Vindmøller laver NOGET af elbil-energien
Fra : Bo Warming

Dato : 29-11-08 06:43

Vindmøller laver NOGET af elbil-energien
Men Bornholm er i kredsløb med kraftværker, der laver CO2, så de lyver, når
de påstår at gøre noget stort ved at hjemmeplejerne nu snart kører i elbil
på en ø med kun 150 km kystlinie dvs cykler ville være OK hvis naboer kom
hinanden ved. Hvilket ville være det bedste.
Når der nu ødsles med bilkørsel vil det nok øge CO2 fordi øens få vindmøller
ikke dækker behovet så el importeres fx om vinteren
Det er uøkonomisk at lave olie til el til benzin.
Dvs derr laves MERE CO2, når nu denne vej vælges vedr den
hjemmehjælperbilkørsel, der ikke klares af vindmølleenergi.
At begrænse bilkørsel ville gavne CO2, men at der PÅ KUN ET ÅR skal bekostes
ny bilpark er katastrofalt, for produktionen af disse har nok kostet mere
CO2 end hvad en hjemmehjælpers udstødning producerer på et år på den lille ø
Næsten al sparsommelighed er CO2 sparsommelighed men bornholmerborgmesteren
er ødsel.

Fra : Bjarke Ebert

Dato : 30-11-08 13:41

On Nov 29, 6:43 am, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:

> Det er uøkonomisk at lave olie til el til benzin.

Hvorfor? Virkningsgraden af kulkraftværker, batteri og elmotor er
faktisk ganske god.
Virkningsgraden af en almindelig benzinmotor er ikke noget at råbe
hurra for.

> Dvs derr laves MERE CO2, når nu denne vej vælges vedr den
> hjemmehjælperbilkørsel, der ikke klares af vindmølleenergi.

En af de smarte ting ved elbiler er, at man kan indrette opladningen
sådan at den foretrinsvis foregår når der er overskudsstrøm i
elnettet.
Vindenergi får vi efter planen meget mere af, men vind og strømforbrug
ikke er i sync. Det kan opladning af elbiler være med til at gøre
noget ved.

Mvh. Bjarke
http://actua.dk/

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-08 05:52

"Bjarke Ebert" <bjarke.ebert@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Vindenergi får vi efter planen meget mere af, men vind og strømforbrug
ikke er i sync. Det kan opladning af elbiler være med til at gøre

BW: Vi skal også tænke på afskrivning af indkøb af ny bilpark
Hvis projektet skete på det fri marked, ville jeg tro på det

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-12-08 13:04

> BW: Vi skal også tænke på afskrivning af indkøb af ny bilpark
> Hvis projektet skete på det fri marked, ville jeg tro på det

Bare rolig, det skal nok komme.
Jeg har f.eks forsvoret, at jeg køber ny bil igen førend, der findes er godt
fungerende elektrisk alternativ.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 03-12-08 04:40

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Bare rolig, det skal nok komme.
> Jeg har f.eks forsvoret, at jeg køber ny bil igen førend, der findes er
> godt fungerende elektrisk alternativ.

Bør vi ikke præmiere LETHED så ulykker smadrer mindre

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-12-08 02:21

> Bør vi ikke præmiere LETHED så ulykker smadrer mindre
Det følger jo med El-bilen.
For at få den effektiv nok, sparer man på vægten, hvor man kan.

Der har El-bilen igen visse fordele. Elmotoren er væsentligt mindre kompleks
og lettere end en diesel eller benzinmotor med samme ydelse. Den har
ydermere den fordel, at den ikke behøver en tung og kompliceret gearkasse.
En Elmotor har fuldt drejningsmoment fra nul og op. Man kan uden videre dele
den op i fire elmotorer til hvert sit hjul. De kan endda sidde helt ude i
hjulene.

