Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lidt tanker omkring dslr video
Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-11-08 15:42

Han ser ud til at ha tjek på det
http://philipbloom.co.uk/2008/09/15/nikon-d90/all-comments/#comments
Flere af hans film her:
http://www.vimeo.com/1740085
Og så der også er lidt til Canon folket
http://vimeo.com/2327058
-max-
Ooo

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-08 21:14

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i meddelelsen
news:492eb1a0$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Han ser ud til at ha tjek på det
> http://philipbloom.co.uk/2008/09/15/nikon-d90/all-comments/#comments
> Flere af hans film her:
> http://www.vimeo.com/1740085
> Og så der også er lidt til Canon folket
> http://vimeo.com/2327058
> -max-
> --
Det ser skam godt ud.
Facinerende at tænke sig, hvad man får af muligheder med ens egen pæne
samling af gode objektiver.

D90'eren er jo absolut overkommelig. Det er alt tilbehøret, der koster og
gir de lækre panoreringer og jævne flytninger.
Et virkeligt godt videostativ med videohoved er et must. Og de er dyre!
Steadycam er endnu dyrere men gir endnu flere muligheder.

Et godt videostativ starter fra 15.000 kr og så bare deropefter. Naturligvis
kan man nøjes med et fotostativ, men så skal man glemme alt om panoreringer
og må holde sig til statiske optagelser.

Men det er skam fornøjeligt. Videofunktionen gir pludselig mulighed for at
lave små visuelle tutorials af ting, man går og laver og lægge dem på
youtube eller lignende steder.

Jeg undrer mig over, at Videofunktion slet ikke er nævnt i forbindelse med
D3X. Det burde da være et krav, når det nu er noget, der kommer skyllende.
Men det er jo heller ikke ordentligt præsenteret endnu.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-11-08 23:24

On 2008-11-29 21:13:31 +0100, "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> said:

> Et godt videostativ starter fra 15.000 kr og så bare deropefter.
> Naturligvis kan man nøjes med et fotostativ, men så skal man glemme alt
> om panoreringer og må holde sig til statiske optagelser.

Hej Jesper, jeg synes ikke der er proportion i din udmelding, så vildt
er det da heller ikke, at man nu også kan lave video med visse typer
DSLR-kameraer, det har man jo i mange år kunnet med de billige digicams.

For mig at se, så handler det blot om, Nikon, Canon, o.s.v. er ved at
ha' nået nogle grænser, hvor det er blevet meget svært og dyrt, at gøre
de tekniske data på nye DSLR-kameraer væssentligt bedre end de er på de
gamle modeller, og derfor er begyndt at bygge nye funktioner ind i den
eksisterende hardware, det næste bliver sikkert en mulighed for, at
kameraet også kan bruges som digital lyd recorder.

Fremtidens journalister skal nemlig beherske billeder, lyd, video og
tekst, så et kamera der både kan tage still-billeder, optage lyd og
videosekvenser, det vi jo være et effektivt all-round værktøj.

Men træerne vokser ikke ind i himlen, de video'er som man kan lave med
et DSLR-kamera, de er ganske vist en anelse bedre end dem der kan laves
med et godt digicam, men de kan slet ikke hamle op med det, som man kan
lave med et dedikeret videokamera til 8-10.000 kroner.

Og et rimeligt godt videostativ behøver ikke at koste 15.000 kroner,
der bliver lavet masser af proff. videoproduktion på stativer i
prisklassen 3-6.000 kroner.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Robert Piil

Dato : 30-11-08 00:04

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> eksisterende hardware, det næste bliver sikkert en mulighed for, at
> kameraet også kan bruges som digital lyd recorder.

Det handler vel snarere om en funktion som er kommet med gratis, da
Liveview begyndte at blive et krav. Jeg tror ikke der er mange
DSLR-folk, der havde tænkt tanken at det var en mulighed at have video i
sit DSLR endsige overvejet at det kunne være brugbart.

Jeg er overbevist om at det er et fluke (en heldig fejl) at der kom
video i DSLR, men er ligeledes overbevist om at det vil føre noget helt
nyt og spændende med sig, at nu også højkvalitetsvideo bliver allemandseje.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-11-08 10:47

On 2008-11-30 00:04:23 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> [...]
> DSLR-folk, der havde tænkt tanken at det var en mulighed at have video
> i sit DSLR endsige overvejet at det kunne være brugbart.

Det er jo en kendt sag, at mange pressefotografer anvender tricket med
at holde kameraet op over hovedet i strakte arme, og skyde en hel masse
billeder, i håb om at ramme det de sigter efter, og i den situation kan
liveview være en god ting, men hvis liveview er blevet implementeret
til det formål, så forstår jeg ikke, at man har undladt at gøre skærmen
vippebar.

Derfor tror jeg det handler om, at video er afhængig af liveview, og da
alle kameraproducenterne allerede har udviklet video-teknologien til de
digicams som de producerer, så har det nok ikke kostet ret meget
udviklingsarbejde, at overføre denne teknologi til DSLR-kameraer.

Der er nemlig mange pressefotografer som har købt digicams, som de kun
bruger til at lave video-sekvenser med, det er egenlig lidt dumt, da de
kan opnå meget bedre resultater med et dedikeret videokamera, men det
handler nok om vanetænkning, fotografer er vant til at bruge kamera.

Og så er der nok flere af de store kameraproducenter, som er blevet
lidt nervøse for, at der er for mange pressefotografer der opdager, at
de bedste digicams er så gode, at de både kan bruges til pressefotos og
videosekvenser.

> [...]
> video i DSLR, men er ligeledes overbevist om at det vil føre noget helt
> nyt og spændende med sig, at nu også høj-kvalitetsvideo bliver

Der mangler godt nok meget førend du kan betegne et DSLR-kamera med
video, som et højkvalitets videokamera, udformningen af et DSLR-kamera
gør, at det er meget vanskeligt at lave håndholdte optagelser, og så
vidt jeg ved, så er der ikke mulighed for tilslutning af en ekstern
mikrofon.

Og hvis man skal investere en masse penge i ekstraudstyr (se link), og
separat lyd-optagelsesudstyr, hvor man så efterfølgende skal bruge en
masse tid på synkronisere lyd og billeder, så vil jeg hellere arbejde
med et dedikeret videokamera.

http://zacuto.zenfolio.com/p408746338

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-11-08 08:59

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> slet ikke hamle op med det, som man kan lave med et dedikeret videokamera til 8-10.000

Uhmm - med en 35mm fortsats på videokameraet, som visse af de
linkede videoer er skudt med, kan du opnå en lignende effekt,
men da billedet filmes fra en matskive, tvivler jeg på opløsningen
er på højde med det man får ud af et dslr, og iso håndteringen
på et videofam kan vel heller ikke være i samme klasse..?-max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-11-08 11:22

On 2008-11-30 08:59:20 +0100, ";o\)-max-" <max@bamarzone.dk> said:

> [...]
> er på højde med det man får ud af et dslr, og iso håndteringen
> på et videofam kan vel heller ikke være i samme klasse..?-max-

Hej Max, du begrænser dig selv ved kun at tænke i lille dybdeskarphed,
en dygtig videofotograf vælger optagevinkel lyslægning og baggrund, så
han får et roligt hovedmotiv.

Og der findes flere forskellige forsatssystemer, hvormed du kan opnå
lav DOF, og de dyreste af dem er 100% optiske, så der er ikke en
matskive.

Og det er faktisk noget sludder, at DSLR-kameraer har en
ISO-håndtering, som er bedre end i videokameraer, det gælder i hvert
fald kun i forhold til de billige videokameraer. De bedre videokameraer
har 3 CCD-censorer, en til hver RGB-farve, og de har en rigtig god
ydelse under dårlige lysforhold.

Se disse to links, her kan du få dedikerede videokameraer til under
10.000 kroner, som går under betegnelsen entry-level professional
camcorder.
http://www.globalmediapro.com/dp/A01D10/Panasonic-NV-MD10000-mini-DV-Camcorder-PAL/
http://www.globalmediapro.com/dp/A02KG7/Sony-HVR-HD1000-HDV-Camcorder-PAL/

Og

hvad med lyden, nu om stunder er det et must med wireless microhones,
og så vidt jeg kan se, så er der ikke en port til ekstern mikrofon på
DSLR-kameraer.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 17:25

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Og et rimeligt godt videostativ behøver ikke at koste 15.000 kroner, der
> bliver lavet masser af proff. videoproduktion på stativer i prisklassen

Nu har jeg selv en smule erfaring med video - Ikke meget, men jeg blev
tvunget til at lave en demonstrations video af en maskine vi skulle ha solgt
her på fabrikken.
Som jeg ser det:
Skal det se ordentligt ud er der tre metoder, der virker. Den ene er billig
og driftsikker: Korte sammenklippede sekvenser fra stationære punkter på
stativ. Det kræver ikke det dyre stativ. Sjovt nok så er de her Miss Marple
serier konsekvent skudt på den måde, og det fungerer fint. Man skal bare
holde snitterne væk, mens kameraet løber. Nr to er panoreringer på et solidt
sativ med et oliedæmpet hoved med en vis tyngde. ellers blir panoreringen
ikke 100% jævn. Det skal være med justerbar dæmpning, så dæmpningen
bestemmer hastigheden på panoreringen. Disse hoveder er bare skidedyre.
Jeg har en gang haft fornøjelsen af at arbejde med et hundedyrt (25000 kr +)
Vinten stativ og hoved sammen med min 500 mm tele. Alt foto stativ og hoved
systemer er skrammel ved siden af. Men det er tungt og stationært. Men
dælme, hvor det virker.
Selvfølgelig kan du nøjes, men det blir derefter.
Den tredie mulighed er steadycam systemer, men de er vildt dyre.
Der er selvfølgelig endnu flere professionelle løsninger, så som booms og
dollyer, og hvad har vi, og jeg stiller måske for store krav til
videoproduktion.
Men jeg synes altså et mindstekrav er jævne panoreringer eller stabile
shoots. Hoppende, rykkende panoreringer er en turnoff for mit vedkommende.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-11-08 19:23

On 2008-11-30 17:25:29 +0100, "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> said:

> Selvfølgelig kan du nøjes, men det blir derefter.

