Årets korteste dag.
Fra : Bjarne K.

Dato : 29-11-08 18:49

Har fundet dette link.

Er det mig, eller er der noget galt i teksten.. (det plejer at være mig)
Her http://www.dmi.dk/dmi/aarets_korteste_dag

De snakker om den 22 dec er årets korteste dag, men alligevel skriver de

"Men selvom Solen altså står endnu senere op om en uge, så begynder dagene
allerede nu at blive længere frem mod sommersolhverv 2008, hvor dagen i
Danmark når en længde på omkring 17½ time."

Er det mig der har overset noget ?

Bjarne K.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-08 18:55

Bjarne K. skrev:

> Er det mig, eller er der noget galt i teksten.. (det plejer at være mig)
> Her http://www.dmi.dk/dmi/aarets_korteste_dag

Jeg er langt fra ekspert i slige sager. Men jeg tror at det er en
tanketorsk. Jeg tror han mener at dagene varer længere om aftenen
selv om de stadig bliver kortere.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 29-11-08 18:56

Hej Bjarne

> [...]
> dagene allerede nu at blive længere frem mod sommersolhverv 2008,
> hvor dagen i Danmark når en længde på omkring 17½ time."

Dagen bliver jo ikke automatisk kortere selv om solen står senere op,
bare den også går senere ned.

--
Mvh Max

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-11-08 20:31

"Bjarne K." <> skrev i meddelelsen
> [...]
> allerede nu at blive længere frem mod sommersolhverv 2008, hvor dagen i
> Danmark når en længde på omkring 17½ time."

Den er god nok. Solen står senere op i uden efter vintersolhverv, men går
senere
ned så dagen længes. Se i almanakken her:
http://www.nakskov-gym.dk/almadk/almadk.aspx

mvh
Henning

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-11-08 21:10

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> wrote in message
> [...]
> senere
> ned så dagen længes. Se i almanakken her:

Så i.flg dig burde dagene blive længere og længere, men i.flg. den side du
linker til bliver dagene kortere og kortere frem til den 22. december. Jeg
er forvirret.

Dagen er p.t. ca, 7t,39min nu og 7t12m omkiring den 22 dec, så enten har
jeg røget noget stråforkorter, eller også er du forkert på den.

Bjarne K.

Fra : Max

Dato : 29-11-08 21:18

Hej Bjarne

> Dagen er p.t. ca, 7t,39min nu og 7t12m omkiring den 22 dec, så enten
> har jeg røget noget stråforkorter, eller også er du forkert på den.

Problemet er at du har kikket på en DMI side der blev
offentliggjort den 21. december 2007

--
Mvh Max

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-11-08 21:25

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Bjarne

> Problemet er at du har kikket på en DMI side der blev
> offentliggjort den 21. december 2007
>
> --
> Mvh Max

Arrgggggggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. Tak for opklaringen.

(Hovedrysten og bordskalle udøvende.)

Bjarne K.

Fra : Ivar

Dato : 30-11-08 12:50

Bjarne K. skrev:

> Arrgggggggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. Tak for opklaringen.

> (Hovedrysten og bordskalle udøvende.)

Jeg vil mene, at fejlen er DMI's. Det er noget rod at have en så gammel
side liggende, hvor der i overskriften står "på lørdag"

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Max

Dato : 30-11-08 17:43

Hej Ivar

> Jeg vil mene, at fejlen er DMI's. Det er noget rod at have en så
> gammel side liggende, hvor der i overskriften står "på lørdag"

Nej, det er ikke deres fejl, fejlen er at man glemmer at det
er internettet man har med at gøre, internettet skal nemlig
læses som aviser, man checker lige datoen for at sikre sig
at det er aktuelle data man har med at gøre.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 30-11-08 18:25

Max skrev:

> [...]
> læses som aviser, man checker lige datoen for at sikre sig
> at det er aktuelle data man har med at gøre.

Artikler fra aviserne på internettet indledes altid med
en tydelig datoangivelse. Det er sjusket at det ikke også
er gjort i denne artikel. Du kan se hvor mange der tog fejl,
dig selv inklusiv.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-11-08 18:33

Ivar wrote:

> Artikler fra aviserne på internettet indledes altid med
> en tydelig datoangivelse. Det er sjusket at det ikke også
> er gjort i denne artikel. Du kan se hvor mange der tog fejl,
> dig selv inklusiv.

