Torsk - ideer søges
Fra : Marianne

Dato : 28-11-08 17:55

Hej

Jeg har en del torskefilet'er i fryseren, men er løbet tør for ideer.

Har lavet Jamie Olivers fiskefad adskillige gange. Det er virkelig dejlig
mad.
Fiskefrikadeller er også et hit.

Men hvad mere? Jeg leder nok mest efter opskrifter, hvor jeg kan lægge
fisken i et fad - gerne noget krydret. Og jeg bryder mig ikke om
traditionel, kogt torsk.

mvh
MArianne

Fra : J W Nielsen

Dato : 28-11-08 18:00

> Men hvad mere? Jeg leder nok mest efter opskrifter, hvor jeg kan lægge
> fisken i et fad - gerne noget krydret. Og jeg bryder mig ikke om
> traditionel, kogt torsk.

Tja...
Når vi her i Gilleleje får torsk skærer jeg gerne filet'er af de små,
panerer og steger dem.
Dertil får vi kogte kartofler og sennepssovs til.
Det er ikke særlig avanceret, men smager supergodt.

Mvh Jørgen

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 28-11-08 18:19

On Fri, 28 Nov 2008 17:54:45 +0100, "Marianne"
<handel@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> [...]
>
>Men hvad mere? Jeg leder nok mest efter opskrifter, hvor jeg kan lægge
>fisken i et fad - gerne noget krydret. Og jeg bryder mig ikke om

Jeg har et par idéer her:

Torskefilet med oliven, peberpiment, hvidvinssauce & skorzonerrødder
http://www.bergholt.net/torsk_med_oliven_peberfrugt_skorzonerroedder_og_asparges.html

Torsk med tør sennepssauce på morkler og sennep - dertil rødbede i let
rødvin, confiterede selleristænger og røget flæsk
http://www.bergholt.net/torsk_med_morkler_sennep_roedbede_i_zweigelt_selleristaenger_og_roeget_flaesk.html

Torsk med asparges, svampe & sauce på kalvefond
http://www.bergholt.net/torsk_asparges_svampe_sauce_kalvefond.html

Held og lykke med at nå frem til ny inspiration!

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://mwww.bergholt.net (Bergholts opskrifter. Senest: Andebryst m.
kardemommeæbler)

Fra : Marianne

Dato : 28-11-08 22:38

Tak skæbne! Det lyder som nogle gode opskrifter, som jeg gerne kaster mig ud
i. Tallerkenarrangementerne tror jeg nu nok, jeg 'easer' lidt

mvh
Marianne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-11-08 18:26

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> writes:

> Har lavet Jamie Olivers fiskefad adskillige gange. Det er virkelig dejlig
> mad.

Kunne man få opskriften?

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Marianne

Dato : 28-11-08 22:37
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-11-08 23:02

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> writes:

> http://www.dr.dk/Mad/Kokkeopskrifter/JamieOliver/Detbarmad/Udsendelse1/190045ef.htm

Hvorfor [censureret] skal der spinat i alting? Jeg hader spinat!

Men hvis man nu erstatter spinaten med bønner... Bønner og æg går
faktisk rigtig godt sammen. (Letkogte bønner, hakkede hårdkogte æg og
en god dressing med olivenolie og hvidløg smager altså godt!)

Og så har jeg altid undret mig over hvordan man kan få kartoffelmos
til fire personer af fem kartofler. Det er i hvert fald ikke nok til
os her i huset. Ellen på 8 måneder spiser gerne tre pæne almindelige
kartofler selv.

Jeg tror vi prøver med bønner i stedet for spinat en dag.

