Glas "fugl" der vipper ?
Fra : Kai

Dato : 29-11-08 00:35

Hej !

Ja overskriften er ikke så god, men jeg aner ikke
hvad sådan en tingest kaldes.

Jeg kan huske den fra dengang jeg var en lille purk ( 1975 ca)
Mine forældre havde sådan en "glasfugl" stående.

Efter hvad jeg kan huske, så bestod den af et aflangt glasrør, hvor der var
limet små fjer på, så det lignede en lille fugl med hoved og hale.
Den sad på en vippeanordning, og dyppede "næbbet" i en lille skål med
vand i.

Jeg kan ikke huske ret meget mere om den, kun at den kunne vippe
helt af sig selv så længe der var vand i skålen.
Om der var en varmekilde indblandet også (stearinlys)
det kan jeg ikke huske.

Nogen der ved hvad jeg snakker om, og kan fortælle hvordan den virker ?

Mvh Kai.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-08 03:56

http://en.wikipedia.org/wiki/Drinking_bird

Fra : Bo Warming

Dato : 29-11-08 06:51

"Kai" <@> skrev i meddelelsen
> [...]
> det kan jeg ikke huske.
>
> Nogen der ved hvad jeg snakker om, og kan fortælle hvordan den virker ?

Jeg havde en i Afrika til mine fysik-TV-programmer for skolerne og i
regntiden gik den i stå pga høj luftfugtighed og det skulle de så forklare

Og at det ikke er en evighedsmaskine, fordi den ikke kan fungere længe i
lukket system

Fra : Hauge

Dato : 29-11-08 09:19

Hej
Kai wrote:
> Ja overskriften er ikke så god, men jeg aner ikke
> hvad sådan en tingest kaldes.

Heller ikke jeg, men jeg købte sådan en i Tjekkiet for et par år siden.

> Jeg kan huske den fra dengang jeg var en lille purk ( 1975 ca)
> Mine forældre havde sådan en "glasfugl" stående.

Af samme årsag købte jeg en, da "vi" havde en i slut-60'erne.

> Efter hvad jeg kan huske, så bestod den af et aflangt glasrør, hvor
> der var limet små fjer på, så det lignede en lille fugl med hoved og
> hale.

Jæp.

> Den sad på en vippeanordning, og dyppede "næbbet" i en lille skål med
> vand i.

Jæp.

> [...]
> helt af sig selv så længe der var vand i skålen.

Jæp.

> Om der var en varmekilde indblandet også (stearinlys)

Det skulle der ikke.

> Nogen der ved hvad jeg snakker om, og kan fortælle hvordan den virker

Man skal lige sætte den igang..
Vandet rammer næbet, næbet bliver vådt og vandet fordamper. Så ryger hele
"halsen" op i lodret, og vandet på næbbet fordamper og trækker væske fra
kuglen i bunden op ad røret (termisk energi), så kuglen bliver lættere og
røret (halsen) bliver tungere, og så falder den forover mod glaset igen.
Så ligger den foroverbøjet og "drikker" af vandet, indtil røret med væsken
er løbet tilbage til kuglen. Så rejser den sig op igen, og turen tages om
igen.

Men der er også en forklaring på den link du fik tidligere i denne tråd.

Det sjove er, men logisk nok, når man ikke har den igang om sommeren (tomt
glas), så begynder den at vippe når der bliver koldt udenfor og havedøren er
åben. Simpelthen fordi hovedet og næbet bliver hurtigere koldt en kuglen med
½ dl væske, så vil væsken stige mod hovedet og vupti..

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 29-11-08 09:37

Hej igen
Hauge wrote:
> Vandet rammer næbet, næbet bliver vådt og vandet fordamper.

Lidt misforklarende..
Skulle kun have været: "Vandet rammer næbet, næbet bliver vådt"
Vandet fordamper først når næbet er oppe af vandet.

Mvh Hauge

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-11-08 09:44

> [...]
> igen.
> Men der er også en forklaring på den link du fik tidligere i denne tråd.

Forklaringen er gennemgået minituøst i et gammelt nummer af
"Gamma". Jeg har deværre ikke vedkommende nummer.

Per A. Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 30-11-08 22:32

"Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> skrev i meddelelsen
> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

> Forklaringen er gennemgået minituøst i et gammelt nummer af
> "Gamma". Jeg har deværre ikke vedkommende nummer.

Den røde væske i fuglen er vist sprit og det ville ikke virke hvis vand
eller æter hældtes på, indvendigt

Det af vandfordampning afkølede hoved får spritdampe til at fortættes så
sprit suges op og så bliver hovedet tungt og vipper(fordi kroppens
tyngdepunkt flyttes af sprit i hoved)
Vipning betyder næbdyk i vand så ny køling af hovedet

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 30-11-08 23:42

Hej
Jeg har også sådan en vippefugl, som jeg bruger til fysikforedrag.
Gad vide hvor meget energi man kunne få ud af en kæmpevippefugl - fx 25m
høj - som stod og vippede nede ved strandkanten en hel sommer?
Det varer i hvert fald en hel del tid, inden den får tømt Vesterhavet for
vand; ligesom det også ville være noget af en turistattraktion, hvis der fx
var placeret 10 på række.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-08 05:57

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> vand; ligesom det også ville være noget af en turistattraktion, hvis der

Den skal tåle storm og tænk på alt det alkohol der skal indkøbes
Dyr at opføre og ikke rentabel

Turistattraktion er der når det er den første

Hvem gider bile langt for at se vindmølle2 når de har set identiske
vindmølle1 ?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-12-08 11:45

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gad vide hvor meget energi man kunne få ud af en kæmpevippefugl - fx 25m
> høj - som stod og vippede nede ved strandkanten en hel sommer?

Svaret er - ikke noget. Fuglen bruger en del energi til fordampning.
Jeg mener der er noget ammonik med i processen?

Per A. Hansen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 02-12-08 21:42

"Per A. Hansen"
> Svaret er - ikke noget. Fuglen bruger en del energi til fordampning.
> Jeg mener der er noget ammonik med i processen?

Jo, men energien hertil stammer fra den omgivne luft - og hermed i sidste
ende fra solenergien.
Solenergien omdannes altså i nogen trin til mekanisk "vippeenergi" -
nyttevirkningen er sandsynligvis ikke høj; jeg har set nogle målinger på den
lille fugl på nogle brøkdele af 1 watt.

Iflg. ovenstående indlæg, er væsken i fuglen dichlormethan.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Poul E Hansen

Dato : 01-12-08 08:24

On 1 Dec., 05:56, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:

> [...]
>
> Turistattraktion er der når det er den første
>
> Hvem gider bile langt for at se vindmølle2 når de har set identiske

Der skal gerne være noget man kan prøve, bevæge sig rundt i. I et
atomkraftværk ville man kunne lave nogle gevaldige springvand,
flodestrømme m.m , vha. overskudsvarmen.