Elbilen har en decideret ulempe i rækkevidde og langsommelig ladning. Rent
elektriske biler vil vær hæmmet af deres maksimale rækkevidde, da det endnu
ikke er muligt at tanke strøm i hurtige ladestationer.
Hjemme vil det tage en 3 -7 timer at lade en el-bil op. fordi man maksimalt
kan hale 3 gange 16 ampere ud af installationen. Det er nærmere 3 gange 13
ampere, hvis ikke man skal rende og skifte sikringer i tide og utide.

Løsningen på disse infrastukturelle mangler er Hybridbilen. Som for eksempel
Chevrolet Volt eller Volvo's C30 hybrid. Her er hele transmissionen
elektrisk, men bilen rummer en lille multifuel forbrændingsmotor, der kan
producere strøm til bilen, skulle man køre længere end den indbyggede
rækkevidde i batterierne.

For mig ville det betyde, at jeg kunne køre rent på el næsten hele tiden, og
en gang hver anden måned måtte jeg så finde mig i at forbrændingsmotoren
starter. Det vil betyde, at jeg vil kunne nøjes med 4-6 tankfulde brændstof
om året istedet for en ugentlig tankning. Og da det er en multifuel maskine
vil jeg med fornøjelse hælde biodiesel på den.

Til gengæld skal jeg slæbe rundt på en slukket motor, en generator og en
mindre tank. Men systemet vil være lille og let.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 04-12-08 02:40

> [...]
>
> Til gengæld skal jeg slæbe rundt på en slukket motor, en generator og en
> mindre tank. Men systemet vil være lille og let.

Segway-scooteren med de to bilhjul man står opret imellem, kunne have
erstattet en massse ærindekørsel og gjort det unødvendigt for visse familier
at have to biler
Når man ikke frigjorde salget af den i DK, tror jeg ikke at vore
trafik-lovgivere kan gøre nogen gavn vedr elbiler.

De kan hoppe på højhastighedstog-ideen når den er gennnemafprøvet i
udlandet. Andet kan de ikke

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-12-08 01:48

> [...]
> trafik-lovgivere kan gøre nogen gavn vedr elbiler.
>
> De kan hoppe på højhastighedstog-ideen når den er gennnemafprøvet i
Segway'en er mre et legetøj end et reelt køretøj. Du har ingensteder at gøre
af gods, og rækkevidden er begrænset. Lige så er hastigheden meget
begrænset. Så er en elektrisk cykel et bedre bud. De bedste klarer 50 km på
en opladning, Ekstra batterier kan købes og skiftes, så man hele tiden kan
ha et friskt klar.
Man kan hjuller derud af med 25 km/t og det gir tilmed lidt motion.

Urban movers har også el-scootere med god rækkevidde på deres program
http://www.urbanmover.com/products_lexola_g3000li.htm

Pas nu på med at spotte:

Dong har faktisk store planer om infrastrukturen og med inport af biler og
leje af batterier:
http://ing.dk/artikel/86740-dong-vil-skaffe-elbiler-til-danmark

Og netop Dong har de økonomiske kræfter til det.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-08 09:10

> [...]
> http://ing.dk/artikel/86740-dong-vil-skaffe-elbiler-til-danmark
>
> Og netop Dong har de økonomiske kræfter til det.

men HVORFOR FORBYDE at markedsføre Segway i DK? Det lugter.

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-08 13:04

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> men HVORFOR FORBYDE at markedsføre Segway i DK? Det lugter.
Jeg vidste det faktisk ikke, men ved at læse lidt, blir det klart.

Der har ikke været en importør af Segway i Danmark.
Derfor er der ikke søgt om typegodkendelse for den.
Da færdselsloven er ret firkantet i sine definitioner, falder Segway'en i
kategorien "knallert."
Og lovkravene til en knallert kan Segway'en slet ikke opfylde.
Og lov er lov.

