At koge eller stege kartofler?
Fra : Grilda Burnes

Dato : 28-11-08 22:52

hvad er sundest?

GB

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-11-08 10:13

Grilda Burnes <dk@peterchristensen.eu> wrote in news:6ba522ba-8313-4a09-
bf77-e31727810bcd@g38g2000yqd.googlegroups.com:

> hvad er sundest?

Ved kogning forsvinder 50% af C-vitamin indholdet. Ved stegning forsvinder
15% C-vitamin, men tilgengæld tilføres der fedt.

Det bedste er at dampe eller bage kartoflerne med skræl på. Så forsvinder
et minimum af C-vitamin og der tilføres ikke fedt til kartoflerne.

Fra : Hauge

Dato : 29-11-08 10:29

Hej
Kent Oldhøj wrote:
> Ved kogning forsvinder 50% af C-vitamin indholdet.

Kan det i princippet ikke være ligegyldigt, hvis man i forvejen spiser
varieret? C-vitamin er jo ikke ligefrem det vi til dagligt får for lidt af.

Mvh Hauge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-11-08 11:42

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in

> Kan det i princippet ikke være ligegyldigt, hvis man i forvejen spiser
> varieret? C-vitamin er jo ikke ligefrem det vi til dagligt får for
> lidt af.

Jeg er helt enig, jeg besvarede blot spørgsmålet.

Fra : Hauge

Dato : 29-11-08 16:32

Kent Oldhøj wrote:
> Jeg er helt enig, jeg besvarede blot spørgsmålet.

Åhja, jeg fulgte bare lidt op på det

Mvh Hauge

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 29-11-08 14:46

"Grilda Burnes" <dk@peterchristensen.eu> skrev i en meddelelse
> hvad er sundest?
>
> GB

Hvis du er for tyk, er det sundest at koge dem. Hvis du er for tynd, er det
sundest at stege dem.

Anders

Fra : Grilda Burnes

Dato : 29-11-08 10:44

On 29 Nov., 06:51, Grilda Burnes <d...@peterchristensen.eu> wrote:
> hvad er sundest?
>
> GB

Mange gode svar, tak skal I have!

Men hvad hvis vi nu også bruger micro-bølge ovnen?

I princippet er det vel bedst bare at "stege/koge dem" uden at "trække
vitaminererne ud" som ved kogning...?

Kan man dog lave ordentlige velsmagende kartofler i mikroovnen alene
på nogen måde? -Personligt tror jeg det nu nok IKKE,desværre...

Men jeg er godt nok lidt i tvivl i øjeblikket.....

MVH

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-11-08 19:38

Grilda Burnes <dk@peterchristensen.eu> wrote in news:227e3cea-d8f9-40e9-
aee0-f64c0e7b370b@j39g2000yqn.googlegroups.com:

> Kan man dog lave ordentlige velsmagende kartofler i mikroovnen alene
> på nogen måde?

Det kan man godt. En mikroovn varmer dog langt mere ujævnt end en
almindelig ovn, så det kræver lidt mere.

Min mikroovn har en drejeskive af glas. Den dækker jeg med fugtet
køkkenrulle. Så vasker jeg 3 store bagekartofler og lægger dem i ovnen som
takkerne i Mercedes-Benz' logo:
http://www.richter-bauunternehmen.de/Mercedes-SternFB.JPG

Bager dem halvdelen af den forventede tid, vender kartoflerne en halv
omgang både på den lange og den korte led og bager dem færdige. Lad dem
hvile 5 minutter.

Hvor lang tid kartoflerne skal have afhænger af mikroovnens effekt,
kartoflernes størrelse og deres alder.

For min ovn passer det med mellem 8 og 10 minutter i mikroovnen, ialt. Men
man må prøve sig frem.

Hviletiden er vigtig for at varmen kan fordele sig jævnt i kartoflerne.