tomater, hvad sker der lige !
Fra : sjp

Dato : 23-11-08 14:52

Jeg har bemærket at mine supermarkedstomater gennem det sidste år har fået
utrolig lang holdbarhed. De er faste meget længere og modner ikke på samme
måde som en hjemmedyrket, der har begrænset holdbarhed. Konserverer man
tomaterne nu ? Ligesom man f.eks. mug behandler appelsiner og voksbehandler
æbler. Eller er det bare nye mere holdbare sorter man bruger?

Mvh. Stig

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-11-08 15:31

"sjp" <stigpedersen12@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Konserverer man tomaterne nu ?

Jada. Man bestråler dem. Genialt. Jeg havde som forsøg en bakke liggende i
mere end fire måneder. De så ud som nye, da jeg til sidst smed dem ud.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 23-11-08 21:29

"Jens Bruun" wrote:

>Jada. Man bestråler dem. Genialt. Jeg havde som forsøg en bakke liggende i
>mere end fire måneder. De så ud som nye, da jeg til sidst smed dem ud.

Her er sket noget, som er gået min næse forbi.

Jeg troede ellers at bestrålede fødevarer (bortset fra krydderier)
ikke måtte udbydes til salg i DK.

Selv om bestrålingen ikke kan måles, og er langt mindre end den
naturlige baggrundsstråling (som er så kraftig, at den kan måles), har
politikerne alligevel valgt at forbyde bestrålingen.

Er du sikker på, at du har købt bestrålede tomater?
Det kunne jo også være en genmodifiseret variant. Ja, OK, ved hjælp af
bestråling

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-11-08 07:53

Emil skrev:

> Selv om bestrålingen ikke kan måles, og er langt mindre end den
> naturlige baggrundsstråling (som er så kraftig, at den kan måles),
> [...]

Kan det være rigtigt?

Hvis bestrålingen af fødevarer var svagere end den naturlige baggrunds-
stråling, ville der ikke være grund til at bestråle fødevarer, for så
ville baggrundsstrålingen være mere end rigeligt.

> Det kunne jo også være en genmodifiseret variant.

Hvad er det nu det der stod hedder som hindrer ætylen i at gøre sin
virkning på frugter? Det kan få æbler til at holde sig friske et år.
Der har været meget debat om det, især i udlandet, for et år eller to
siden, men jeg kan ikke længere huske hvad stoffet hedder.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ole Christiansen

Dato : 24-11-08 09:09

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der har været meget debat om det, især i udlandet, for et år eller to
> siden, men jeg kan ikke længere huske hvad stoffet hedder.

Det hedder smartfresh. Må kun bruges til æbler.
http://www.mst.dk/Bekaempelsesmidler/Nyheder+bekaempelsesmidler/SmartFresh.htm

--
Ole

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-11-08 09:27

Ole Christiansen skrev:

> Det hedder smartfresh. Må kun bruges til æbler.
> http://www.mst.dk/Bekaempelsesmidler/Nyheder+bekaempelsesmidler/SmartFresh.htm

SmartFresh, dér var den (jeg søgte på EverFresh, hihi)! Ja, her i
landet må SmartFresh kun benyttes til æbler, men flere steder i ud-
landet har de ikke problemer med at bruge SmartFresh på fx tomater,
meloner og bananer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 24-11-08 23:35

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
>stråling, ville der ikke være grund til at bestråle fødevarer, for så
>ville baggrundsstrålingen være mere end rigeligt.

Selve bestrålingen sker ved et niveau, der meget højere end
baggrundsstrålingen, og i kort tid.

Det interessante er, hvor meget radioaktivitet der bliver dannet i det
bestrålede. I EU er det kun tilladt at bestråle krydderier og
krydderurter. Det er fordi mange krydderier produceres under primetive
forhold, hvor de er udsat for insekter, fugleklatter og andet under
tørringen.

Bestrålede varer _skal_ være mærkede med dette. Der findes næsten
ingen. Det kan jo ikke måles!

I Danmark blev det i 1987 påvist af en gruppe, der var nedsat af
Statens Levnedsmiddelinstitut (nu Levnedsmiddelstyrelsen), at de
teoretiske mængder radioaktivitet, der kan dannes i levnedsmidler ved
bestråling, højst kan udgøre 1/100.000 af den stråling, der naturligt
er til stede i levnedsmidlerne og omgivelserne - og at de teoretisk
dannede mængder er så små, at de ikke kan eftervises ved måling.

