Kinafars livret
Fra : Jette Jørgensen

Dato : 29-11-08 12:22

Min veninde snakker meget om at hun i sin periode i det jyske fik
"Kinafars livret", - men det er ikke rigtigt noget der ringer her hos en
garvet københavner....

Lidt få oplysninger er det lykkedes at frembringe om denne ret, - men
det kunne være sjovt at få den 'rigtige' opskrift. Goggle synes ikke at
kunne finde noget kløgtigt....

Det skulle være noget med kød (ukendt type...), hvidkål, gulerødder og
andre grønsager der bliver svitset i en blanding af Karry og (måske)
paprika.... Derefter småboblende i buillon i godt stykke tid. Som mange
sammenkogte retter, smager det godt på dagen, men er en gudespise dagen
efter.

Er der nogen der kan hjælpe med en 'original' opskrift på retten ?

med venlig hilsen

Jette

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 29-11-08 13:21

"Jette Jørgensen" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> efter.
>
> Er der nogen der kan hjælpe med en 'original' opskrift på retten ?

Det lyder som et navn man selv har fundet på. Du laver det bare som du selv
har beskrevet det smager godt. Jeg laver noget efter den beskrivelse en gang
i mellem.

Steen.

Fra : kim rasmussen

Dato : 29-11-08 14:48

"Jette Jørgensen" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Jette
Som Steen beskriver ......prøv at lave det.
Jeg bruger 500 g hakket oksekød,brun det i en stor gryde ,krydr med salt og
peber.
snit 1/4-½ hvidkålshoved efter størrelse og svits med ,snit 3-4 gulerødder
og 1 løg og kom i .
3-? tsk god karry kommes i og en god bouilon eller vand til det knapt
dækker.
lad det simre 40 minutter og jæbn det ,smag til og server ris til.
Hilsen Kim

Fra : Linde

Dato : 29-11-08 19:32

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> dækker.
> lad det simre 40 minutter og jæbn det ,smag til og server ris til.

Jeg må her komme med en tak til Jette og Kim for denne ret...har lige
afsluttet måltidet, og sidder med sved på panden og en dejlig smag i munden!
Da jeg så opskriften skulle jeg lige til at gå ud at købe ind, men droppede
det da jeg havde alle ingredienserne...plus en god Madras-karry, jeg længe
har villet prøve.

Kan kun sige phew og uhm! Det er en herreret, let at lave og fyldt med alt
det gode. Jeg gav den lidt ekstra kål og gulerødder, og droppede risen.
Mørkt fiberbrød til i stedet, og koldt, mørkt og stærkt øl til. Lækker
vintermad!

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 29-11-08 19:34

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen
> det gode. Jeg gav den lidt ekstra kål og gulerødder, og droppede risen.
> Mørkt fiberbrød til i stedet, og koldt, mørkt og stærkt øl til. Lækker
> vintermad!

Nå ja, og der var rigeligt til at jeg kunne fylde et henkogningsglas, så
glæder mig allerede til i morgen eller mandag

Mvh
Linde

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-11-08 20:47

Jette Jørgensen skrev bl.a.:

> Min veninde snakker meget om at hun i sin periode i det jyske fik
> "Kinafars livret", - men det er ikke rigtigt noget der ringer her hos
> en garvet københavner....

Min kone mener opskriften findes i en kogebog for børn, fra omkring
1980. /Måske/ skrevet af Charlotte Blay.

--
Jørgen Grandt
www.grandts.dk

Fra : Johnny Andersen

Dato : 29-11-08 22:36

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Min kone mener opskriften findes i en kogebog for børn, fra omkring
> 1980. /Måske/ skrevet af Charlotte Blay.

Glæder mig til at se den

/Johnny

Fra : Tine

Dato : 30-11-08 14:35

> [...]
> efter.
>
> Er der nogen der kan hjælpe med en 'original' opskrift på retten ?

Det lyder som Gisou. Jeg har ikke selv en opskrift, men kig her:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=25600&Gisou

Hilsen
Tine

Fra : Preben R.

Dato : 30-11-08 15:18

> [...]
> efter.
>
> Er der nogen der kan hjælpe med en 'original' opskrift på retten ?

Kunne minde om denne opskrift:

Hollandsk Biksemad

300 g hakket svinekød
50 g margarine
2 løg (hakkede)
2 gulerødder (skiveskåret)
3/4 dl løse ris
3 kartofler (skåret i mindre stykker)
1/4 hvidkål (fintsnittet)
5 dl vand
3 tsk salt
3/4 tsk peber
1/2 tsk karry
1/2 tsk paprika

Grøntsagerne skives /deles /snittes.
Kød og løg brunes i en gryde.
Grøntsager, ris og vand tilsættes sammen med kryderierne.
Det hele småkoger til det er mørt, ca. 1/2 time.

Velbekomme.
Preben R.

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 01-12-08 00:55

Hej,

Jeg forsøgte med det, der var i huset kombineret efter Kims metode. Det
blev til Mørgrad skåret i små stykker, hvidkål, porrer og gulerødder.

Behøver vel ikke fortælle at det gjorde lykke

Der er jo kommet lidt forskellige forslag frem, - så det skal prøves,
næste gang der skal hvidkålsret på bordet.

mvh Jette.