Masser af MCere i Kbh?
Fra : tp

Dato : 01-12-08 09:11

Hørte af C nu støtter RoadPricing og at det dermed kan blive virklighed om
4-5 år

Forslaget er, at det skal styres af en GPS mv. Mit umiddelbare gæt er, at
dette bliver svært at montere på en MC, især hvis det er noget med et
display, der skal fortælle dig, at nu koster det.

Dette vil så betyde at det bliver markant billigere at køre MC i KBH
sammenlignet med bil (udover den sparede parkeringsafgift) og dermed kunne
jeg forestille mig at der kom flere MCere og færre biler. Er det DET de
vil?

Mvh TP
Bil til konen, MC til mig

Fra : Thomas Makro

Dato : 01-12-08 02:39

On Dec 1, 9:11 am, "tp" <skods...@yahoo.com> wrote:

> [...]
> jeg forestille mig at der kom flere MCere og færre biler.  Er det DET de
Næppe. Jeg har aldrig hørt en dansk politiker nævne at MCere skal være
undtaget fra road pricing.

Favorisering af MCere er ganske vidst tilfældet i udlandet, f.eks. i
London, som jo har langt mere trafik end Kbh. Her har man i mange år
favoriseret MCere, for at mindske trængsel og parkeringsareal. Her
tillader man i øvrigt også kørsel mellem rækkerne, da det jo også
bidrager til reduceret trængsel.

Jeg har svært ved at tro at man i DK vil til at give MCere positiv
særbehandling. Det er jo ikke traditionel jantelovs-tænkning...

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : Anders Majland

Dato : 01-12-08 10:50

> Jeg har svært ved at tro at man i DK vil til at give MCere positiv
> særbehandling. Det er jo ikke traditionel jantelovs-tænkning...

"man" kunne nemt tænke sig at de konkluderer at al kørsel på mc bare er for
sjov og derfor skal koste maks prisen altid uanset tidspunkt eller sted ...
Og da er besværligt at lave en vejrbestandig enhed til ganske få motorcykler
kan de jo nok finde på at lovgive efter en gennemsnitsbetragtning og så bare
øge vores vægtafgift med en faktor 10 .....

Det beste vi kan gøre er nok at tie stille og håbe at de glemmer os

Imho bør vi lade Holland være foregangsland og afventer at får udviklet
deres system... Kan det fungere rigeligt så implementere det herhjemme
istdet for at skulle opfinde den flade tallerken en gang til ...

De kan så godt lide ordet provenu-neutralt inde på borgen.. Så bruger man
nogle 100 millioner ekstra på udvikling af overvågningsudstyr er det til en
start en merudgift for trafikanterne ... Og selv når det er betalt hjem er
der sikkert ikke uebtydelige driftsomkostninger der også skal afholdes af
samme ...

Fra : Anders Majland

Dato : 01-12-08 10:55

Btw hørte jeg med et halvt øre et interview med en konservastiv i morgen
radioen. Hun sagde noget i retning af dem der kun havde en rutebil en gang i
time jo selvfølgelig var afhængig af bilen og det ikke skulle blive dyrere
for dem ...

Et roadpricing system vil aldrig blive retfærdigt. F.eks dem der der end
ikke har rutebiler i nærheden (er der mere end et par km at cykle til en
rutebil er det imho til den lange side). Så hvis man bor lidt længere ude
end offeling transport vil man blive straffet for at arbejde i en af de
større byer ?

Det kan ikke undgåes at gå udover mobiliteten på arbejdsmarkedet og også
udkantsområderne.... Men vi kan ikke alle bo i en afstand af vores
arbejdspladser hvor vi kan nå frem på rimelig tid med offenlig transport

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-12-08 12:51

Anders Majland wrote:
> [...]
> til en rutebil er det imho til den lange side). Så hvis man bor lidt
> længere ude end offeling transport vil man blive straffet for at

Hvordan kommer du frem til det? Det er jo helt i modstrid med det der blev
sagt.

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 02-12-08 13:34

> Hvordan kommer du frem til det? Det er jo helt i modstrid med det der blev
> sagt.

