Hjemmelavet hvidløgsolie gærer lidt rigeli~
Fra : Henrik

Dato : 02-12-08 14:32

Hej madfolk,

Jeg eksperimenterer/forsøger mig lidt med noget hjemmelavet
hvidløgsolie, men det går ikke altid lige godt.
Mit problem er at den blandede olie nogle gange danner et kraftigt
overtryk (p.g.a. gæring tror jeg) - en enkelt gang så kraftigt at det
skød en patentprop af og jeg kan ikke lige regne ud hvad det er der
styrer "gæringsmængden", ud over at det må være forskelle i
hvidløgene.

Jeg bruger typisk et mellem hvidløg til 0,3 liter olie, hvoraf jeg
presser 2/3 af hvidløget og lægger 1/3 i som hele fed (for æstetikkens
skyld :)).

Er der nogle ting jeg kan gøre for at undgå gæringen?

Jeg har prøvet at knuse hele hvidløget og syntes det var mindre,
ligesom jeg har prøvet med kun at putte fed i og syntes at det gav en
kraftigere gæring, men jeg er bestemt ikke sikker på at der er en
sammenhæng.

Med venlig hilsen
Henrik

Fra : Linde

Dato : 02-12-08 23:22

"Henrik" <Henrik.Boegh@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hej

Hvidløget har en masse jordbakterier og gærceller på overfladen, der gærer i
olien. Prøv at give fedene, eller hvidløget, en tur i spilkogende vand inden
de ryger i olien. Vil du hakke dem, så gør det efter blancheringen.

Mvh
Linde

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 03-12-08 18:25

> [...]
> gærer i olien. Prøv at give fedene, eller hvidløget, en tur i
> spilkogende vand inden de ryger i olien. Vil du hakke dem, så gør det

Lidt dokumentation: http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2003/30/pdf/VP41932.pdf

/tue

Fra : Preben B.Badstue

Dato : 03-12-08 18:59

Linde skrev:

> [...]
> skød en patentprop af og jeg kan ikke lige regne ud hvad det er der
> styrer "gæringsmængden", ud over at det må være forskelle i

Pas meget på med at eksperimentere med rå hvidløg - og andre emner, som
kan indeholde jordbakterier. Nogle af disse - eksempelvis clostridium
butolinum -
kan danne et dødsensfarligt toksin, såfremt de lever afskåret fra
luftens ilt. Dette kan ske ved overdækning med olie i lukkede beholdere.
En del mennesker er døde efter indtagelse af hjemmelavede sild i
olieholdig marinade. Et andet eksempel er pølseforgiftning (butolisme).
Lad endelig være med det.
Det nytter ikke at varmebehandle løgene først. Disse bakterier er
sporedannende, og deres sporer kan tåle kogning.

Mvh
Aksel

Fra : Preben B.Badstue

Dato : 03-12-08 19:00