Forret evt. græsk
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 26-11-08 07:40

Hej

Jeg skal lave mad til et selskab på ca. 30 personer og hovedrettet skal
bestå af en græsk buffet, med græske frikadeller, lammekølle m.m.

Jeg mangler lidt inspiration til en forret, der er forholdsvis nem at
lave. Den må godt være græsk, men andet kan bruges.

Nogen ideer?

/Brian

Fra : kim rasmussen

Dato : 26-11-08 08:55

"Brian Bendtsen" <bb@bellevuevej.dk> skrev i en meddelelse

Den må godt være græsk, men andet kan bruges.

Hej Brian
Her er nogle link fra min hjemmeside :
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipies.asp?cat=4

Det er alle Græske retter ,der er forretter imellem.
Personligt ville jeg servere Bagt Feta Ost i små aluposer lige til at smide
i ovnen og ind på bordet.
Hilsen Kim

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 26-11-08 20:23

kim rasmussen skrev:
> [...]
>

> Det er alle Græske retter ,der er forretter imellem.
> Personligt ville jeg servere Bagt Feta Ost i små aluposer lige til at smide

Hej Kim

Jeg kan ikke umiddelbart finde opskriften på din hjemmesiden, hvordan
laves det?

/Brian

Fra : kim rasmussen

Dato : 27-11-08 15:21

> Hej Kim
>
> Jeg kan ikke umiddelbart finde opskriften på din hjemmesiden, hvordan
> laves det?

Hej Brian
Du køber god feta ost hos en af de etniske grønthandlere.
Beregn 1 skive a´ ca 1½ cm til hver.
Så laver du en folie pose ,lægger fetaen ind ,½ skive grøn peber ,½ tsk
olivenolie ,5-6 dråber citronsaft ,et skvat peber og drys med tørret
oregano eller frisk ½ tsk.
12 minutter i ovnen på 180 grader.
server lidt brød til og gerne mere citron .
Hilsen Kim

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 26-11-08 19:33

> [...]
>
> Jeg mangler lidt inspiration til en forret, der er forholdsvis nem at
> lave. Den må godt være græsk, men andet kan bruges.

Dolmades.....vinbladsruller med risfyld. Her en opskrift fra google, der
lyder nogenlunde autentisk:

Ingredienser:

Ca. 40 stk.

50 konserverede vinblade
400 g flåede hakkede tomater
2½ dl kogte ris
2 fintsnittede forårsløg
2 fed knust hvidløg
1 dl pinjekerner
½ dl olivenolie
½ dl fintsnittet mynte eller 1 tsk tørret
1 dl fintsnittet dild
½ dl citronsaft

Fremgangsmåde:

Tænd ovnen på 175°.
Skyl vinbladene og dup dem tørre. Dæk bunden af et stort ovnfast fad med
vinblade. Bland tomater, ris, forårsløg, hvidløg, pinjekerner, olivenolie,
mynte og dild. Bland lidt salt og peber i. Fordel en skefuld fyld på hver af
de 40 vinblade og rul hvert blad tæt sammen om fyldet. Læg dolmaderne i
fadet med samlingen nedad. Læg endnu et lag vinblade over og stænk med
citronsaft og hæld vand ved, så det knapt dækker dem - sæt et ovnfast fad
oven i for at danne pres. Sæt fadet i ovnen 1 time eller til de har opsuget
al væden. Lad dem afkøle helt.
Dolmades kan holde sig 3-4 dage i køleskabet.

Anders

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 26-11-08 20:22

Anders Halskov-Jensen skrev:
> [...]
> al væden. Lad dem afkøle helt.
> Dolmades kan holde sig 3-4 dage i køleskabet.

Det lyder spændende, det skal jeg nok lige have testet af, inden jeg tør
lave det i så mange portioner.

/Brian

Fra : Max

Dato : 26-11-08 20:09

Hej Brian

> Jeg mangler lidt inspiration til en forret, der er forholdsvis nem at
> lave. Den må godt være græsk, men andet kan bruges.

Tarzikki ?

--
Mvh Max