Priser på bådforsikring (igen)
Fra : Steen Andreasen

Dato : 27-11-08 21:54

Hej

Jeg har en kaskoforsikring på min Granada 34 sejlbåd hos IF forsikring.
Forsikringssummen er 450.000 kr, selvrisikoen er på 5.000 kr og båden må
ligge i vandet hele året. For alt dette betaler jeg 11.550 kr årligt.

Jeg er i tvivl om hvorvidt prisen er for høj og kunne godt tænke mig at
høre, hvad I andre betaler for en tilsvarende forsikring. Nogen bud?

Steen

Fra : Torben Bach

Dato : 27-11-08 22:28

Steen Andreasen wrote:
> [...]
> Jeg er i tvivl om hvorvidt prisen er for høj og kunne godt tænke mig
> at høre, hvad I andre betaler for en tilsvarende forsikring. Nogen

Måske kan du få en billigere præmie her
http://www.codan.dk/web/beregn/GetCodanPage?PageID=3091

Codan giver også rabat, hvis du har duelighedsbeviset og yderligere rabat,
hvis du er medlem af en sejlklub, der igen er medlem af Dansk Sejlunion.

Mvh
Torben

Fra : claus b.p.

Dato : 27-11-08 22:30

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er i tvivl om hvorvidt prisen er for høj og kunne godt tænke mig at
> høre, hvad I andre betaler for en tilsvarende forsikring. Nogen bud?

Når jeg ganger og dividerer for at kompensere for forsikringsværdien på min
36' motorbåd, så ligner det meget godt den præmie jeg betaler i Søasurrancen
Ærø. Jeg har dog godt 7000 i selvrisiko. Må også ligge i vandet hele året.

Mvh. Claus

Fra : Flemming

Dato : 28-11-08 10:25

En god grundregel er at forsikringen koster 2% af forsikringssummen. 1% til
staten og 1% til forsikringsselskabet. Jeg har forsikring gennem Dansk
tursejler forening.
Husk at forsikringsselskaber godt kan presses lidt.
/Flemming N

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 12:31

Det er også min erfaring ...
Kasko og ansvar (samt ulykkesforsikring ved død, invaliditet, tænder og
begravelseshjælp (!) - ikke at forglemme ... ...), samt mulighed for
at sejle og/eller ligge i A-havn hele året og selvrisiko på kr. 10.000,-
(første gang - eller tre års skadesfri - dog kun 5.000,-) med
forsikringssum på 600K DKK koster mig lidt under 2% p.a. inkl.
statsafgiftens 1% i Tryg ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-11-08 11:26

> [...]
> tursejler forening.
> Husk at forsikringsselskaber godt kan presses lidt.

Ja, og min chef skulle have sin Saga 24 forsikret, ved en rundringning var
priserne grotesk forskellige de enkelte selskaber i mellem, jeg husker det
som værende fra 4.500,- til 13.000,- årligt.

Så man skal se sig godt for!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : HKN

Dato : 28-11-08 06:24

On 27 Nov., 21:53, "Steen Andreasen" <steen.andrea...@humleby.dk>
wrote:
> [...]
> Forsikringssummen er 450.000 kr, selvrisikoen er på 5.000 kr og båden må
> ligge i vandet hele året. For alt dette betaler jeg 11.550 kr årligt.

Hej Steen,

Jeg har min X-372 forsikret med samme data hos TOP DK, og betaler
8.600,- årligt

I denne pris er fratrukket 20% firmarabat.

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 19:55

Hvilken forsikringsum ??

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> wrote in message
On 27 Nov., 21:53, "Steen Andreasen" <steen.andrea...@humleby.dk>
snip

Fra : SørenH

Dato : 28-11-08 15:18

Søassurance er lisså uigennemsigtigt som al anden slags forsikring.

Faktorer som:
Dækningsområde (geografisk)
Dækning (hvad er forsikret og med hvilke undtagelser)
Dækningsperiode (hvad har man brug for)
Bådtype og -størrelse
Ejers søfartsuddannelse
Selvrisiko
Friskade og/eller præmie"straf"
Andre forsikringer i samme selskab
Medlemsskaber i interesseorganisationer som tursejlerne
Behandling af skadesager
- og sikkert et par ting mere, spiller ind på valg af selskab.

Jeg ved godt det ikke var det du spurgte om, men jeg synes at det en
gruppe som vores reelt kan bidrage med, er gode og dårlige erfaringer om
skadesbehandling i vore respektivt valgte selskaber.

Desværre er ordentlig research den eneste vej til en afvejet balance
mellem dækning, risiko og præmie.
Derfor må man ha fat i mindst 3-4 selskaber når man skal nyforsikre
eller periodevurdere sin forsikring, - feks. hvert 3.år.

Lav liste/skema med spørgsmål og ring rundt, få tilsendt
forsikringsbetingelser for hver mulig kandidat og læs det med småt!!
Som det ihverttilfælde fremgår af de hidtidige svar er der ganske mange
kroner at hente ved lidt arbejde.

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved
(Pantaenius forsikret iøvrigt, pga. god international dækning, men skal
revurderes når vi er hjemme i DK igen!)

