IPv6 på Ubuntu som guestOS på ESX
Fra : Lars Christensen

Dato : 02-12-08 18:44

Hej gutter

Jeg har et lidt underligt problem med IPv6 på mine virtuelle linux
servere.

Setuppet er:

| |
+-------------+ +-------------+
| Cisco SW-1 | | Cisco SW-2 |
+-------------+ +-------------+
| \ / |
| X |
| / \ |
+-------------+ +-------------+
| ESX 3.0 Win1| | ESX 3.0 Win2|
+-------------+ +-------------+

2 stk. Cisco switche, som kobler op i et HSRP baseret setup med routere.
ESX serverne kører ESX 3.0.2 (ok, de bør blive opgraderet... I know...)
og host systemet er Windows.

Mine guest OS'er er typisk Linux (Ubuntu 8.04 kerne 2.6.22-15-server).

Mit problem er, at IPv6 link-local adresser forbliver "link scope
tentative" pga. duplicate MAC adresser. Jeg har dog ikke lige kunne
lokalisere kilden til de duplikerede MAC'er...

Andre der har problemer med dette under VMware ESX...?

mvh
Lars Christensen

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 02-12-08 20:20

Lars Christensen wrote:

> ESX serverne kører ESX 3.0.2 (ok, de bør blive opgraderet... I know...)
> og host systemet er Windows.

Øhhh... ESX - host system Windows - er det ikke en typo?

Knus
Regnar

Fra : Lars Christensen

Dato : 02-12-08 21:36

Regnar Bang Lyngsø <regnar@lyngsoe.eu> wrote in news:1228245622.303220
@askepot.kastetvej13:

> Øhhh... ESX - host system Windows - er det ikke en typo?

Klart en typo... Er selvfølgelig manager serveren, der kører Windos :)

/Lars

Fra : Lars Christensen

Dato : 02-12-08 22:26

Regnar Bang Lyngsø <regnar@lyngsoe.eu> wrote in news:1228245622.303220
@askepot.kastetvej13:

> Øhhh... ESX - host system Windows - er det ikke en typo?

Har lige fået verificeret... Der er tale om en Rødhætte i bunden og så ESX
3.0.2etellerandet ovenpå.

mvh
Lars

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 03-12-08 19:38

Lars Christensen <you-dont-wanna-know@your-face.ddd> wrote:

> Har lige fået verificeret... Der er tale om en Rødhætte i bunden og så ESX
> 3.0.2etellerandet ovenpå.

Nej. Der er ikke noget i bunden, ud over din hardware. ESX er
hypervisoren, det du ser som Red Hat er servicekonsollen.

http://en.wikipedia.org/wiki/VMware_ESX_Server#Architecture

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Goodbye, little one." -Magnus to Lestat

Fra : Lars Christensen

Dato : 03-12-08 19:43

Allan Willems Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote in

> Nej. Der er ikke noget i bunden, ud over din hardware. ESX er
> hypervisoren, det du ser som Red Hat er servicekonsollen.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/VMware_ESX_Server#Architecture

Lad mig lige citere ovenstående link...

"Up through the current ESX version 3.5, a Linux kernel is started first[5]
and is used to load a variety of specialized virtualization components,
including VMware's 'vmkernel' component."

Mig bekendt er Redhat Linux... Tjae... en linux distribution med en linux
kerne.

Anyway, dette er IKKE problemet, da min problem er IPv6 på mine guest
OS'er, hvor IPv6 aldrig kommer op pga. DAD...

Fra : Rene Joergensen

Dato : 03-12-08 20:02

> [...]

> and is used to load a variety of specialized virtualization components,
> including VMware's 'vmkernel' component."

Du læste ikke videre end det?

"This previously-booted Linux kernel then becomes the first running
virtual machine and is called the service console. Thus, at normal
run-time, the vmkernel is running on the bare computer and the
Linux-based service console runs as the first virtual machine (and
cannot be terminated or shutdown without shutting down the entire
system)."

--
-René

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 03-12-08 21:26

Lars Christensen wrote:

> Anyway, dette er IKKE problemet, da min problem er IPv6 på mine guest
> OS'er, hvor IPv6 aldrig kommer op pga. DAD...

Ihh altså - skal man også svare på det der bliver spurgt om?

Fra release notes til ESX 3.5:

http://www.vmware.com/support/vi3/doc/vi3_esx35_vc25_rel_notes.html

New – Support for IPv6 in guest virtual machines

Knus
Regnar

Fra : Lars Christensen

Dato : 03-12-08 23:50

Regnar Bang Lyngsø <regnar@lyngsoe.eu> wrote in news:1228335961.764611
@askepot.kastetvej13:

> [...]
>
> http://www.vmware.com/support/vi3/doc/vi3_esx35_vc25_rel_notes.html
>
> New – Support for IPv6 in guest virtual machines

Regnar, du skal fandme have et juleknus for det der link...

Must... poke... serveradmin... upgrade... now!!! :)

mvh
Lars