Så er en kvart kalv endt i fryseren
Fra : Martin Bak

Dato : 20-11-08 23:11

Sikke noget kød! sikke nogen udskæringer. En kvart lokal kalv frisk fra
græsmarken er netop endt i fryseposer. 40,- +moms pr. kg. +partering.
Man skal ikke forestille sig hvad tilsvarende mængde udpint malkekvægskød i
tysk udgave fra supermarkedet ville have kostet. I morgen skal vi have et
gedigent sykke bov i ovnen. -Det er vel tid til vintermad?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-11-08 01:51

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> [...]
> i tysk udgave fra supermarkedet ville have kostet. I morgen skal vi have
> et gedigent sykke bov i ovnen. -Det er vel tid til vintermad?

Hvor i landet bor du ? (Sådan bare for at kunne gætte på det lokale
prisleje.)

--

Bjarne K.

Fra : Hauge

Dato : 21-11-08 14:19

Bjarne K. wrote:
> Hvor i landet bor du ? (Sådan bare for at kunne gætte på det lokale
> prisleje.)

Har du prøvet at trykke på linken i hans signatur? Ikke at den er
interessant på nogen måde, men jeg vil mene det står der

Mvh Hauge

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-11-08 14:49

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Har du prøvet at trykke på linken i hans signatur? Ikke at den er
> interessant på nogen måde, men jeg vil mene det står der
>
> Mvh Hauge

Bingo

Bjarne K.

Fra : Bagmanden

Dato : 21-11-08 09:43

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> malkekvægskød i tysk udgave fra supermarkedet ville have
> kostet. I morgen skal vi have et gedigent sykke bov i

Vi har i de sidste små 10 år købt kalvekød, ænder, gæs og andet
fugl hos de lokale røvere og vi kan ikke forestille os at skulle
handle udpint malkekvæg i supermarkederne mere. Selvfølgelig kan
vi få kvalitetskød hos slagteren, men det er så sandelig også til
en anden pris end hos vores lokale bonde.

Ydermere kan vi dagligt se dyrene græsse, vi kan se at de trives,
at de har det godt og selvfølgelig er de taggede og dermed
veterinært kontrollerede.

Når vi henter vores kalv, så får vi oftest lidt ekstra lever som
andre kunder ikke har ville have, det laver vi til postejer, vå
får også ekstra ben med masser af kød som vi koger ned til
"glace" som vi fryser ned i isterningposer, og bruger dem som
kraft til div. saucer. Resten af benene bruger vi til den årlige
gang suppe med hjemmelavede mel og kødboller som vi grovæder med
familie og venner.

--
Bagmanden

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-11-08 11:40

"Bagmanden" <zillyink@6G9i3Fhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ydermere kan vi dagligt se dyrene græsse, vi kan se at de trives, at de
> har det godt og selvfølgelig er de taggede og dermed veterinært
> kontrollerede.

Det lyder godt, men hvad mener du med, at "de er taggede" ?
Det er vel ikke bare øremærkningen, du mener?
Hvis dyret er behørigt kontrolleret af veterinærkontrollen, sidder der
stempler.
Mvh
Aksel

Fra : Bagmanden

Dato : 21-11-08 14:03

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det lyder godt, men hvad mener du med, at "de er taggede" ?
> Det er vel ikke bare øremærkningen, du mener?
> Hvis dyret er behørigt kontrolleret af veterinærkontrollen,
> sidder der stempler.

Det er det jeg mener... de er øremærkede!
--
Bagmanden

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-11-08 14:55

"Bagmanden" <zillyink@6G9i3Fhotmail.com> wrote in message
> "Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er det jeg mener... de er øremærkede!
> --
> Bagmanden

Mine lam er også øremærkede, men det er nu ikke ensbetydende med at de på
noget tidspunkt er lægechecket, inden jeg kører dem over til min slagter.
Slagteren har dog tilknyttet et dyrlæge, som kommer på besøg engang imellem.

Der skal også udfyldes et sundhedsattest, inden de må transporteres, og der
skalefterfølgende meldes flytning til RYK. Men det er vist mere for at man
kan finde tilbage til leverandøren, hvis det senere skulle vise sig at være
noget ivejen med kødet.

p.s. De udpinte malkekvæg har også øremærker

Bjarne K.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-11-08 18:37

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i en meddelelse

> "Bagmanden" <zillyink@6G9i3Fhotmail.com> wrote in message

Og du lever endnu?

> [...]
> være noget ivejen med kødet.
>
> p.s. De udpinte malkekvæg har også øremærker

Det er nemlig rigtigt. Øremærkningen siger intet om hverken sundhed eller
kvalitet.

Vi har tidligere købt et stk. kvart hornkvæg - tils. ret billigt - men når
de meget store knogler og de store fedtpuder fratrækkes, svinder lidt af
økonomien i projektet, men self. ikke nødvendigvis kvaliteten.

I går var vi i Flensborg og inde på et marked købte vi et fantastisk flot
stykke oksebryst - 2,5 kg rent skært kød - producent: Padborgslagteren. 60
kr/kg. - alt inklusive.
Der er ski da billigt. Vi er nu spændte på, om vores iøvrigt udmærkede,
fulde tandsæt kan kapere det.
Men en fin suppe bliver det da i hvert fald til.
Mvh
Aksel

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-11-08 11:44

> [...]
> fulde tandsæt kan kapere det.
> Men en fin suppe bliver det da i hvert fald til.

Det er kun et spørgsmål om hvor længe det bliver tilberedt. Man kan lave den
lækreste brisket ved at langtidsstege den på grill, såkaldt low and slow
barbeque.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 26-11-08 17:21

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Det er kun et spørgsmål om hvor længe det bliver tilberedt. Man kan lave
> den lækreste brisket ved at langtidsstege den på grill, såkaldt low and
> slow barbeque.

Vil det sige at efter din mening, kan man mørne selv ret "sejt" kød ved
langtidsstegning, og at det bare er et spørgsmål om tilstrækkeligt lave
grader i ovnen/grillen og lang tid ?
Mvh
Aksel

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 26-11-08 18:13

> Vil det sige at efter din mening, kan man mørne selv ret "sejt" kød ved
> langtidsstegning, og at det bare er et spørgsmål om tilstrækkeligt lave
> grader i ovnen/grillen og lang tid ?

Det er korrekt opfattet.

Steen.