Ozon Vandbehandling ugiftigt?
Fra : Sten Bo

Dato : 28-11-08 08:45

Hvad mener i, er det her for simpelt eller farligt ?

Kan ozon i det lange løb nedbryde plastikken i vandtanken?

Omtale og billede her i camping og fritid ( den er lille og simpel )
http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqfddq#/page44/ nederst på side 45

Jeg har ikke link til fabrikanten eller nærmere beskrivelse. Men er fristet
af simpelheden..

Fra omtalen;

Rent vand med ozon

Fra CWR-system er der en elektronkatalysator for dem, der

ønsker bakteriefrit og rent vand i campingvognen. Elektroden

skydes direkte ind i vandtanken via en nippel og tilsættes en

jævnspænding. Enheden genererer elektrolyse, der frembringer

ozon i vandet. Løsningen er særdeles enkel, og dræber

alle bakterier. Nemt og bekvemt for bakteriefrit vand.

:..

Det antages ( debat) et andet sted, at dimsen ikke behøver at sidde nede i
vandet.

min fjerne fortid som akvarist skulle man efter ozonbehandling af vandet i
et luftpumpetrukket stigrør sende vandet gennem et aktivt kulfilter for at
neutralisere overskydende ozon - der ellers ville være giftig for fiskene.
Måske en skrøne?

Og ser nu dette, google, på en side om havedamme.

Citat:

Ozonbehandling: Den sidste mulighed der kan anvendes hvis der stadig er
uklart vand er ozonbehandling. Dette kræver en luftpumpe. Virkningen er at
der sendes luft forbi et UVrør hvorved iltmolekylerne O2 spaltes og samles
igen til ozon O3. Ozon kan ikke eksistere som luftart, og spaltes igen som
O2 + O. Det frie iltatom O vil nu lægge sig på alle encellede organismer og
slå dem ihjel. Ozon fjerner virus, bakterier, lugte og farvestoffer.
Samtidigt virker det som flokuleringsmiddel på svævepartikler så disse
nemmere opfanges af biofilteret. UV fremstillet Ozon er på ingen måde
skadeligt for det øvrige biologiske system eller for mennesker. Tvært
imod!!!

:...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-08 12:25

Sten Bo skrev:

> nemmere opfanges af biofilteret. UV fremstillet Ozon er på ingen måde
> skadeligt for det øvrige biologiske system eller for mennesker. Tvært
> imod!!!

Der er blevet advaret om det ozom som f.eks. kopimaskiner
producerer. Af samme grund skal der være udluftning i et lokale
hvor de står. Uden at jeg ved noget mere konkret, så gør den
sidst citerede påstand mig skeptisk.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-08 19:11

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Der er blevet advaret om det ozom som f.eks. kopimaskiner
> producerer. Af samme grund skal der være udluftning i et lokale
> hvor de står. Uden at jeg ved noget mere konkret, så gør den
> sidst citerede påstand mig skeptisk.

Der er O3 i fyrreskove og det er ret ufarligt

Fra : Sten Bo

Dato : 28-11-08 22:10

> [...]
> producerer. Af samme grund skal der være udluftning i et lokale
> hvor de står. Uden at jeg ved noget mere konkret, så gør den

Det samme, men man skal måske være opmærksom på stedet. Havedamnen.

Er der ikke noget med, at man valgte steder med ozonholdig luft til
tuberkulose sanatorier. Men det er jo en anden problemstilling, medicinsk
afvejning, hvor vi aksepterer bivirkninger.

Jeg spekulere på havd der sker ved at "ozonisere" drikkevandet. Ja uhyrerne
dør formentlig, men er der derefter noget skadeligt i vandet der kommer ud
af vandhanen.

Det er almindeligt at bruge UV lys til vandrensning, for
campister f.eks
det her
http://www.fritz-berger.de/fbonline/__shop__/product/fritzberger_katalog/Osram-UVC-Strahler167910/detail.jsf

Eller denne lille søde ting
http://www.armywear.dk/shop/steripen-uv-vandrensning-872p.html

men her, dimsen til vandtanken, nævner man ozonen som det aktive i
processen. Her er et link.
http://www.cwr-systems.nl/page.php?m_id=12

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-08 19:10

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nemmere opfanges af biofilteret. UV fremstillet Ozon er på ingen måde
> skadeligt for det øvrige biologiske system eller for mennesker. Tvært

Mon ikike det er usundt med bakteriefrit vand>

Jeg er aldrig blevet alvorlig syg af baktterier eller virus, prioner,
clamydia eller lignende

Fra : Harald Mossige

Dato : 01-12-08 02:57

Bo Warming skreiv:
> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Mon ikike det er usundt med bakteriefrit vand>
>
> Jeg er aldrig blevet alvorlig syg af baktterier eller virus, prioner,
> clamydia eller lignende

Hva er du så blitt så syk av?

Fra : Sten Bo

Dato : 04-12-08 08:38

,

> Hvad er du så blist så syv av?

Statistikken: Før eller siden: Stress og for meget tobak alkohol fedt og
sukker samt mangel på motion så dårlig ryg og diabeter 2 formentlig.

Tak for svarene. Spørgsmålet er åbenbart for let/ fejlplaceret. Eller
svaret indlysende så der er spurgt åndet under gr. niveau, eller i gal gr.

Tak til Bertel.

Glædelig jul.