.

> Eller du har måske slet ikke nogen lokalserver installeret ellers, men
> tester bare direkte ude på webhotellet?

Jeg har installeret webserveren Web/2 samt php, MySQL osv.
så jeg kan teste lokalt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk