Vil bådpriserne også falde?
Fra : Jakob_K

Dato : 27-11-08 05:09

Nu er det vel efterhånden ophøjet til det rene fakta, at boligpriserne
vil falde et stykke tid endnu, før de har nået "rette niveau"

Og brugte biler brænder jo inde hos sælgere i hobetal, med deraf
lavere priser

- Men hvad med bådpriserne? Er der nogen der har nogle gode teorier på
den front?

mvh
JAKOB

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 27-11-08 05:15

> - Men hvad med bådpriserne? Er der nogen der har nogle gode teorier på
> den front?

Jeg tror ikke de vil falde.

Det har tværtimod, som jeg ser det, været meget lave fordi en stor del
mennesker har villet udskifte deres både med nye under den økonomiske
optur, hvorved brugt markedet har været stort.

Når folk ikke længere i så stor udstrækning efterspørger nye både, så
vil der ikke komme nær så mange brugte til salg, hvorved prisen vil
holde sig oppe.

Fra : HH

Dato : 27-11-08 07:33

Den almindelige økonomiske teori siger jo at prisen på en vare
bestemmes af udbud og efterspørgsel. Ringe udbud og stor efterspørgsel
giver høje priser, stort udbud og ringe efterspørgsel giver lave
priser.
Så i en situation hvor værfter og bådejere ønsker at sælge (bådejerne
måske fordi de ikke mener de har råd til bådluksus længere) og færre
mennesker der har penge at købe båd for - - - ja det burde give lave
(re) priser, både på nye både og på brugte.
Men jeg har ikke nogen konkrete eksempler på hvordan det faktisk går i
markedet, antal brugte både til salg i alt og antal handlede både fx.
For sommerhusene der jo kan være en slags konkurrent til en båd er det
vist "købers marked" for tiden med lave priser på alt andet end
liebhaverhuse.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 19:44

Helt klart. HH har vist lidt forstand på det. Økonom ?

Foruden den alm. med udbud og efterspørgsel, så er der jo også et par andre
forhold der gør sig gældende.

Opsvinget kombineret med en kraftig industrialisering (primært Bavaria) har
betydet at der er lukket et stort antal både ud på makedet til lave priser.
Når "klassiske" både ikke har været faldet så meget, så skyldes det en stor
gruppe personer med præference for de klassiske mærker. Og vel at mærke en
stor gruppe der har haft råd til at betale en overpris for en non-Baviaria
båd. Prismæssigt har disse to effekter modvirket hinanden og holdt en
nogenlunde stabilt niveau for priser.

Når krisen kradser sælger folk det de kan undvære og ikke har råd til. Og
det VIL få priserne til at falde. Undtaget bliver måske de både der
henvender sig til folk der har koncenteret hele deres liv omkring båden og
derfor føler at den er et "must" på lige fod med "tag over hovedet". De både
der vil ryge på makedet er dem der blev købt som ren luxus og egentligt
aldrig rigtigt blev brugt. Mit bud er at 35-40 fod nyere sejlbåde og nyere
motorbåde vil falde meget.

Men i praksis kommer der jo også altid nogle "uro" faser, som jeg tror vi er
i nu. Lige nu er det faktisk svært at bestemme hvor meget priserne falder,
for der bliver ikke solgt ret mange både. Den eneste måse at bestemme prisen
på en vare er jo at handle den.

Jeg talte med en der vill bruge situationen til at købe en større båd. - han
kan bare ikke komme af med den gamle og så er der jo ligesom "prop i
hullet". Nøjagtig den samme reaktion der var på bolig markedet hvor husene
stod passivt til salg til for høje priser inden prisene nu er begyndt at
falde.

Hvor meget prisen vil falde kan man derimod nok ikke sige ret meget om.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 29-11-08 11:21

<snip> mange bud på både-priser

> Hvor meget prisen vil falde kan man derimod nok ikke sige ret meget om.

Nææ men falde det vil de, måske ikke luksusbådene, men der har aldrig været
så mange brugte både til salg som der er nu.
Det er klart at det vil rykke på markedet, for det er nu engang
luksustingene man skærer ned på når "krisen" kradser.
Faldende hus-priser giver mindre friværdi og dermed færre solgte båd og på
et eller andet tidspunkt skal der jo afdrages på de afdragsfrie lån.