Pågældende artikel er tydeligt dateret.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 30-11-08 19:16

Erik Olsen skrev:

> Pågældende artikel er tydeligt dateret.

Den er dateret, men ikke tydeligt. Hvis den var tydeligt
dateret ville så mange ikke have taget fejl.

.... det kan blive en lang tråd.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-11-08 19:22

Ivar wrote:

> Den er dateret, men ikke tydeligt. Hvis den var tydeligt
> dateret ville så mange ikke have taget fejl.

Der er faktisk datering to steder.

Man skal være ret uopmærksom for ikke at se i det mindste en af dem.

Fra : Ivar

Dato : 30-11-08 19:29

Erik Olsen skrev:

> Der er faktisk datering to steder.

> Man skal være ret uopmærksom for ikke at se i det mindste en af dem.

Det bliver en lang tråd!

Der er næsten ikke andet end datoer på siden, men dateringen
af artiklen er for dårligt. Hvis den havde være tydelig, ville
der ikke have være så mange skribenter i denne tråd, der havde
overset det i første omgang.

Ivar Magnusson

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-11-08 19:36

Ivar wrote:

> Det bliver en lang tråd!

Da kun hvis du bliver ved at være lige så påståelig.

Fra : Ivar

Dato : 30-11-08 20:39

Erik Olsen skrev:

> Da kun hvis du bliver ved at være lige så påståelig.

Nu har der ikke været et eneste argument imod mit udsagn
om, at når så mange tager fejl, er det for dårligt skrevet.

Havde det stået ti gange på siden, men på en sådan måde
at kun en ud af seks havde opdaget det, havde det stadigt
været for dårligt.

Ivar Magnusson

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-11-08 20:51

Ivar wrote:

> Nu har der ikke været et eneste argument imod mit udsagn
> om, at når så mange tager fejl, er det for dårligt skrevet.

Jo, der har. Jeg skrev: "Man skal være ret uopmærksom for ikke at se i
det mindste en af dem."

Jeg vil stadig fastholde at dem der har taget fejl, har været ret
uopmæksomme. Alene overskriften "Lørdag er årets korteste dag" burde
vække læserens mistro, og når man kaster et blik i menuen til venstre,
ser man en pil ud for "Nyheder 2007".

Det havde ikke ændret en tøddel om artiklens datering havde været anført
i toppen i stedet for i bunden. De pågældende havde ikke set den, men
blot kastet sig over teksten.

Fra : Ivar

Dato : 30-11-08 21:29

Erik Olsen skrev:

> Jo, der har. Jeg skrev: "Man skal være ret uopmærksom for ikke at se i det
> mindste en af dem."

Det kan godt ske, at du synes, at man skal være uopmærksom for ikke
at se, at teksten ikke er fra i år, men det ændrer ikke ved at mange
tog fejl, da de læste den.

Beklager, men jeg ønsker ikke at diskutere, hvad du forventer
af dine medmennesker. Min bemærkning tog udgangspunkt i, at så
mange havde taget fejl.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Aage Andersen

Dato : 30-11-08 12:38

"Bjarne K."
> [...]
> allerede nu at blive længere frem mod sommersolhverv 2008, hvor dagen i
> Danmark når en længde på omkring 17½ time."

Hvis solen staar op 5 minutter senere og gaar ned 10 minutter senere end
dagen før,
er dagen blevet 5 minutter længere. Det er dette fænomen vi ser efter den 22
december. Dagen bliver længere men solen staar senere op.

Aage

Fra : N. Foldager

Dato : 30-11-08 18:10

Bjarne K.:

> [...]
>allerede nu at blive længere frem mod sommersolhverv 2008, hvor dagen i
>Danmark når en længde på omkring 17½ time."

Det er korrekt, at selvom dagene begynder at blive længere fra
vintersolhverv (i år den 21. december), så fortsætter Solen med at stå
senere op. Forklaringen er her:

Vintersolhverv er det tids*punkt*, hvor Jordens rotationsakse hælder
direkte væk fra Solen. Det sker i år den 21. december.

På den dag har vi den korteste passage gennem dagslyset og altså den
korteste dag. (Kortest er den for de, der har kl. 12 middag, når vi
passerer punktet).