Derfor er den forbudt. Der er opmærksomhed på det nu, så mon ikke man
tilpasser loven lidt, så Segway'en kan få plads, når den nu er godkendt alle
andre steder i Europa.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 07-12-08 21:12

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Derfor er den forbudt. Der er opmærksomhed på det nu, så mon ikke man
> tilpasser loven lidt, så Segway'en kan få plads, når den nu er godkendt

Uhyggeligt at vi virkelig er et diktatur hvor

"ALT ER FORBUDT MEN DER KAN GIVES DISPENSATION"

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-08 21:46

> Uhyggeligt at vi virkelig er et diktatur hvor
>
> "ALT ER FORBUDT MEN DER KAN GIVES DISPENSATION"
Det er jo heller ikke tilfældet.
Man har defineret loven op i de forskellige køretøjer. 'F.eks er der en nøje
definition på en bil. Og en på knallert og endnu en på EU-knallert og en for
motorcykel.
Segway'en falder uden for de gængse rammer, fordi den er så anderledes, men
samtidigt har den lighedspunkter med knallertdefinitionen, så den pr
automatik ryger i den klasse.

Nu har vi valgt i Danmark at have en meget regulerende færdselslov.
Køretøjer skal være typegodkendte og væsentlige modifikationer er ikke
tilladt.

I England, USA og Sverige er der ikke nær så mange regler for hvad man må
efterfølgende.
Både i Sverige og USA er hotroding meget populært. - MAn tager et gammelt
chassis, skærer det og svejser i det, så det kommer til at ligger rigtigt
tæt ved vejen, smider den vildeste motor, du kan finde på rammen, smider en
gammel veterankabine på, fjerner skærme mm. sænker taget, smider vilde fælge
på. vælger selv bremser mm.
Det kan man bare ikke i DK. Men ville det være ok?

Nogle af de hotrods, der findes klarer 0-100 km/t på 3 sekunder, har ingen
sikkerhedsseler, vægtfordeling er et tilfælde og intet der kan skåne en
fodgænger overhovedet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 07-12-08 22:51

> [...]
> sikkerhedsseler, vægtfordeling er et tilfælde og intet der kan skåne en

Der bør ikke være lov når noget er nyt og ikke sprængfarligt
Så du giver mig ret i at Segwayforbud er skabt af ONDSKABSFULD MISUNDELSE -
læs nedenstående

Misundelsen mod Simon Spies
Politiken skriver i en angiveligt neutral fakta-box att
"Spies' liv var et charmerende, romantisk, elskeligt, BEKRÆFTELSESSYGT, højt
begavet, ENSOMT; KYNISK, SMÅSADISTISK, til tider AFSTUMPET menneskes
ulykkelige PSEUDO-liv"(4 februar 2006)

Denne hadefulde nedgøring skyldes nok, at journalistter ved at de ikke gør
gavn og Simon Spies fik lykkeskabende turisme op i omdrejninger - og blev
derved selv mangemillionær.

MER OM MISUNDELSE

Det bifald, vi ofrer på de nye berømtheder, fremkaldes ofte af den
hemmelige misundelse, vi føler over for dem, der allerede er berømte. La
Rochefoucauld
En god gerning forbliver sjældent ustraffet. Gore Vidal

Det onde, vi gør, tildrager os ikke så megen Forfølgelse og så meget

Det er ikke pengene, men misundelsen der regerer verden. Curt Goetz
Man skal forblive middelmådig for at være populær Oscar Wilde
Misundelelse er demokratiets basis. Bertrand Russell
Had som vore gode Egenskaber.La Rochefoucauld

"There are people who can do all fine and heroic things, but one: keep from
telling their happiness to the unhappy" Mark Twain

Heksejagters drivkraft er "Du skal ikke tro du er noget" (Janteloven) Aksel
Sandemose

Mange afviser en god ide, blot fordi den ikke er deres egen Luis Buñuel
Mesterskab regnes ofte for egoisme. GB Shaw
Noget af det sværeste at affinde sig med, er et godt eksempel. Mark
Twain (1835-1910)

