Holdbarhed hjemmepresset appelsinjuice
Fra : Kim Jensen

Dato : 25-11-08 19:26

Hej!

Hvis jeg laver en gang "hjemmepresset" appelsinjuice, hvor lang tid kan
jeg så regne med, det kan holde sig i køleskab? Nogle (3-4) dage?

Kan man evt. varmebehandle det for at forlænge holdbarheden?

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Linde

Dato : 25-11-08 22:43

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg så regne med, det kan holde sig i køleskab? Nogle (3-4) dage?
>
> Kan man evt. varmebehandle det for at forlænge holdbarheden?

Det kan du. Prøv med opvarmning til 63-65 grader i en halv time, og så i en
beholder der er skyllet med klorvand eller kogende vand direkte i køleskab.
Det svarer til en lavpasteurisering, der burde give i hvert fald 7-10 dage
eller mere, hvis du holder den under låg og på køl. Varmer du den mere op
vil den sikkert ændre smag temmelig markant.

Mvh
Linde