Men Solen venter til den 28. dec., før den begynder at stå tidligere
op. Så daglængden bliver udelukkende øget ved, at solen går senere
ned. Og det begynder den faktisk på allerede en uge før
vintersolhverv: den 15. dec.

Vigtigt: Både Sol-opgang og -nedgang tenderede altså mod at ske "for
sent" (i forhold til det, man ville forvente).

Årsagen skal findes i det forhold, at Jordens bane omkring Solen ikke
er cirkulær. Hvis den var det, ville tidspunkterne for Sol-opgang og
-nedgang begge skifte retning den 21. dec.

Men Jordens bane er, som de andre planeters, ellipseformet med Solen i
det ene brændpunkt. I en sådan bane har man større fart på, jo tættere
man er på Solen (Keplers 2. lov). Man accelererer i faldet derindad.
Tilsvarende taber man hastighed, når man igen er på vej væk fra Solen.

Jorden er tættest på Solen den 3. januar, og da er vores hastighed
altså størst. Jord*rotationens* hastighed ændrer sig derimod ikke.
Når vores fart omkring Solen er stor, kommer Jordrotationen derfor
lidt "bagefter". Derfor skal vi rotere lidt mere mod øst, dvs. i lidt
længere tid, for at komme frem til Sollyset (solopgang) og for at
komme ud af det igen (solnedgang).

Med andre ord: *hele* dagen er rykket til lidt senere.

---

Omvendt er Jordrotationen lidt "foran" om sommeren, for da befinder vi
os i den langsomste del af banen (på een baneomgang skulle det jo
gerne gå op). Da skulle dagen (både begyndelse og afslutning) altså
være rykket til lidt tidligere.

Og det er den også: Sommersolhverv var i år den 21. juni, men den
tidligste solopgang var allerede omkring den 18. juni og den seneste
solnedgang blev skubbet til den 24. juni; altså en tendens til at hele
dagen kom for tidligt.

Om sommeren er dagen rykket mindre end eet minut. Virkningen er mere
markant I den solnære del af banen (om vinteren), fordi denne udgør en
mindre del af banen. Vores tophastighed afviger derfor mere fra
middelhastigheden end vores bundhastighed. (En given hastighed giver
også lidt større vinkelhastighed, når vi er tættere på solen.)

Fænomenet, har altså ikke noget med vintersolhverv at gøre. Men
forventningen om at skulle til at stå tidligere op giver anledning til
at opdage, at soluret går forkert. Det er iøvrigt derfor, vi bruger
middelsoltid istedet for sand soltid.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-11-08 19:46

N. Foldager skrev:

> [...]
>
> Vintersolhverv er det tids*punkt*, hvor Jordens rotationsakse
> hælder direkte væk fra Solen. Det sker i år den 21. december.

Og i år er det kl. 13:04 (21. december) at vintersolhverv
indtræffer, ifølge min Natur-lommekalender.

--
Herluf :·)

Fra : Bjarne K.

Dato : 01-12-08 13:56

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote in message

> [...]
> allerede nu at blive længere frem mod sommersolhverv 2008, hvor dagen i
> Danmark når en længde på omkring 17½ time."

Tak til alle for input. Burde nok have læst lidt mere på lektien, inden jeg
spurgte her.

Alene det faktum, at der står: "frem mod sommesolhverv 2008", burde have
fået alarmklokkerne til at bimle.

Bjarne K.

Fra : Vinter

Dato : 02-12-08 18:29

Fænomenet kan også illusteres i denne figur, der kaldes et analemma,
og navnet tiltrods ikke har noget fyskamme over sig.

http://www.ipgp.jussieu.fr/~tarantola/Icons/Analemma/index.html

Her ses hvorledes solen synes at "rokke" frem og tilbage i forhold til
sin middelposition over tid.
Lodret repræsenterer årstiderne, vandret forskellen mellem sand soltid og
middelsoltid (klokken)
Som det ses, vil der på soluret - især i vinterhalvåret - skulle korrigeres
for solens krumspring.
På nogle solure kan man derfor genfinde denne figur, evt. i spejlvendt
udgave.

Vinther.

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-12-08 09:38

"Bjarne K>
> [...]
> allerede nu at blive længere frem mod sommersolhverv 2008, hvor dagen i
> Danmark når en længde på omkring 17½ time."

I dag , den 17 december er eftermiddagen 1 minut længere end i gaar

Aage