Fra : Poul Erik Støve Jako~

Dato : 28-11-08 17:21

Hejsa
Kan du få for kr. 11.070 i Danmarks Tursejlerforening. Hvis du
yderligere har 3 forsikringer kan du få op til 30% rabat
se evt. www.danmarkstursejlerforening.dk
Poul Erik Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 20:02

Jeg vil sige du betaler lidt for meget. Det burde du kunne presse 1.000 ned
(lige godt 2%), lidt afhængig af hvad du kan presse dem med af øvrige
forsikringer, firmaaftaler osv.

Jeg har netop oplevet det højst ejendommelige, at TopD har sat min ned. Jeg
er helt mystificeret. Jeg har intet gjort og man er jo ikke vandt til at få
noget fra den kant man ikke har kæmpet for.

Jeg har en god firmarabat og betaler derfor kun 9.498 for en forsikringsum
på 500.000 og inkl gummibåd m.påhængsmotor. 5.000 i selvrisiko

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-12-08 11:07

Hej Steen,

Vi har i B-31 klubben gjort en del ud af at indhente
sammenlignelige forsikringsoplysninger til medlemmerne.
Vi har opstillet følgende forudsætninger:

B-31 klubbens bestyrelse har indhentet enslydende tilbud på
ansvars- og kaskoforsikring.

Alle tilbud er givet ud fra følgende forudsætninger:
B-31 er en kølbåd bygget i glasfiber. Båden har indenbordsmotor
(8 – 22 HK) og er sat til en værdi af kr.150.000,-
Det er endvidere forudsat at ejeren er medlem af en sejlklub,
har havneplads i en A – havn samt har taget duelighedsbevis og
har ejet båd i mindst 3 år og i dette tidspunkt ikke har haft
skader (er ”elitesejler”).

Policemæssigt er der forudsat dækning hele året og dækning af
masteskader med min. 25 % af bådens værdi. Endvidere forudsættes
det, at der ikke skal betales selvrisiko ved den første skade.

I alle forsikringer indgår 1% statsafgift (kr. 1.500,-). Når man
skal sammenligne forsikringerne skal man altså fratrække
afgiften inden sammenligning af forskelle. Hvor der er tale om
rabatprocenter er disse regnet af forsikringspræmien før
statsafgift.

Den efterfølgende sammenlignende liste skal tages med forbehold
for faktuelle forskelle i de fuldstændige
forsikringsbetingelser. Listen håber vi imidlertid kan benyttes
til at flest mulige af B-31 klubbens medlemmer bedre har
mulighed for at vælge en kvalitets-forsikring, der samtidig er
prismæssig konkurrencedygtig. Ajourføres med mellemrum.

Inden du skifter forsikringsselskab eller tegner forsikring
første gang, skal du være opmærksom på, at de fleste klubber
stiller krav om at et fartøj skal være ansvarsforsikret i et
forsikringsselskab. Det er imidlertid op til hver enkelt, om man
herudover vil have sin både kaskoforsikret. Hvis man tegner
kaskoforsikring, skal der af forsikringssummen betales en 1%
årlig afgift til staten.
Der findes i mange havne ”forsikringsforeninger”
(selvforsikringsordning), hvor bådejere er gået sammen i
en ”klub”, hvor man har en fælles formue og solidarisk hæfter
for skader på hinandens både. Undersøg om der findes en sådan
forening i din havn (der kan så – mod en større risiko – spares
administrations afgifter og den 1% afgift til staten).

Svarene gav selvrisikostørrelser fra 0,- til 6000,-. Præmierne
varierede fra 3000,- til 3774,-.
Desuden havde de forskellige forsikringsselskaber tilføjet en
del bemærkninger bl.a. om man er helkunde og de dermed forbundne
rabatter.

Priserne på præmierne skal selvfølgelig tilrettes bådens
aktuelle salgspris. Vi valgte en pris på 150.000,- selvom
salgspriserne på bådtypen varierer meget fra 50.000,- til
700.000,- da det er selvbyggerbåde med store forskelle og dermed
er liebhaverværdien af den enkelte båd udslagsgivende.

Mvh/Harding

Desuden ligger der i betingelserne klausuler vedr. havnens
klassifikation.
Det kan du se mere om på:
http://www.forsikringsoplysningen.dk/

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 14-12-08 18:35

wrote:
> [...]
>
> Jeg er i tvivl om hvorvidt prisen er for høj og kunne godt tænke mig at
> høre, hvad I andre betaler for en tilsvarende forsikring. Nogen bud?

Vores sejlbåd er kasko og ansvars forsikret for i Pantaenius for
160.000,- med dækning af alt udstyr som var det
nyt................altså erstattes med nyt udstyr - også selvom
det erstattede var gammelt og slidt.
Selvrisiko 5.000,-
Vi og vores besætning har personskade/ulykkesforsikring
for ................tror det er 2 eller 5 mil.
Vi har retshjælpsforsikring indbygget.
Jeg kan sejle i alle Europæiske farvande, ud til Azorerne samt
nordatlanten op til ..........hmmmmmmmmm....................meget
langt op.
Jeg skal varsle sejlads i Middelhavet samt Nord Afrikas kyst men der
er ingen præmiestigning.
Jeg må ligge i vandet hele året.
Jeg er dækket på vinterplads hvis jeg tager den op.

Vi betaler ca. 2.200 i præmie om året.

CHR. IV