Hvordan opvarme rosastegt oksekød ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-11-08 08:29

Hej guruer,

Jeg lavede i går aftes en dejlig vellykket rosastegt oksesteg, den var både
mør og velsmagende - og vi har nu halvdelen tibage i køleskabet.
Hvordan opvarmer vi i grunden den i dag, så den forbliver så god som muligt
?
Normalt så plejer vi at bruge sådan en rest i noget biksemadsagtigt - men
denne gang er der et stykke på over et kilo - så hvis den kunne opvarmes som
steg, og stadigvæk være nogenlunde god, så ville det da være at foretrække..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik

Dato : 23-11-08 11:31

> [...]
> denne gang er der et stykke på over et kilo - så hvis den kunne opvarmes
> som steg, og stadigvæk være nogenlunde god, så ville det da være at

jeg giver den normalt en tur i ovnen ved 70grader...

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-11-08 11:40

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> men denne gang er der et stykke på over et kilo - så hvis den kunne
> opvarmes som steg, og stadigvæk være nogenlunde god, så ville det da

Jeg ville spise den kold - tror ikke du kan varme op uden at den ændrers

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Max

Dato : 23-11-08 12:12

Hej Andreas

> Hvordan opvarmer vi i grunden den i dag, så den forbliver så god som
> muligt ?

Det gør man ikke, brug det koldt, evt. til noget overdådigt smørrebrød.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-11-08 12:21

> Hvordan opvarmer vi i grunden den i dag, så den forbliver så god som
> muligt ?

Du smider den tre-fire timer i ovnen ved maks. 60 grader. Det er vigtigt, at
ovnen kan holde dén temperatur. Alternativt kan du smide den i en
plastikpose, og så i en skål under den varme hane (der holder ca. 55 grader
hos mig) i laaaang tid.

Jeg benytter begge metoder med stor succes.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : jos

Dato : 23-11-08 14:34

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> men denne gang er der et stykke på over et kilo - så hvis den kunne
> opvarmes som steg, og stadigvæk være nogenlunde god, så ville det da

med termometer: kernetemp. ~ 55 C.

finn

Fra : Grethe Hoff

Dato : 23-11-08 18:46

> [...]
> denne gang er der et stykke på over et kilo - så hvis den kunne opvarmes
> som steg, og stadigvæk være nogenlunde god, så ville det da være at

Jammen, har du en god varm saus til! Og selvsagt tar den ut av kjøleskapet i
gooood tid!

Mvh Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-11-08 19:48

Mange tak for alle jeres forslag!

Det blev desværre ikke i dag vi fik afprøvet nogle af jeres metoder - det
har været en travl dag med en masse udendørs gøremål i det helt fantastiske
vejr vi har haft her på Als, så da det blev spisetid, så blev vi forbavsende
hurtigt enige om at der skulle bestilles pizza...

Men i morgen vil vi så prøve et af de foreslag som går på en tur i ovnen ved
en 60-70 grader - der skal også lige skæres et par gode skiver roastbeef til
madpakkerne!

Mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Emil

Dato : 23-11-08 22:07

"Andreas M. Hansen" wrote:

>Men i morgen vil vi så prøve et af de foreslag som går på en tur i ovnen ved
>en 60-70 grader - der skal også lige skæres et par gode skiver roastbeef til
>madpakkerne!

Personligt ville jeg nok skære resten af det hele stykke op til pålæg,
som ofte er urimeligt dyrt. Et kort ophold i fryseren er OK.

En genopvarmning af et helt stykke kød, foregår nemmest og hurtigst i
vand, ikke i ovn.
Årsagen er, at vand hurtigere kan overføre varmen til emnet, end luft
kan. To kogeposer inden i hinanden beskytter fint.

Proffessionelt bruges vandtemperatur 20 grader C over ønsket
centrumtemperatur, indtil ønsket centrumtemperatur er opnået. Det
giver så den kvallitet, som man møder i dagligvarebutikkerne. Det er
hurtigt og nemt.

m.v.h. Emil