Bremse stempel udtrækker tang
Fra : Ukendt

Dato : 27-11-08 22:57

Er der nogen som ved hvor man køber sådan en fætter i Danmark:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B000WZJ7NO/shopzilcouk-21/ref=nosim

....det er f...... umuligt at få de sidste 3 stempler ud. Den første side går
godt, men så er der jo hul, og trykluften fiser ud.

/Allan

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-11-08 23:01

On Thu, 27 Nov 2008 22:56:51 +0100, "AW"
<allan[snabela]malwis[prik]dk> wrote:

Hej Allan.

>...det er f...... umuligt at få de sidste 3 stempler ud. Den første side går
>godt, men så er der jo hul, og trykluften fiser ud.

Sæt en skruetvinge på dem der gerne vil ud og prøv med en gang
trykluft een gang til (Pas på klør fem).

Det nemmeste er nu at skyde stemplerne ud inden du piller
bremseslangerne af

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-08 23:27

> Hej Allan.

> Sæt en skruetvinge på dem der gerne vil ud og prøv med en gang
> trykluft een gang til (Pas på klør fem).

Jo, jo, jeg har et stykke tilskåret krydsfiner som jeg kommer imellem (i
stedet for klør fem), så de ikke smadrer metal mod metal når de springer ud.
Jeg ligger krydsfineren i den ene side og sætter noget i spænd op mellem
stemplerne i den side hvor jeg vil have dem ud.
Så smører jeg de 3 første og propper dem i igen. Ud med de næste 3 vha.
trykluft og krydsfiner
Men de 3 første skal næsten helt ind for at få de 3 sidste ud, og selv om de
er smurt kan mine små klaverfingre ikke få dem ud igen.
Det er fint med 6 stempler i hver side, men desværre er de mindre end hvis
man kun har 4.
På mine andre cykler har det altid været fint nok med ovennævnte procedure.

Så det er ikke fordi stemplerne som sådan sidder fast. De kører fint nok.
Jeg kan bare ikke få dem ud.......

/Allan

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-11-08 23:39

On Thu, 27 Nov 2008 23:27:23 +0100, "AW"
> [...]

>Jeg ligger krydsfineren i den ene side og sætter noget i spænd op mellem
>stemplerne i den side hvor jeg vil have dem ud.

Læg krydsfineren over de tre der gerne vil ud, og sæt et par små
skruetvinger på fra krydsfineren til ydersiden af kaliberen.
Så bliver de helt tilbage på plads og når du så sætter luft på kommer
den anden side ud.
Hvis du havde foretaget operationen før du pillede slangerne af havde
du kunnet pumpe stemplerne ud med grebet.
Det er meget lettere og ikke så farligt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jan B

Dato : 28-11-08 00:10

Hvorfor køber du ikke bare fra amazon?? det plejer da at være nemt nok.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 17:03

On Thu, 27 Nov 2008 23:09:47 -0800 (PST), Jan B wrote:

> Hvorfor køber du ikke bare fra amazon?? det plejer da at være nemt nok.

Køber hvad ? Hvad er det Gruby mangler ?

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 29-11-08 11:01

Orla Pedersen skrev:

> Køber hvad ? Hvad er det Gruby mangler ?

Hej Orla

Hvis man læser hele tråden igennem, må den næsten være den "Bremse
stempel udtrækker tang", som tråden begynder med (og fremgår af emnet),
som Gruby anbefales at købe.

Men - igen ved at læse hele tråden igennem - kan man også se, at Gruby
ikke har noget at bruge den pågældende tang til, da han klarer problemet
på anden vis.

Jeg må give dig ret i, at det er lidt sært - måske er det NewsNissen der
driller ;)

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-08 11:49

On Sat, 29 Nov 2008 11:01:23 +0100, Thomas Gulholm wrote:

> Jeg må give dig ret i, at det er lidt sært - måske er det NewsNissen der
> driller ;)

Eller også er det Google grupper, der spøger. En rigtig dårlig
indgangsvinkel til nyhedsgrupper IMHO. :-|

Fra : Armand

Dato : 29-11-08 14:39

Orla Pedersen skrev:

> Eller også er det Google grupper, der spøger. En rigtig dårlig
> indgangsvinkel til nyhedsgrupper IMHO. :-|

Jeg tog det egentlig som mobning over at Jan B klodset citerede Gruby!
Hans fejl i den retning var at han svarede på Gruby's indlæg frem for
Allans primære indlæg, eller dét som Gruby svarede på - men dét ved du
jo bedst selv hvorvidt er tilfældet :-/
Graver man lidt er det vist ikke Google's skyld eftersom jeg ser Tele.dk
som provider.

PS:
Kom igen Jan B. - Fejl er noget man skal lære af ikke lade sig skræmme
væk af!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-08 15:06

On Sat, 29 Nov 2008 14:38:37 +0100, Armand wrote:

> Graver man lidt er det vist ikke Google's skyld eftersom jeg ser Tele.dk
> som provider.