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-11-08 09:49

Marianne skrev:
> [...]
>
> Men hvad mere? Jeg leder nok mest efter opskrifter, hvor jeg kan lægge
> fisken i et fad - gerne noget krydret. Og jeg bryder mig ikke om

Juliennesnit lidt grøntsager (gerne også fennikel) filet oven på - lidt
smørelse (olie eddike/vin/whatever du synes om, evt. lidt chilli
og/eller myntegele)i folie
i ovn ca 15-20 min 180 grader

http://olelarsen.eu/84/index.html

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Emil

Dato : 30-11-08 07:22

"Marianne" wrote:

>Men hvad mere? Jeg leder nok mest efter opskrifter, hvor jeg kan lægge
>fisken i et fad - gerne noget krydret. Og jeg bryder mig ikke om
>traditionel, kogt torsk.

Denne opskrift
<http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ401/HJ401D02.nsf/O/F680B6F347B74B52C1256F240035647E>
glider fint ned, selv hos folk som hader fisk.

Jeg har så prøvet at bruge mindre fede varianter af mælkeprodukterne,
og helt undladt fløde. Det giver så et lidt ringere, men absolut
velsmagende, resultat.
Kaviaren er som regel erstattet af Kaviart, og i mangel på samme
erstattet med groft salt, typisk havsalt, som drysses på ved
serveringen.

Retten er nemlig meget ofte på menuen, så derfor.

Ang. krydringen er 1 tsk bearnaiseessens lige i underkanten. 3 tsk
falder i de fleststes smag, særligt hos børnene.
Friske, finthakkede blade af fransk esdragon er et hit, sammen med den
let bitre karse. Men sæsonen er slut nu.

Og du véd naturligvis, at fiske- og skaldyrskød aldrig må blive
varmere end 64 grader (så bliver det hårdt). Dette er mere en advarsel
til nybegynderne, som ofte ødelægger den gode oplevelse ved at
bulderkoge fisken.

m.v.h. Emil

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-11-08 23:42

> [...]

> Men hvad mere? Jeg leder nok mest efter opskrifter, hvor jeg kan lægge
> fisken i et fad - gerne noget krydret. Og jeg bryder mig ikke om

Nu er sommeren desværre forbi, men der findes dog folk, som kan varmrøge
deres torsk på terrassen, enten i en købt røg-ovn eller i en lille
ståltønde med rist i bunden. Spåner af rød-el, risten ovenpå, og så
3-4-5 lag småtorsk eller torskefilet'er, og låg på tønden. Efter ca.
20-25 minutter i et bål eller på en gas/petroleums-koger er torsken
helmør og lækkert letrøget. Smager himmelsk på nybagt rugbrød med
rigeligt kold vodka i gode venners selskab.
mvh
erling

Fra : Kirsten Marker

Dato : 03-12-08 06:30

Her en dejlig velsmagende og hurtig ret med torskefileter :

Fiskepande fra Provence
Den laves få, gode ingredienser og har en dejlig duft og smag af
olivenolie, hvidløg og citron.
Retten tager ikke lang tid at lave, og den smager bedst med godt hvedebrød
til, men du kan udemærket servere den med løse ris eller kartofler.

600-700 g torskefileter, lidt salt
2 fed hvidløg
2-3 spsk olivenolie
1 dåse hele tomater
1/2 dl vand
1/2 dl hvidvin eller fiskebouillon (selvfølgelig bedst med hvidvin)
saft af 1/2 citron
salt, friskkværnet peber
8-10 sorte oliven, de sorte er kun for farvens skyld, de almindelige er
faktisk bedre
citronbåde

Del fileterne i pæne store stykker, salt dem meget let og læg dem tilside.
Pil og hak løgene, svits dem på panden i den varme olie (de må endelig ikke
blive brune) kom dåsen med tomater i (hvis det er hele tomater, skal de
findeles først ) sammen med hvidvin eller fiskebouillon, vand og citronsaft,
lad denne blanding snurre et øjeblik, læg fiskestykkerne i, krydr let med
salt og peber, læg låg over panden og damp fileterne møre i ca. 10-12 min,
dryp fileterne med lidt ekstra olivenolie, det giver en dejlig smag.
Drys sorte oliven over retten, læg citronbåde ved og server direkte fra
panden.
God appetit!
Kirsten