Bestråling benyttes ofte (dog ikke i EU) for at dække over
fødevareindustriens uhygiejniske produktionsmetoder. I stedet for
f.eks. at sikre en ordentlig hygiejne på slagterierne fra starten, så
bestråles kødet til sidst for at fjerne bakterier.

Selv om bakterier i bestrålede fødevarer er udryddet, vil evt.
giftstoffer som er produceret af bakterierne inden bestrålingen
fortsat være til stede i fødevarerne. Som f.eks. ved pølseforgiftning.

Bestråling ødelægger en del af fødevarernes vitamin- og
næringsindhold, og kan kan føre til dannelsen af særligt giftige
stoffer som kun findes i bestrålede fødevarer.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-11-08 16:52

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg troede ellers at bestrålede fødevarer (bortset fra krydderier)
> ikke måtte udbydes til salg i DK.

Det har du da ret i, men så forstår jeg ikke, hvordan tomater kan holde i så
urimelig lang tid. Gasser de dem?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 28-11-08 01:01

"Jens Bruun" wrote:

>Det har du da ret i, men så forstår jeg ikke, hvordan tomater kan holde i så
>urimelig lang tid. Gasser de dem?

Jeg deler din undren. Eftersom hverken gas eller bestråling kan
eftervises, vil jeg mistænke producenterne for at bruge disse metoder.

På den anden side set, kan det jo undre, at de ikke lader tomaterne
modne helt (så de får den gode smag).

På den tredie side set, vil det jo give mistanke om ulovlige metoder.

Så min, aldeles ukvallifiserede TRO er, at de udenlandske producenter
gasser og bestråler knapt modne tomater, så der opnåes lang
holdbarhed, og - da der er tale om knapt modne tomater - kan de
undskylde sig med, at de er plukkede før helt modne, så den lange
holdbarhed opstår.

Der er mange penge i svindel med fødevarer.

m.v.h. Emil

Fra : Noone

Dato : 23-11-08 21:05

Så køb dog for fanden økologisk eller lad være med at købe frugt &
grønt der er totalt udenfor sæsonen!

Enhver kan sgu da sige sig selv at det er unaturligt for tomater at
blive dyrket på dette tidspunkt af året!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-11-08 21:08

Noone skrev:

> Enhver kan sgu da sige sig selv at det er unaturligt for
> tomater at blive dyrket på dette tidspunkt af året!

På disse breddegrader, ja.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 23-11-08 23:27

Hej Stig

> Enhver kan sgu da sige sig selv at det er unaturligt for tomater at
> blive dyrket på dette tidspunkt af året!

Det kommer sgu da an på hvor på kloden man befinder sig, men
det har måske forbigået din opmærksomhed ?

--
Mvh Max

Fra : sjp

Dato : 25-11-08 20:21

"Noone" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> Så køb dog for fanden økologisk eller lad være med at købe frugt &
> grønt der er totalt udenfor sæsonen!
>
> Enhver kan sgu da sige sig selv at det er unaturligt for tomater at
> blive dyrket på dette tidspunkt af året!

Spiser du ikke tomater uden for ( den danske) sæson ? Jeg foretrækker i stor
stil økologiske varer, men tomater er ikke altid til at få (økologiske) i
mit super marked. Jeg undrer mig bare over den lange "holdbarhed". Men det
havde du altså ikke noget bud på.

Mvh. Stig

Fra : Villy Erichsen

Dato : 26-11-08 06:53

In article <ggbn66$6ji$1@newsbin.cybercity.dk>,
"sjp" <stigpedersen12@hotmail.com> wrote:

> [...]
> tomaterne nu ? Ligesom man f.eks. mug behandler appelsiner og voksbehandler
> æbler. Eller er det bare nye mere holdbare sorter man bruger?

Der er stor forskel på supermarkedstomater.
Hos Dansk Supermarked køber man Go´e Danske som er en meget fast tomat
der tåler lidt knubs - til gengæld er der ikke meget ved smagen.
Hos Coop køber man Katrine og Alfreds tomater som ikke tåler knubs - de
er da også plukket direkte i bakken de sælges i - hvilket forlænger
holdbarheden væsentligt. Smagen er helt i top og de kan nemt holde sig i
14 dage - opbevaret ved stuetemperatur.
Tomaterne skal endvidere have lov til at modne helt på planten - det
giver både bedre smag og længere holdbarhed.
Dog er de ikke økologiske - men dyrket uden brug af pesticider.
Økologiske tomater der er maskinpakket - eller hældt ud i kasser giver
jeg ikke meget for.
Sæsonnen for Katrine og Alfreds Classic tomater er fra begyndelsen af
april til slutningen af november.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen