Vinterklargøring med 2T-olie?
Fra : m0rt3n

Dato : 30-11-08 09:50

Jeg læste en guide med vinterklargøring og der stod at man skulle hælde en
deciliter 2-takts-olie i tanken og lade motoren køre i 20 minutter. Det
lyder da spændende, men ikke noget jeg vil gøre uden lige at høre om andre
kan anbefale det? Men det er måske ikke så forskelligt fra at dryppe lidt
olie i tændrørene... (det skal måske også være 2T-olie?)
-m0rt3n zrx1100

Fra : Jan B

Dato : 30-11-08 02:28

Mange ældre (gamle) mc'er kører med 2-takt olie eller Redex
permanenet, noget der ligner 1%. En undersøgelse viste en sænkning af
motortemperaturen.
Men du kan, som du nærver, ligeså godt give den et skvat olie i hver
cylinder, og så dreje den et par omgange med hånden.
Husk også en fuld tank, en tom danner kondens og rust.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-11-08 10:52

m0rt3n skrev:

> det er måske ikke så
> forskelligt fra at dryppe lidt olie i tændrørene...

Joe, dét er det nu...
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jan Petersen

Dato : 30-11-08 13:31

> [...]
> kan anbefale det? Men det er måske ikke så forskelligt fra at dryppe lidt
> olie i tændrørene... (det skal måske også være 2T-olie?)
Der er utrolig mange skrøner om vinteropbevaring - det vigtigste er vel at
den står tørt!

Medmindre man har en gammel Bimmer hvor tændrørerene er til at komme til
(eller den skal overvintre 10 vintre), er det absolut unødvendigt.

Fylde tanken op - ja, hvis det er en ståltank - ellers er det ligemeget, så
hvis ikke tanktasken kan hænge på den, kan rusten heller ikke.

Rense kæde - ja, hvis ikke den er velsmurt og du har kørt efter at de er
begyndt at salte.

Dæk fri af underlaget - så skal de være helt fri, men man kan nøjes med at
sørge for at dæktrykket svarer til maximaltrykket (det tryk der skal være på
når ferieturen med bagage og pass.)

Tøm karburator - ja, hvis maskinen har en. Gøres bedst ved at lukke for
hanen og lade motoren køre til den har suget karb. tomme.

Vaske - undgå for meget vand, der sætter sig i el-forbindelser samt i
udstødningen, så heller en klud og en spand vand.

Batteri - pil det ud og sæt det i en ladestation hvis du har en, ellers
køligt tørt sted. De gamle typer batterier fyldes efter med dest. vand.

Olieskift - unødvendigt. Moderne olier indeholder så mange forskellige
additiver, at det kun er nødvendigt i forbindelse med alm. service.

God vinterpause og vi ses igen til foråret.

Mvh
Jan Petersen

Fra : Per

Dato : 30-11-08 15:00

Jan Petersen wrote:
> Der er utrolig mange skrøner om vinteropbevaring - det vigtigste er
> vel at den står tørt!

Helt enig

Jeg har dog altid praktiseret at hælde en smule olie i cylindrene om foråret
(fingerbøl) - lige inden maskinen startes. Der er ingen grund til at gøre
det, når den staldes op for vinteren, idet olien alligevel bare siver ned i
bundkaret. Jeg bruger den samme olie som der er på motoren.

Om foråret tørner jeg så motoren med olien i cylindrene UDEN tændrørene
ISAT - da det (teoretisk) kan lave en olielås (overtryk) og flække
topstykket.

Herefter sættes tændrørerne i og motoren startes.

Fordel: hurtigere olietryk og minimal slid pga. olie allerede er fremme ved
kritiske steder i motoren.

> Medmindre man har en gammel Bimmer hvor tændrørerene er til at komme
> til (eller den skal overvintre 10 vintre), er det absolut unødvendigt.

Delvist enig - men jeg fortrækker at gøre det

> Fylde tanken op - ja, hvis det er en ståltank - ellers er det
> ligemeget, så hvis ikke tanktasken kan hænge på den, kan rusten
> heller ikke.

Enig...

> [...]
> med at sørge for at dæktrykket svarer til maximaltrykket (det tryk
> der skal være på når ferieturen med bagage og pass.)

Enig....

> Tøm karburator - ja, hvis maskinen har en. Gøres bedst ved at lukke
> for hanen og lade motoren køre til den har suget karb. tomme.

Enig .....

> Vaske - undgå for meget vand, der sætter sig i el-forbindelser samt i
> udstødningen, så heller en klud og en spand vand.

Enig ......

> Batteri - pil det ud og sæt det i en ladestation hvis du har en,
> ellers køligt tørt sted. De gamle typer batterier fyldes efter med
> dest. vand.

Enig ........

> Olieskift - unødvendigt. Moderne olier indeholder så mange forskellige
> additiver, at det kun er nødvendigt i forbindelse med alm. service.

Ikke enig. Slift olien inden du sætter maskinen ind for vinteren. Der kan
være afsat slagger og syre i olien og evt. vand. Det ville jeg ikke tilbyde
min mc. SÅ hellere en frisk olie der ikke ætser og nedbryder indefra.