Vi er ikke enige, og lad mig sige det sådan, de sidste ti år har jeg
udført en del free-lance job, som kameramand hos et større
video-produktionsselskab, og min erfaring er, at erfaring og
fingerspidsgefyl er vigtigere end noget hundedyrt udstyr.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-11-08 08:53

"Frodo Nifinger"
> [...]
> nøjes med et fotostativ, men så skal man glemme alt om panoreringer og må holde sig til

Jeps - men et billigt steadycam er billigere. Når det er sagt, så er
trenden vel at det skal være håndholdt og energisk, et skulder-
stativ koster vidst ikke alverden..

> Men det er skam fornøjeligt. Videofunktionen gir pludselig mulighed for at lave små
> visuelle tutorials af ting, man går og laver og lægge dem på youtube eller lignende
> steder.

Kun fantasien sætter grænser.

> [...]
> burde da være et krav, når det nu er noget, der kommer skyllende. Men det er jo heller

De har sikkert undladt video funktionen, for ikke at gøre folk
som Robert kede af det Men tænk at kunne lave highdef
video med en minimal dybdeskarphed 600mm, af brølende
hjorte i dyrehaven om efteråret, totaly corny, men hvor smukt
ville det ikke være. )-max-

Fra : Robert Piil

Dato : 30-11-08 11:06

-max- skrev:
> [...]
> video med en minimal dybdeskarphed 600mm, af brølende
> hjorte i dyrehaven om efteråret, totaly corny, men hvor smukt

Du misfotår mig. Jeg har tror skam på at der kommer meget godt ud af
videofunktionen i DSLR-kameraer, og min egen ønskeliste er lige skiftet
fra et brugt D200 til et D90 - netop pga video. Det jeg siger er at jeg
ikke tror at funktionen ikke er kommet i DSLR pga et massivt krav fra
brugerne (nogle er ligefrem sure over det), eller som en bevidst
strategi fra producenterne.

Jeg synes skam det åbner masser af mulighed at kunne lave
højkvalitetsvideo for små penge, og de begrænsninger der er, vil blot
være befordrende for kreativiteten, tror jeg.

Om der er det ene eller det andet i D3x er fuldstændig irrelevant for
mig. Hvis der er noget i den ende jeg håber på, så er det et rimeligt
prissat mellemformatkamera, der kræver at mange af profferne udskifter
deres top-optikker, så der bliver lidt at vælge af på brugtmarkedet.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-11-08 11:23

On 2008-11-30 08:52:52 +0100, ";o\)-max-" <max@bamarzone.dk> said:

> [...]
> video med en minimal dybdeskarphed 600mm, af brølende
> hjorte i dyrehaven om efteråret, totaly corny, men hvor smukt

Hva' med lyden...?

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 17:34

> Hva' med lyden...?

Lyden lægger man enten på bagefter i editeringen eller også optager man
samtidigt med en digital stereooptager og fletter tingene sammen bagefter.
Det kan sagtens lade sig gøre.
Det skulle egentligt ikke undre mig, at hvis behovet opstår, at Nikon ku
finde på at lave et batterigreb med indbygget optagefunktion og udtag til
stereo mikrofoner.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-11-08 19:30

On 2008-11-30 17:34:25 +0100, "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> said:

> Lyden lægger man enten på bagefter i editeringen eller også optager man
> samtidigt med en digital stereooptager og fletter tingene sammen
> bagefter.
> Det kan sagtens lade sig gøre.

Ja, det er nemt når det drejer sig om nogle få optagelser, men hvis man
kommer hjem med 20-50 eller mange hundrede video- og lydsekvenser, som
skal parres og synkroniseres, så er det pisse besværligt og
tidskrævende.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-11-08 11:27

On 2008-11-30 08:52:52 +0100, ";o\)-max-" <max@bamarzone.dk> said:

> Jeps - men et billigt steadycam er billigere. Når det er sagt, så er
> trenden vel at det skal være håndholdt og energisk, et skulder-
> stativ koster vidst ikke alverden..

Prøv at se her:
http://zacuto.zenfolio.com/p408746338
- det er vist dyrt legetøj.

Her får du tilgengæld et udmærket stativ til 3.000 kroner
http://www.globalmediapro.com/dp/A01LB9/Libec-LS-382A-Tripod/