Man ønsker ikke at folk kører i bil til arbejde. Skal offenligt transport
være realistisk skal man kunne starte hjemmefra. Hvis man først skal køre i
bil for at komme frem til den offenlige transport går en stor del af
gevindsten for den enkelte

Groft sagt betaler man idag allerede dyrt for den luksus det er at have en
bil og bruge den til at køre til/fra arbejde. Ligeledes er offenlig
transport oftest meget billigeren men man betaler så med sin tid da det
oftest vil være hurtigst at køre selv ...

Intentionserne er er jo at udbygge den offenlige transport samtidigt med at
man "tvinger" folk ud af bilerne. Så bor og arbejder man i stor kbh kan man
måske undvære bilen eller bil nummer to (spare mange penge) Mens dem der har
bosat sig længere ude "bare" har at betale for at komme frem.

Det er ret bevidst at jeg i ovenstående skriver storkøbenhavn og ikke bare
den lille plet der er københavn. Rigtigt mange arbejdspladser ligger ganske
langt fra rådhuspladsen og der er stadig stor trængsel. Jeg har siden 1996
arbejdet i Søborg så jeg har også oplevet trafikintensiteten stige ... I
søborg er der også kommet mange nye arbejdspladser og for 10år siden var der
ingen problemer morgen og aften. Det er der idag

Såfremt man bor og arbejder "langt ude" er politikernes intentioner at det
ikke skal blive dyrere.... Men rigtig mange bor langt ude men arbejder i en
by der har trængselsproblemer ...

Man får kun folk ud af bilerne hvis der er reelt alternativ medf offenlig
transport. Idag tager mine 10km fra Valby til Søborg knapt en time hvis
trafikken glider og busskift foregår rettidigt. Det er ikke så tit at jeg
tager bussen men det er sjældent at det er lykkedes under 1 time. 2 timer er
meget at bruge om dagen på transport på så kort en distance.

Pt pendler jeg en del fra Møldrup til Silkeborg. Der er 57km og jeg skal
igennem/udenom Viborg og et større antal mindre byer. Det tager til kl 8
også omkring en time. Ifølge rejseplanen kan det gøres på 1:54 timer hvis
jeg starter med at cykle 4km. Det er så 3 busser og det ene skift er der kun
2min til... Så praksis vil nok være at det ofte tager længere... Så ca 4
timer og 8km cykling.

Måske vi skulle futte til en politik.trafik gruppe ?

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-12-08 08:49

Fra : Anders Majland

Dato : 03-12-08 09:11

> Hvordan kommer du frem til det? Det er jo helt i modstrid med det
> der blev sagt.

Formålet er ifølge det er blevet sagt at mindske miljøbelastningen og
trængslen. Hvordan vil du opnå det hvis folk kører som de plejer og bare
betaler det som det nu måtte koste ?

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-12-08 14:25

Anders Majland wrote:

> Formålet er ifølge det er blevet sagt at mindske miljøbelastningen og
> trængslen.

Ja.

> Hvordan vil du opnå det hvis folk kører som de plejer og
> bare betaler det som det nu måtte koste ?

Ved at NOGLE folk kører med det offentlige. Nemlig kun dem der har et mere
presserende behov end blot "jeg vil ikke stå ude og vente i 3 minutter på
bussen" eller "jeg kan bedst lide selv at styre" fortsat kører i bil.
Fidusen ved (den konservative dames version af roadpricing) er jo netop at
den kan skrues sammen så de folk der ikke har et godt offentligt alternativ
ikke skal betale ekstra.

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 03-12-08 21:51

> Fidusen ved (den konservative dames version af roadpricing) er jo netop at
> den kan skrues sammen så de folk der ikke har et godt offentligt
> alternativ ikke skal betale ekstra.

Og tror du på den ?

Deres definition på god offenlig transport kommer nok til at gøre ondt på
mange ... Mine ture fra Valby til Søborg er vel et eksempel på en strækning
de fleste vil mene er dækket af god offenlig transport ? Det er kun 10km og
heller ikke længere fra rådhuspladsen ... Men selv så oplagt en strækning er
idag langt fra konkurrencedygte med knallert, mc eller bil. (Og hvis eller
man ikke er synes de 25lyskyds hver vej er for træls kan man da også cykle
væsenligt hurtigere ...)