Endvidere er cyklen klar til foråret.

Det langt langt bedre at skifte olie når mc´en sættes ind fremfor når den
tages frem til forår.

Fra : Armand

Dato : 30-11-08 15:23

Per skrev:
> [...]
> foråret (fingerbøl) - lige inden maskinen startes. Der er ingen grund
> til at gøre det, når den staldes op for vinteren, idet olien alligevel

Jeg tror ikke at det vil løbe af cylinder-overfladen så den står knastør
og rusten efter et par måneder, og det er jo dét der er argumentet
omkring vinteropstaldning!

> [...]
> topstykket.
> Herefter sættes tændrørerne i og motoren startes.

Hvorfor flækker topstykket (blæst toppakning er nu forøvrigt mere
sandsynligt) så ikke under opstarten??

> Fordel: hurtigere olietryk og minimal slid pga. olie allerede er fremme
> ved kritiske steder i motoren.

Olie i cylindren har intet med olietrykket at gøre :-|
"kritiske steder" kan kun gælde cylinderbanen over stemplet!
Tricket med totaktsolie i bensinen giver på samme måde cylindersmøring
lige fra den første indsugningstakt :-|

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 30-11-08 17:25

Armand wrote:

> [...]
> argumentet omkring vinteropstaldning!

> Hvorfor flækker topstykket (blæst toppakning er nu forøvrigt mere

Fordi der "her" kan ligge forholdsvist meget olie over stemplet, hvis
motoren ikke tørnes (uden tændrør) inden den startes.

Olie kan ikke trykkes sammen = flækket top.

/ Per

Fra : Armand

Dato : 30-11-08 18:32

Per skrev:

> Fordi der "her" kan ligge forholdsvist meget olie over stemplet, hvis
> motoren ikke tørnes (uden tændrør) inden den startes.
>
> Olie kan ikke trykkes sammen = flækket top.

You did'nt get it:
Motoren tørnes hvadenten det er manuelt eller under opstart og under
opstart er der ihvertfald tændrør i - Hvorfor kan den ikke tørnes med
tændrør i inden da??

Og så getager jeg lige at topstykket næppe flækker, men at toppakningen
derimod "blæses" ud!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 30-11-08 18:51

> You did'nt get it:
> Motoren tørnes hvadenten det er manuelt eller under opstart og under
> opstart er der ihvertfald tændrør i - Hvorfor kan den ikke tørnes med
> tændrør i inden da??

Jeg forstår på Per, at man ved at tørne uden tændrør sikrer, at olien kan
løbe ud af tændrørshullet, hvis der er for meget olie i cylinderen.

Derefter kan man sætte rørerne i igen og tørne eller starte.

Det lyder meget fornuftigt.

Mvh.

KD

Fra : Per

Dato : 30-11-08 19:50

Knud Dam wrote:

> [...]
> cylinderen.
> Derefter kan man sætte rørerne i igen og tørne eller starte.

JA - det var lige det jeg mente - tak

/ Per

Fra : Armand

Dato : 30-11-08 20:12

Knud Dam skrev:

> Jeg forstår på Per, at man ved at tørne uden tændrør sikrer, at olien kan
> løbe ud af tændrørshullet, hvis der er for meget olie i cylinderen.

Ihvertfald ikke på en lodret stående cylinder!
Selv med en cylindervinkel på 45° vil der principielt være et
halv-opfyldt kompressionskammer (bortset fra at den åbnende
udstødningsventil, som oftest vil befinde sig på topstykkets lave side,
også vil slippe olie ud)

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 30-11-08 15:12

Jan Petersen skrev:
> Der er utrolig mange skrøner om vinteropbevaring - det vigtigste er vel at
> den står tørt!

Jup!
Og eftersom at mange af dem strækker sig umådeligt langt tilbage, bl.a.
set deri at man jævnligt støder på råd om at skifte til (syrefri)
konserverings-olie om vinteren, finder det mærkeligt at jeg ikke i
nogensomhelst vinteropbevarings-beskrivelse har set beskrevet at man bør
positionere stemplerne i topposition (á ét og tocylindrede klassikere)
og derved minimere cylinderbanen over stemplet :-/ Alternativer i dén
retning kunne ligesåvel være at positionere det i bundstilling, hvor man
måtte kunne dække cylinderbanen effektivt (i modsætning til de sidste
håndtørnede stempel-bevægelsers fræværende "plaskesmøring af stempelnund
og cylindervægge under stemplet), eller at løsne ventilstilleskruerne så
meget at alle ventiler er lukkede og således ikke slipper
(kondenserende) luft ind igennem topstykket under opstaldningen; men dét
hører man heller ikke noget til :-/

> Medmindre man har en gammel Bimmer hvor tændrørerene er til at komme til
> (eller den skal overvintre 10 vintre), er det absolut unødvendigt.

Og netop på sådan en gammel boxer tvivler jeg på at man vil kunne få
dækket hele cylinderbanen på de liggende cylindre :-|
Problemet er det samme for mange af de populære V2-motorer hvor den
forreste cylinder ligger ned, og vel egentlig også for dem hvor
cylinderhældningen er 45° på begge.
For hvor går grænsen for hældning? Vil problemet ikke også gælde for:
- Yamaha Diversion <http://www.superbiggy.ro/pictures/moto/y2.jpg> ?
- BMW K1200 <http://www.superbiggy.ro/pictures/moto/y2.jpg> ?
- Yamaha TRX/TDM/XTZ
<http://www.visordown.com/review/images/products/fullsize/Yamaha-TRX850-96.jpg>
- M.m.fl.!

> Fylde tanken op - ja, hvis det er en ståltank - ellers er det ligemeget, så
> hvis ikke tanktasken kan hænge på den, kan rusten heller ikke.

Tjaeh :-/
Det kan jo være tilfældet at det ér en ståltank der blot ligger
andetsteds på motorcyklen - Deromkring kan jeg da lige rasle Buell og
Triumph T595(*) ud af ærmet!
Men netop omkring tanken ('s "loft") der er umulig at få dækket med
bensin, er iblandet totakts-olie en effektiv konserverings-metode af
ståltanke!

> Rense kæde - ja, hvis ikke den er velsmurt og du har kørt efter at de er
> begyndt at salte.

Hørt!
Konserveringen qua effektiv indsmøring er det der er væsentligt! At
vinterperioden så er gunstig lejlighed til job's á rensning af kæden for
gammelt snask er en anden sag!

> Batteri - pil det ud og sæt det i en ladestation hvis du har en, ellers
> køligt tørt sted. De gamle typer batterier fyldes efter med dest. vand.

Hvis batteriet er fuldt opladet og der ikke foregår nogen afladning, så
er det ganske unødvendigt at afmontere batteriet. Hvis man er i tvivl om
hvorvidt der er fuld kapacitet på batteriet til opstarten om foråret,
kan man lade lidt lige inden opstart, hhv. "låne" lidt strøm (á
startkabler) til at stå for det væsentligste forbrug fra startermotoren!
Aflader batteriet p.g.a. krybestrøm er en afmontering af den ene
batteri-ledning eneste nødvendige forholdsmiddel - Hvis det stadig
aflader derefter, skal man alligevel anskaffe sig et nyt batteri :-|

> Olieskift - unødvendigt. Moderne olier indeholder så mange forskellige
> additiver, at det kun er nødvendigt i forbindelse med alm. service.

Det er nu alligevel rart at få lukket så meget sod med ud før det
bundfælder igennem de tre stilstandsmåneder :-|
En vurdering af hvor klar/hhv. sort at motorolien er vil derfor kunne
afgøre hvorvidt at det er praktisk eller ej!

(*):
I Mission Impossible lykkes det ligefrem filmmagerne at lade bensin løbe
ud af et par skudhuller på en Triumph, helt uagtet at hullerne sidder
ved modellens luftfilter

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 30-11-08 15:14

m0rt3n skrev:
> [...]
> lyder da spændende, men ikke noget jeg vil gøre uden lige at høre om andre

To-takts motorer tager ikke skade af olie i bensinen, så hvorfor skulle
firetaktere!?

> Men det er måske ikke så forskelligt fra at dryppe lidt
> olie i tændrørene... (det skal måske også være 2T-olie?)

Måske ikke ligefrem direkte i tændrørene!

--
Armand.

Fra : Kim Olsen

Dato : 30-11-08 17:14

jeg kan se at det ikke er så få bekymringer man undgår, ved bare at køre
hele året

Mine overvejelser kan vist begrænses til:

- ligger der meget sne på vejen ?
- er det isslag ?
hvis ikke - så er det motorcykelvejr.

P.S. det kræver selvfølgelig en billig mc, hvor salt mv. betyder mindre.

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk

Fra : Western

Dato : 30-11-08 17:24

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> To-takts motorer tager ikke skade af olie i bensinen, så hvorfor
> skulle firetaktere!?

Hvis der nu havde været tale om en 4-takter med katalysator, så ville
der kunne være et argument imod her. I hvilken grad den vil kunne blive
skadet tør jeg ikke sige, men kat'en er i hvert fald ikke udlagt til at
tage sig af den slags "forurening" af benzinen.

--

Leif Westen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-12-08 17:23

m0rt3n skrev:
> [...]
> kan anbefale det? Men det er måske ikke så forskelligt fra at dryppe lidt
> olie i tændrørene... (det skal måske også være 2T-olie?)

Jeg har haft mange problemer i mit liv...

De fleste af dem blev ikke til noget

/Mark Twain

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 02-12-08 18:36

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft mange problemer i mit liv...
>
> De fleste af dem blev ikke til noget
>
> /Mark Twain

Hej Kløve. Det er nok det mest relevante indlæg i denne tråd.
En af mine bekendte købte sidste år en Nimbus, der havde stået i en lade
i over 10 år. Han skiftede olien, og startede den. Jeg troede han ville
ødelægge noget, men da det er hans 4. eller 5, af slagsen, tror jeg han
ved hvad han gør!
--
Michael D