Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
vidvinkel eller fiskeøje
Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 12:46

Hej

Hvad er forskellen på en 15mm vidvinkel og en 15mm fiskeøje ?

vh Palle

Fra : Robert Piil

Dato : 30-11-08 13:09

Palle Johansen skrev:

> Hvad er forskellen på en 15mm vidvinkel og en 15mm fiskeøje ?

En vidvinkel bevarer rette linjer rette (den forsøger i hvert fald). I
et fiskeøjeobjektiv bliver rette linjer buede.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : BRSF-DK

Dato : 30-11-08 13:19

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad er forskellen på en 15mm vidvinkel og en 15mm fiskeøje ?
>
> vh Palle

Hej Palle

Du kan læse lidt om de forskellige forskelle her:

http://fotohobby.dk/Bjarne_foto_hobby.htm#Objektiver_-_generelt

Bjarne Fahnøe
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk - HUSK at læse www.news.fotohobby.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 20:21

"BRSF-DK" <vittarp@FJERNESvittarp.com> skrev i meddelelsen
> "Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse

> Hej Palle
>
> Du kan læse lidt om de forskellige forskelle her:

> [...]
Hej Bjarne - tak for dit link...

Der står sikkert en hel masse godt på din side, men jeg må være ærlig og
sige, at din side er særdeles u-overskuelig...

Kunne du ikke fx prøve at lave teksten venstre-stillet i stedet for
centreret... Og så burde du også vælge en mere anvendelig web-font, fx
verdana... Bare disse 2 helt simple ting ville gøre at din side ville
fremstå meget mere læsevenlig.

Med venlig hilsen

Palle Johansen

Fra : BRSF-DK

Dato : 30-11-08 21:50

> [...]
> centreret... Og så burde du også vælge en mere anvendelig web-font, fx
> verdana... Bare disse 2 helt simple ting ville gøre at din side ville

God aften Palle

Tak for dine velmenende råd, jo jeg mener velmenende råd, men som der står
næsten øverst på hovedsiden til www.fotohobby.dk , så er det hele lavet som:

"Min private huskeliste for det at have fotografering som hobby"

Jeg ved ikke, om du kan forestille dig, hvor mange timers arbejde gennem
årene, der ligger i den huskeliste på www.fotohobby.dk med alle undersider.
Jeg er en ældre pensionist (med god tid, siger mange) MEN jeg orker reelt
ikke at følge dine råd, for jeg synes selv, jeg har meget andet at lave,
tilgiv mig og som jeg skriver længere nede på siden:

"Nogle mener så, at siderne er uoverskuelige , men til jer vil jeg blot
anbefale at søge andre sider, som bedre svarer til jeres ønsker om layout
eller måske læse om, hvordan jeg kun er amatør. Prøv nu alligevel at se
om der ikke på disse sider er noget, du kan bruge."

Jeg har fået flere gode og velmenende råd tilsvarende dem, som du sender, så
der må jo være noget om det for nogle, men da det er min egen huskeliste,
har jeg selv ingen problemer med at finde rundt. De kedelige anonyme
brokhoveder, som skriver via WEB-mail-form på siden, sletter jeg blot. De
gode råd, som var lette at implementere, har jeg valgt at følge, men dine
råd vil tage meget lang tid, som ja, jeg orker det ikke.......

Jeg har i et tidligere indlæg skrevet, at jeg overvejede fremtiden for
www.fotohobby.dk , og mere og mere er jeg ved at fortryde helt at have
startet med at lægge min private huskeliste ud på domænet, og om jeg vil
forsætte er i øjeblikket meget tvivlsomt, det får kun fremtiden at vise.
Indtil endelig beslutning kører www.fotohobby.dk dog videre af hensyn til
nogle familiemedlemmer og venner, som jeg ved bruger den, og dem som ellers
kan finde hoved og hale i min huskeliste er meget velkomne til at kigge ind.

En beslutning er dog nu definitivt taget: Jeg stopper helt med indlæg som
svar eller mine egne spørgsmål her i fotogrupperne på usenet, for jeg tror,
jeg også via usenet, har fået flere gode fotovenner, som jeg kan få hjælp
fra, hvis det viser sig nødvendigt. Jeg kan ikke klare flere råd, hverken de
gode eller dem fra brokhovederne, som er resultatet af mine indlæg.

Lad være med at bruge tid på evt. svar på dette indlæg, for min beslutning
er taget, I ser intet mere til mig og mine indlæg.

Ja, så dette var altså mit endelige farvel og jeg vil sige tak til alle jer
som har hjulpet mig gennem årene. Held og lykke med forsat arbejde i
fotogrupperne.

Bjarne R. S. Fahnøe
6855 Outrup

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 23:19

> [...]
> blot. De gode råd, som var lette at implementere, har jeg valgt at følge,
> men dine råd vil tage meget lang tid, som ja, jeg orker det ikke.......

Hej igen

Åbn index.htm i fx frontpage:

ctrl + a (dette markere det hele)

ctrl + l (dette venstre-stiller det hele)

marker rulle-gardinet med tekst-typerne og tryk på v - og tryk herefter
enter - så er skrifttypen verdana.

