Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvad koster en rigtig god diasscanner?
Fra : Erik R. Nielsen

Dato : 27-11-08 16:30

Hej
For år tilbage fik jeg at vide, at en god diasscanner kostede 10.000Kr
Jeg har en del dias i rammer uden glas og vil gerne scanne dem i en god
kvalitet, hvad kan man få sådan en scanner for?

erik

Fra : Erik D

Dato : 27-11-08 08:38

Coolscan V ED købt i tyskland tidlige på året, kostede 5-6000.
Det var her:
http://www.scandig.com/

Den er OK

Fra : ab©

Dato : 27-11-08 17:45

"Erik R. Nielsen" <ern@IKKEDETTEc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har en del dias i rammer uden glas og vil gerne scanne dem i en god
> kvalitet, hvad kan man få sådan en scanner for?

Der er rigtig mange til salg på f.eks. Ebay.de:
http://shop.ebay.de/items/?_nkw=nikon+coolscan+v&_sacat=0&_fromfsb=&_trksid=m270.l1313&_odkw=nikon+coolscan&_osacat=0

men tænk på, at det kan være en sej og tidkrævende omgang. Fordelen er den
gode software til fjernelse af støv m.v. - jeg ville vælge bælgudstyr /
digitalkamera og et godt egnet objektiv - så klares kopieringen med et
"klik"

ab©

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-11-08 18:55

" ab©"
> [...]
> til fjernelse af støv m.v. - jeg ville vælge bælgudstyr / digitalkamera og et godt egnet
> objektiv - så klares kopieringen med et "klik"

Jeg stemmer 100% for det foreslag - jeg plejer at droppe bælgen
og bare bruge mit standart grej. Jeg har en 20k kr Nikon neg
scanner stående, som jeg ikke gider at rode med, den var fin
i gamle dage, men blir slået med mange længder af moderne
digital kameraer, meget hurtigere, meget lettere og bedre.
-max-

Fra : Erik R. Nielsen

Dato : 29-11-08 13:43

Hej og tak for dit svar.
Jeg kan låne et 3kg Nikon kamara
men hvad bruger man til lyskilde
bare ud af vinduet en gråvejrsdag ?
Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-11-08 14:10

"Erik R. Nielsen"
> Hej og tak for dit svar.
> Jeg kan låne et 3kg Nikon kamara
> men hvad bruger man til lyskilde
> bare ud af vinduet en gråvejrsdag ?
> Erik

Ja - eller en oplyst hvid væg, enten med de lamper
du har til rådighed eller med en flash. Skyd i RAW
format, så har du uendelige muligheder for at justere
farve. Her kan jeg forestille mig nogle folk vil indvende
at ikke alt lys er egnet. Men jeg satser halvdelen af min
lillefinger på at dine billeder ikke er skudt på batch
udvalgt farve temp korrekt køleskabs opbevaret prof
film skudt under kontrollerede forhold og fremkaldt på
et proff lab, så med mindre det er reklame og kunst
reproduktion du arbejder med, vil en "hvilken som helst"
hvid lyskilde give dig et tilfredsstillende resultat. Der er
ingen grund til at gøre det mere besværligt end nødvendigt.

Dagslys spænder over et meget bredt spektrum af farve-
tempreturer, morgenlys, middagslys, sol, overskyet, solnedgang,
og i gamle dage smed vi en film i kameraet, der klarede det hele,
og meget få amatører var perfektionistiske nok til at bruge en temp
måler og klistre div. Kodak wratten filter foran objektivet, idag er
det, såre simpelt, skyd RAW og juster farverne på din computer.
Derfor mit udsagn, brug det lys du har til rådighed, af en rimelig
god kvalitet, ikke lysstof rør -de blinker- heller ikke en rød lampe
fra Amsterdams rødelampe distrikt, it´s common sense. ,o)-max-

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-08 17:59

> [...]
> Jeg har en del dias i rammer uden glas og vil gerne scanne dem i en god
> kvalitet, hvad kan man få sådan en scanner for?

Som Erik D skriver, er Coolscan V rigtig god. Det er meget få dias jeg har
opgivet at scanne. Med tilhørende software kan selv et kraftigt farvestik
rettes op. Ridser og pletter klarer den fint.
Det er en fordel, at dine dias er uden glas under scanningen, da autofokus
ellers kan blive snydt. Manuelt fokus er mulig, men det tager længere tid.
Ved 8-bit scanning i TIFF, vil billederne ligge på omkring 60mb stykket - og
der er rigelig opløsning til at lave gode forstørrelser. Jeg er yderst
tilfreds med min scanner, da jeg føler, at jeg får det optimale ud af mine
dias. Hvis de er uskarpe eller kornede, er det ikke scannerens skyld; det er
min og mit kameras skyld.

-Joachim

Fra : thl

Dato : 29-11-08 08:43

On 29 Nov., 13:42, "Erik R. Nielsen" <e...@IKKEDETTEc.dk> wrote:
> Hej og tak for dit svar.
> Jeg kan låne et 3kg Nikon kamara
> men hvad bruger man til lyskilde
> bare ud af vinduet en gråvejrsdag ?
> Erik

Hvis du kan finde et farvehovede fra et forstørrelsesapparat,
kan du bruge dette og få lige den farve der passer til dine dias.

mvh
Thorbjørn

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-11-08 17:55

"thl" <
"Erik R. Nielsen"
> [...]
Hvis du kan finde et farvehovede fra et forstørrelsesapparat,
kan du bruge dette og få lige den farve der passer til dine dias.

Undskyld - men det er da helt hjernedødt - jeg er åben
for et godt argument, men umiddelbart er det et tåbeligt
foreslag. Hvordan vil du vudere den farve der passer et
dias, hvordan vil du balancere kamera overfor filtrering,
jeg ser det som et dybt tåbeligt og aldeles upraktisk foreslag
i en digital verden. Men sæt mig endelig på plads og lær mig
noget nyt. ,o)-max-

Fra : MW

Dato : 29-11-08 20:08

> [...]
> jeg ser det som et dybt tåbeligt og aldeles upraktisk foreslag
> i en digital verden. Men sæt mig endelig på plads og lær mig

Hvis man vil bruge den gamle metode fra diaskoppiering, positivkopiering
efter negativer osv skal der mere lys til end et par lamper og en hvid væg,
alene den nødvendige præcision ved fokuseringen kræver lys og en god
matskive. Jeg brugte i sin tid en projektor + et par tykke stykker opalglas
(acryl) af den type man brugte til lysborde mellem lyskilden og kopiudstyret
(bælg m/kopiforsats + makro- eller forstørrelsesobjektiv) Et gement 50mm
objektiv blændet ned til 5,6 eller 8 kan også gøre det

Den fikse handymand finder sikkert på råd vedrørende lyskilde/opstilling.

mvh
MW