Men selv de vise mænd har jo skudt fordi denne økonomiske krise, problemet
er at rigtig mange investeringer har været gearet og nu skal der så betales
af på lånene.

Det er jo de evige historie om ringene i vandet...

For mit eget vedkommende, som selvstændig i industrien, er det lidt svært at
vurderer for nov-jan er generelt stille måneder.

Mvh
Leon

Fra : claus b.p.

Dato : 30-11-08 01:56

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49303beb$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> stod passivt til salg til for høje priser inden prisene nu er begyndt at

Jeg tror du rammer hovedet på sømmet. Det er ikke fordi der ikke er købere
til både og huse. Alle afventer bare at priserne skal falde yderligere,
eller at priserene begynder at stige igen, så de ikke selv kommer ud af det
med et (imaginært) tab. Sjovt nok er priserne på aktier nået ned hvor folk
er begyndt at købe, og krisen er stadig noget de fleste læser om, så måske
vil situationen snart vende? Renten forventes heller ikke at stige meget
mere, så man skal bare lige vænne sig til det marginalt højere niveau.
Underligt iøvrigt at vores hjemlige politikere farer ud med påstande om at
noget af renteforhøjelsen skyldes at vi ikke er med i Euroen, - når Sverige,
der heller ikke er med i Euroen, kan sætte renten ned....

Mvh. Claus

Fra : HH

Dato : 30-11-08 04:13

Det er jo fordi Sverige ikke har fastkurspolitik overfor Euroen, så
kursen på SEK flyder. Hvad vi så kan glæde os over når vi skal shoppe
i Sverige. Men jeg tror ikke svenskerne er så glade, for priserne på
importvarer er jo så tilsvarende dyrere. Men der er sikkert fordele og
ulemper ved begge politikker, men det der med devalueringer har vi
ligesom prøvet så.........

Hans-Henrik

PS. Da jeg i 1983 købte mit båd-byggesæt i Sverige var kursen på SEK
122!! - men det var et godt køb anyway!

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 13:56

Da vi i sin tid købte vores Ballad i Sverige, var kursen på SEK 75 ...
Vi blev tilbudt en til SEK 110.000,- , men syntes det var FOR billigt,
så den turde vi ikke købe ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : claus b.p.

Dato : 30-11-08 14:41

HH wrote:
> Det er jo fordi Sverige ikke har fastkurspolitik overfor Euroen, så
> kursen på SEK flyder. Hvad vi så kan glæde os over når vi skal shoppe
> i Sverige.
Ok, så forklarer det sig jo. Sjovt at et så lille område som Skandinavien
alligevel kan have så forskellige finanspolitikker. Men det er jo dejligt at
man kan handle i Sverige uden at skulle spekulere over at momse når man
tager varer med til DK. Da jeg kiggede efter båd blev de norske oftest
fravalgt af denne grund. Jeg må jo så også erkende at jeg måtte tage et
heftigt kurstab på at skulle veksle til Euro, da jeg købte båden i Tyskland.
Et par procent er jo også noget på beløb i hundredetusinde kroners klassen.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 17:14

Hvilket kurstab ? Kronen ligger jo fats (inden for nogle rammer) ift Euro.
Den danske finaspolitik er jo at følge Euro'en så det er kun er nationale
'følelser' der er tilbage i kronen. Alt andet er næsten som hvis vi havde
skiftet.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : claus b.p.

Dato : 02-12-08 01:48

Bjarke M. Christensen wrote:
> Hvilket kurstab ? Kronen ligger jo fats (inden for nogle rammer) ift
> Euro.
Der er en officiel kurs, en købskurs og en salgskurs. Jeg betragter
forskellen som kurstab...
Uanset hvilken betalingsmetode der benyttes skal pengene jo veksles.
Vekselgebyret er peanuts i denne sammenhæng.
Da jeg ingen udenlandske indtægter har, har jeg jo ikke en euro-konto
stående med nogle få hundrede tusinde. (Men jeg arbejder stadig på den
første million euro.)

Mvh. Claus