Månen "bedækker" Venus i eftermiddag
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-12-08 14:36

Kl. 17 til 18.20 kan man, hvis der er hul i skydækket,
se Månen "bedække", okkultere planeten Venus lavt
på himlen i syd-sydvest.

Jupiter står lige ovenover og holder øje med hvad de
laver.

--
Herluf :·)

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-12-08 15:10

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> se Månen "bedække", okkultere planeten Venus lavt
> på himlen i syd-sydvest.
>
> Jupiter står lige ovenover og holder øje med hvad de

Antyder du at de er lebber?

Mvh
Martin

Fra : Martin [TMM]

Dato : 01-12-08 16:31

Hej
Martin Larsen wrote:
> Antyder du at de er lebber?

Har du aldrig hørt om "Manden i Månen"?

Mvh
Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-12-08 21:19

Martin [TMM] wrote:
> Hej
>
> Har du aldrig hørt om "Manden i Månen"?

Månen er hunkøn, "la lune".

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin [TMM]

Dato : 01-12-08 21:27

Hej
Erik Olsen wrote:
> Månen er hunkøn, "la lune".

Er det ikke La Luna?
(Ikke fordi jeg ved om det ændrer noget) Kalimba La Luna...

Med dette afslørede jeg så lige min uvidenhed i sprog :)

Mvh
Martin

Fra : birgitte lund

Dato : 02-12-08 23:31

Martin [TMM] wrote:
> [...]
> (Ikke fordi jeg ved om det ændrer noget) Kalimba La Luna...
>
> Med dette afslørede jeg så lige min uvidenhed i sprog :)

Du har ret. Månen hedder på fransk 'la lune' og på italiensk hhv. spansk
'la luna'. I det sydlige Europa betragter man månen som hunkøn og solen
som hankøn. Mærkeligt nok omvendt i Norden.

--
Venlig hílsen
Birgitte

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-12-08 00:30

birgitte lund skrev:
> Du har ret. Månen hedder på fransk 'la lune' og på italiensk
> hhv. spansk 'la luna'. I det sydlige Europa betragter man
> månen som hunkøn og solen som hankøn. Mærkeligt nok
> omvendt i Norden.

Ja, og på tysk 'der Mond'.

--
Herluf :·)

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-08 01:52

> Ja, og på tysk 'der Mond'.

Ja, mytologiske forestillinger er ikke altid konsistente.

Fandt lige lidt om Månen:
John Lyly says in the prologue to his Endymion (1591), "There liveth none
under the sunne, that knows what to make of the man in the moone."

In Norse mythology, Máni is the man who pulls the Moon across the sky. He is
continually pursued by the Great Wolf Hati who catches them both at
Ragnarok.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-12-08 22:25

Erik Olsen skrev:

> Månen er hunkøn, "la lune".

Jeg har aldrig tænkt særlig meget over Månens køn.
På "Google Moon" så jeg engang at den var en ganske
almindelig mellemlagret Emmentalerost, da jeg
zoomede helt ind på den

Desværre så jeg ikke mødet på himlen, da det var
overskyet her.

--
Herluf :·)

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-08 00:38

> Jeg har aldrig tænkt særlig meget over Månens køn.
> På "Google Moon" så jeg engang at den var en ganske
> almindelig mellemlagret Emmentalerost, da jeg
> zoomede helt ind på den

Da kender du måske ej heller "Elverhøj" af den danske amatørastronom JL
Heiberg.

Herligt, en Sommernat
Drage til Elverkrat,
Hvile ved Kilden den svale!
Luna sit Sølverbaand
Snoer om Endymion,
Speider i Busk og i Dale.

Jf også Selene og Endymion.

Mvh
Martin

Fra : Peter BP

Dato : 02-12-08 16:06

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Månen er hunkøn, "la lune".

Sandt, og en af antikkens måneguder var også en Gudinde, netop Selene.

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-12-08 11:42

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> se Månen "bedække", okkultere planeten Venus lavt
> på himlen i syd-sydvest.
>
> Jupiter står lige ovenover og holder øje med hvad de

På den afstand sker der ikke noget væsentligt!

Per A. Hansen