Er det bare mig...
Fra : Dak

Dato : 01-12-08 15:37

eller ser det ud til at der kører pænt mange fabriksnye eller næsten
helt nye mc'er rundt her i vintermånederne(=saltmånederne?)

og mon det er blevet mere almindeligt at folk ikke længere tænker på salt?

Synes jeg ser flere i valby som kører på nye end på ældre her nu.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 01-12-08 08:13

On 1 Dec., 15:36, Dak <da...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> og mon det er blevet mere almindeligt at folk ikke længere tænker på salt?
>
> Synes jeg ser flere i valby som kører på nye end på ældre her nu.

Tjaeeee. Fælles for både nye og gamle motorcykler er at saltet kan
vaskes væk...

Fra : Anders Majland

Dato : 01-12-08 16:38

> Tjaeeee. Fælles for både nye og gamle motorcykler er at saltet kan
> vaskes væk...

Men det kan skaderne ikke - og pudsekluden hjælper heller ikke på anløbne
bolte hobeder, motorblokke osv ...

Fra : tp

Dato : 01-12-08 16:59

> Men det kan skaderne ikke - og pudsekluden hjælper heller ikke på anløbne
> bolte hobeder, motorblokke osv ...

Jeg har i flere år kørt hele året på både dyre og billige cykler. Jeg giver
dem en ordenligt gang vand + wd 40 ca en gang ugenligt. Inden salten sætter
ind får den en ordenligt omgang af gennemsigtigt tectyl under kåben

Min erfaring siger at denne omgang er i stand til at holde skaderne på
afstand (særligt sårbart er alu+salt )

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 01-12-08 16:59

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Men det kan skaderne ikke - og pudsekluden hjælper heller ikke på anløbne
> bolte hobeder, motorblokke osv ...

Det kan du have ret i, men det er jo heller ikke alle der betragter en
motorcykel som en pyntegenstand.
Passer man service og holder den bare nogenlunde ren, så holder den stadig
mindst 15 år inden rusten har ædt den helt op.
Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 01-12-08 19:10

> [...]
> Passer man service og holder den bare nogenlunde ren, så holder den stadig
> mindst 15 år inden rusten har ædt den helt op.

Jeg er enig i at skaderne mest er af kosmetisk karakter - Men f.eks skiftede
jeg udstødning på XT'en i 2003 og den var tærret op i 2008 - Den første
potte holdt i 15år.

Fælgene var i fin stand da jeg købte den - gamle javist og jeg fik skiftet
egerne i baghjulet. Men der var ikke noget at udsætte på dem. De er også
tærret op på blot 5år. Dels udefra ved egerne og også på indersiden. Så den
har fået nye hjul ...

Det nye forrør der kom på sidste vinter er allerede groet fast med
topstykket.

Så måske det tager 15år med vinterkørsel inden den er ædt helt op, men mange
komponenter går til meget før. Bremsekalibre i alu bryder sig f.eks heller
ikke om miljøet ....

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-12-08 19:33

"Fælles for både nye og gamle motorcykler er at saltet kan vaskes væk..."

Tjaa, jeg har kørt vinter på både XJ600 (dog kun kortvarigt), XT600,
2xDT175.

XJ600, så ikke godt ud efter ca. 2 år. Alt alu irede, potter rustede væk,
kaliber satte sig konstant, men det værste var elnet. Alle forbindelser
rustede/irede. Tilsidst opgav jeg den og solgte den for en slik.

XT600, var heller ikke pæn, efter en vinter. Men var den der holdt bedst.

DT175, forrør holder max. 2 sæsoner og koster spidsen af en jetjager.

For blot at nævne nogle af problemerne. Men kan man leve med det, så er det
ok at køre vinter. Men jeg kunne aldrig drømme om at bruge en forholdsvis ny
MC til vinter, lige bortset fra noget offroad. Jeg tror ikke på man kan
vaske alt salt væk bag kåbe mv.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 02-12-08 01:45

On 1 Dec., 16:37, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Men det kan skaderne ikke - og pudsekluden hjælper heller ikke på anløbne
> bolte hobeder, motorblokke osv ...

Jamen de skader og anløbninger fremkommer kun hvis man ikke vasker
den. Det skal være en meget lang køretur, hvis saltskaderne opstår
mens man kører. Og det er ens for en gammel og en ny MC.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-12-08 11:06

> Jamen de skader og anløbninger fremkommer kun hvis man ikke vasker
> den. Det skal være en meget lang køretur, hvis saltskaderne opstår
> mens man kører. Og det er ens for en gammel og en ny MC.

Tror ikke jeg kender nogen vinterkørere der vasker umidedlbart efter hver
tur Og det er det der skal til....

Dernæst kan man på de fleste mc'er ikke nemt komme til at vaske overalt ...

/A

Fra : PMH

Dato : 02-12-08 14:11

"Jesper Pedersen" <tiper@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

>Jamen de skader og anløbninger fremkommer kun hvis man ikke vasker
>den. Det skal være en meget lang køretur, hvis saltskaderne opstår
>mens man kører. Og det er ens for en gammel og en ny MC.

Prøv at tage et kig under en bil som ikke er rustbeskyttet.
Sådan kommer en mc også til at se ud, uanset alder.