Overfor en andens store fortrin, findes der kun een redning:
kærlighed.Goethe Valgslægteskaber
"Vi kan ikke være herrer - så skal der slet ingen herrer være", således
taler den svages vilje til magt. De, der ikke kan herske, vil, at der ikke
skal herskes.Nietzsche:
The gilded sheath of pity conceals the dagger of envy. Nietzsche

Det kaldes umoralsk, når andre gør det, man selv har lyst til at gøre.
Otto Ludwig

KONKLUSION om vor mest fortrænge følelse, misundelse:

Vi bør følge markedet dvs udvide lykkekagen. Ikke bekymre os om naboen får
en større bid eller mindre bid af lykkekagen.
Så kan vi genskabe Matador-Danmarks harmoni og antiracisters misundelse på
racisternes harmoni er et stort problem.:

" Otto Leisners uhøjtidelige fædreland tilhører de Osvald Helmuth -
æetlinge, som kom ind fra Korsbæk med Halfdan Rasmussens Fire-tog. I dette
livsmønster forløber vore tilværelser på fælles traditioner, som udløser ro
og tryghed i vort lille danske smørhul. Glistrup

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-08 12:51

> Der bør ikke være lov når noget er nyt og ikke sprængfarligt
> Så du giver mig ret i at Segwayforbud er skabt af ONDSKABSFULD
> MISUNDELSE - læs nedenstående

Nej, det har intet med ondskabsfuld misundelse at gøre.
Segway'en passer på den skriftlige definition på en knallert.

Den har to hjul, er motoriseret, er under 50 ccm og kører under 30 km/t.
Ergo er det en knallert i lovens forstand. Og loven siger, at en knallert
skal være udstyret med mekaniske bremser og lys.
Segway'en opfylder ingen af delene - Derfor er den ulovlig.

Med andre ord: Der er ikke taget højde for i loven, at nogen kunne finde på
at opfinde en Segway.
Hvis politikerne finer, at Segway'en også skal ha plads her, må de ændre
loven, så den får en kategori for sig selv.

At mene, at Segway forbuddet er skabt af ondskabsfuld misundelse,må være et
udslag af paranoia.
Den del af loven er skrevet, før jeg blev født.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-08 13:52

> [...]
> et udslag af paranoia.
> Den del af loven er skrevet, før jeg blev født.

3 uger efter en departementschef så segway-demo i DavidLeteterman show kunne
han have rundsendt lovforslag om ændring af knalletlov

Men bureaukrater kan lide KONTROL og tænker ikke nok på at skabe TRIVSEL og
energibesparelse og C02-fald

Jeg er ikke så paranoid at jeg tror at der kun er een årsag til uvilje mod
lovændring hurtigt

Men jeg ved at i et anstændigt ssamfund som det kinesiske kunne man hurtigt
have ladet loven mattche virkelighedens fornyelser

I krig kan man. Hvorfor ikke altid?
Vær ikke så autoriteetstro . Love er menneskeværk og ksn skrottes på få
sekunder.

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 12:39

> 3 uger efter en departementschef så segway-demo i DavidLeteterman show
> kunne han have rundsendt lovforslag om ændring af knalletlov

Hvorfor skulle han det?
Den slags går normalt igang, når en importør ønsker at indføre apperatet og
søger om typegodkendelse.
Der er ingen Segwayimportør.
Der er ingen, der åbenbart har ment, at den er værd at importere.

> [...]
>
> Men jeg ved at i et anstændigt ssamfund som det kinesiske kunne man
> hurtigt have ladet loven mattche virkelighedens fornyelser

Jaja, i kina straffer man også tit før man lovgir.
I Kina regulerer man internettet, så indbyggerne ikke kan få alt at vide.