Thomas ja, Jan B, nej, dét er et Google indlæg.

"
From: Jan B <jan_buchwald@yahoo.dk>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Re=3A_Bremse_stempel_udtr=E6kker_tang?=
Date: Thu, 27 Nov 2008 23:09:47 -0800 (PST)
"

> PS:
> Kom igen Jan B. - Fejl er noget man skal lære af ikke lade sig skræmme
> væk af!

Ja-da

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-11-08 13:02

On Sat, 29 Nov 2008 11:01:23 +0100, Thomas Gulholm
<t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> wrote:

Hej Thomas.

>Men - igen ved at læse hele tråden igennem - kan man også se, at Gruby
>ikke har noget at bruge den pågældende tang til, da han klarer problemet
>på anden vis.

I mine meget unge dage, før jeg havde nogen anelse om asbests
indvirkning på den menneskelige organisme, havde jeg et job på et
bremse og koblingsværksted.
Der brugte man oftest den med trykluft, hvilket af og til førte til
blå negle, af hvilken grund jeg ikke bryder mig om metoden
Desuden er den svær at kontrollere - Fra det punkt hvor skidtet sidder
fast til det er ude er der ikke ret langt.
Når stemplerne sad næsten urokkeligt fast monterede man en lille
hydraulisk håndbumpe, og så kom selv de mest genstridige stempler
glidende ud.
Hydraulikken har nemlig den fordel at der ikke er nogen "ophobet"
energi i væsken, og at processen dermed er til at styre.
Så ved at blokere de(t) lettestgående stempel kan de øvrige trykkes
ud.
Fra den erkendelse og til at benytte køretøjets "indbyggede" hydraulik
til at få stemplerne ud er der ikke ret lang vej - OK, hold en bakke
under - Bremsevæske er noget svineri
Og så kommer Bagers foreslag med kun at renovere et stempel ad gangen
i flerstemplede kalipere - Ikke nogen skidt ide.
Jeg har kun meget få gange arbejdet med flerstemplede kalipre, men det
er dog lykkeds uden katastrofer indtil nu

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 18:32

> Hvorfor køber du ikke bare fra amazon?? det plejer da at være nemt nok.

Ja, jeg valgte jo at hæfte mig ved teksten:

a.. Delivery Restrictions: This item can only be delivered within the UK

....hvis du forstår

/Allan

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-11-08 15:33

> ...det er f...... umuligt at få de sidste 3 stempler ud. Den første
> side går godt, men så er der jo hul, og trykluften fiser ud.

Lad være med at pille alle stemplerne ud på en gang. Man kan nemt rense
den ene side montere stemplerne igen og tage den anden side. Det mad at
alle stemplerne skal ud på en gang er pjat og gør en nem operation
overdrevet bøvlet.

http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 18:31

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse

> Lad være med at pille alle stemplerne ud på en gang.

....det endte jeg også med at filosofere mig frem til i løbet af i dagen.
Så det er nok vejen frem.

/Allan

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-11-08 19:16

On Fri, 28 Nov 2008 15:33:11 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<jens@bager.info> wrote:

Hej Bawer.

> [...]
>den ene side montere stemplerne igen og tage den anden side. Det mad at
>alle stemplerne skal ud på en gang er pjat og gør en nem operation

Du er ikke så tosset

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 29-11-08 00:37

"AW" <allan[snabela]malwis[prik]dk> wrote in message
> [...]
>

> ...det er f...... umuligt at få de sidste 3 stempler ud. Den første side
> går godt, men så er der jo hul, og trykluften fiser ud.

Skrev engang hvordan jeg gør :

Jeg har 6 stemplede kaliper og ingen adgang til trykluft. Desuden er det ret
besværligt at dække for 2-3 huller når man skal have det sidste stempel ud

Hvordan får man så fjernet stemplerne når man har taget kaliperne af cyklen
??

Simpelt :

2 dækjern af metal til din cykel sættes ind i stemplet med et passende
stykke metal imellem (brugte et stykke 10 mm. firkantet stål). Dækjernene
skal presse imod stemplets sider og du kan forholdsvis let trække stemplet
ud.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-08 16:07

> [...]
> skal presse imod stemplets sider og du kan forholdsvis let trække stemplet

Du skiller altså din kaliber på midten, ellers kan jeg ikke se hvordan det
skulle kunne lade sig gøre???
Se det havde jeg også overvejet, men det har jeg ladet mig fortælle, at man
skal lade være med (hvorfor ved jeg ikke, måske en ammestuehistorie)

/Allan

(PS. Jeg har fundet ud af at der blandt kørere af RC biler er flere
ammestuehistorier end blandt motorcykelister.
Jeg har f.eks. læst i et RC forum, at WD40 indeholder vand hvorfor man ikke
må burge det til after-run på motorene!!!)