Kerne temp på en coulotte?
Fra : Janner

Dato : 23-11-08 09:03

Skal stege sådan et svin i aften, selv elsker jeg den rød og saftig men
fruen foretrækket rosa/medium.

Har søgt noget rundt men syntes jeg har fundet meget forskellige meninger om
tempraturer.

Det er en ret lille steg på blot 0,9 kilo så hvordan kokkereres den bedst
muligt?

På forhånd tak

Jan

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-11-08 10:20

"Janner" <baumspieler@NOTVALID.NONO> wrote in

> Skal stege sådan et svin i aften, selv elsker jeg den rød og saftig
> men fruen foretrækket rosa/medium.

Okseculotte: Rød - 45 grader, medium - 55 grader, gennemstegt - 60 grader.

> Det er en ret lille steg på blot 0,9 kilo så hvordan kokkereres den
> bedst muligt?

Rids den let i fedtlaget, salt godt og steg den ved 200 grader til den har
den ønskede kernetemperatur. Hvis du tror på hviletid (det gør jeg), så
husk at lade den hvile i 15 minutter inden der skæres.

Husk at skære den rigtigt... skær halvdelen af stegen i skiver fra den
spidse ende. Skær resten fra en af siderne.

Fra : hanzen

Dato : 23-11-08 12:01

"Janner" <baumspieler@NOTVALID.NONO> skrev i en meddelelse
> [...]
> om tempraturer.
>
> Det er en ret lille steg på blot 0,9 kilo så hvordan kokkereres den bedst

Culotte har den fordel at den ikke er lige tyk i begge ender.
Rød i den ene ende og "grå" i den anden.
Så er der lidt af hvert.
--
hilzen
hanzen

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-11-08 12:17

"Janner" <baumspieler@NOTVALID.NONO> skrev i en meddelelse

> Det er en ret lille steg på blot 0,9 kilo så hvordan kokkereres den
> bedst muligt?

Sådan en lille sag ville jeg nok give fuld skrue i ca. 15 min., derefter
slukke og lufte ovnen lidt ud for at få temperaturen ned, og så lade den stå
i den slukkede ovn indtil kernetemperaturen var nået.

Jeg ville personligt foretrække en kernetemperatur på ca. 56-58 grader.

Som det nævnes andetsteds: Husk at skære den korrekt. Du kan ridse fedtlaget
(helt ind til kødet) i dén retning, du senere skal udskære kødet i: Læg
culotten, så den afrundede, tykke del ligger mod venstre. Du vil så have den
spidse del af trekanten liggende mod højre. Rids lodret ca. 2/3 af culotten
fra højre side. Den sidste trediedel ridses vinkelret herpå. Udskæres som
sagt i samme retning som ridserne. Husk at gnide godt med groft salt på
fedtlaget (og ned i ridserne).

Jeg serverer typisk ovnbagte rodfrugter til culotte. Vi er ikke længere de
store sovsespisere, så lidt kold urte-creme fraise kan fint udgøre lidt
dyppelse til rodfrugterne, hvis man insisterer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.