Herude er den eneste bus der kommer i nærheden skolebussen fra friskolen
(for den kommunale skole er også nedlagt som et direkte resultat af
kommunesammenlægninger). Så jeg kan da håbe på at det samlet set ikke bliver
dyrere for MIN familie ...

Det kommer ihvertfald til at koste enorme investeringer i offenlig trafik at
flytte noget af betydning. Ifølge FDM er det idag 81,5% af persontransporten
der sker i bil.

Fra : Armand

Dato : 03-12-08 22:26

Anders Majland skrev:

> [...]
> kommunesammenlægninger)......
> Det kommer ihvertfald til at koste enorme investeringer i offenlig

Investering?
*SUK* - Hvis blot at det ville være tilfældet at regionerne led af
investeringslyst; men det modsatte er desværre snarere tilfældet

Situationsbillede fra region-syd:
<http://www.bredstrup-pjedsted.dk/tingstedet/artikel.asp?sideID=1136>

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-12-08 09:05

Armand wrote:

> Investering?
> *SUK* -

Sagde de ikke 90 milliarder i radion i morges? Det er da en begyndelse.

/jim

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-12-08 09:02

Anders Majland wrote:

> Og tror du på den ?

Kvindelige konservatives troværdighed er ikke emnet for denne diskussion.

/jim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-12-08 09:30

Jim Andersen skrev:

> Fidusen ved (den konservative dames version af roadpricing) er jo netop at
> den kan skrues sammen så de folk der ikke har et godt offentligt alternativ
> ikke skal betale ekstra.

Er den seneste "fidus" ikke at man kan få lov at benytte motorvejene mod
at erlægge 1500,- forlods? Kombineret med bøder på 5-10.000 for
overtrædelse!

Det er da REN afgift intet andet!

I det daglige kan jeg sagtens undvære motorvejen, men når jeg skal fra
sydkanten af Aalborg til det midt og sydjyske i madkassen ville jeg da
være uendelig træt af at skulle benytte den gamle A10, eller A13, og det
fremmer ihvertfald ikke trafiksikkerheden, eller miljøet, at os der ikke
pendler på motorvej skubbes ud på landevejene - det har ikke en skid
andet at gøre med trafik, andet end nok en ekstra ekstra afgift.

---

For så vidt roadpricing angår, mener jeg at bompenge ved bycentrene i de
store byer (Odense Aalborg Århus København) kunne være en mulighed, men
jeg vil ikke have en GPS i røven så, "Das VarterLand" systematisk kan
sidde og holde øje med hvor jeg er, hvornår, i hvilket tempo, og i
hvilken retning - det vedkommer simpelthen ikke dem! Selv ikke STASI
havde så rafineret overvågning af borgerne :-\

Men det ville da ikke overraske mig at "den brede befolkning" vil klappe
i deres små ignorante hænder - vilkårlige fængslinger, "hemlige vidner"
og dom uden rettergang _er_ jo indført i danmark - ja man kunne få den
kætterske tanke at kampene i afgsnistan ikke er for at indføre
demokrati, men en studierejse i diktatur :-\

--
Dun@nt Demokrat!
1KSFau Hvidguld

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-12-08 14:21

"J.C.Kløve" wrote:

> Er den seneste "fidus" ikke at man kan få lov at benytte motorvejene
> mod at erlægge 1500,- forlods?

Nej. Det var ikke det damen argumenterede for.

/jim

Fra : Thomas Makro

Dato : 01-12-08 03:20

On Dec 1, 10:54 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Det kan ikke undgåes at gå udover mobiliteten på arbejdsmarkedet og også
> udkantsområderne....
Det er jeg enig med dig i. Men samtidig synes jeg ikke det gør noget,
hvis arbejdspladserne begynder at flytte ud af byerne. Det vil være
dejligt.

Det jo ret skævt, ikke mindst trafikintensitetsmæssigt, at alle skal
ind til byerne om morgenen, og modsat om eftermiddagen. Det er også
skævt, at folk flytter fra landområderne ind til byerne, så
landområderne affolkes, og boligpriserne stiger i byerne.
Det er også skævt at alting skal ligge i Kbh: ministerier er naturligt
nok placeret der, da de bør ligge tæt på Borgen, men styrelser,
operahuse og andre offentlige institutioner kan sagtens placeres
længere ude...

Fra : Morten

Dato : 01-12-08 12:29

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg forestille mig at der kom flere MCere og færre biler. Er det DET de

Glem alt om det ,der bliver bare spæret af med en bom som på storebæltsbroen
og så skal mc erne betale alige vel
Morten

Fra : Ulvir

Dato : 01-12-08 12:41

"Morten" <1bladlus@get2net.dk(fjern 1)> skrev i meddelelsen

> Glem alt om det ,der bliver bare spæret af med en bom som på
> storebæltsbroen og så skal mc erne betale alige vel
> Morten

Så slider vi bare igennem..

Fra : Casper

Dato : 01-12-08 04:57

> Imho b�r vi lade Holland v�re foregangsland og afventer at f�r udviklet
> deres system... Kan det fungere rigeligt s� implementere det herhjemme
> istdet for at skulle opfinde den flade tallerken en gang til ...

I Holland har man besluttet at undtage MC'ere, med den begrundelse at
der er for mange modeller, og for lidt plads til at man kan lave an
løsning som er holdbar.

Og stadigvæk er det stadig noget som ligger 3 - 5 år ude i fremtiden.

Casper

Fra : Bent_Albertslund

Dato : 01-12-08 09:14

On 1 Dec., 09:11, "tp" <skods...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> jeg forestille mig at der kom flere MCere og færre biler.  Er det DET de

Formålet er at nedbringe trafiktætheden de steder hvor den skaber
problemer - hvilket vil sige de store byer. Hvis man alene forholder
sig til formålet, ville det være ganske fornuftigt at satse på at
friholde tohjulede køretøjer som i London da de jo netop er
kendetegnet ved ikke at fylde nær så meget...

Noget andet er selvfølgelig at de fleste mindre mc sagtens kan
konkurrere med de mest co2-effektive biler og dermed også kan
nedbringe forureningen og co2-forbruget.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-12-08 19:45

"co2-effektive biler og dermed også kan nedbringe forureningen og
co2-forbruget"

Hvis man virkelig vil gøre noget i den retning. Tror jeg det er bedre at
investere i Asien. Når man har været derovre, er det svært at tage alvorligt
herhjemme. Vores kloge politikere hæve blot afgiften og så flytter den
danske virksomhed til Asien og forurener mere, men det har vi intet imod. Vi
køber gladeligt deres billigere varer. Så miljøet taber og DK taber
indtægter, flot. For slet ikke at snakke om der køretøjer i Asien. Jeg har
rejst en del derude de sidste 6-7 år, og det er rystende. Og mangler man CO2
kvoter, så kan man da bare købe af nabolandet. Det er sku da det dummeste
jeg længe har hørt.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 01-12-08 21:00

Bent_Albertslund skrev:

> Noget andet er selvfølgelig at de fleste mindre mc sagtens kan
> konkurrere med de mest co2-effektive biler og dermed også kan
> nedbringe forureningen og co2-forbruget.

Forbruget? Sikkert nok, ihverfald i forhold til gennemsnitsbilen i
morgentrafikken; men i praksis kan man sagtens komme frem i trafikken
til samme pris som en motorcykel: Min lille diesel-hakker kører i
praksis tæt på 17km/l i den daglige indenby's trafik (der her i byen dog
ikke er præget af stop'n go -trafik), det gør de flestes motorcykel vel
ikke bedre :-/
Men til at nedbringe forureningen kræves ihvertfald katalysator, og det
er fåtallet af trafikkens motorcykler der har dén detalje :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-08 21:21

On Mon, 01 Dec 2008 21:00:16 +0100, Armand wrote:

> Men til at nedbringe forureningen kræves ihvertfald katalysator, og det
> er fåtallet af trafikkens motorcykler der har dén detalje :-|

Og skulle den endelig være der ab fabrik, så er kunderne ikke sene til at
fjerne den igen

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-12-08 19:39

"RoadPricing"

Det er den bedst camouflerede måde at indføre overvågning på. Og også den
dyreste at administrere. Men når man gør det for "miljøets skyld", så har
politikerne åbenbart altid grønt lys og ingen stiller kritiske spørgsmål.