Så skal siden bare oploades

Alt i alt tager dette under 30 sec.

Hilsen Palle

Fra : Pico

Dato : 01-12-08 00:40

Palle Johansen wrote:
> "BRSF-DK" <vittarp@FJERNESvittarp.com> skrev i meddelelsen

KLIP

> [...]
>
> marker rulle-gardinet med tekst-typerne og tryk på v - og tryk
> herefter enter - så er skrifttypen verdana.

Undskyld jeg siger det, du er et fjols
Hvorfor blander du dig i hvordan Bjarne laver sin hjemmeside ??? Du kan
bruge den eller lade vær, der er ingen der siger en side skal være venstre,
midter eller højrestillet. Skal der være rammer eller skal der ikke, det er
da den der laver hjemmesiden der bestemmer, vedkommende bestemmer også om
der skal være musik, kan du ikke lide det så slå højtaleren fra eller
lad vær med at besøge siden.
Du fortæller måske også folk, når du er gæst i deres hjem, om sofabordet
skal til højre eller venstre for sofaen, jager dem til at gøre rent og lufte
ud ? Kan man ikke tage lugten i bageriet kan man holde sig væk.
--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-08 13:40

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> skal til højre eller venstre for sofaen, jager dem til at gøre rent og
> lufte ud ? Kan man ikke tage lugten i bageriet kan man holde sig væk.

uh ha - der er da vist een der er sur i dag

æv bæv - du kan selv være et fjols

Fra : Pico

Dato : 01-12-08 14:52

Palle Johansen wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> uh ha - der er da vist een der er sur i dag

Hvorfor skulle jeg være det ?

> æv bæv - du kan selv være et fjols

Altså du har ingen argumenter, så skriver man som du gør
--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-08 16:07

> Hvorfor skulle jeg være det ?

> Altså du har ingen argumenter, så skriver man som du gør
> --
> MVH
> Pico

Eller også fatter du bare ikke, at jeg ikke behøver at forsvare mine vel
mente råd til Bjarne for en klaphat som dig.
Hvad fanden blander du dig overhoved i denne tråd for ? Du bidrager med
ingenting !
Så igen: du kan selv være et fjols !

Fra : Pico

Dato : 01-12-08 16:54

Palle Johansen wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Eller også fatter du bare ikke, at jeg ikke behøver at forsvare mine
> vel mente råd til Bjarne for en klaphat som dig.

Nej, men se hvilket resultat der er kommet ud af det.

> Hvad fanden blander du dig overhoved i denne tråd for ? Du bidrager
> med ingenting !

Du har så til gengæld fået jaget Bjerne væk ved at overskride hans grænser,
men det forstår du vel ikke ? Jeg prøvede at forklare dig at man skal tænke
sig om inden man pådutter andre "sin" evige rigtige opfattelse. Bjarne
prøvede at hjælpe dig, han brugte enda tid på at give dig et dybt link til
objektiver og så vil du retlede ham, derfor blander jeg mig. Du kan måske på
længere sigt indse at "god" opførsel kan være en fordel.

> Så igen: du kan selv være et fjols !

Altså du har ingen argumenter for at "retlede" Bjarne ?
--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-08 18:50

> [...]
> kan måske på længere sigt indse at "god" opførsel kan være en fordel.

> Altså du har ingen argumenter for at "retlede" Bjarne ?

Jo jeg har.... Og nu skal jeg skære det ud i pap for dig:

Siden er helt utroligt u-overskuelig. Derfor gav jeg Bjarne et helt simpelt
råd, der på under 30 sec. kan lave siden 100% mere læsevenlig. Der står helt
sikker en masse godt på siderne - derfor synes jeg det fortjente at blive
lavet med et bedre layout.

Bjarne opfattede da også mit råd som velmenende.

At Bjarne nu igen forlader usenet tager jeg ikke æren for. Bjarne har før
skrevet at han vil forlade os (se fx 22.10.08). Nu gør han det igen. Fred
være med det. Hvis han ikke kan li´ at være her er det da fint han stopper.

Hvis du heller ikke kan klare mosten herinde kunne du jo overveje det samme,
inden det hele koger i hoved på dig !

--
Palle

Fra : Pico

Dato : 01-12-08 19:03

Palle Johansen wrote:
> [...]
> Hvis du heller ikke kan klare mosten herinde kunne du jo overveje det
> samme, inden det hele koger i hoved på dig !

Jeg kan snilt tage mosten. Bemærk lige forløbet, først anbefalede du Bjerne
at ændre siden, derefter kom Bjernes udmelding og du fremturede så med en
forklaring på hvordan han kunne ændre siden, først der blandede jeg mig.
Det rager da ikke dig hvordan Bjarne ønsker sin side, det svare til at
pådutte andre hvordan de skal møblere deres hjem, det skal du da ikke blande
dig i.
På et tidspunkt fatter du det nok, men jeg ønsker ikke at fortsætte en så
"håbløs" tråd.
--
MVH
Pico