> I krig kan man. Hvorfor ikke altid?
> Vær ikke så autoriteetstro . Love er menneskeværk og ksn skrottes på få
> sekunder.
Jeg er ikke synderligt autoritetstro.
Hvis Regeringen indfører roadpricing med GPSregistrering af min bil, vil jeg
sabotere, jamme signalet og hvad jeg ellers kan gøre.
Der er sq ingen, der skal følge med i, hvor jeg vælger at køre.
Og jeg vil opfordre alle andre til samme civile ulydighed.
Den kontrol vil jeg bare ike finde mig i.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 11-12-08 03:32

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> At mene, at Segway forbuddet er skabt af ondskabsfuld misundelse,må være
> et udslag af paranoia.
> Den del af loven er skrevet, før jeg blev født.

Kan nogen modsige atr der kun bør være love, hvis risiko for atr skade et
medmenneske med segway-dimsen?

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-12-08 14:00

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> elektrisk, men bilen rummer en lille multifuel forbrændingsmotor, der kan
> producere strøm til bilen, skulle man køre længere end den indbyggede

Eller bare at skifte det flade batteri ud med et som er ladet op i en
rotation. Forudsætter naturligvis standarder på området og at man kun
lejer selve batteriet.

Fra : Peter BP

Dato : 05-12-08 20:01

Frodo Nifinger <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> den op i fire elmotorer til hvert sit hjul. De kan endda sidde helt ude i

Tager jeg fejl hvis jeg siger at en elmotor heler ikek behøveret
flydende kølesystem? Dvs. overskudsvarme kan pipes direkte ind i
passagerkabinen som med noget lign. blæsere fra et computerkabinet.

> Elbilen har en decideret ulempe i rækkevidde og langsommelig ladning. Rent
> elektriske biler vil vær hæmmet af deres maksimale rækkevidde, da det endnu
> ikke er muligt at tanke strøm i hurtige ladestationer.

Måske man skulel lave modulære batterier så? Efterlad batteriet på
tanken og lån et nyt med på rejsen...

Så kan det være vi kan får Servicestationerne igen, med forudevask og
alt hvad der dertil hører. :)

> [...]
> kan hale 3 gange 16 ampere ud af installationen. Det er nærmere 3 gange 13
> ampere, hvis ikke man skal rende og skifte sikringer i tide og utide.

Løsning: Et søm i sikringsrækken ;)

> [...]
>
> Til gengæld skal jeg slæbe rundt på en slukket motor, en generator og en
> mindre tank. Men systemet vil være lille og let.

Fagre nye verden. :=

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Peter BP

Dato : 05-12-08 20:01

> [...]

> Bare rolig, det skal nok komme.
> Jeg har f.eks forsvoret, at jeg køber ny bil igen førend, der findes er godt

Well, Honda komme med deres FCX i 2011, det er dog en ren brintbil. Men
mon ikek der også kommer en hybridudgave?

Fra : Peter BP

Dato : 05-12-08 20:01

Bjarke Ebert <bjarke.ebert@gmail.com> wrote:

> Hvorfor? Virkningsgraden af kulkraftværker, batteri og elmotor er
> faktisk ganske god.
> Virkningsgraden af en almindelig benzinmotor er ikke noget at råbe
> hurra for.

Mjah... virkningsgraden af dynamoer og elmotorer er god - svjv lyder
kulkraftværker af samme problem som forbrændingsmotorer, netp at de
forsøger at lave højentropisk energi (varme) om til lav-entropisk energi
(elektricitet).

Tænk på det som forskellen mellem en flok skrigende børnehavebørn på
cola or roulade, sammenlignet med 2 timer efter når de alle ligegr og
sover til middag. :)

> En af de smarte ting ved elbiler er, at man kan indrette opladningen
> sådan at den foretrinsvis foregår når der er overskudsstrøm i
> elnettet.

Jep, det er drønsmart.

> Vindenergi får vi efter planen meget mere af, men vind og strømforbrug
> ikke er i sync. Det kan opladning af elbiler være med til at gøre
> noget ved.

Jep.

Jeg gruer blot for energiforbruget til at producere alle de
akkumulatorer, som skal bruges i hybridbiler og ellers iprivate
husstandes batterianlæg når vi engang får en smartere
eldistributionsnet.