Det eneste der er fair, er at lægge det tilsvarende beløb oven i vores
brændstof. Så vil dem som der belaster vores veje og miljø mest også være
dem der betale mest og vice versa. Og det kræver ingen yderligere
administration.

GPS overvågning kan jeg ikke se nogen fornuft i.

Fra : Anders Majland

Dato : 01-12-08 19:48

> [...]
> brændstof. Så vil dem som der belaster vores veje og miljø mest også være
> dem der betale mest og vice versa. Og det kræver ingen yderligere

Ja logistisk er det klart den nemmeste. Men det målet er jo (officielt) at
mindske trængslen hvor den er værst ved at gøre det dyrest at køre der på de
tispunkter hvor der er mest trafik.

> GPS overvågning kan jeg ikke se nogen fornuft i.

Kun fantasien sætter grænser for hvad det kan (mis)bruges til. Når først man
har et live billede over samtlige køretøjers positioner og hastigehd. Min
fantasi rækker ikke langt så automatisk bødeudskrivning for enhver
hastighedsoverskridelse ligger nok først for. Dernæst at politiet skal have
mulighed for at standse køretøjet vha boksen og at man indfører forbud mod
lystkørsel. Du køretøj bringes øjeblikkeligt til standsning hvis du afviger
fra din godkendte rute ... Så ikke flere svinkeærinder - det er jo ikke godt
for miljøet. Så når poden skal hentes i gæstedagplegen eller du får lyst til
at handle i Coop istedet for Dansk Supermarked skal du lige huske at have
godkendt din nye rute og tidspunkter .... Ovenstående kommer nok ikke i
version om 10+år men hvad med om 25+år. Tror i der at vi får lov at køre en
tur for sjov på motorcykel eller ej - Uanset om det er på fossilt brændstof
eller noget mere bæredytigt ....

Vil man ikke have folk ind i kbh er den simple med bom penge ligetil ...
Dejligt low tech og det virker mange steder i forvejen ...

Fra : Niels Stoltze

Dato : 03-12-08 16:52

Anders Majland skrev den 01-12-2008:

> [...]
> fantasi rækker ikke langt så automatisk bødeudskrivning for enhver
> hastighedsoverskridelse ligger nok først for.

Dette er HELT klart også min største frygt..
I systemet bliver de jo nødt til at registrere hvor en bil/etc har
befundet sig, for at kunne sende en regning på strækningen.. Og når man
nu alligevel er igang, så regnes der lige på hastigheden på strækningen
også... Og ja, så kommer bøden automatisk..

Eller når regningen kommer, og konen kan se man har kørt et andet sted
end man har sagt.. Store diskusioner i hjemmet, indtil man bekender at
man er ved at planlægge en surprisefest til hendes fødselsdag..

Hvor stopper det lige henne..? Ingen steder.. Al historik viser, at når
først politikkerne har fået en afgiftsskrue at dreje på, så fjernes den
ikke igen.. Men bliver blot strammet yderligere..

Så roadpricing? Nej tak..

--
/Stoltze

Fra : KentBM

Dato : 01-12-08 21:36

tp skrev:
> [...]
> sammenlignet med bil (udover den sparede parkeringsafgift) og dermed
> kunne jeg forestille mig at der kom flere MCere og færre biler. Er det
Hvor vil du gøre af motorcyklen når du er kommet ind i København? Jeg
bor på Vesterbro (i København) og det er næsten umuligt af finde steder
at parkere motorcyklen lovligt. Næsten alle gader er markeret med båse
til biler, hvor det jo i følge færdselsloven ikke er lovligt at parkere
en motorcykel. De eneste stykker i min gade, som ikke er markeret med
båse, er foran porte.

Noget andet er så, at jeg ikke forstår, hvorfor det øvrige land
pludselig skal spare en masse penge (i nedsat afgift) fordi København
har et problem med formegen trafik i byen. Bompengene burde gå i at
forbedre den lokale kollektive trafik, samt til at få anlæg til (gratis)
parkering af de biler, som ikke længere skal ind i København.

Men det virker, som om det er gået op for C, at her er endnu et
skatteobjekt i disse skattestop tider.

--

Kent